Kaksoset ja erilaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksönen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksönen

Vieras
Usein kaksoset puetaan samanlaisiin vaatteisiin, joskus vain väri erottaa heidät toisistaan. Nimetkin ovat usein samantyyppiset, niin kuin Hupu ja Tupu tai Pilli ja Pulla.

Ajattelevatko kaksosten vanhemmat koskaan, miten he torpedoivat jo aikaisessa vaiheessa Mortin ja Vertin persoonien kehittymisen?

Jos sinulla on kaksoset, puetko heidät samanlaisesti ja miksi ihmeessä? Ovatko tuntemasi kaksoset puettu samanlaiseksi?

Minun tuntemani kaksoset on helppo erottaa, vaikka he ovat samaa sukupuolta. Heillä on erilaiset vaatteet aina ja he ovatkin aivan erilaiset persoonat. Sen huomaa vaikka ovat alle vuoden ikäisiä.

Mulla kaksoset, tyttö ja poika. En siis pue samanlaisiin, en edes samantapaisiin vaatteisiin. Ulkonäöltään ja luonteeltaankin ovat kuin yö ja päivä, hyvä että sisaruksiksi uskoisi.

Oikeastaan pidän samanlaisten vaatteiden laittamista hölmönä. Miksi lapsia puetaan friikeiksi ja näytellään sitten kylillä. Ei lapset ole mikään sirkusnähtävyys tai erikoisuus.

Ja miksi kaksosille annetaan sellaisia viestejä, että he ovat ikäänkuin yksi ja sama henkilö? Ei voi olla helppoa kasvaa niin.

[QUOTE="twins";26711901]Mulla kaksoset, tyttö ja poika. En siis pue samanlaisiin, en edes samantapaisiin vaatteisiin. Ulkonäöltään ja luonteeltaankin ovat kuin yö ja päivä, hyvä että sisaruksiksi uskoisi.[/QUOTE]

Kuulostaa hyvältä! Nykyään uskalletaan jo antaa lasten olla omia itsejään.

Kummityttöni on toinen kaksosista, ja he ovat ulkonäöltäänkin niin erilaiset, ettei heitä voi senkään puolesta niputtaa samaan millään. Luonteetkin ovat kuin yö ja päivä, toinen rauhallinen ja itsekseen viihtyvä, toinen temperamenttisempi, vauhdikkaampi ja seurallisempi. Ovat olleet eskarissa eri ryhmissä, samoin kouluun menevät eri luokille, näin ovat heidän vanhempansa halunneet =) Välillä vaatteet ovat samaa sarjaa, mutta usemmin erilaiset.

Itse tunnen vain aikuiset kaksoset. Lapsena heidät on puettu samanlaisiin vaatteisiin kyllä, teini-iässä sitten loppui se ja myös hiusmallit ja värit vaihtelivat. EN sanoisi että ovat luonteeltaan kuin yö ja päivä todellakaan. Aika vähän eroja luonteessa kuitenkin, kun samat geenit jakavat. Ja ulkopuolisen silmiin vaikutti siltä että ainakin heidän kohdallaan täytyi ensin kasvaa eroon vanhemmistaan(niin kuin kaikkien muidenkin) ja sitten vielä sisaruksesta. Minusta on hyvä jos kaksosiakin kasvatetaan omina persooninaan, eikä vaatteiden tarvitse olla samanlaisia.

Mulla on identtiset kaksoset eikä heillä ole koskaan ollut samanlaisuuden pulmaa. Pienestä pitäen he ovat kumpikin olleet omat persoonansa, joilla oma luonne ja mieltymykset. On heillä ollut joitain samanlaisia vaatteita pienenä, mutta yleensä vaatteet ovat olleet erilaiset. Itselläni oli huonoja kokemuksia samanlaisiksi tehdyistä kaksosista. Koulussa luokkakaverina oli kaksoset, joiden nimet oli tyyliin Sari ja Mari ja vaatteet olivat samanlaisia, vaikka oli jo teini-ikäistä kyse. Myöhemminkin olen törmännyt kaksosiin, jotka viekä peruskoulun jälkeen pukeutuivat täsmälleen samanlaisiin vaatteisiin. Näistä minulle onkin lienee jäänyt kammo, etten halua samaa omille lapsilleni.

