Kateellinen vai vain ärsyyntynyt yh-vanhempien paapomisesta?

  • Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti
"kotiäiti"
Olen onnellisesti naimisissa ja minulla on maailman ihanin perhe, mutta silti minua on alkanut ärsyttämään ympärillä olevat yh-vanhemmat jotka valittaa miten vaikeaa elämä on!

Siskoni ja hyvä ystäväni esimerkiksi on ollut ehkä max 2viikkoa lastensa kanssa koko kesänä. Äitinikin ottaa mielellään siskon lapsia koska heillä on niin rankkaa aina kun siskoni kysyy. Minun täytyy monta viikkoa ennen rukoilla ja olla todella hyvä tekosyy. Lapsia meillä neljä pienellä ikäerolla joten ei tämä minunkaan elämä täysin helpoimmasta päästä ole, mutta itseppä ollaan kaikki lapset toivoneet ja onneksi terveitä lapsia saatu joten en viitsi ruikuttaa äidillenikään.

Ja sitten tämä ystäväni. 2viikkoa ensin lapset isällään kävivät pari päivää kotona jolloin lähtivät 2 viikoksi mummolaan ja sitten ma-pe kotona/hoidossa siis joka on tietenkin yh:lle ilmaista! ja viikonloput tukiperheessä jos eivät ole isällään...just ja rankkaa tuntuu olevan...pas*** marjat sanon minä...se on laiskuutta ja minä olen tästä kateellinen koska minulla ei varaa laiskuuteen...

Työt alkaa tammikuussa joten jospa tämä minun nuttura hieman löystyy mutta oli pakko avautua....kiitos asiallisista palautteista joka tarkoittaa että erimieltä SAA olla!
 
Keittiönoita
Olet sekä kateellinen että ärsyyntynyt. Molemmat tunteet ovat tuossa tilanteessa ihan normaaleja. Kuinka monta lasta siskollasi on ja millaisilla ikäeroilla? Mietin vaan, että kun sulla on 4 lasta pienillä ikäeroilla, niin jo se voi vaikttaa hoitoavun saamiseen. Oletko kysynyt äidiltäsi, jos ottaisi lapsistasi vaikka vain yhden tai kaksi kerrallaan?
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"Aloittaja"
Rohkeasti uskallan myöntää olevani onnellinen mutta väsynyt joka nyt on varmasti ihan normaalia tässä pyörityksessä ja olemme päättänyt että meidän lapsiluku on täynnä. Siskollani 1½vuotias ja 6vuotias ja väilillä myös poikakaverin 5vuotias joka on myös äidilläni välillä hoidossa. Ystävälläni on kaksi koulukasta ja 5.vuotias joten ei mitenkään pieniä lapsia hänellä enää ole. Molemmat haavailevat vauvoista...ja sitten seuraavassa lauseessa on niin rankkaa...
 
Keittiönoita
[QUOTE="Aloittaja";26729712]Rohkeasti uskallan myöntää olevani onnellinen mutta väsynyt joka nyt on varmasti ihan normaalia tässä pyörityksessä ja olemme päättänyt että meidän lapsiluku on täynnä. Siskollani 1½vuotias ja 6vuotias ja väilillä myös poikakaverin 5vuotias joka on myös äidilläni välillä hoidossa. Ystävälläni on kaksi koulukasta ja 5.vuotias joten ei mitenkään pieniä lapsia hänellä enää ole. Molemmat haavailevat vauvoista...ja sitten seuraavassa lauseessa on niin rankkaa...[/QUOTE]
Ainakin osasyy voi olla juuri tuo, että siskollasi ja ystävälläsi ei ole montaa pientä. Kun yksi ystäväni sai neljännen lapsensa, alkoi hoitopaikatkin olla kortilla. Jos hän tarvitsi kaikille lapsilleen hoitopaikan samaan aikaan, hän joko joutui palkkaamaan hoitajan kotiin tai ripottelemaan lapset eri hoitajille. Ja hänkin oli yh, joten yksinhuoltajuus ei auttanut asiaa yhtään enää sen jälkeen, kun lapsia oli neljä.
 
"Aloittaja"
Äidilleni en ole kaikkia neljää tunkemassakaan ja meillä lapset 8v. 6v. 3½ ja 1½ joten ei nuo nyt ihan niin pieniä olekaan. Meillä siskon kanssa näillä 6v. ja 1½v. pari kuukautta ikäeroa joten meilläkin siskon lapsen jonkun verran on koska ovat samaa sukupuolta ja leikkikavereita. Ja sitten tähän yleistämiseen että ainakin meidän kunnassa saa tukiperheen ihan minkä ikäiset ja kokoiset YH-perheet varsinkin jos ensin valehdellaan ettei tukiverkostoa ole niin kuin ystäväni teki! Ja itse olen siellä kunnassa töissä joten läheltä olen nämä päätöset nähnyt(itse on ole niitä tekemässä mutta parempi niin).
 
