Kumpi väistää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24750823:
Kyseessä on vähäinen tie joka rinnastetaan pihatiehen, parkkipaikkaan jne..

Huh. Vähäinen tie, jossa on valkoiset viivat, liikennemerkit, opasteet ja tietä jatkuu vaikka kuinka pitkään ennenkuin edes on parkkipaikkaa...?

No onneksi olen varovainen kuski, mutta enpä ihmettele kun noita kolareita sattuu usein parkkialueilla ja sieltä poistultaessa ja onneksi tässäkään tapauksessa poliisi katsoi tilanteen parkkipaikan "tieltä" tulevan eduksi. Oppii ihmiset väistämään toisiaan, eikä katsoon vain onko nimikylttiä tiellä vai ei..

Huh. Vähäinen tie, jossa on valkoiset viivat, liikennemerkit, opasteet ja tietä jatkuu vaikka kuinka pitkään ennenkuin edes on parkkipaikkaa...?
Valkoinen maali asvaltissa ei tee tuosta tasavertaista tietä "oikeiden" teiden kanssa. Liikennemerkkejä ja opasteita on, yllätys yllätys, muuallakin kuin teillä joten nekään eivät tee tuosta tietä. Mainitsemasi "vaikka kuinka pitkään" on about 10 metriä jolloin ensimmäiset parkkiruudut alkavat. Usko jo, se on korkeintaan "muu vähäinen tie".

Jos mä tulisin tuolta mistä tuo sininen auto tulee, niin väistäisin ihan tasan tarkkaan kaikkea muuta liikennettä. Mä tulkitsisin tulevani parkkipaikalta, enkä miltään tieltä. Mutta kuten tämä keskustelu osoittaa, asiat ovat usein tulkinnanvaraisia, ja paras tapa ajaa on ennakoiva.

Jos mä tulisin tuolta mistä tuo sininen auto tulee, niin väistäisin ihan tasan tarkkaan kaikkea muuta liikennettä. Mä tulkitsisin tulevani parkkipaikalta, enkä miltään tieltä. Mutta kuten tämä keskustelu osoittaa, asiat ovat usein tulkinnanvaraisia, ja paras tapa ajaa on ennakoiva.

Mä väistäisin, tulisin kummasta suunnasta vaan (sinisen puolelta, tai sitten olisin tämä kuski, kenen näkymä kuvassa). Sinisenä autona väistäisin , jos päätiellä ajetaan suoraan. Jos "näkymä kuskina" ajaisin, väistäisin sinistä autoa, mikäli hän ajaa suoraan.

parkkialueelta tuleva väistää kaikkea muuta liikennettä. Siellä on vielä kolmiokin muistuttamassa väistämisvelvollisuudesta. Joskus näkee jopa kolmion tai stopmerkin alapuolella lisäkilven "Tulet parkkialueelta" Itäharjun K-raudan parkkialue turussa on yksi esimerkki.

haha, eipä väistänyt googlen auto eikä sininenkään...

tässä kuvassa sininen auto on jo tiellä ja googlen auto jatkanut matkaansa taaksepäi..

Niin oliskos päätie ollut tyhjä ni ei sinisen tarvinnut väistää yhtään autoa. Ja googlen auto kääntyi päätieltä, joten miksi googlen auton olis tarvinnut väistää?

Tarttisko jonkun soittaa jo poliisille ja kysyä, et miten tuossa ajetaan, niin loppuisi tämä jankkaaminen.

Olet kääntymässä vasemmalle, moottoritien ramppiin. Kumpi väistää? Sinä vai peräkärryä vetävä henkilöauto?

http://maps.google.fi/?ll=60.340461,24.998963&spn=0.000003,0.003473&t=m&vpsrc=0&layer=c&cbll=60.34054,24.998802&panoid=vDewTYW9ffl_39yeObEmQw&cbp=12,220.73,,0,12.86&z=19

Oikea vastaus on, että naiset väistävät, koska miehet ovat aina oikeassa ja heillä on aina etuajo-oikeus. Vielä parempi olisi jos kaikilta naisilta otettaisiin kortit pois, koska vain miehet voivat (omasta mielestään) tietää liikennesäännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja no mikä;24755333:
se nyt on oikea tapa ajaa tässä? Joko poliisille soitettu...

14 §
Väistämisvelvollisuus

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

Mikä teitä naisia vaivaa?

Useimpien kauppojen pihat lasketaan teiksi. Ja niihin pätee ihan samat liikennesäännöt ja väistämisvelvollisuudet kun muihinkin teihin. Piha-alue meinaa kotipihoja. Tuo kaupan piha on liikennemerkeillä merkattu joten ihan normaalisti joudutte sitä vastaantuliaa vasemmalle kääntyessänne väsitämään kun teillä on kolmio.

No eikä lasketa, piha-alue on piha-alue.

Olenko itse tulossa piha-alueelta? Jos olen, väistän koska olen kääntymässä vasemmalle. Jos en, ei tarvitse väistää mutta varuillani olen varmasti tälläisessa risteyksessä.

Ja kolmio ei ole "vain pyörätieosuudelle" vaan tarkoittaa että autoilla on väistämisvelvollisuus sekä pyöräilijöille että autoille.

[QUOTE="pop";26713034]No eikä lasketa, piha-alue on piha-alue.

Olenko itse tulossa piha-alueelta? Jos olen, väistän koska olen kääntymässä vasemmalle. Jos en, ei tarvitse väistää mutta varuillani olen varmasti tälläisessa risteyksessä.

Ja kolmio ei ole "vain pyörätieosuudelle" vaan tarkoittaa että autoilla on väistämisvelvollisuus sekä pyöräilijöille että autoille.[/QUOTE]

Mitäääh?
Piha-alueelta tuleva vaitää KAIKKIA muita, ettekö osaa liikennesääntöjä?
Piha-alue voi olla tieliikennealuetta, jossa pätee normi väistämis säännöt, mutta sieltä tullessa yleiselle tiellä väistetään muita.
Eli kaupanpihasta tuleva väsitää kaikkia muita.

Mitäääh?
Piha-alue voi olla tieliikennealuetta, jossa pätee normi väistämis säännöt, mutta sieltä tullessa yleiselle tiellä väistetään muita.

ööh? Luitko lainausta ollenkaan? Näinhän minä sanoin, hän kun väitti että kauppojen pihat lasketaan yleensä teiksi. Toki pihan sisällä on ihan normi säännöt, mutta sieltä ulos tullessa sitä miksikään tieksi lasketa, vaan piha-alueeksi oli se sitten kaupan piha tai joku muu piha.

Mitäääh?

Niin mutta ei siellä ole ketään muuta ketä väistää kysyjän mukaan? Tai minä en kuvassa nähnyt. Jos siis SEKÄ minä että sininen auto olisimme tulosa pihalta, olisimme samanarvoisessa asemassa, jolloin minä väistäisin koska käännyn vasemmalle. Muuten meistä kumpikaan voisi liikkua koskaan. Mutta ilmeisesti en ole tulossa pihalta, joten pointti oli turha?

Yhteistyössä