Miten sanoa nätisti kun en haluaisi pahoittaa toisen mieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ulkomamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"ulkomamma"

Vieras
Tänään tuli taas äidiltäni pieni paketti postissa. Paketissa mm. kiva luonnonvalkoinen body syntyvälle vauvalle. Bodyssa vaaleanpunainen kilpikonna ja jotain sydämiä tms. Ainut vaan, että meille odotellaan poikaa... Toista poikaa. Esikoisellekin on vuosien mittaan kertynyt noita tytön vaatteita. En ole tähän asti hennonnut mitään sanoa vaan ollaan kiitetty aina vaan ja täysin tyttömäiset vaatteet tai muuten oudot ja räikeät kuosit olen pistänyt suoraan vaatekeräykseen tai kirpparille. Nyt tämä sama homma näköjään jatkuu tän kakkosen kohdalla.

Onko kellään muulla vastaavaa "ongelmaa"? Kehtaisitko sinä sanoa suoraan vai pitääkö pitää sama diplomaattinen linja kuin tähänkin asti? Välillä olen vihjaillut, että ei ihan ollut mieleinen väri tms mutta äidin kommentit on aina, että löysin alekorista ja meneehän se vaikka koti- tai "rönttävaatteena". Huoh. Ajatus on tietysti tärkeä ja yritys hyvä, mutta rahan haaskaustahan tuo on äidillenikin vaikka miten halvalla ostaisi. Maksaa kalliit postikulutkin vielä lähettää noita. Olen kyllä sanonut mitä vaatetta tarvitaan kulloinkin ja minkälaista/väristä toivotaan.

Sorry tämä sinänsä mitätön vuodatus mutta tänäänkin taas masensi avata tuo paketti kun sieltä ilmaantui se sinällään suloinen kilpikonna :D

Ihme sekopää pakkomieleinen kyllä tuo äitiskii, sillä on joku pakkomielle siitä että saisitte tytön. Jos ekalla kerralla tuputtanu ja samoin toisellakii noita tyttövaatteita....

Sellasta se on. Kommunikoisitte suoraan , nii noitakaan ongelmia ei tulis. :)

No huoh sentään! Ihanko oikeasti et voi käyttää poikavauvalla vaatetta, jossa on vaaleanpunainen kilpikonna???? Jotenkin vielä ymmärtäisin, että jotain ihan kokopinkkiä ei viitsisi pojan päälle pukea, mutta tuo menee kyllä jo vähän -- hmm...

• Tykkää
Reactions: Micosa ja Dongxi
Mulle olis ihan sama onko niissä bodyissa jotain vaaleanpunaisia kilpikonnia. Kiellätkö pojilta "tyttömäiset" harrastuksetkin kun he kasvavat? Ettei vaan naapurit ihmettele. Hyi että.

En usko että hän kieltää harrastuksia tai mitään, vaan antaa valita juuri sellaisen suunnan/tyylin elämälleen kun lapsi sitten kasvaessaan haluaa. Kuhan ei oo mitään rikollista. Ja harrastuksista lähtien se tyylin valinta.

Mutta onhan se päivän selvä asia että ensimmäiseksi poika lasta lähdetään kasvattamaan poikamaisiin asioihin ja tyttöjä tyttömäisiin asioihin. :) empä tiedä kovin monta (tai no itse en ainuttakaan) pojan isää joka hihkuisi että vie poikansa ennemmin balettiin kuin lätkämatsiin ..

eihän se pikkuinen vauva tajua mitä sen päälle puetaan. Niin ei kait tuo hirmu synti oo jos ESIM. kotona käyttäis nyt vauva aikana niitä tytönkii vaatteita, kuhan ette valokuvaa häntä tytön vaatteissa, saattaa sitten murrosikäsenä hihkua "ilosta" kun katselee niitä valokuvia missä hän on puettuna tytön vaatteisiin..... Saattaa ennemmin kuulua " Mitä perkelettä te oikeen mulle teitte!? " mmmm.. et tota ja ulkona ei kannata vaunuissa tytön vaatteissa työnnellä kun vauvoilla ei oo vielä niin selviä sukupuolisia piirteitä, niin tulee joku mummo kahtomaan sinne vaunuun ohikulku matkalla ja lässyttää et " ompa sulla soma tyttö " niin kiva vastata siihen sit " eikun se on kylläkin poika " :D :D :D

No huoh sentään! Ihanko oikeasti et voi käyttää poikavauvalla vaatetta, jossa on vaaleanpunainen kilpikonna???? Jotenkin vielä ymmärtäisin, että jotain ihan kokopinkkiä ei viitsisi pojan päälle pukea, mutta tuo menee kyllä jo vähän -- hmm...

