Pakko myöntää, olen kateellinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kade

Vieras
Lueskelen tässä muutamaa blogia joita kirjoittaa ilmeisesti n.parikymppiset äidit ja kyllä on pakko myöntää että olen kateellinen siitä miten hyvin tuntuvat pärjäävän taloudellisesti ja muutenkin.
Itse olen jo reilusti yli kolmekymppinen kahden lapsen äiti ja vieläkin on talouvaikeuksia sun muuta, eikä ikinä parikymppisenä olisi ollut varaa asua kauniissa kodissa hyvällä paikalla ja ostella kaikennäköistä kivaa..
Oliko teillä muilla parikymppisinä jo paljon rahaa vai olenko mä ainoa köyhis?!

Oon 24v ja vakituisesti töissä. Mies myös. Yksi 1v ja 3 koiraa. Uus omakotitalo, eikä autokaan mikään rakkine ole. Hoitovapaa alko just, joten rahat aika loppu. Kun pääsen töihin tammikuussa, niin rahaa on 2000 euroa enemmän ku nyt. Kyl se hoitovapaa vaikuttaa tosi paljon.

• Tykkää
Reactions: sinisulka
Mun kaveriporukassa kolmella oli parikymppisenä ok-talot. Aika hankala se on parikymppisellä muuten ok-taloa olla tai ainakin sit on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon lainaa perstaskussa, että ei kannata kadehtia :)

Oli mulla parikymppisenä rahaa ku ei ollu lapsia eikä autoa eikä asuntolainaa ja ihan hyvä liksa. :whistle: Mutta asuminen maksaa ja varsinkin lasten kanssa ku on pakko olla isompi kämppä ku kaksio. Auto maksaa, eläminen maksaa... Palkka on kyllä noussut mutta niin on menotkin - huikeasti enemmän kuin palkka. Että kyllä tässä toimeen tullaan mutta ei mitenkään leveästi elellä.

• Tykkää
Reactions: sinisulka
Kyllä oli rahaa enemmän kuin nyt perheellisenä. Sinkkuna asuin kimppakämpässä, opintotuki ja asumistuki juoksi ja tein töitä niin paljon kuin tulorajat salli. Baareissa pari kertaa viikossa, ulkona syötiin ja ulkomailla käytiin, uusia kenkiä oli kaapit pullollaan. Ei ole kolmekymppisellä perheellisellä ja talovelallisella varaa.

Noh ite täytän kuukauden päästä 22 ja mies on 21, meillä on vajaa 2 vuotias poika,jota hoidan kotona. Mies on töissä ihan OK palkalla... asutaan ihan normi asuinalueella ja autokin on. Ruokaa pöydässä joka päivä,mutta ei me nyt kaikkea kivaa voida sentään ostella :D Nyt haaveillaan kovasti toisesta lapsesta eli raha tilanne ei tule muuttumaan ainakaan parempaan suuntaan,mutta tullaan toimeen ja se riittää :)

no teidän kaikkien tarinat kuulostaa suurinpiirtein samalta kuin mun oma tilanteeni joten ihmettelempä vaan mistä nuo tuota elintasoaan repii....Ei pitäisi varmaan lukea blogeja ollenkaan kun aina iskee kateus milloin mistäkin =)

Ei se omakotitalossa asuminen perheelle tuu yhtään sen kalliimmaks ku vuokra-asunnossakaan. Lainaehtoja pystyy sen verta joustavasti muuttamaan, että maksaa lainaa saman verran ku vuokraakin tällä hetkellä.

[QUOTE="aapee";26726269]no teidän kaikkien tarinat kuulostaa suurinpiirtein samalta kuin mun oma tilanteeni joten ihmettelempä vaan mistä nuo tuota elintasoaan repii....Ei pitäisi varmaan lukea blogeja ollenkaan kun aina iskee kateus milloin mistäkin =)[/QUOTE]

Perintöä? Jos vanhemmat on velattomia ja vielä työelämässä ja auttavat taloudellisesti? Sijoituksia? Velkarahaa?

Ei se omakotitalossa asuminen perheelle tuu yhtään sen kalliimmaks ku vuokra-asunnossakaan. Lainaehtoja pystyy sen verta joustavasti muuttamaan, että maksaa lainaa saman verran ku vuokraakin tällä hetkellä.

no ei nuo kaikki bloggarit omakotitaloissa asukaan enkä minäkään omakotitaloasumisesta haaveile, ennemminkin kerrostaloasunnosta keskustassa... Ja esimerkiksi helsingin keskustassa asunnot on kyllä niin kalliita ettei minulla ainakaan koskaan olisi varaa asua edes vuokralla siellä...

