Mitä teen? 8-vuotias löi minua täysillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paskamutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paskamutsi

Vieras
8-vuotias poikani on ollut todella haastava jo pitkään. Mikään ei huvita, on hyvin ylimielinen, näsäviisas, ei suostu auttamaan yhtään missään, vaatteet ja tavarat jäävät miten sattuu jne. Koko kesän hän on saanut reissata paljon ja kokenut monia kivoja asioita. Silti tilanne vain pahenee.
Tänään piti siivota. Hän ei suostunut, vaan osoitti ilmein ja puhein, ettei minulla ole mitään auktoriteettia: sä et mua määrää. Aloin sitten kerätä kamppeita jätesäkkiin, jolla olin uhannut jo etukäteen. Hän hyökkäsi kimppuun, tähtäsi nyrkillä keskittyneesti mahaan niin, että jalat menivät alta. Maha on kipeä vieläkin.
Mitä teen? Minua jo ihan pelottaa ja itkettääkin, kun joskus niin ihanasta lapsestani on tullut aivan hirveä.

8-vuotias poikani on ollut todella haastava jo pitkään. Mikään ei huvita, on hyvin ylimielinen, näsäviisas, ei suostu auttamaan yhtään missään, vaatteet ja tavarat jäävät miten sattuu jne. Koko kesän hän on saanut reissata paljon ja kokenut monia kivoja asioita. Silti tilanne vain pahenee.
Tänään piti siivota. Hän ei suostunut, vaan osoitti ilmein ja puhein, ettei minulla ole mitään auktoriteettia: sä et mua määrää. Aloin sitten kerätä kamppeita jätesäkkiin, jolla olin uhannut jo etukäteen. Hän hyökkäsi kimppuun, tähtäsi nyrkillä keskittyneesti mahaan niin, että jalat menivät alta. Maha on kipeä vieläkin.
Mitä teen? Minua jo ihan pelottaa ja itkettääkin, kun joskus niin ihanasta lapsestani on tullut aivan hirveä.

Ensimmäiseksi : lakkaat pelkäämästä. Jos alat tolle linjalle , olet pulassa.
Toiseksi kokoat itsesi: toteutat loppuun uhkailusi eli keräät tavarat jätesäkkiin. Jätät vain muutamat sukat, pari Tpaitaa yms. Eli minimaalinen varasto vaatteita.
Jos hyökkää uudelleen, kannat hänet pihalle,ulos pois. Kerrot rauhallisesti mitä seuraa seuraavista lyönneistä.
Ehdoton pelikielto, kaveri kielto, karkki kielto....
Ja silloin kun sinulla alkaa esiintyy säälivyyden oireita : poika ei koe hienoa, joutuu nyhjöttää koton, sillä on tylsää : onnittele itseäsi ja pidä pääsi!
Lapsesi kaipaa nyt rajoja ja sinun auktoriteettia . Aikuista joka on tasapainoinen, jämäkkä ja sanansa mittainen.

Tavaroita voi ansaita pikku hiljaa takaisin mutta suosittelen tavaraoitten ja vaatteiden määrän minimoimista niin pieneen määrään, että pojan on helpompi niitä hallita kun homma alkaa sujumaan.

Jos et ole ollut koskaan lapsellesi väkivaltainen voit hakea apua sossusta. Mutta muutoin voi olla hankala tilanne sillä poika kertoo luultavammin helposti mistä on oppinut nyrkin käytön.

niin lapsi tarvii jotain apua, pitää vaikka sitten psykiatrin selvittää miksi käyttäytyy noin! Apua tarvitset myös sinä.
Ainakaan tuo ei voi jatkua, muuten tuossa käy huonosti..
Soitat heti aamulla terveyskeskukseen ja tiedustelet miten voit edetä asiassa.
Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";26764898]niin lapsi tarvii jotain apua, pitää vaikka sitten psykiatrin selvittää miksi käyttäytyy noin! Apua tarvitset myös sinä.
Ainakaan tuo ei voi jatkua, muuten tuossa käy huonosti..
Soitat heti aamulla terveyskeskukseen ja tiedustelet miten voit edetä asiassa.
Tsemppiä![/QUOTE]

Niinpä, tässä ei nyt ole kyse enää mistään uhmaikäisestä lapsesta.

Rajoja lapsi tarvitsee, näin ensiapuna ainakin. Ole tiukkana vaikka se vaikeaa varmasti onkin. Lapsen pitää nähdä/tietää/todeta/kuka teillä määrää tai muuten sinulla on kohta 15-vuotias poika joka nostaa äidin seinälle joka viikko kun haluaa muutaman satasen rahaa...

