Onko liian ankaraa vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
9v poika alkoi äsken valittaa ettei ole syönyt aamupalaa. Juuri kun mies oli saanut siivottua keittiössä kaiken pois. Poika ollut hereillä ainakin yhdeksästä asti.

Minä sanoin sitten, että menee nyt syömään ja katsookin että jatkossa muistaa syödä aiemmin eikä ala kitistä myöhemmin sitä, että vatsaan sattuu.

Meni tekemään syömistä ja mies sanoi pojalle, että sitten syömisen jälkeen siivoat jälkesi siitä pöydältä. Poika aloitti valituksen siitä että ei hän noita murusia siivoo, kun ne oli tossa jo jne jne. Lopulta mies kyllästyi ja käski pojan mennä pois keittiöstä.

Nyt poika huutaa ulkona, että vatsaan sattuu kun on nälkä ja ulvoo siellä.

Vai miten pitäisi toimia?

Väliinhuutaja
Eli poika on ollut kolme tuntia hereillä? Mitä ihmettä hän on tehnyt sen kolme tuntia? Anna kun arvaan, kattellu telkkaria vai pelannu kenties? Vai oletteko kenties itse ollu koneella ja telkkarin ääressä jos aamupalavehkeet on ollu 3 tuntia pöydällä... Hei haloo!!!

Kuka teillä määrää? Kuka teillä on se vastuullinen aikuinen? Kuka teillä huolehtii muista??

Katso peiliin hyvä ihminen.

Vittu miten onnetonta....

"kirsi"
Alkuperäinen kirjoittaja Väliinhuutaja;26699239:
Eli poika on ollut kolme tuntia hereillä? Mitä ihmettä hän on tehnyt sen kolme tuntia? Anna kun arvaan, kattellu telkkaria vai pelannu kenties? Vai oletteko kenties itse ollu koneella ja telkkarin ääressä jos aamupalavehkeet on ollu 3 tuntia pöydällä... Hei haloo!!!

Kuka teillä määrää? Kuka teillä on se vastuullinen aikuinen? Kuka teillä huolehtii muista??

Katso peiliin hyvä ihminen.

Vittu miten onnetonta....
Nää tällaset vastaukset on just sellasia mitä en ymmärrä - syyllistämistä, osoittelua... ihan ku tuosta nyt olis paljoa apua.

Mä olen sitä mieltä, että jos ei lapsi ole itse tajunnut tuon aamun aikana syödä niin oma vikansa. Seuraava ruoka on päiväruoka. Huutakoon ulkona, että on nälkä, kyllä kolmessa tunnissa pitäisi ehtiä syömään. Eli oikein teit.

• Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Saisi ulvoa rauhassa, iso poika...en mä jaksa ollenkaan avuttomuutta ja turhaa rutinaa. Saisi sapuskaa kun on ruoka-aika seuraavaksi, ja huomisaamuna saa ehkä raahattua itsensä aamupalapöytäänkin ajoissa.

Korjaa tilanne huomisaamuna. Ilmoitat lapselle kauanko aamupala on pöydässä ja käsket hoitamaan syömisen sinä aikana. Voit samantien ilmoittaa kaikki päivän ruoka-ajat, jolloin on oltava pöydän ääressä jos haluaa ruokaa saada.

jos on etukäteen ollut lapsella tiedossa että ruoka on nyt pöydässä ja kohta ei enää, niin reilu meininki. Jos taas aina aiemmin on saanut syödä miten tykkää ja nyt ei kukaan kertonut että systeemit on muutettu vaan yhtäkkiä ei enää saakaan, niin sitten ei o oikein.

On meilläkin lapset joskus jääneet ilman aamupalaa kun eivät ole tajunneet tulla ajoissa syömään. Seuraavan kerran tarjoillaan ruokaa sitten lounaalla.
Meillä saattaa teini varsinkin joskus nukkua niin pitkään, että saapuu alakertaan vasta kun "keittiö on kiinni". Narinaahan siitä välillä tulee, kuinka me pidetään sitä nälässä eikä anneta ruokaa -julmat vanhemmat- mutta tietää kyllä itsekin talon säännöt ja tyytyy kohtaloonsa. :D

"Äiti"
Älä oleta et lapsesi syö itsenäisesti.
Äitinä ilmoitat lapsellesi et NYT aamupalan aika.
Jos kostain syystä ei syö niin ilmoitat seuraavan ruuan.
Rajat ovat rakkautta lapselle.
Ota sinä äitinä itseäsi niskasta kiinni ja laita ne rajat.

jestas
siis ettekö te syö koko perhe yhdessä aamupalaa edes näin kesällä? :O mitään tulis tommosesta että jokainen närppii mitä närppii ja millon mielii. meillä on ruoka pöydässä ja sillon syödään YHDESSÄ se mikä syödään. muina aikoina pysyy ruokakaappien ovet kiinni. ei oo kukaan koskaan jättäny syömättä eikä valittanu nälkäänsä ruokailujen välillä.

