onko muilla 9-10v tytöillä jo karvoituksenn alkua alapäässä?

• Viestiketjun aloittaja mieee
  • Ensimmäinen viesti
Pakko kysyä: tuijotatko sinä omasta lapsestasi tuollaisia asioita?
Hmm :confused: musta ainakin on normaalia huomioida tuollaisia,ja kaikkia muitakin juttuja omasta lapsestaan.Eihän sitä nyt varmaan TUIJOTETA mutta tottakai oman lapsen kropasta jne kuuluu tehdä huomioita.Oliskos se sitten normaalia jos äiiti ei huomaisi mitään teini-iän muutoksia tapahtuvan lapsessaan?

tytönjapoikienmamma
On joo, tyttäreni itse kertoi, että "äiti, nyt mulla on pimppikarvojakin", ei ne näkyviä vielä ole, mutta kainaloihin tuli karvaa hieman jo viimekesänä, nyt on enemmän....mieleltäänkin on tullut jotenkin vanhemmaksi ja kypsemmäksi, muuten vielä ihan lapsi.

Huolissani jo viimekesänä soittelin lääkärille, mutta se sanoi, että nykyään tuo varhainen murkkuiän alku aika yleistä......vähän hämmentävää tää on kyllä...

tytönjapoikienmamma
Lapsen murrosiän alkaminen /alkamattomuus on olenainen asia lapsen kehityksen ja terveyden kannalta. Lapsestaan hyvin huolehtivan vanhemman kuuluu olla tietoinen noista asioista, jotta osaa tarpeen tullen viedä lapsensa tutkimuksiin , jos esim liian aikainen/myöhäinen murrosikä. Siihen ei liity mitään "tuijottamisia", kuten joku täällä esitti.

Khimaira
Hmm :confused: musta ainakin on normaalia huomioida tuollaisia,ja kaikkia muitakin juttuja omasta lapsestaan.Eihän sitä nyt varmaan TUIJOTETA mutta tottakai oman lapsen kropasta jne kuuluu tehdä huomioita.Oliskos se sitten normaalia jos äiiti ei huomaisi mitään teini-iän muutoksia tapahtuvan lapsessaan?
ja niitä aikoja kun huomaa muutoksia, niin kannattaa varmaan viimeistään keskustella kuukautisista. Ja voihan sitä hienovaraisesti sanoa että kertoo kyllä jos on jotain kysyttävää.

Mä näkisin asian niin että lasten on hyvä tietää että kotona voi olla avoin ja kertoa omista asioistaan, isälle, äidille ja veljelle. Ja että kaikista kotiasioista ei kerrota kavereille..

• Tykkää
Reactions: Saametar
"vieras"
[QUOTE="vieras";26721866]Ei aavistustakaan, kyl meidän teinit käy ihan itsekseen suihkussa ja saunassa.[/QUOTE]

Vaikka meilläkin kävisi, kertoisivat silti itse karvoistaan.

samaa mieltä.
Siis se, että lapsensa kehon muutokset tulee huomata. Ja keskustellakin niistä lapsen kanssa. Vaíkka lapsella/ nuorella olisikin tietoa asioista ovat ne murrosiän fyysiset muutokset silti mieltä hämmentäviä.

Ja aina, eivät nuoret / lapset ole halukkaita keskustelemaan. Mutta puhun silti.

• Tykkää
Reactions: Saametar
normia
en mäkään, mutta jos teini-ikä liitetän murrosikään ( ts. sen tuomiin fyysisiin muutoksiin on fyysisten muutosten alkamisikä varhaistunut. Monella tytöllä voi olla jo 10-vuotiaana kuukautiset jne.

Murrosikä on murrosikä ja teini-ikä on teini-ikä. Kaksi eri asiaa (periaatteessa :D ), jos aletaan pilkkua viilaamaan. :D
Teini-ikä tarkoittaa ikävuosia 13-19v.

hei vastauksii äkkii
onko normaalia et oon 10v ja mulla on vähän vaaleeta karvaa kainalossa ja hiki haisee ja mulla on tosi tosi vän pimpissä karvaa ja se on tummaa ja sitä on siel ja täällä ja täytän kohta11v ja en halua käyvä kenen kään kanssa suihkussa ja saunassa

Yhteistyössä