"yyhoo"
Tuota... Jospa taas ei yleistettäisi, sillä minäkin joudun ihan kyllä maksamaan lapseni hoidosta, koska käyn töissä... ;) Ja toiseksi, KAIKKI yh:t eivät ole tuollasia valittajia. Ihan samalla tavalla meissä on niitä joilla elämänhallinta pelaa ja toisilla ei ja toisilla on raskaampaa, kun toisilla johtuen tukiverkoista joita toisilla on ja toisilla ei ja toiset jaksaa valittaa enemmän ja toiset vähemmän jne.. Ei me siis olla yhtään sen kummempi ihmisryhmä kuin te perheellisetkään! Niin, että jos pikkuhiljaa vois lopettaa tämän yleisen ajojahdin yh:a kohtaan ja arvostella vain yksilöitä, jos arvosteltavaa on ja itsellä on siihen varaa...
 
Kyllä se musta on välillä aika "rankkaa", kun kukaan ei ikinä edes koske, halaa tai pidä sylissä.. Saati haluaisi ja himoitsisi ja olis sellainen normaali seksielämä niin kun muilla äiti-ihmisillä.. :ashamed:
Se ei tarkoita, etteikö lasten kanssa vois olla/ olla olematta rankkaa ihan kaikilla äideillä.
 
yks yh
[QUOTE="kotiäiti";26729612]

kotona/hoidossa siis joka on tietenkin yh:lle ilmaista![/QUOTE]

Ihan ensin, että ei päivähoitomaksut ole mitenkään automaattisesti yh:lle 0e, vaan tulojen mukaan.

Tunnut olevan väsynyt pyörittämään arkea, saatko tukea mieheltäsi, onko hän lasten kanssa? Oletko kertonut äidillesi mitä ajattelet? Kuten Keittiönoita sanoi, neljän lapsen hoitoon vienti ei ole helppoa.
 
Keittiönoita
Ihan ensin, että ei päivähoitomaksut ole mitenkään automaattisesti yh:lle 0e, vaan tulojen mukaan.

Tunnut olevan väsynyt pyörittämään arkea, saatko tukea mieheltäsi, onko hän lasten kanssa? Oletko kertonut äidillesi mitä ajattelet? Kuten Keittiönoita sanoi, neljän lapsen hoitoon vienti ei ole helppoa.
Totta. Tunnen useammankin yh:n, joka maksaa korkeinta päivähoitomaksua ja joka ei saa mitään tukiperhettä tai muutakaan, koska sellaiselle ei katsota olevan tarvetta. Tai jos onkin, niin yh voi maksaa sellaiset omasta pussistaan.

Mä vähän luulen, että erityisesti siskonsa kohdalla ei ole kyse siskon yksinhuoltajuudesta vaan siitä, että äiti hoitaa mieluummin siskon kuin ap:n lapsia. Uskoisin siis, että ap:tä ärsyttäisi ihan yhtä paljon, jos sisko ei olisi yh,mutta äiti silti hoitaisi mieluummin siskon kuin ap:n lapsia. Kyllä monet parisuhteessa elävätkin valittavat lastenhoidon rankkuudesta, jos hoitoapua ei ole saatavilla sukulaisista eikä rahallakaan ( = ts ei ole varaa palkata hoitajaa).
 
Keittiönoita
[QUOTE="Aloittaja";26729844]No kerroppa paljonko hoitomaksua maksat. Itse kun palaan töihin niin menee noin 600euroa kuussa ja palkkaa jää verojen jälkeen 1600 joten jippii...[/QUOTE]
Hoitomaksut määräytyvät perheen tulojen mukaan eikä vain äidin tulojen mukaan. Koskee niin yh-perheitä kuin muitakin. Jos yh:lla on hyvä palkka ja parisuhteessa elävillä molemmilla huono palkka, yh voi joutua maksamaan päivähoitomaksuja enemmän kuin kahden huoltajan perhe.
 
"jaa-a"
oikeastaan turha valittaa päivähoitomaksujen suuruudesta. Jokainen on tehnyt valintansa monta lasta hankkiessaan.

Yh:t ovat jatkuvasti vastuussa kaikesta lapsiin liittyvästä. Jokainen hetki. Se ei ole aina helppoa. Ei ole ketään, kuka henkisesti(kään) jakaisi jokaisen päivän murheet yms.

Mielipiteeni: olet kateellinen siskollesi.
 