[QUOTE="vieras";26699528]Meillä taas saa nukkua vaikka puoleen päivään, ja sitten saa syödä aamupalaa. Mutta itse ottaa ja laittaa.[/QUOTE]

Vähän tännepäin meilläkin... mutta jos lounaaseen on liian vähän aikaa niin joutuu odottamaan sitä... eli periaatteessa tai käytännössä ehkä sittenkin ;) keirttiö menee ns kiinni klo 11 jälkeen...

siis ettekö te syö koko perhe yhdessä aamupalaa edes näin kesällä? :O mitään tulis tommosesta että jokainen närppii mitä närppii ja millon mielii. meillä on ruoka pöydässä ja sillon syödään YHDESSÄ se mikä syödään. muina aikoina pysyy ruokakaappien ovet kiinni. ei oo kukaan koskaan jättäny syömättä eikä valittanu nälkäänsä ruokailujen välillä.
Me syödään yhdessä aamupala talvella kun palataan normaaliin arkeen. Välillä toinen vanhemmista lähtee aikaisemmin töihin, yleensä silloinkin ehditään kuitenkin aamupalalle kaikki yhdessä... Mutta kesällä lapset saavat nukkua myöhempään. Syövät kukin vuorollaan herättyään. Yhdessä syödään kuitenkin pääsääntöisesti joka päivä yksi ateria. Sen ei ole pakko olla aamupala kuitenkaan ;)

"vieras"
Me syödään yhdessä aamupala talvella kun palataan normaaliin arkeen. Välillä toinen vanhemmista lähtee aikaisemmin töihin, yleensä silloinkin ehditään kuitenkin aamupalalle kaikki yhdessä... Mutta kesällä lapset saavat nukkua myöhempään. Syövät kukin vuorollaan herättyään. Yhdessä syödään kuitenkin pääsääntöisesti joka päivä yksi ateria. Sen ei ole pakko olla aamupala kuitenkaan ;)
Sama meillä. Kesä tekee poikkeuksen aamupalan syönnissä, muina aikoina syödän sekin yhdessä. Jokainen huilatkoon sen mitä tarvitsee ja mitä pystyy. Talvella kaikki sitten joutuvat taas kiristelemään heräämisten yms. suhteen, ja viikonloppunakin noudatetaan enemmän rytmiä.

Ja samoin myös meillä, että jos nyt ihan ruoka-ajan lähellä heräilee, niin sitten jää se aamupala väliin. (Olen tuon aiemman viestin kirjoittaja, että saavat syödä aamupala vaikka heräävät puolen päivän aikaan). Usein meillä kyllä on ruoka vasta kolmen jälkeen. Meillä kun ei tällä hetkellä ole kuin kouluikäisiä lapsia (tuloillaan kyllä :heart), ja nuo aamut heillä tuppaavat nyt venymään. Toinen kun on jo teinikin.

Ja ruoka-aikana on taas kaikki samaan aikaan pöydän ääressä.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
"vieras"
Mun mielestä toi ei ole liian ankaraa vaan päinvastoin tosi nössöä. Että aikuiset kun laittavat aamupalaa, eivät tule sanomaan lapselle, että tulepa syömään.

Mun mielestä on hieno juttu, ja kaikki pääsee helpommalla, että koko perhe tulee syömään kun on ruoka-aika. Jos kaikki syö aamupalan omia aikojaa, lojuu ruuat pöydällä monta tuntia. Ei tule varmistettua, että lapsetkin ottaa vihanneksia ja hedelmiä ja tulee monet sotkut ja tiskit. Ei tule perheen yhteistä ruokahetkeä, jonka aikana voi jutella lastensa kanssa. Menee loppupäivänkin ateriarytmi sekaisin, kun jos laitat päiväruokaa, on lapsi vasta syönyt aamupalansa, eikä ole vielä nälkä.

Kyl se on aikuisen velvollisuus katsoa, että lapset tulevat syömään kun on ruoka-aika.

La Paset
Meillä syödään aamupala yhdessä, kutsutaan oikeen pöytäänkin. Ruoka-ajoista pyritään pitämään kiinni. Itse kyllä pöytämme pyyhin, omat astiansa poika vie tiskialtaaseen ja maidon jääkaappiin.

"vieras"
En mä kyllä nälässä pitäisi! Missään nimessä! Jos alkaisi toistumaan toiminta niin sitten harkitsisin jotakin muuta "rangaistusta". Ihan kamalan julmia ihmisiä liikenteessä, ei 9-vuotias ole vielä kypsä kovinkaan pitkälle tähtääviin suunnitelmiin ja niiden seurausten käsittämiseen.. Ite muistan juuri tossa iässä, että asiat todella unohtuivat kun oli mielenkiintosempaa tekemistä. Turha sitä lasta on rangaista siitä, että se on LAPSI!

Yhteistyössä