Jättäisitkö 3 alakouluikäistä yksin työpäiväsi ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";26691591]Tuleeko mieleesi ketään joka tarvitsisi vastavuoroisesti lastenhoitoapua ja voisi ottaa nuorimman tai kaksi nuorinta hoitoon työpäiväsi ajaksi ja sinä vastaavasti ottaisit hänen lapsiaan hoitoon ?[/QUOTE]

Ei.

Voisin jättää. Itse olin 7-vuotiaasta asti samanikäisen siskoni kanssa kahdestaan kotona aina koulun jälkeen, kun äitini oli iltavuorossa töissä eli klo 20 asti, myöhemmin myös klo 21 asti, kun aukioloaikoja muutettiin. Ja lauantaisin oltiin myös kahdestaan kotona jos äitimme oli lauantaina töissä. Silloin ei ollut kuin lankapuhelin, josta sai tosin kiinni jos oli kotona, mutta nykyään lapset voivat ottaa matkapuhelimen mukaan mennessään ulos.

Myös kesäisin olimme kahdestaan kotona koko päivän koulun kesälomalla. Mitään traumaa tästä ei jäänyt, päinvastoin oli mukavaa, kun sai olla kotona pitkiä aikoja ilman aikuisseuraa.

"juu"
Olen kyllä aikanani joutunut jättämäänkin, kesäisin kun ei ollut lapsen hoitoa ja töitä oli. Olivat siis kolmistaan silloin, kun nuorin pääsi 1. luokalta, ja vanhemmat 3. 4. luokalta eli olivat 8-11v ja hyvin pärjäsivät. Saivat toki soittaa mule töihin.

"tirlittan"
Se riippuu niin lapsista! Meillä on nyt kesällä keskenään lapset 6,12 ja 13 v. Hyvin on mennyt, mutta jos olisivat kovin "keksiväisiä" ja "villejä", niin en jättäisi. Mulla tosin työvuorot hyvin vaihtelevaisia; saattaa olla 6.30-14.30, tai vaikka 13-21... Aamulla lapset nukkuvat kyllä mieluusti pitkään, joten hereilläoloaika ilman aikuisia ei välttämättä ole montaa tuntia, ja sitten taas iltavuoroon, jos menen, niin isosisko 17v, on kotona jo klo 14 jälkeen.

"vieras"
Niinhän tuo riippuu. Meillä kaksi nuorinta 7v ja 8v ovat noita villimpiä kun taas 12v rauhallisempi. Osaa tietysti välillä myös villitä nuorempiaan. Ehkä olisi helpompaa jos nuorin olisi tuon 7v ja vanhimmat 10v/11v ja 12v
Mutta katsotaan nyt mitä mieltä lastenvalvojakin on kun sinne mennään.

tuutis
Kun poika menee ekalle luokalle, joutuu heti ekasta päivästä lähtien olemaan yksin kotona jonkun aikaa. Itse olen kotona vasta klo 17, mies ehkä aikaisemmin. Kännykkä varmaan hankitaan sinä samana keväänä viimeistään ja opetellaan sen käyttöä. Yksinoloakin opetellaan pikkuhiljaa ja neuvotaan, miten toimia, jos hätätilanne tulee. Mieheni isä ja täti asuvat ihan naapurissa. Täti on kotona lähes 24/7 ja mieheni isä siinä vähän ennen klo 16.
Musta tuntuu, että äitiä hirvittää näissä tilanteissa enemmän kuin lapsia. Itsekin kouluiässä olin paljon yksin kotona, eikä silloin ollut edes kännyköitä. Välillä en edes tiennyt, missä äiti oli, kun koulusta tultiin veljen kanssa. Sanottiin vain, että jos sattuu jotain, niin täytyy mennä naapuriin (asuttiin silloin kerrostalossa). Jos avain oli unohtunut, niin meillä oli ovenkahvaan pistetty narulla avain, joka saatiin työntämällä käsi postiluukusta :'D

meillä
[QUOTE="vieras";26696758]Jotenkin tuntuisi helpommalta jättää yksi lapsi kotiin kuin 3.[/QUOTE]

Itse ajattelen juuri päinvastoin. Kumpikaan lapsistani ei ole selvästikään nauttinut yksinolosta (ovat joutuneet olla, kun nuorempi oli eskarissa, isompi oli yksin koulun jälkeen), kuopus ollut yksin esikoisen harrastusten ajan. kahdestaan menee ihan kivasti.

ssss
Mä sanoisin että olisi todella tyhmää sanoa lapsille ettei teidän isä halua teitä silloin kun on äidin viikonloppu... Ennemmin sanot että kysykää isältänne voitteko vaikka käydä siellä päivän aikana. Ja hyvin ne lapset pärjää. Onhan se melko pitkä aika.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26696855:
Itse ajattelen juuri päinvastoin. Kumpikaan lapsistani ei ole selvästikään nauttinut yksinolosta (ovat joutuneet olla, kun nuorempi oli eskarissa, isompi oli yksin koulun jälkeen), kuopus ollut yksin esikoisen harrastusten ajan. kahdestaan menee ihan kivasti.
Ehkä ajattelen asiaa enemmän tuon 12 veen kautta. Hän varmasti viihtyisi ja tykkäisi olla kotona yksin. Mutta jos ajattelen asiaa noiden nuorempien kannalta, he ehkä eivät viihtyisi yksin.

"vieras"
Mä sanoisin että olisi todella tyhmää sanoa lapsille ettei teidän isä halua teitä silloin kun on äidin viikonloppu... Ennemmin sanot että kysykää isältänne voitteko vaikka käydä siellä päivän aikana. Ja hyvin ne lapset pärjää. Onhan se melko pitkä aika.
En ole vielä miettinyt mitä lapsille sanotaan jos ei isä halua/suostu olemaan lasten kanssa "minun viikonloppuna" tai lauantaina kun töissä olen. Voihan olla että mieli muuttuu tai on edes osan päivästä.

Yhteistyössä