Onko teillä lapsille säästötilit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ATAH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ATAH

Jäsen
15.07.2011
103
0
16
Meillä 1v 9kk ja 3kk pienet tytöt. Ollaan mietitty heille säästötilejä, esikoisella on jo, joka kuukausi menee suoraveloituksella sinne rahaa.
Paljonko siirrätte lapsillenne rahaa säästötileille, meillä toistaiseksi menee vain 50€/kk, tarkoitus nostaa 100€/kk (eli kutakuinkin lapsilisä) kun menen takaisin töihin ja tulot tasoittuu.
Kuopukselle on laitettu säästöpossuun 20€/kk, mutta "saa" toki omalle tililleen saman summan kunhan tili saadaan avattua.
Miten muilla, ja millaisia summia laitatte?

Kummallakin lapsella on säästö- ja käyttötilit. Isä laittaa joka kuukausi kummallekin lapselle 35 euroa, minä laitan 45 euroa. Lisäksi isovanhemmat laittavat välillä tileille rahaa. Kummaltakin lapselta lähtee kuukausittain käyttötililtään 60 euroa säästötileilleen.

Ei ole säästötilejä. Lapset 4v kaksoset. Tärkeämpää on minusta opettaa lapselle rahan arvoa ja säästämistä johonkin tavoitteeseen. Poika 4v säästää saamistaan lahjarahoista rumpuja varten. Olen luvannut että laitan 10x sen summan rumpuihin mitä poika saa säästetyksi. Isompana sama juttu, mutta vanhempien säöstötuen osuus tietysti pienenee kun saavat rahaa enemmän.

Vanhemmilla on molemmilla oma säästötilit ja myös sijoituksia. Tällä hetkellä pankkitalletuksilke Suomessa maksettava korko on inflaatiota pienempi joten normaalilla pankkitilillä rahan arvo laskee. Paras talletuskorko on Nordaxin 3,5% mutta verojen jälkeen sekin on nipin napin alle inflaation.

Eli mun mielestä lapselle ei tartte kerätä rahaa, vaan huolehtia hyvin omasta taloudestaan että pystyy tarvittaessa lasta auttamaan taloudellisesti.

[QUOTE="Vieras";26808228]Te ketkä säästätte lapselle, onko itsellänne säästöjä? Säästättekö eläkkeeseen?[/QUOTE]en, enköhän pärjää ilman säästämistäkin sitten eläkkeellä....

On, lapsilisästä menee sinne puolet ja isovanhemmat, kummit yms. laittelevat sinne lahjarahaa.

Rahoja käytetään kyllä myös lasten hankintoihin esim. lomamatkat, polkupyörät ja muita urheiluvälineitä.
Eli niille tilille ei kerätä mitään pottia joka tulee lapsille kun ovat täysi-ikäisiä.
Pottia kerätään lasten sijoitustileille.

[QUOTE="Vieras";26808221]Tällä hetkellä pankkitalletuksilke Suomessa maksettava korko on inflaatiota pienempi joten normaalilla pankkitilillä rahan arvo laskee. Paras talletuskorko on Nordaxin 3,5% mutta verojen jälkeen sekin on nipin napin alle inflaation.
[/QUOTE]

Tässäpä tämän säästötilihomman järjettömyys tuodaankin esiin. Pieni lapsi kun ei sitä rahaa oikeasti tarvitse vielä vuosiin ja sillä tänään säästötilille laitetulla viisikymppisellä ei ihan normaalin inflaatiovauhdin oloissa ole paljoakaan ostovoimaa enää vaikkapa nyt sitten 15 vuoden kuluttua.

Säästötilien sijaan suosittelenkin lapsille osakkeita tai rahastoja. Niissä rahat ovat pitkässä juoksussa lähes kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa vähintäänkin inflaatiosuojattuja (osakemarkkinoiden pitkän aikavälin keskituotto on noin 9%). Jos oma pää ei kestä yhtään sijoituksen arvon heiluntaa, niin käyttäkää hyvät ihmiset edes jotain lyhyen koron rahastoa mieluummin kuin niitä totaalisen turhia säästötilejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26808277:
Tässäpä tämän säästötilihomman järjettömyys tuodaankin esiin. Pieni lapsi kun ei sitä rahaa oikeasti tarvitse vielä vuosiin ja sillä tänään säästötilille laitetulla viisikymppisellä ei ihan normaalin inflaatiovauhdin oloissa ole paljoakaan ostovoimaa enää vaikkapa nyt sitten 15 vuoden kuluttua.