"juupajuu"
Totta, et joillain meistä yh-vanhemmista on noin... Mutta ei läheskään kaikilla! Itse käyn kokopäivätöissä ja koitan kasvattaa kahta teini-iän kynnyksellä olevaa lasta. Lapset on lähes aina mulla, tää kesä on eka kun ovat kuuteen vuoteen vähän enemmän isällään kun viikonlopun silloin tällöin. Kaiken maksan itse, ex maksaa vähemmän elaria kuin kelalta saisin... Ja joo, viimeaikoina tää on ollut he****n rankkaa, kun kaks melkein mun kokoista teiniä käy kuumana ja uhmaa täysillä ja yksin olen aina vastuussa. jos isältään pyydän apua, niin kuulemma mä olen hullu, kun en edes itse saa lapsia kuriin. Helppo se on vkonloppu-isän huudella, kun saa vaan kermat kakusta, mulle jää arki. Joten joo, joskus äitini lapset ottaa, mutta ei kovinkaan usein. Tosin ottaa naimisissa olevan veljen lapsia vähintään yhtä paljon...
 
"Aloittaja"
Olen kateellinen siskolleni mutta olen kateellinen myös ystävälleni ihan rehellisesti voin myöstää sen mutta samaan aikaan olen myös sitä mieltä että tämä yhteiskunta paapoo YH-vanhempia ja mahdollistaa aivan liian helposti eroamisen ja jopa maksavat siitä enemmän että ihmiset eroaa??????

Ja en todellakaan ymmärrä näitä vauva puheita kun ei hoideta jo olemassa oleviakaan!!!!!
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";26729933]Olen kateellinen siskolleni mutta olen kateellinen myös ystävälleni ihan rehellisesti voin myöstää sen mutta samaan aikaan olen myös sitä mieltä että tämä yhteiskunta paapoo YH-vanhempia ja mahdollistaa aivan liian helposti eroamisen ja jopa maksavat siitä enemmän että ihmiset eroaa??????

Ja en todellakaan ymmärrä näitä vauva puheita kun ei hoideta jo olemassa oleviakaan!!!!![/QUOTE]

Ota ero miehestäsi ja jää yksinhuoltajaksi niin tuolla ajatusmallilla sinulla tulee elämä olemaan luksusta. Kokeile kuinka paljon yksinhuoltajia todella paapotaan.
 
"juupajuu"
[QUOTE="Aloittaja";26729933]Olen kateellinen siskolleni mutta olen kateellinen myös ystävälleni ihan rehellisesti voin myöstää sen mutta samaan aikaan olen myös sitä mieltä että tämä yhteiskunta paapoo YH-vanhempia ja mahdollistaa aivan liian helposti eroamisen ja jopa maksavat siitä enemmän että ihmiset eroaa??????

Ja en todellakaan ymmärrä näitä vauva puheita kun ei hoideta jo olemassa oleviakaan!!!!![/QUOTE]

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan esim. tätä mun elämää muutaman vuoden... Sitten tiiät onko tää niin kadehdittavaa... Vaikka on tukiverkkokin, ni tää on melkoisen rankkaa!! Aina yksin vastuussa, rahallisesti ja muutenkin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Aloittaja";26729933]Olen kateellinen siskolleni mutta olen kateellinen myös ystävälleni ihan rehellisesti voin myöstää sen mutta samaan aikaan olen myös sitä mieltä että tämä yhteiskunta paapoo YH-vanhempia ja mahdollistaa aivan liian helposti eroamisen ja jopa maksavat siitä enemmän että ihmiset eroaa??????

Ja en todellakaan ymmärrä näitä vauva puheita kun ei hoideta jo olemassa oleviakaan!!!!![/QUOTE]
No mä en yh:na ole saanut kuin sen lapsilisän yh-korotuksen (oli tuolloin vähän yli 40 €/kk per lapsi), joten tuolla summalla nyt ei ollut taloudellisesti mitenkään järkevää erota. Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä, että tukiperhettä ei tosiaankaan tarvitsisi antaa sellaisille, jotka eivät sitä tarvitse. Se, että on yh, ei tarkoita, etteikö tukiverkostoja olisi, tai ettei olisi varaa käyttää esim MLL:n palveluita.
 