Nii-in. Mikään ei ole parempaa kuin että joku tuttava (minä) tulee kaupassa vastaan ja toteaa, että onpas siinä niin mukava tyttövauva. Vaaveja on muutenkin vaikea tunnistaa niin älkää nyt alottako sekottamaan.

ymmärrän hyvin mitä haet :D
Minun ex anoppini oli juuri tuollainen, osti vaaleanpunaista sukkaa osti yksiväristä VAALEANPUNAISTA bodyä ym.
Totesi että minä nyt päätin että tämä väri käy molemmille kumpa sitten tuleekin.

Josus jos niissä oli laput kiinne ja tiesin mistä oli ostanut kävin vaihtamassa ne valkoiseen ym neutraaliin väriin.
Ja en muuten olisi vaivaa nähnyt mutta kun niitä molemmille sopivia vaaleanpunaisia oli vaikka kuinkapaljon.

Jopa raskausaikanani anoppi myös ilmoitti että olisi aikanaan tyttöä toivonut mutta poika tuli :(
joten siksi halusi nyt ostaa tyttöjen vaatteita ja oli päättänyt että meille tyttö tulee.
Samoin hän ilmoitti että nimeksi sitten se ja se jos tyttö on tai hän kyllä suuttuu jos ei sitä nimeä suostuta antamaan.

onneksi tuli poika niin ei tarvinut tapella maailman typerimmistä asioista kuten kettkä lapsen nimenkin päättää :D

Tietääkö sun äiti, että on poika tulossa? Hölmöähän toi tavallaan on, mutta en ehkä itse kehtaisi äidille erikseen asiasta valittaa jos kuitenkin oot jo aiemmin vihjaillut..

....................................................... mistä teillä oikeen noita tulee :D

ja miten ihmeessä kestätte!? ettekö pyri tekemään heti stoppia...

Eihän kukaan muu päätä lapselle nimeä kuin sen lapsen omat vanhemmat, todella törkeää! Jokainen joka joskus saa omia lapsia, niin sillä on siihen täysi oikeus. Niinhän hänkin on saanut sinutkin nimetä sellaiseksi kun halusi sillon kun sinä olit vauva, niin nytkö hän saisi päättää sitten toistenkin vauvojen nimistä!? oli sukulainen tai ei.

Uhmaikäinen mummo.

pitäs tajuta et siellä toisessa päässä on ehkä vähän vähemmän aivokapasiteettiä omaava henkilö, niin kuulkaa ei siinä mitkään vihjailut enää siinä vaiheessa auta!

PITÄÄ SANOA SÚORAAN.

:D :D

En laittais minäkään, ymmärrän ap:ta. Meillä kaks ekaa tyttöjä, jotka ei ole kulkenu sinisissä ja kolmas on poika, jolla pidän joitakin kirkkaanpunaisia, mutten kyllä takuulla pinkkiä/vaaleanpunaista.

Siis äitini tietää, että poika tulossa tälläkin kertaa. Siksi ihmettelin kovasti tuota selkeästi tytön bodya. Siniset tossut oli kutonut kyllä kaveriksi ;) Ja kyllä minulle on tärkeää pukea lapseni nätisti eikä "sinne päin", satsaan mieluummin mieleisiin vaatteisiin joita todella käytetään eikä ole tarvetta mihinkään rönttävaatteisiin. Totta on tietysti, ettei pieni vauva tajua mitä sillä on päällä mutta me vanhemmat tajutaan. Miehenikin välillä kummastelee noita ostoksia, jos nyt ylipäätään kehtaan niitä sille näyttää.

Ja tosiaan, ei ole kyse vain vauvasta vaan esikoiselle tulee myös noita tyttöjen vaatteita. Kyllä 10v tajuaa jo mitä sillä on päällä. Ja mitenkään tietoisesti ei ole tarkoitus kasvattaa pojista erityisen poikamaisia tai estää harrastamasta mitään ei niin poikamaista. Itse on esikkokin saanut harrastuksensa valita, käy esim soittotunneilla. Kyllä esikoisellakin on ostettu esim barbie (joka ei kiinnostanut) ja pienenä tykkäsi leikkiä kaverin nukenvaunuilla.

Ja nyt ei siis ole kyse vain yhdestä satunnaisesta bodysta vaan systemaattisesta ostamisesta joka on jatkunut vuosia...

• Tykkää
Reactions: Naspula
Ei ole vanha vaan virkeä ja urheilullinen 7-kymppinen :D On vaan ilmeisen pihi ja alelaareista haalii kun halvalla saa... Kuuluu näköjään tuohon kategoriaan, että ei kai sen niin väliä ole mitä lapsille päälle laitetaan.