Mulla on identtiset kaksoset eikä heillä ole koskaan ollut samanlaisuuden pulmaa. Pienestä pitäen he ovat kumpikin olleet omat persoonansa, joilla oma luonne ja mieltymykset. On heillä ollut joitain samanlaisia vaatteita pienenä, mutta yleensä vaatteet ovat olleet erilaiset. Itselläni oli huonoja kokemuksia samanlaisiksi tehdyistä kaksosista. Koulussa luokkakaverina oli kaksoset, joiden nimet oli tyyliin Sari ja Mari ja vaatteet olivat samanlaisia, vaikka oli jo teini-ikäistä kyse. Myöhemminkin olen törmännyt kaksosiin, jotka viekä peruskoulun jälkeen pukeutuivat täsmälleen samanlaisiin vaatteisiin. Näistä minulle onkin lienee jäänyt kammo, etten halua samaa omille lapsilleni.

Hyvin ajateltu. Jos opetetaan pienestä pitäen, että kaikki on samaa, niin miten käy aikuistuessa, kun ei voi ottaa samaa tai samanlaista seurustelukumppania...

Kaksosten side on hieno ja tärkeä, mutta joillain se on vääristynyt, riippuvuussuhde.

Mä en kyllä käsitä, miten se, että lapset puetaan samanlaisiks niin meinais että heitä ei kasvatettais yksilöinä?
Mulla on pienellä ikäerolla lapset, ja tykkään pukea ne samanlaisiks. Tai no kun on tyttö ja poika, niin haen yleensä vaatteita joita on tehty tytön ja pojan väreihin.
Siltikään heitä en kohtele yhtenä, vaikka samanlaiset vaatteet on. Ja ai hurja, nimetkin sopii toisiinsa!

Mitä kaksosiin tulee, niin tottakai se on erilaista kasvaa kaksosena kuin yksösenä. Uskon, että kaksosilla se side on vahvempi kuin tavallisesti sisaruksilla. Eikä sitä sidettä luoda samanlaisilla vaatteilla tai samantapasilla nimillä. Eikä nyt kukaan voi oikeesti olla niin pälli vanhempi, että pitäis kaksosia yhtenä identiteettinä. Vaikkakin molemmilla olis se keltanen paita ja farkut ja nimetki ois Mari ja Sari.

Alkuperäinen kirjoittaja yksönen;26711911:
Oikeastaan pidän samanlaisten vaatteiden laittamista hölmönä. Miksi lapsia puetaan friikeiksi ja näytellään sitten kylillä. Ei lapset ole mikään sirkusnähtävyys tai erikoisuus.

Ja miksi kaksosille annetaan sellaisia viestejä, että he ovat ikäänkuin yksi ja sama henkilö? Ei voi olla helppoa kasvaa niin.

Oletko koskaan ajatellut sitä, että jotkut pitävät luonnostaan samanlaisista vaatteista ja tavaroista? Mikään ei ole kamalampaa kuin se, että yritetään pakottaa erilaisiin vaatteisiin, harrastuksiin jne. vain sen vuoksi ettei vaan mitään samaa olisi. Se jos mikä on sitä yhtenä henkilönä pitämistä. Ei eri-ikäisten sisarusten kohdalla puututa siihen jos on sama harrastus tai pitävät samanlaisista vaatteista, mutta jos onkin syntynyt samana päivänä, niin sitten ne samanlaisuudet onkin yhtäkkiä jotain aivan hirveää.