älähän nyt
Sinua ärsyttää, olet kateellinen ja mustasukkainenkin. Ja aiheesta. Mutta miksi hemmetissä sinä vedät tähän taas sen yh kortin? Äitisi toimii väärin jos siskosi saa kaiken avun ja sinä et mitään. Mutta maa on pullollaan meitä yh äiteja ja isejä, jotka tullaan toimeen omillaan lasen kanssa. Äitini on hoitanut lapsiani tasan 1 yön ja sekin silloin, kun olin vielä naimissa ja lapsia oli vaan 1. Sain sen huiman yh korotuksen lapsilisiin, nyt saan lapsilisää enää vuoden verran, nuorimmasta lapsestani, lapsia on 3. Opintotuke lapset saavat ( ne 2 vanhinta ) huimat 27 e / kk. Kerro nyt julankauta, miten se yhteiskunta paapoo? Jotta tioedän sitten hakea sitä paapomista. Asumistukea en saa myöskään, enkä tarvitse, pystyn maksamaan sen asumisen 1150e / kk ihan itse. Palkkaa saan 2200 e käteen kuukaudessa.Opiskeli kun lapset poieniä, olin päivän koulussa, illala lasten kanssa ja luin kun menivät nukkumaan. Sitäkö kadehdit.
Pyydät ihan oikein apua, äitisi toimii väärin, mutta älä tähän mitään yh yleityspas..aa tunge, kiitos.
Voin ottaa lapsesi hoitoon, ihan ilaman laskutusta, jos sillä saadaan sinun elämääsi iloa taas, koska kyllä se aurinko paistaa siellä väsymyksen takana.
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna80
"juu"
No ensinnäkin täytyy sanoa, että on yksinhuoltajia, joilla niitä tukiverkkoja ei todellakaan ole ja jotka kyllä hoitavat itse omat lapsensa. Jos tukiperheeseen voivat lapset silloin tällöin viedä, niin kyse on ihan aidosti ansaitusta vapaasta.

MUTTA...

...toisaalta ap saatan osittain tietää, miltä susta tuntuu. Miehen äiti on hoitanut vanhemman tyttönsä lasta todella paljon, koska miehen sisko on yh. Ja miehen sisko on käyttänyt sitä rankalla kädellä myös hyväkseen: on saattanu mennä baareihin ja keikoille useita kertoja viikossa silloinkin kun lapsi makaa kipeänä sängyssä, ja anoppi on hoitanut kun "pitäähän sen toisen päästä tuulettumaan kun on niin rankkaa."

Ennen kuin edes aloimme odottaa omaa lastamme anoppi ilmoitti, ettei sitten auta lapsen hoidossa, kun meitä on kuitenkin kaksi. Pyörsi tosin puheensa aika vilkkaasti, kun tapasi vastasyntyneen pikkuisen - ei vaan malttanut "pysyä poissa".:) Ja ollaan kyllä saatu lastenhoitoon apua ja on ainoastaan yksi lapsi josta nyt ei vielä ole paljon kulujakaan, kun on niin pieni. Että siinä mielessä kateutta ei ole, mutta kyllä se ketutti rankasti katsoa vieressä, kun miehen sisko lypsi äitinsä (ja välillä meidänkin) jaksamista voidakseen viilettää kuin parikymppinen lapseton sinkku kaupungilla harva se ilta. Muut hoitivat pojan.
 
----
[QUOTE="Aloittaja";26729844]No kerroppa paljonko hoitomaksua maksat. Itse kun palaan töihin niin menee noin 600euroa kuussa ja palkkaa jää verojen jälkeen 1600 joten jippii...[/QUOTE]

Öö... Itse olet lapsesi tehnyt. Niin ja saathan sinä niistä neljästä lapsilisät, jotka kattavat kyllä jo aika paljon noista päivähoitokuluista... ?
 
"Aloittaja"
Mitäs olen tänään oppinutkaan?
-Itse olen lapseni tehnyt...ai ihanko totta
-Tulojen mukaan hoitomaksut...aijaa
- YH-vanhempia ei saa yleistää... joten sanan vapaus Suomessa ei heihin päde!
- Ja olen kateellinen ja ärsyyngtynyt siskolleni...mitähän ihan ensimmäisessä tekstissä luki?

Anteeksi YH-mammat mutta minulla vaan sattuu olemaan kokemuksia 30000 asukkaan kunnasta jossa asiat menevät näin...sieltä olen mielipiteeni saanut!!!
 
"vieras"
Ootko sä oikeesti aikuinen ihminen? Niin ala-arvoista kuraa kaadat nyt "YH-mammojen" päälle. Kuka sä olet yksinhuoltajia täällä nimittelemään??

Mistä sä tiedät minkälaista on kantaa kaikki vastuu perheessä koko ajan? Ehkä sitä tarvitsee aikaa itselleenkin, jotta on jotain jota antaa lapsille. Kenen etu se nyt sitten olisi, että tukiperheet lopetettaisiin, jotta kukaan ei nyt vahingossa saisi enemmän kuin sinä?
 

Yhteistyössä