Olen vaan niin "kiltti", että en henno pahasti ja suoraan sanoa. No pitää keksiä miten nätisti ja hienotunteisesti sanoa noista ja toivoa, että menisi vihdoin perille. Loukata en toista halua koska ajatus hänellä on kuitenkin hyvä.

Mä ottaisin asian puheeksi kysymällä, onko hän pettynyt sukupuoleen jollaintapaa.. Onko toivonut vain tyttöä ja miksi. Saiskohan kysymykset avaamaan äitisi silmät, että nyt on tullut käyttäydyttyä kummasti.. "Rönttävaate" selitys on kyllä niin tuttu :) ja todellakin selitys. Kyllä vanhemmat saa pukea vauvansa kotonakin hyvin ja oman maun mukaan, ei se ole mikään ulkopuolisten etuoikeus ihastella hyvinpuettua ja siistiä vauvaa :D

Itse sillälailla kuitenkin ymmärrän, koska kun vauvanvaateostastolle ensimmäsiä kertoja itse uskaltauduin (yritämme omaa vauvaa siis, en ole mummuksi sentään tulossa :D) niin kyllä sitä hypisteli jotenkin automaattisesti niitä tyttövaatteita. Tytön vaatteisiin kun tuntuu että panostetaan enempi, ja pojilla on vaan tylsää perus vaatetta.. Tai sitten se on vain alitajunta, joka ajattelee näin jos toivoo jompaa kumpaa sukupuolta..

Nyttemmin itsellä on mennyt niin, että kaikki poika / unisex vaatteet on meikäläisen kohteena, ja kirpparilta aina jotain lähtee mukaan.. Tosi harvoin enään tyttövaatteita edes ihastelen.. :D

Toivottavasti otat asian puheeksi, ja ennenkaikkea se auttaisi ikävään tilanteeseen.. :)

en oikein tajua, kun niissä alelaareisa on myös niitä poikien vaatteita myynnissä. Kyllä tuossa on joku muu taustalla kuin pihiys. Onhan ne tytöjen vaatteet toki välillä söpömpiä, mutta olisiko mummolla joku tytönkaipuu nyt päällä?

Meidän isomummo on sellainen, että ei yhtään katso mitä ostaa :) Hyvät naurut saanut välillä, kun pojalle tuli kaunis vaaleanpunainen paita ja kortti 1v lahjaksi. Kortissa kaunis tyttö ja kaikkea söpöä. Hametta ei sentään ollut ostanut :) Kiitettiin kauniisti. Paitaa pidetään kotona.

No kyllä minä sanoisin, ihan voisin puhelimessa sanoa vaikka seuraavasti: kuule kun sä lähettelet näitä vaaleanpunaisia vaatteita, niin kiitos vaan kovasti ja varmaan tarkoitat hyvää, mutta ei ne kyllä meidän poikien käyttöön päädy, vaan lahjoittelen niitä pois... että sikäli voit laittaa ne vaikka pelastusarmeijalle saman tien. Tuon nätimmin ei oikein sitten voi suoraan sanoa. Itsehän ap äitisi tunnet, joten jos hän tuosta sitten suuttuisi mielestäsi liikaa, niin sitten antaisin vain toisen lähetellä niitä vaaleanpunaisia ja lahjoittelisin niitä eteenpäin.

(Onko mahdollista että äitis on punavihervärisokea, eli näkee nuo vaatteet harmaina?)

[QUOTE="vieras";26709370]nii että valkoinen ei käy? Kellehän tuollanen body sitten sopii? Varmaan hermafrodiitille vain, kun minun mielestäni kilpikonna on selvästi poikien juttu.[/QUOTE]

Onko tämä selkeästi poikien juttu? Minun mielestäni on kyllä tytön vaate. Ja tämä tosiaan ei ole sieltä pahimmasta päästä mitä kaikkea tuolta on vuosien varrella tullut :D

(osasinkohan linkittää?)

• Tykkää
Reactions: Naspula
Mutta onhan se päivän selvä asia että ensimmäiseksi poika lasta lähdetään kasvattamaan poikamaisiin asioihin ja tyttöjä tyttömäisiin asioihin. :)

Ai päivänselvää, että ohjataan lapsia "sukupuolensa mukaisiin asioihin"? Kyllä ne lapset löytävät mielenkiinnon kohteensa ihan kasvattamattakin, olen huomannut. Lisäksi vältytään tuputtamiselta ja siltä mokalta, että tyrkytettäisiin lapselle roolia, jota hän ei koekaan omakseen.

Aloittajalle sanoisin, että relaa, kyse on vain muutamasta vaatteesta. Anna eteenpäin jollei kelpaa, turha tuosta on stressiä kehitellä.

Yhteistyössä