OLen tullut siihen tulokseen, että minulle kaikkein järkevin valinta olisi lapsen hankinta

ei, mutta en ymmärrä sinua vaikka kuinka koitan.

missä sä asut ensinnäkin ? jossain pääkaupunkiseudulla ? siellä varmaan on kallista,joten ei ihmetytä noi hinnat.

mutta en ymmärrä miten sä ..siis. .. ääh.. että miten et muka voisi saada isompaa asumpaa ilman lasta ? miksi et ostaisi omaa ? tai vuokraisi jostain edullisempaa -ehkä jostain hieman "syrjempää" ?
etkö sä ole kertonut että sulla jää kuukaudessa säästöön aika paljonkin - mikset lyhentäisi sillä vaikka mieluisaa omaa asuntoa ?
Itse ostaisin mielelläni oman asunnon, mutta minulle ei myönnetä pankista lainaa. Ehkä jo ensi vuonna, mutta nyt ei ainakaan myönnetä, vaikka luottotiedot on toki tallella. Syrjemmälle en voi muuttaa, tästäkin on jo tunnin matka yhteen suuntaan.

Keittiönoita
Tuon kyllä tiedän, että voi laskea elintasoa. Itselleni kävi juuri noin. Sain palkankorotuksen, mutta veroprosentin nousun myötä saan nykyään vähemmän rahaa tilille kuin viime vuonna. =)

Enkä ole väittänyt, että yh aina saisi asumistukea. Olen lähinnä kirjoittanut omasta tilanteestani, että itse saisin asumistukea jos olisin yh.
Mutta se asumistukikin pienenee, jos bruttotulosi nousevat. Siinäkin tapauksessa, että nettotulosi pienenisivät. Samoin päivähoitomaksu saattaa nousta. Mä muistan vielä, miten ihanaa oli 14 vuotta sitten, kun kuopus oli viimeistä päivää päiväkodissa ja sen jälkeen jokainen nettopalkkaani tullut lisämarkka nosti elintasoani. Pääsin eroon nk kannustinloukusta.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Keittiönoita
Itse ostaisin mielelläni oman asunnon, mutta minulle ei myönnetä pankista lainaa. Ehkä jo ensi vuonna, mutta nyt ei ainakaan myönnetä, vaikka luottotiedot on toki tallella. Syrjemmälle en voi muuttaa, tästäkin on jo tunnin matka yhteen suuntaan.
Jos sulle ei myönnetä nyt pankista lainaa, niin tuskin myönnetään lapsen hankkimisen jälkeenkään. Pankki kun laskee, että siihen lapsen elättämiseenkin menee rahaa. Mitä enemmän lapsia, sitä suuremmat tulot pitää olla, jotta pankki myöntäisi asuntolainan.

ok
Eli haluat kaupungin vuokra-asunnon? Ei ne kaikki ole hyväkuntoisia ja mukavia. Ja jos kieltäydyt yhdestä tai kahdesta, ne katsoo, että et sä sitten mitään kämppää tarvitsekaan ja lakkaa tarjoamasta niitä kämppiä.

En tiedä mistä olet, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on lapsiperheitä ankeissa vuokra-asunnoissa - ja pienissä! Tuttavan perheessä jo toinen lapsi syntynyt, ja edelleen asuvat yksiössä ja odottavat suurempaa. Ja mamuja vielä, että turha syyttää ettei kämppiä ole kun kaikki menee ulkomaalaisille.

Jotenkin ihan outo tyyli suunnitella lapsen hankintaa. Että kyllä se kannattaa, kun sitten saa isomman kämpän johon muuten ei ole varaa.

[QUOTE="eee";26682021]Siis miksi sen omakotitalon hankintaan menisi niin kamalasti aikaa?
Jos nyt pistäisit lapsen alulle ja pamahtaisit saman tien raskaaksi, olisi sinulla vauva sylissä 9 kk päästä.
Eikö 9 kuukaudessa löydä omakotitaloa miehesi kotimaasta?[/QUOTE]

Kestää vuosi(a) saada se maaläntti ja nykyään on hankala saada mukavalta sijainnilta. Helpoiten saisi tämäntyylisen talon.