Eri-ikäisillä sisaruksillakin on häiritsevää, jos heillä on aina samanlaiset vaatteet. Harvemmin siitä kuitenkaan kieroon kasvaa, koska eri-ikäisille tulee kuitenkin oma ympäristö omine kavereineen, opettajineen yms. Kaksosilla on suurempi riski samanlaisuuteen, koska heillä saattaa koko ympäristö säilyä samanlaisena. Mielestäni on harmillista, jos kaksoset ovat niin yhteen kasvaneita, että esim. toisen sairastuessa on toisenkin jäätävä koulusta kotiin, tai jos toisen keskeyttäessä ammattiopinnot, toinenkin keskeyttää ja tietysti nämä kaksoset opiskelivat samaa ammattia.

Samanlaisista vaatteista vielä sekin huomio, että se voi johtaa tilanteeseen, etteivät muut voi kutsua lapsia nimeltä, kun he eivät erota kumpi on kumpi. Yksi kaverini mainitsi tästä ongelmasta, koska hänen tuttavansa puki kaksoset aina samanlaisiin vaatteisiin, siten että vain sukat olivat eri väriset.

Ite oon miettinyt tuota samaa. Nyt ootan kaksospoikia ja toivottavasti en koita heitä tunkea samaan muottiin sitte aikanaan. Tietty se houkuttaa pukea samanlaisiin vaatteisiin, onhan se tavallaan "söpöä" ja saa oikein korostaa että ovat sitte muuten kaksosia =D Mutta tosiaan...toivottavasti en tuohon lankea, vaan puen pojat, kuten pukisin kaksi eri ikäistäkin veljestä, luonteelleen sopivasti :)

Me oltiin aina tuplat tai kaksoset, oli samanlaisia(eri värit toki, ollaan tyttö/poika) vaatteita.
Mitenkään en koe kasvaneeni vääristyneeksi kuitenkaan :D vaikkakin, hyvin läheiset välit meillä on nyt aikuisenakin, lapsenakin toinen aloitti lauseen ja toinen lopetti.

Muuten...tunnen eräät identtiset kaksoset, aikuisia nelikymppisiä miehiä jo. Jostain syystä heillä on samanlainen vaatemaku, eikä oo lainkaan yllättävää, että heidät usein näkee täysin samanlaisissa vaatteissa. Enkä siis usko, että soittaisivat toisilleen aamulla, että" mitäs hei meinaat laittaa tänään päälle?" Se jonkinlainen intuitio tai joku varmasti identtisillä on, tietävät toistensa ajatukset, vaikka ovatki erillään.

Oletko koskaan ajatellut sitä, että jotkut pitävät luonnostaan samanlaisista vaatteista ja tavaroista? Mikään ei ole kamalampaa kuin se, että yritetään pakottaa erilaisiin vaatteisiin, harrastuksiin jne. vain sen vuoksi ettei vaan mitään samaa olisi. Se jos mikä on sitä yhtenä henkilönä pitämistä. Ei eri-ikäisten sisarusten kohdalla puututa siihen jos on sama harrastus tai pitävät samanlaisista vaatteista, mutta jos onkin syntynyt samana päivänä, niin sitten ne samanlaisuudet onkin yhtäkkiä jotain aivan hirveää.
Melko usein sisarukset haluavat aivan samaa kuin toinenkin oli sitten kyse leluista tai vaatteista. Mutta ainakin minusta on hyvä, jos vanhemmat eivät mene siihen mukaan. Joskus voi toki olla samoja leluja ja vaatteita, mutta lasten olisi syytä oppia siihen, etteivät he voi aina saada samaa kuin toinenkin saa.

