Missä asioissa olet vanhanaikainen?

*VintageRose*

Jäsen
13.07.2012
138
1
16
Mulle kihlaus ei olisi ollut kihlaus, jos mies ei olisi kosinut. En olisi mennyt "kihloihin" jos kyse olisi ollut pelkistä sormusten vaihdoista.
Naimisiin mentiin sillä periaatteella, että tässä ollaan ja pysytään ja kaikkemme tämän liiton eteen teemme. Ja hyvä liitto on tähän asti ollutkin :heart: Toiste en naimisiin mene, paitsi jos jäisin leskeksi. Myöskään lapsia en halunnut avioliiton ulkopuolella.
Miehen pitää osata rakentaa talo ja korjata autot jne. Meille sopii, että mieheni vastaa suurimmaksi osin ulkotöistä ja korjaushommista jne. ja minä teen kotityöt ja ruuan. Toki molemmat auttavat tarvittaessa toista.
Teitittelen vanhempia ihmisiä ja opetan saman lapsellenikin. Samoin hyvät käytöstavat tuntuvat, ikävä kyllä, välillä vanhanaikaisilta. Aika monelta nekin nykyään puuttuvat.

-kihlaus oli lupaus avioliitosta
- avioliitossa vain kuolema erottaa
- kerran ollaan suhteessa, vieraita ei vilkuilla eikä kokeilla
- yhden illan jutut on jotain ihan älytöntä
- vanhempia ihmisiä kunnioitetaan ja heille ei mennä aukomaan päätään eikä heitä kohtaan käyttäydytä loukkaavasti. mitä vanhempi ihminen kyseessä sen kunnioittavammin häntä kohdellaan.
- ruoka syödään ruoka aikaan ja jos ei kelpaa sitten odotetaan seuraavaa ruokailua.
- ruokapöydässä ei leikitä leluilla eikä ruualla.
- rahan eteen ja uusien tavaroiden eteen tehdään töitä, lapset eivät saa automaattisesti kaikkea haluamaansa vaan he oppivat tienaamaan/ansaitsemaan sen.

Minusta oon patavanhoillinen kovin monessa asiassa. En ole koskaan ollut avoliitossa ja en itse koe tarvetta kevytkenkäisyyteen. En niinkään kannata sukupuolten välisiä työjaotteluja, mutta keskinäistä kunnioitusta kaipaan kyllä. Käytöstapani tuntuvat arkaaisilta; olen tätä teitittelevää tyyppiä muun muassa ja nousen penkiltä bussissa tms. vanhemman ihmisen lähestyessä, jos vapaita paikkoja ei ole.

Vanhanaikaista kai myös uskoa hyvyyden voittoon?

• Tykkää
Reactions: sikinsokin
Intiimi- tai raha-asioista ei puhuta julkisesti. Kunnioitan käytöstapoja. En pidä vapaasta kasvatuksesta enkä perhepedistä.
Miesten tulee käydä armeija. Lasten tulee käydä ylioppilaaksi ja jatkaa lukujaan.

Lapset tehdään avioliitossa. Halusin ehdottomasti yhteisen sukunimen koko perheelle. Käytöstavat kunniaan, myös lapset opetetaan kunnioittamaan aikuisia, niin omia vanhempia kuin vieraitakin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
- Kihlaus on lupaus avioliitosta
- Avioliitto on enemmän taloudellinen asia kuin rakkauskysymys (vaikka toki minä miestäni rakastan)
- Pidin oman sukunimeni kun menimme naimisiin
- Perheen ja suvun auttaminen on tärkeää; vanhempani auttavat meitä, me autamme vanhempiamme
- Lapsia ei paapota, vaan opetetaan itsenäiseksi

[QUOTE="Vanhanaikainen";26793869]- Kihlaus on lupaus avioliitosta
- Avioliitto on enemmän taloudellinen asia kuin rakkauskysymys (vaikka toki minä miestäni rakastan)
- Pidin oman sukunimeni kun menimme naimisiin
- Perheen ja suvun auttaminen on tärkeää; vanhempani auttavat meitä, me autamme vanhempiamme
- Lapsia ei paapota, vaan opetetaan itsenäiseksi[/QUOTE]
Millä tavalla avioliitto on taloudellinen asia? Voisitko selventää, en ymmärtänyt!

