Ero, yksi lapsi ja tuet. Kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Blade

Jäsen
27.06.2012
34
0
6
Jyväskylä
Siis olemme miehen kanssa eroammassa. Meillä on yksi alle 3-vuotias lapsi joka tulee minun kanssani asumaan ensisijaisesti.

Mitä tukia minun kannattaa hakea?

Opiskelen joten saan opiskelutuet, lapsilisän, ilmeisesti jonkilaiset elarit mutta mitä muuta että selvitään lapsukaisen kanssa?

Saatteko te tällä hetkellä asumistukea? Jos ette saa, niin sitten kun haet tukea sun ja lapsen asuntoon, muista ettet voi saada sitä opintotuen asumilisää vaan hae sen sijaan yleistä asumistukea (joka on parempikin kuin asumislisä). Lapsilisään saat pienen korotuksen. Pystytkö nostamaan opintolainaa?

• Tykkää
Reactions: Blade
Varmaan joudunkin nostamaan opintolainaa, tällä hetkellä saadaan yleistä asumistukea eli pitäisi siis muuttaa vain uuden asunnon tiedot ja se että ruokakunnassa on yksi vähemmän.

Mahdollinen asunto on 45 neliötä ja vuokra 570e/kk.

Paljonko saan asumistukea? :O

Kiitos laskurista :)

Oikeastaan ollaan ex-miehen kanssa ihan tyytyväisiä että kumpikin lähtee eri suuntaan, tähän mennessä ollaan saatu asiat sovittua nätisti että milloin lapsi menee isälleen.

Onko jotain yllätyksiä sattunut teille, joista ehkä osaisitte varottaa?

Esim. Ex olisi kuitenkin pistänyt kapuloita rattaisiin?
:stick:

Se lapsilisän kortotus oli muistaakseni 46e :)

Oon kattonu tossa noita mutta elämän arviointi rahana on aika hankalaa :D

Onko minun mahdollista pitää autoni? Tarvitsen sitä opiskelumatkoihin ja lapsen saamiseen isänsä luo.

Auton pitäminen riippuu ihan rahatilanteestasi. Eihän me sitä voida tietää.
Soita aika lastenvalvojalle elareihin ja tapaamissopimuksen tekemiseen.

• Tykkää
No, ainakin lapsen asiat kannattaa sopia lv:lla ja pistää asiat paperille tapaamisita lähtien. Niissähän saattaa ne suurimmat riidat sitten syntyä. Samaten siellä lasketaan ne elatusmaksuasiat. Niitä kun ei voi sanoa tuosta vaan lonkalta, koska siihen vaikuttaa molempien tulot ja menot sekä tietysti huoltajuusmuotokin. Sanoit kyllä, että lapsi jää asumaan sun luo toistaiseksi, että varmaan mies maksaa sinulle päin, mutta kannattaa varata se aika sinne lv:lle niin menee kaikki ainakin laillensa.

• Tykkää
Kiitos hirmuisesti asiallisista vastauksista :)

Luultavasti sovimme yhteishuoltajuuden mutta miehen töiden vuoksi lapsukainen siis on minun luona pää-asiassa. :)

Pitää varata aika heti ensitilassa ettei kerkeä vaikka vahingossa jo kärjistymään ennen muuttoa :)

Kiitos päivähoito-laskurista, sen mukaan päivähoito olisi ilmainen ainakin vielä :)

Onko jotain yllätyksiä sattunut teille, joista ehkä osaisitte varottaa?

No aina kun elää rahallisesti tiukassa tilanteessa, on ainakin todennäköistä, että jossain vaiheessa tulee rahan kanssa ikäviä yllätyksiä. Suosittelen, että alat heti säästää joka kuukausi edes pienen summan rahaa (vaikka 2e on aluksi parempi kuin ei mitään, ja nosta sitä säästettävää summaa sitten heti kun voit :) ), jota et käytä kuin oikeassa hätätilanteessa, jos tarvii vaikka ostaa lapselle lääkkeitä tai viedä taksilla terveyskeskukseen ja rahat on loppu. Muutenkin kannattaa pitää hyvä huoli rahoista ja laittaa ylös kaikki tulevat menot, ettei mikään puhelinlasku, sähkölasku jne. tulisi yllätyksenä, kun noihin pystyy oikeasti varautumaan :)

• Tykkää