Meillä on kaksoset yksilöitä. Se on pakkokin koska ovat tyttö ja poika. Ihmeellistä että joku väittää että kaksivuotias pukeutuisi "luonnollisesti" samanlaisiin vaatteisiin kuin sisaruksensa. Toki nimissäkin voi haarastaa kekseliäisyyttä kuten vaikka "Toni/Tino". Tiedän myös tapauksen historiasta jossa kaksosille annettiin koulussa yksi naulakko.
Ihmetyttää oikeasti miksi aikuiset ja vanhemmat eivät anna lapsien olla yksilöitä.

mulla on kaksos pojat, he ovat vasta 9kk ikäisiä ja tällä hetkellä heillä on yhteiset vaatteet. Eli ikinä ei kahta samanlaista vaatetta ole ollut. Yhteiset vaatteet on, koska näe syytä ostaa "sepon" ja "tepon" vaatteita. Sekasin ne menee, vaikka ostaisin jonkun bodyn ajatellen, että se on erityisesti jommalle kummalle, niin parin viikon päästä en enään muista kummalle! :D

Luonteet on muuten pojilla jo nyt ihan erillaiset! ;)

Mulla on eri ikäiset ja eri sukupuolta olevat lapset. Heidän nelikirjaimisissa nimissään on kuitenkin samat kaksi ensimmäistä kirjainta ja toisinaan heillä on lisäksi samanlaiset vaateet päällä yhtäaikaa (esim. vihreät verkkarihousut ja keltainen t-paita). Ovatko lapseni nyt pilalla?

Eri-ikäisillä sisaruksillakin on häiritsevää, jos heillä on aina samanlaiset vaatteet. Harvemmin siitä kuitenkaan kieroon kasvaa, koska eri-ikäisille tulee kuitenkin oma ympäristö omine kavereineen, opettajineen yms. Kaksosilla on suurempi riski samanlaisuuteen, koska heillä saattaa koko ympäristö säilyä samanlaisena. Mielestäni on harmillista, jos kaksoset ovat niin yhteen kasvaneita, että esim. toisen sairastuessa on toisenkin jäätävä koulusta kotiin, tai jos toisen keskeyttäessä ammattiopinnot, toinenkin keskeyttää ja tietysti nämä kaksoset opiskelivat samaa ammattia.

Me sairastuimme aina samaan aikaan ja itseasiassa vieläkin sairastumme yhtä aikaa, vaikka olisimme eri maissa.

Minä en ymmärrä mitä pahaa siinä on jos opiskelee samaan ammattiin. Pitäisikö lasten tai siis nuorten/aikuisten pakolla valita eri ammatti jos kuitenkin sama ala kiinnostaa? Edelleenkin se jos mikä on sitä, ettei anneta olla oma itsensä vaan pitäisi aina huomioida se toinen osapuoli, ettei vaan tule mitään samaa missään kohtaa.

Melko usein sisarukset haluavat aivan samaa kuin toinenkin oli sitten kyse leluista tai vaatteista. Mutta ainakin minusta on hyvä, jos vanhemmat eivät mene siihen mukaan. Joskus voi toki olla samoja leluja ja vaatteita, mutta lasten olisi syytä oppia siihen, etteivät he voi aina saada samaa kuin toinenkin saa.

Mut miksi?
Oli kyse kaksosista tai sisaruksista, niin ainahan sitä helpommallakin pääsee, kun jos on luvattu tikkarit ostaa niin molemmille ostetaan sitten punaset ettei tule tappeluja :D
Tai et jos toiselle siskolle ostetaan barbi, ni mikäs toiselle? Auto vai? Miksei toinenkin sisko voi saada sitä barbia kun toinenkin sisko saa? Ei lapset ajattele tai koe asiaa kuitenkaan niin, että pitäisi saada jotain erilaista vaan nimenomaan sitä samaa halutaan. Ja miksi siitä pitäis tietentahtoen pois opettaa, että toinen sisko ei saa haluta barbia kun toinen sisko sen barbin sai?

