Opintotukiasiaa

opintotueton
Minä olin lukiossa 80 luvulla ja silloinkaan EI saanut opintotukea ja lapsilisää samaan aikaan. Se lapsilisä maksettiin silloin 2x vuodessa ja taisi ehkä loppua aikaisemmin kuin nykyään..
Ja jos ap perheessä on 2 tulonsaajaa, ei sitä opintotukea juurikaan saa. Mun lukiolaiset saa vajaat 30e kun mulla on yksin niin "isot" tulot, eli saan kuukaudessa piirun päälle 3000e ja siitä sitten verot pois.

Mulla on toisella asteella joskus alkanu koulu esim. 6.8 ja opintorahaa on tullu vain puolet ja seki maksettu syyskuun alus. Eli siinä käydään koulua usiempi päivä ilman "palkkaa".

Mä en tajua miksei tuo voi mennä koulukohtaasesti sen mukaan koska se koulu oikiasti alkaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26764388:
Kyllä ammatillista perustutkintoa suorittava ainakin saa elokuun tuen.
Amiksessa saa opintotuen jos koulu alkaa ennen 14.8. Yleensä se koulu alkaa taktisesti 15. tai 16.8, ainakin silloin kun minä kävin amista pari vuotta sitten. Ei ole mikään automaatio, että amiksessa saa aina elokuulta. Siihenkin on omat ehdot

opintotueton
meidän poika mene lukion ekalle ja saa opintotuen, koska on jo 17v =)
Ja mun poika menee lukion ekalle, täytti jus 16v ja pääsi ilman "välivuotta" haluamaansa lukioon.. Anteeksi oli pakko kuitata näin rumasti, kun miten tuo liittyi apn kysymykseen tuon edellinen kommentti? Että apn olisi pitänyt lykätä lapsen lukioon / kouluun menoa, kunnes lapsilisä loppuu? Opintotuki on lapsilisää pienempi.

Rollolainen
Ja mun poika menee lukion ekalle, täytti jus 16v ja pääsi ilman "välivuotta" haluamaansa lukioon.. Anteeksi oli pakko kuitata näin rumasti, kun miten tuo liittyi apn kysymykseen tuon edellinen kommentti? Että apn olisi pitänyt lykätä lapsen lukioon / kouluun menoa, kunnes lapsilisä loppuu? Opintotuki on lapsilisää pienempi.
poika lopetti ysiluokan vasta tänä vuonna ei pitänyt välivuotta. On aloittanut koulun vasta 8 vuotiaana, kävi eskarin kahdesti. Tarvitsi vuoden enemmän aikaa opimiseen. koulukypsyysikhä on 6-8 vuotta =)

"mmm"
Ite sain 17 vuotta täytettyäni 96 euroa kuukaudessa opintotukea, asuin kotona äitini kanssa joka oli työttömänä. Isän tulot ei vaikuttaneet ollenkaan. Mutta ammattikouluun menin, joten en tiiä onko sillä sit joku ero lukion kanssa..

opintotueton
poika lopetti ysiluokan vasta tänä vuonna ei pitänyt välivuotta. On aloittanut koulun vasta 8 vuotiaana, kävi eskarin kahdesti. Tarvitsi vuoden enemmän aikaa opimiseen. koulukypsyysikhä on 6-8 vuotta =)
Tsemppiä pojallesi lukioon. Tosiaan, on hyvä että koulun aloitus liukuu sen valmiuden mukaan. Ja se aloitusikähän ei sano mitään menetyksestä, moni myöhemmin aloittanut pärjää todella hyvin. Oli vaan sinun kommentti niin "hassu" tuosta iästä, ihan kuin olisit kehottanut aloittamaan lukion vasta 17 v.

Hitsi miten te pelottelette tosta tuen saamattomuudesta, jos molemmat vanhemmat töissä.. Tytöllä lakkaa lapsilisä joulukuussa ja silloin pitäis opintotukea ja asumislisää hakea, ja ei kyllä tule mitään jos ei mitään saa. Nyt jo eka vuosi aika tiukoilla menty, kun ei mitään tukea ole ja tyttö kuitenkin kaukana kotoa opiskelemassa, eli asuminen, syöminen, kulkeminen, kirjat yms tarvikeet pitänyt kyetä maksamaan ja samalla toki ne normi menot kotona oleville lapsille hoitaa..Huoh, jos koko kolme vuotta on näin tiukoilla mentävä, onneksi syksyllä kauppikseen lähtävä seuraava lapsi voi käydä koulun kotoa käsin.

Keittiönoita
Hitsi miten te pelottelette tosta tuen saamattomuudesta, jos molemmat vanhemmat töissä.. Tytöllä lakkaa lapsilisä joulukuussa ja silloin pitäis opintotukea ja asumislisää hakea, ja ei kyllä tule mitään jos ei mitään saa. Nyt jo eka vuosi aika tiukoilla menty, kun ei mitään tukea ole ja tyttö kuitenkin kaukana kotoa opiskelemassa, eli asuminen, syöminen, kulkeminen, kirjat yms tarvikeet pitänyt kyetä maksamaan ja samalla toki ne normi menot kotona oleville lapsille hoitaa..Huoh, jos koko kolme vuotta on näin tiukoilla mentävä, onneksi syksyllä kauppikseen lähtävä seuraava lapsi voi käydä koulun kotoa käsin.
Ei se ole mitään pelottelua vaan oikeasti vanhempien kannattaa vähän ennakoida ja laskea, mitä lapsen opiskelu tulee maksamaan ja millaisia tukia siihen on mahdollista saada. Kelan laskuria voi käyttää ainakin suuntaa-antavana. Ja kai muistat, että kun tyttösi täyttää 17 v, niin lapsilisistä ei lopu se ensimmäisen lapsen saama lapsilisä vaan sen nuorimman saama lapsilisä?

Mitä sitä arvailemaan, laske kelan laskurilla:
http://asiointi.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication?lang=fi

Yhteistyössä