Ovat edullisia, noin 150 000 - 170 000 euroa 5 makuuhuoneen asunnosta, mutta muuten ovat kamalia. Kaukana kaikesta hiekan keskellä, vieri vieressä ja joka paikkaan mentävä autolla. Olen tuolla päin käynyt autoajelulla ja ajattelin, etten ikinä suostuisi muuttamaan tuollaiseen. Sieltä ei pääse minnekään kävellen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26682098:
Jos sulle ei myönnetä nyt pankista lainaa, niin tuskin myönnetään lapsen hankkimisen jälkeenkään. Pankki kun laskee, että siihen lapsen elättämiseenkin menee rahaa. Mitä enemmän lapsia, sitä suuremmat tulot pitää olla, jotta pankki myöntäisi asuntolainan.
Mutta lapsen myötä pääsisin luultavasti tästä koirankopista pois. Ja siis asunnollinen tilanne kuitenkin paranisi.

Keittiönoita
Mutta lapsen myötä pääsisin luultavasti tästä koirankopista pois. Ja siis asunnollinen tilanne kuitenkin paranisi.
Totta. Mutta kuten tuolla aiemmin sanoin, lapsen kanssa kaksiokin muuttuu hyvin pian ahtaaksi. Tässä maailman tilanteessa en myöskään uskaltaisi perustaa lapsen hankintaa tämän hetkisten yhteiskunnan tukien varaan. Mä kun olin yh jo 90-luvun alun laman aikana ja tiedän, että tukia voidaan myös ikävällä tavalla leikata, jos valtion ja kuntien tarvitsee alkaa kunnolla säästämään. Sinällään en pidä lapsen hankkimista mitenkään outona asiana ja uskon kyllä, että lapsen kanssa pärjäisit :) Odotuksesi elintasosi paranemisesta lapsen myötä saattavat kuitenkin olla epärealistiset.

kkkkkkk
jaa, en mä ainakaan koe olevani keski-ikäinen vielä vuosiin..joten, miten ihmeessä ap kuvittelee mua nuorempana olevansa keski-ikäinen :D
Heh, tää on vähän ot alkuperäisestä, mutta pakko kommentoida tähän! Mä oon aina ajatellut, että kaikki yli 30-vuotiaat on ihan mummoja. Johtuneko siitä, että mun äiti on ollut nuori mut saadessaan, joten sillon kun oon ollut itse teini, äiti on ollut 35-vuotias kalkkis. :p

Olin todella hämmästynyt, kun jossain yhteydessä kuulin keski-ikäisyyden olevan jossain 50 vuoden tienoilla.

Mulla ikää nyt 28, eli kohta on elämä ohi. ;)

• Tykkää
Keittiönoita
Ai niin ja niihin veroihin vielä....80-luvulla oli vielä verotuksessa lapsi- ja yksinhuoltajavähennykset. Niillä oli varsin suuri merkitys yksinhuoltajille. Eli jos äitisi elintaso on ollut sinun ollessasi lapsi parempi kuin sulla nyt, niin syynä on ollut - ainakin osittain - varmaan tuo verovähennysasia.

• Tykkää
Reactions: Anonyymi
[QUOTE="vieras";26682152]Kerro ihmeessä useammin noista arkioloista tuolla. On mielenkiintoista. Tuo vastaa sitten jotakin pakettitalokylää Vihdin perukoilla ilmeisesti :D.[/QUOTE]

Tässä olisi se tuleva talomalli, siis näillä näkymin olisi. Muuten kiva talo, mutta vaikeaa löytää kunnon sijaintia sille. Meille tulisi tuo keskimmäinen vaihtoehto noista ulkoasuista.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26682381]Aivan upea sekä ulkoa että sisältä![/QUOTE]

Siinä on mielestäni kaikki mitä talossa kuuluu olla. =) Yläkerrassa olisi makuuhuoneet ja alhaalle saisi harrastushuoneen/lasten leikkihuoneen. Lisäksi on parvekkeita ja tilavuutta. Melkein kaikissa on tuolla päin niin, että palvelijan huoneeseen pääsee vain ulkokautta, mutta tuohon pääsisi myös sisäkautta. Palvelijaa ei tosin tulisi, mutta huone voisi toimia vierashuoneena jos ylhäälle ei mahtuisi vierashuonetta. Tai sitten tuohon harrastushuoneeseen tulisi myös vierashuone.