No itse olen 23-vuotias. Olen valmistunut juuri korkeakoulusta ja jonkin aika sitten aloittanut oman alan ok-palkkaisissa töissä vakituisena. Miehellä hyvä palkkainen vakkarityö. Asutaan sandanneliön omistustalossa (pääkapunkiseudun ulkopuolella), josta velkaa kohtuullisesti. Varaa on ostella tavaroita ja ajaa hienolla autolla. Odotetaan ekaa lasta.

Ei kannata olla kateellinen. Voitko itse vielä kouluttautua hyvä palkkaiselle alalle jossa voi yletä esimies-tehtäviin? Usein tämä auttaa talouden ylläpitoa kummasti.

Miksi olet kateellinen? Onko se sulta jotenkin pois, että jollakin on asiat hyvin?
Samalla logiikalla olet sitten tosi onnellinen siitä, jos jollain menee huonosti vai?

Ehei, opintotuella sitä silloin elettiin, kesällä valtionhallinnon harjoitteluapurahalla joka ei paljon suurempi ollut. Mutta nyt on koulutus, oma yritys, ok-talo, perhe, 3 autoa, mökki, yms =)

Joo varmasti ei, mutta ei mitäääääääääääääääään järkeä ottaa 300 000 lainaa ilman minkäänlaista alkupääomaa. Ensimmäiset 10 vuotta maksat pelkkiä korkoja, mutta silti se on sun mielestä halvempaa kuin vuokra-asuminen vai? No tämähän on nykypäivän ikävä kyllä nykypäivän trendi :(

On asiat hyvin taloudellisesti, mutta harvapa sitä tietää. Ikää 22 ja just tollanen kuvailemasii idylli. Kulutustottumukset to sin maltilliset eikä pahemmin tarvetta niistä bloggailla.

Miksi olet kateellinen? Onko se sulta jotenkin pois, että jollakin on asiat hyvin?
Samalla logiikalla olet sitten tosi onnellinen siitä, jos jollain menee huonosti vai?

olen kateellinen siitä että joillain on parikymppisenä jo asiat hoidossa, kiva koti, lapsi, mies ja rahaa tehdä kaikkea mukavaa. Niinkuin sanottu olen itse kolmekymppinen ja vasta nyt mulla alkaa olla edes osittain ok tilanne mutta ei mikään priima vieläkään.
Olen kateellinen siitä miten jotkut pääsee helpommalla mutta en tietenkään ole onnellinen toisten epäonnesta.

[QUOTE="aapee";26726269]no teidän kaikkien tarinat kuulostaa suurinpiirtein samalta kuin mun oma tilanteeni joten ihmettelempä vaan mistä nuo tuota elintasoaan repii....Ei pitäisi varmaan lukea blogeja ollenkaan kun aina iskee kateus milloin mistäkin =)[/QUOTE]

Töitä tekemällä. Mä menin töihin oppisopimuksella suoraan lukiosta. Olin silloin 19v. Nyt oon 24v ja oon viiden vuoden aikana saanut 2 palkankorotusta (1600e -> 2000e). Mies saa palkkaa 2300-2500 euroa. Yhteensähän käteen jää jo vähintään se 4300 euroa:
pankkilaina 1000e/kk
puh.laskut 70e/kk
netti 20e/kk
Autoverot (2 autoa) 58e/kk
Autovakuutukset (2 autoa) 100e/kk
Jätemaksu 24e/kk
Lokakaivon tyhjennys 14e/kk
Sähkö 100-150/kk
Hoitomaksu 260e/kk
Bensat 300e/kk
Yhteensä: ~2000e/kk
Ruokaan ja huveihin jää kuukaudessa 2300 euroa. Säästöönkin siis halutessamme saadaan rahaa. Miehen kanssa meillä on yhteinen tili, johon tulee molempien palkat + yksi säästötili. Toiminut tosi hyvin.

Nyt hoitovapaa TIETENKIN on rahat tosi tiukassa, mutta sen mukaa eletään.

