Jättäisitkö 3 alakouluikäistä yksin työpäiväsi ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ikähaarukka 7v-12v.
Meille tulossa ero ja lapset joka toinen viikonloppu miehellä. Itse olen töissä melkein joka lauantai. En ole vielä keksinyt kuka voisi lapsia silloin katsoa. MLL kautta saa tietysti hoitajia mutta melko kalliiksi sekin tulee.
Myös viikolla olen joinain päivinä kotona noin kello 20.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26690468]Pitkä aika se on keskenään olla työpäivän ajan. Oletko varma, että eivätvoisi mennä isälleen siksi aikaa?[/QUOTE]

Niin on minunkin mielestä. Ainakin nyt sanoo että ei mutta katsotaan sitten kun lapsillekin kerrotaan mitä mies tuumaa ja mitä lapset sanovat.
Voihan olla että lastenvalvojakin tuota sitten vielä yrittää.

Olen joutunut jättämään yhden lapsen työpäiväni ajaksi yksin, hänen ollessa tokalla luokalla.Hyvin on aina pärjännyt, osaa lämmittää ruokaa mikrossa, nähnyt kavereitaan ja olen ollut tavoitettavissa koko työpäivän ajan kännykällä.Eli, kyllä jättäisin.

"vieras"
Jättäisin. Kyllä ne pärjäävät. Nykyaikana sentään on kännykät, ennen ei ollut ja silti ihmiset joutuivat käymään töissä vaikka koululaiset yksin kotona.

"vieras"
Olen joutunut jättämään yhden lapsen työpäiväni ajaksi yksin, hänen ollessa tokalla luokalla.Hyvin on aina pärjännyt, osaa lämmittää ruokaa mikrossa, nähnyt kavereitaan ja olen ollut tavoitettavissa koko työpäivän ajan kännykällä.Eli, kyllä jättäisin.
Kyllä minäkin yhden lapsen voisin jättää mutta kun 3 lasta pitäisi jättää keskenään niin en tiedä. Nuo kun ei osaa vanhempienkaan paikalla ollessa kunnolla olla.
On tietysti riehumista ja toistensa härnäämistä koko ajan.

Vastaan myös toiselle, pystyn töissä vastaamaan puhelimeen. Sekä omaani (en välttämättä heti) ja työpuhelimeen.

"vieras"
pakko on ollut jättää ja hyvin ovat pärjänneet.säänöt selviksi mitä saavat tehdä ja kännykän päässä kun on itse jos jotain sattuu niin ei ongelmia.ja meillä on vielä niin että jos eivät minua tai isäänsä saa kiinni jostain syystä niin sitten soittavat mummolle,eli varaa joku vara aikuinen jolle voi soittaa ja apua kysyä etteivät hätäänny jos et ihan heti vastaa kun soittavat.
meilläkin osaavat lämmittää ruuan itse ja olla keskenään tai yksinään/kavereiden kanssa.meillä lapset 9v.,11v. ja 12v.

"vieras"
tuo lasten keskinäinen taoppeleminen ja kinaaminen vanhempien aikana aika yleistä mutta meillä ainakin menee niin että kun ovat keskenään ja tietyllä tavalla vastuussa itsestään ja toisistaan ilman aikuista niin eivät riitele/tappele vaan ovat sulassa sovussa koko porukka koko päivän.riidat tulee illasta kun tulemme kotiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26691275]Jättäisin. Kyllä ne pärjäävät. Nykyaikana sentään on kännykät, ennen ei ollut ja silti ihmiset joutuivat käymään töissä vaikka koululaiset yksin kotona.[/QUOTE]

Joo, onhan nyt ihan erilaista kun joskus aiemmin. Iltapäiväkerhojakin löytyy koulun jälkeen.
Ja kuten kirjoitin niin ainakin nyt mies sanoo että ei olisi lasten kanssa "mun viikonloppuna" mutta katsotaan sitten kun lapsillekin kerrotaan mitä mies tuumaa ja mitä lapset sanovat. Tai jos saisi edes joskus olemaan tai edes muutaman tunnin.
Voihan olla että lastenvalvojakin tuota sitten vielä yrittää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26691313]Jättäisin, kyllä koululaisten pitää pärjätä. Onko esim. naapurissa ketään tuttua aikuista, jonka luokse voi mennä hätätilanteessa?[/QUOTE]

Tuntuu vaan itsestä pahalta jättää. Tai sitten sitä vaan jännittää miten menee.
On tässä pari tuttua mihin voi mennä jos joku hätä tulee.