"Åsa"
Lastenvaatteita voi myös ostaa ja myydä uutena. Itse olen ostanut esimerkiksi sadalla eurolla ja saanut 300-400 euroa niistä myynnin jälkeen.
Ei hyvää päivää.

Mitä luulet kuinka moni laittaa sen satasen tai enemmän sellaisiin lastenvaatteisiin jotka tulee käyttöön. Ei monellakaan ole varaa ostaa ylimääräisiä vaatteita jotka EHKÄ saa myytyä voitolla.

Sulla ei ole mitään todellisuudentajua. Sä elät jossakin harhamaailmassa ja luulet tietäväsi nämä asiat paremmin kuin yksikään perheellinen. Sulle on monessa ketjussa lukuisissa viesteissä kerrottu elämän realiteetteja, mutta sä väität tietäväsi asiat paremmin.

"Åsa"
Mä asun lapsen kanssa 58 neliöisessä kaksiossa ja kyllä tämä vain aika ahdas on. Mulla on sänky olohuoneessa ja kun lisäksi on kirjahylly, tietokonepöytä, sohva, sohvapöytä ja tv-taso niin ei tämä olkkari mikään tilava ole. Lapsen huoneessa tilaa vievät kiinteiden vaatekaappien lisäksi kaksi erillistä vaatekaappia, koulupöytä, lipasto ja sänky.

Mutta voin kuvitella ap:n vastauksen tähän.

[QUOTE="Åsa";26682478]Ei hyvää päivää.

Mitä luulet kuinka moni laittaa sen satasen tai enemmän sellaisiin lastenvaatteisiin jotka tulee käyttöön. Ei monellakaan ole varaa ostaa ylimääräisiä vaatteita jotka EHKÄ saa myytyä voitolla.

Sulla ei ole mitään todellisuudentajua. Sä elät jossakin harhamaailmassa ja luulet tietäväsi nämä asiat paremmin kuin yksikään perheellinen. Sulle on monessa ketjussa lukuisissa viesteissä kerrottu elämän realiteetteja, mutta sä väität tietäväsi asiat paremmin.[/QUOTE]

Minun on melko vaikea uskoa sitä, ettei lapsiperheellinen saisi niitä vaatteita myytyä jos minäkin saan. Eikä alkupanostuksen tarvitse olla suuri. Mutta enpä nyt tiedä miten nuo lastenvaatteet tähänkin liittyvät. Niitähän ei kenenkään ole pakko myydä.

miksi niin mahdotonta
Sä et taida olla oikein perillä, mitä juttuja tämä Akaatti on kirjoitellut. Ei ole tasapainoinen henkilö.
Mitä väliä sillä on mitä ihminen on tänne kirjoitellu. Kaikkihan meistä kirjoittelee ihan totuudenmukaisia tarinoita,eikö? :D ja sinä tai kukaan muu ei voi estää hänen lapsen hankintaansa vai luuletko, että voit olla siihen esteenä?

"Molleri"
En nyt jaksanu koko ketjua lukea, mutta miten hemmetissä (anteeks...) voi ihminen suunnitella tekevänsä lapsen, jotta sais itselleen isomman asunnon?!? :O

Kyllä VARMASTI saat itselles isomman ja paremman luukun jostain ilman lastakin. Nyt hei aikuinen ihminen järki käteen! Ei se lapsi ole mikään isompi-asunto-enemmän-rahaa-juttu.

kävi näin
Minä asuin ennen yksiössä ja oli koko ajan haku päällä isompaan asuntoon. Ei näkynyt ei kuulunut. Tulin raskaaksi ja jospa jotakin. Minulle tarjottiin asuntoa moneen otteeseen kun kolmea ansimmäistä asuntoa huolinut. Nyt asun 71m2 saunallisessa kolmiossa rivitalossa lähellä keskustaa,mutta rauhallisella paikalla kuintekin.

• Tykkää

Yhteistyössä