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Meillä 7-vuotias teki samaa. Ihan säikähdin. Päätin, etten enää koskaan raahaa häntä väkisin minnekään tms. niinkuin pienempänä jäähylle tai tilanteesta pois. Eli ei minkäänlaista voimainmittelöä. Mutta jämäkkyys on nyt tarpeen. Meillä auttoi pelikielto ja sillä uhkaaminen. Tilanne rauhoittui yllättävän pian. Lisäksi teepä kahdenkesken mukavia arkiasioita. Kerro hänelle, että tuo ei käy ja jutelkaa mukavia. Älä missään nimessä luovuta! Hänestä kasvaa varmasti oikein mukava poika tästä eteenkinpäin :)

1. Lapsi lakkaa juuri nyt kokemasta enää mitään kivaa. Kaikkeen tulee ehto. Jos pidät huoneesi siistinä, saat lauantaina kaverin kylään. Jos aiot saada rahaa huvituksiin, tyhjää astianpesukone kerran päivässä. Jne. Äläkä YHTÄÄN KERTAA jousta tuosta. Ihan sama, miten lapsi riehuu, kiukuttelee ja uhkailee, hän ei saa yhden ainokaista etua, ellei tee mitä pyydetään.

2. Kirjaat itsellesi ylös listan etuuksia, joita lapsella on. Kännykkä, karkkipäivä, tiedossa oleva reissu, illan kotiintuloajat jne. Vähennät näitä yksi kerrallaan ja pidät edut poissa, kunnes homma alkaa sujua. Kun sinulla on mielessä lista asioista, et tule uhanneeksi millään sellaisella, mitä et voi pitää.

3. Älä pelkää lasta. Suutu ennemmin ja näytä, että hän on loukannut rajojasi. Kynnysmattoon lapsikin pyyhkii jalkansa, sinun on kunnioitettava itse itseäsi.

4. Ota yhteyttä perheneuvolaan tms.

5. Älä sääli lasta äläkä jousta saadaksesi rauhan narinalta. Teet hänelle pahemman luokan karhunpalveluksen, jos hän alkaa kuvitella, että asiota hoidetaan väkivallalla ja kiukuttelemalla.

Itse olisin kantanut ulos pojan ja heittänyt kaikki tavarat jätesäkkiin. Jättänyt patjan lattialle ja parit vaihtovaatteet. Olen sen verran tempperamenttinen, että olisi kyllä viimeinen kerta kun löisi. Ei voi ola todellista, että pelkäät omaa lastasi!!! Tai alat itkemään. Itku voi toki tulla jossakin vaiheessa, mutta ei tuossa tilanteessa.

Taas joku kuritta kasvanut kakara. En tiedä kumpi on säälittävämpi lapsi vai vanhempi. Tai tiedän... Vanhempi.

[QUOTE="A p";26765196]En ole lyönyt. Koulussa on ollut lyömistä ja poika on sieltä oppinut "lyön sua turpaan".[/QUOTE]

Ensimäinen asia, minkä voit korvata. Lapsesi ei ole saanut koulusta "huonoja vaikutteita". Ota vastuu itsestäsi ja lapsestasi.

Minulla poika käyttäytyi aina noin kun oli kaveripiirissä sattunut jotain tai tullut vaikka kavereisen kanssa riitaa. Onko pojalla ollut miten kavereista nyt kesän ajan?

Hän ei ole ollut kavereidensa kanssa käytännössä yhtään, koska on ollut menossa sukulaisilla lähes koko kesän. Olen yrittänyt rajoittaa tätä, mutta esim.mummulassa syyllistivät sitten siitä, koska isovanhemmat asuvat kaukana ja vain kesäisin ehtii vierailla paljon. Onkin ollut muun muassa mummulassa todella paljon. Siellä ei ole mitään rajoja ja se kyllä heijastuu.

Jos tuo oli eka kerta kun poika käy päälle, saattaisin vähän dramatisoida. Sanoisin, että vatsaan sattuu vieläkin iskun jäljiltä ja että lähden sen vuoksi lääkäriin. Sitten kävisin oikeasti kahvilla ja antaisin pojan odottaa ja miettiä, että käviköhän pahasti vai ei. Pieni pelko perseessä voisi muistuttaa, miksei toisia lyödä. Toki pitää myös keskustella, mitä yksikin lyönti voi pahimmillaan aiheuttaa jos kaatuu, on raskaana jne.

Yhteistyössä