"vieras"
Todellakin jättäisin! Kyllä varmasti pärjäävät ja kännykät on keksitty. Laitat kaikki ruoat valmiiksi annosteltuina jääkaappiin ja soitat aina kun pitää syödä ja mitä pitää syödä. Soittelet muutenkin ja kyselet miten menee, mitä ovat puuhailleet jne. Ja sanot, että aina voivat soittaa sinulle töihin jos on jotain.

Itse toimin noin ja ei meillä pienituloisilla ole varaa mihinkään lastenhoitajiin! Nyt kesällä on 7,5v tuleva tokaluokkalainen (marraskuun tyttö) ja 10-vuotias olleet kahdestaan nyt jo arviolta 10 päivää ja elokuussa tulee niitä päiviä lisää. Tosi hyvin on mennyt, ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

Ei pienituloisella ole varaa mihinkään lastenhoitajiin kesäksi, lomat on pitkiä. Koska valtiokaan ei apua tarjoa, niin keskenään se on vaan oltava. Ollaan onnellisia, että meillä on kuitenkin molemmilla enemmän kuin 1 lapsi. Yksin voisikin olla ikävää olla.

"Vieras"
Tilapäisesti minäkin jättäisin, mutta vakituisesti ei kuulosta hyvältä. Pystyisitkö ap tekemään enemmän tunteja joka toinen viikonloppu ja pitämään vapaana tai parituntisena joka toisen lauantain?

"vieras"
Kiitos vastauksista.
Pakkohan se on sitten luottaa ja uskaltaa jos asiat niin menee. Viikollakin "joutuvat" kuitenkin 2-3 tuntia keskenään olemaan. Lauantaisin jonkun 8 tuntia.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26691415]Tilapäisesti minäkin jättäisin, mutta vakituisesti ei kuulosta hyvältä. Pystyisitkö ap tekemään enemmän tunteja joka toinen viikonloppu ja pitämään vapaana tai parituntisena joka toisen lauantain?[/QUOTE]

En kyllä pysty.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26691470]Harrastaako tuo 12v jotain? Meillä ainakin vanhin on menossa milloin mihinkin ja olisin liemessä, jos minun pitäisi aina lahjoa hänet olemaan kotona lapsenvahtina.[/QUOTE]

Ei harrasta.
Mutta tiedän ettei tykkäisi kun pitäisi olla kotona eikä pääsisi kavereiden kanssa.

"vieras"
Onneksi lapsista on toisilleen seuraa. Tilanne olisi mielestäni hankalampi, jos lapsia olisi vain yksi, ellei sitten satu olemaan riitapukarisisarukset, jotka tappelevat koko ajan.

Edellä kyseltiin 12-vuotiaan harrastuksista ja puhuttiin hänen lahjomisestaan olemaan lapsenvahtina. Meillä on myös kolme lasta ja vanhin ei ole ollenkaan mikään lastenvahtityyppi. Sen sijaan keskimmäisellä on ollut enempi ymmnärrystä katsoa toisen perään. Yhtenä kesänä palkkasinkin keskimmäisen katsomaan 7-vuotiaan (tokaluokalle menevä) perään. Vanhimmalla ei ollut siihen kiinnostusta, mutta keskimmäinen hoiti työnsä mielellään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26691510]Onneksi lapsista on toisilleen seuraa. Tilanne olisi mielestäni hankalampi, jos lapsia olisi vain yksi, ellei sitten satu olemaan riitapukarisisarukset, jotka tappelevat koko ajan.

[/QUOTE]

Aikamoisia riitapukareita on. Teitysti tuo vanhin 12v osaa myös ärsyttää ja kiusata pienempiään. Nuo 2 nuorinta on melkein koko ajan napit vastakkain.
Yhdellä lapsella toki voisi olla tylsempää mutta ehkä silloin voisi luottaa paremmin. Toki riippuu millainen lapsi on luonteeltaan ja muutenkin.

"Vieras"
Tuleeko mieleesi ketään joka tarvitsisi vastavuoroisesti lastenhoitoapua ja voisi ottaa nuorimman tai kaksi nuorinta hoitoon työpäiväsi ajaksi ja sinä vastaavasti ottaisit hänen lapsiaan hoitoon ?

Yhteistyössä