Säästötilien sijaan suosittelenkin lapsille osakkeita tai rahastoja. Niissä rahat ovat pitkässä juoksussa lähes kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa vähintäänkin inflaatiosuojattuja (osakemarkkinoiden pitkän aikavälin keskituotto on noin 9%). Jos oma pää ei kestä yhtään sijoituksen arvon heiluntaa, niin käyttäkää hyvät ihmiset edes jotain lyhyen koron rahastoa mieluummin kuin niitä totaalisen turhia säästötilejä.

Hupsista, kas kun itse en tiedä näistä asioista mitään. Pitänee ottaa omaan penkkiyhteyshenkilöön yhteyttä piakkoin? :D
Meilläkin ajatuksissa itsellemme säästäminen myös. Pitää siis oikeesti tuumailla näitä. :)

ei ole, ihan perinteinen säästöpossu, sinne mennyt lahjarahat ja satunnaiset kolikot äidin&isin taskuista, sinne poika niin ylpeenä ne laittaa :) olen miettinyt säästötiliä mutta en ole vielä jaksanut ottaa niistä selvää. isämiehen kommentti oli mielenkiintoinen, pitäis varmaan ihan pankissa asioidessa kysellä asiantuntijoilta mielipiteitä eikä taviksena vaan hötkyillä miten sattuu.

5e kuussa lapsilisistä lapsille,lapsia 4kpl..ja lisäksi sukulaiset laittaa pikkusummia välillä..esikko on 13 ja on sinne jo kohta sen verta keräytynyt että pääsee parin vuoden pääästä kielikurssille mistä haaveilee=)Itseäni harmittaa etten pääsyt mihinkään lapsena7nuorena kun vanhemmat oli köyhiä..ja siksi olen säästänyt pikku summia..näkyi reilu 2000e olevan nuo kurssit eikä minulla olisi sellaista summaa nyt eikä tulevaisuudessa mistään ottaa=)S-rahat annetaan olla säästössä,ja niillä reissataan kerran vuodessa.

Hupsista, kas kun itse en tiedä näistä asioista mitään. Pitänee ottaa omaan penkkiyhteyshenkilöön yhteyttä piakkoin? :D
Meilläkin ajatuksissa itsellemme säästäminen myös. Pitää siis oikeesti tuumailla näitä. :)

Sun pankkiyhteyshenkilö myy sinulle oman pankkinsa kalliita rahastoja koska saa niistä pienen kannustepalkkion. Riippumatta siitä olisiko se sun rahoillesi järkevää vai ei. Jos haluat sijoittaa osakkeisiin sijoita johonkin osakeondeksirahastoon. Mä itse säästän Seligsonin Indeksirahasoihin mutta näitä indeksituotteita voi ostaa myös suoraannpörssistä, niitä kutsutaan pörssissä ETF nimellä (exchange traded funds).

Tai lue esim. Tarkka markka tai Saituri blogeja.

[QUOTE="Vieras";26808412]Sun pankkiyhteyshenkilö myy sinulle oman pankkinsa kalliita rahastoja koska saa niistä pienen kannustepalkkion. Riippumatta siitä olisiko se sun rahoillesi järkevää vai ei. Jos haluat sijoittaa osakkeisiin sijoita johonkin osakeondeksirahastoon. Mä itse säästän Seligsonin Indeksirahasoihin mutta näitä indeksituotteita voi ostaa myös suoraannpörssistä, niitä kutsutaan pörssissä ETF nimellä (exchange traded funds).

Tai lue esim. Tarkka markka tai Saituri blogeja.[/QUOTE]

Seligsonin (Seligson & Co - Sijoitusrahastot ja varainhoito - Passiivisesti parempi tuotto!) indeksirahastoja suosittelen minäkin kaikille sellaisille, joilla ei ole aikaa/halua panetua sijoittamiseen yhtään enempää, kuin on pakko.

Lapsilla 6v ja 4v on ollut syntymästä asti säästötilit, joihin menee nyt 100e/kk per lapsi. Nämä tilit on tarkoitettu lapsille sitten opiskelurahastoksi. Tileille myös siirretään aika ajoin isompia summia, jos tulee ylimääräistä palkkaa tms. Vanhemmalle lapselle avataan varmaan sitten jokin käyttötili, kun alkaa saamaan viikkorahaa. Sinne voi sitten halutessaan säästää noita viikkorahoja, säästöpossurahoja tai saamiaan lahjarahoja, joita sitten voi harkinnan mukaan käyttää johonkin.

Vain rahastoihin tai suoriin osakkeisiin kannattaa sijoittaa lasta varten. Osakkeisiin tarvitaan isompi pääoma, eli tällaiset 100€/kk tai alle säästämiset laittaisin rahastoihin. Jos rahan laittaa vain säästötilille, niin se häipyy pois inflaation syömänä.

Yhteistyössä