Ei se rahankäyttö tähtitiedettä ole. Pitää pistää vaan asiat tärkeysjärjestykseen. Jotkut haluavat matkustella, jotkut tuhlailla, jotkut säästää, jotkut asua omakotitalossa, jotkut haluavat panostaa harrastuksiin,....... Joskus on tiukkaa, joskus vähän löysempää. Sellasta se elämä on.

Elämästä nauttii eniten silloin, kun arvostaa omaa elämäänsä :) Itse olen aika köyhistä oloista, mutta nk. "nainut ylempään yhteiskuntaluokkaan". Edelleen on kulutustottumukset maltilliset, ei tarvetta pröystäillä, kotia tykkään laittaa harrastuksena ja siksi nätti (ja yleensä kirpparitavaroilla). Ainoa missä elintaso näkyy, on se että olen kotiäitinä. Enkä siis vain 3 vuotta hoitovapaan aikaa, vaan niin kauan kuin haluan. Minun tulojani ei tarvita...

Itse olen 23 v, mies, lapsi tulossa, uusi kerrostalokoti ja tykkään sisustaa nätisti.. hiljattain aloin pitämään blogia.

Ja ei tässä sen kummempaa ole takana kuin se että satuin tapaamaan mieheni nuorena (18 v.), sitä kautta on tullut hankittua oma koti ja lapsi suht nuorena. Molemmat meistä on ihan tavallisissa duunariammateissa, itse olen koulutukseltani lähihoitaja mutta ihan ok:sti on rahaa riittänyt. Molemmat on kumminkin tehneet töitä 15-vuotiaasta, ihan sitä paskaduuniakin. Rahan riittämienn johtunee osaltaan myös siitä miten rahat käyttää, meillä ei esim. osteta alkoa, tupakoida eikä käydä baareissa. Moni omanikäiseni kaveri tuhlaa rahoja juuri kyseisiin juttuihin. Lainat meillä on mitoitettu meidän tuloihin, omakotitalosta haaveillaan mutta tällä hetkellä ei sellaiseen ole varaa.

En koe että olisin päässyt "helpommalla" kuin muutkaan, mutta varmasti olen tehnyt erilaisia valintoja elämässä kuin moni muu ikäiseni. Muutaman kerran esim. töissä olen kuullut vanhemman väen toteavan että kun "nykynuorison" pitää saada kaikki heti kerralla, uudet talot ja isot autot jne, ollaan niin ahneita... en kyllä täysin ymmärrä tuollaista tuomitsemista, ottaen huomioon että olemme maksaneet kaiken itse ja tehneet töitä nuoresta saakka. Valintoja?

• Tykkää
Reactions: Pumbuliini
Mä usein lohduttaudun sillä että niillä on varmaan myös paaljon velkaa, ja mullapa ei ole 3 vuoden päästä yhtään, sit onkin varaa kuluttaa. Menin kyllä myös opiskelemaan amk:hon jotta sais liksan joskus 3000e yläpuolelle.

[QUOTE="aapee";26726380]olen kateellinen siitä että joillain on parikymppisenä jo asiat hoidossa, kiva koti, lapsi, mies ja rahaa tehdä kaikkea mukavaa. Niinkuin sanottu olen itse kolmekymppinen ja vasta nyt mulla alkaa olla edes osittain ok tilanne mutta ei mikään priima vieläkään.
Olen kateellinen siitä miten jotkut pääsee helpommalla mutta en tietenkään ole onnellinen toisten epäonnesta.[/QUOTE]
No en ymmärrä kyllä minäkään MIKSI olet kateellinen ja tuollaisesta vielä. Ei ole tervettä. Ymmärrän, jos lapsi on kateellinen vaikka siitä, että sisarus sai jätskiä isomman palan, mutta miten toisten hyvinvointi liittyy sinun epäonnistumisiisi. Siis oikeasti oletko miettinyt sitä koskaan?

[QUOTE="vieras";26726470]No en ymmärrä kyllä minäkään MIKSI olet kateellinen ja tuollaisesta vielä. Ei ole tervettä. Ymmärrän, jos lapsi on kateellinen vaikka siitä, että sisarus sai jätskiä isomman palan, mutta miten toisten hyvinvointi liittyy sinun epäonnistumisiisi. Siis oikeasti oletko miettinyt sitä koskaan?[/QUOTE]

anna olla et selvästikään tajua.

Yhteistyössä