Mut miksi?
Oli kyse kaksosista tai sisaruksista, niin ainahan sitä helpommallakin pääsee, kun jos on luvattu tikkarit ostaa niin molemmille ostetaan sitten punaset ettei tule tappeluja :D
Tai et jos toiselle siskolle ostetaan barbi, ni mikäs toiselle? Auto vai? Miksei toinenkin sisko voi saada sitä barbia kun toinenkin sisko saa? Ei lapset ajattele tai koe asiaa kuitenkaan niin, että pitäisi saada jotain erilaista vaan nimenomaan sitä samaa halutaan. Ja miksi siitä pitäis tietentahtoen pois opettaa, että toinen sisko ei saa haluta barbia kun toinen sisko sen barbin sai?

tässä on muuten hyvä pointti!

Kyllä meillä 3 vuotias tyttö kiukuttelee jos ei saa samaa jätskiä tms kuin 6 vuotias veljensä. Enkä kyllä koe heitä millään pilaavani jos ne samallaiset jätskit ostan.

Löysinpäs tietokoneelta vanhan kuvan samanlaisissa vaatteissa. Vaikka on samanlaiset vaatteet niin silti on ihan erinäköinen, missä on siis se ongelma?

Itse tosin jouduimme lopettamaan samanlaisten vaatteiden käytön myöhemmin mm. sen vuoksi, että ihmiset pitivät heti jonain friikkinä. Siitä koituikin sitten harmia, kun piti aina etsiä erilaisia vaatteita oikein urakalla, kun ei voinut pitää mitään samanlaista, kun heti leimattiin "epänormaaliksi". Vain siitä syystä, että sattui pitämään samanlaisista vaatteista.

Mielenkiintonen aihe! Meillä kaksostytöt (ei identtiset),ovat syntymästään asti olleet ihan erinäkösiä,toinen tummatukkanen ja ruskeasilmänen ja toinen blondi ja vihreä/ruskea silmänen ja myöskin aivan ku yö ja päivä,luonteiltaan ihan erilaiset. Raskausaikana ajattelin aina,et minä en oo sitten sellanen joka pukee lapsensa samanlaisiin vaatteisiin! No toisin kävi,en tokikaan aina,mutta hyvin usein ostan samanlaista,eriväisenä kylläkin jos vaan löydän. Ja en tiedä miksi,se on vaan niin söpöä :) Ja varsinki jos on kyse jostain hienoista vaatteista niin en ole koskaan osannu päättää,et kumpi saa sen minun mielestä rumemman/huonomman,joten samanlaiset on siksi aina tullu valittua,esim juhlamekot. Muuten ei kohdella kyllä ollenkaan pakettina,eikä kukaan lähipiiristä niin tee,ihan saavat omat persoonansa olla. Ja tiedostan sen että kasvaessaan haluavat luultavasti erilaista ja ei haittaa.Sitten saavat molemmat alkaa valita omaan tyyliinsä sopivia vaatteita :)

Minä en ymmärrä mitä pahaa siinä on jos opiskelee samaan ammattiin. Pitäisikö lasten tai siis nuorten/aikuisten pakolla valita eri ammatti jos kuitenkin sama ala kiinnostaa? Edelleenkin se jos mikä on sitä, ettei anneta olla oma itsensä vaan pitäisi aina huomioida se toinen osapuoli, ettei vaan tule mitään samaa missään kohtaa.
Samassa ammatissa tai harrastuksessa ei ole mitään pahaa, mutta jos kaikki on samanlaista, niin silloin tilanne ei ole ok. Muistan vieläkin nämä kaksoset ammattikoulun oppitunnilla: täsmälleen samanlaiset vaatteet, täsmäleen samanlainen kampaus, kummallakin täsmälleen samanlainen penali samalla kohdalla pulpettia, samanlaiset koululaukut. Kyllä jokainen saa olla oma itsensä.

Miten sinäkään olet joutunut eri maahan sisaruksesi kanssa, jos kaikessa olette aina olleet samanlaisia ja tehneet aina samat asiat samaan aikaan?

Yhteistyössä