Ensin naimisiin, sitten vasta lapset.

Koko perheellä sama sukunimi.

Ei lapsia sille, tälle ja tuolle miehelle.

Tietyt asiat pidetään perhepiirissä: kaikkea ei huudella kaikille, tai kerrota esim. julkisesti blogeissa.

Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä.

Ainakin tuon sukunimiasian suhteen, miulle se oli aina selviö et jos menen naimisiin niin otan miehen sukunimen..ehkä sit se kihloihinmeno oli aina merkki naimisiinmenosta.

Halusin naimisiin ennen lapsia, enkä muutenkaan olisi halunnut "vain" seurustella tai olla avoliitossa mitään kymmentä vuotta. Halusin meille saman sukunimen, tosin me keskusteltiin ihan vakavasti kumman nimi otetaan. Vanhempia ihmisiä tulee kunnioittaa, mutta ei rajattomasti. Vaikka ikää olisi kuinka paljon tietynlainen kunnioitus pitää ansaita muilla ansioilla. Mutta tuntemattomia vanhempia ihmisiä kohtaan ei nykyään kauheasti osoiteta kunnioitusta, esim antamalla istumapaikka/muuten tilaa ja puhumalla kohteliaasti. Arvostan sitä että ihminen tekee työtä elantonsa eteen, enkä katso töistä lusmuilua hyvällä.

En taida keksiä mitään. Mulle on ihan täysin sama onko joku kihloissa ilman avioliittoaikeita enkä oikein jaksa tiukkoja, väkinäisiä sukupuolirooleja.

Ehkä se, että tykkään olla kohtelias. En mitenkään överisti enkä itseäni vanhempiakaan ihmisiä kunnioita jotenkin erityisesti jos siihen ei ole aihetta, mutta perus kiitokset ja olehyvät ja ovien avaamiset ovat mulle kai jokseenkin tärkeitä juttuja, mitä itseeni tulee. En kyllä tiedä onko tuo edes vanhanaikaista. :D

[QUOTE="minä";26794165]Sataakohan kiviä niskaan: Mies on naista ylempänä. Haluan olla sellainen pikkurouva, joka voi aina luottaa miehen turvallisiin käsivarsiin.[/QUOTE]

Mä oon hieman samaa mieltä :D Meidän perheessä mies on ja saa olla perheen pää. Ihan jo senkin takia, että mä teen päätöksiä usein tunteen perusteella ja mies järjen. Musta on ihanaa, kun saan olla se herkkä ja heikompi ja mies on aina mulle tuki ja turva. Mä tykkään, että tasa-arvon ei tarvii tarkoittaa sitä että naisten pitää osata ja pystyä kaikkeen samaan kuin mieskin ja päin vastoin.
Mulle sopisi oikein hyvin sellainen 50-lukulaisuus kotonakin. Mä olisin ihan tyytyväinen kotirouvana ja mies toisi leivän pöytään. Se leipä vaan on nykyään niin kallista että molempien työpanos kyllä tarvitaan.

Musta on ihanaa olla nainen, eikä se tarkoita sitä että olisi aivoton bimbo.ihanaa että mulla on mies, jota mä voin kunnioittaa ja rakastaa juuri tällaisena ja saada häneltä myös sitä kunnioitusta ja vastarakkautta.

Tämä ei liene vanhanaikaista mutta mulle sellainen must juttu: Tasavertaisuus parisuhteessa. Mulle se tarkoittaa sitä että minä en automaattisesti ole oikeutettu ottamaan asioita rennommin ja olemaan kotona kotirouvana, vaan että miehelläkin on oikeus ja mahdollisuus ottaa joskus taukoa työelämästä ja viettää aikaa niiden elämässä todella tärkeiden kanssa. Jos ja kun tämä vaatii minun työpanosta kodin ulkopuolella niin siten mennään. Miehenkin täytyy saada olla tasavertainen, eikä sidottu entisaikojen elättäjän rooliin. Isäkin saa olla lapsille läsnä - silti hänen ei tarvitse olle mikään "tossukka".

Yhteistyössä