Palstan kakkuammattilaiset, neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suuret suunnitelmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suuret suunnitelmat

Vieras
Haluaisin käyttää lapsen synttärikakkuun tilamaani jättikuvan, joka on 36 x 29 cm kokoinen. Tämä siis tarkoittaa sitä, että kakun pitäisi olla uunipellin kokoinen.

Millaisella ohjeella (kuinka monta kananmunaa jne) saisin kakkupohjasta pellillisen? Koska kakku on niin suuri, sen ei tarvitse olla korkea eli kaksi ohutta kerrosta riittää (eli yksi täytettävä väli). Olen surkea leivontahommissa, joten mietin sitäkin että paistaisin erikseen kaksi ohutta pohjaa, että välttyisin kerrosten leikkaamiselta.

Kaikki neuvot otan kiitollisena vastaan.

Haukkasinkohan nyt liian ison (kakku)palan....

Mä teen kääretorttuohjeella, eli 1 levy tulee näistä:

-4 munaa
-1,5 dl sokeria
-1,5 dl vehnäjauhoja/perunajauhoja (esim. 1 dl vehnäj. + 0,5 dl perunaj. )
-2 tl leivinjauhetta

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26674617:
mä teen 6 munan kakkutaikinan pellilliseen.

ja noita siis 2 kakkua varten =)

Jei! Kiva kuulla että joku muukin tekee jättikakkuja :) En siis ollut ollenkaan hakoteilla sen suunnitelman kanssa, että paistan kaksi pohjaa ja laitan ne päällekkäin (ei kai noi ison pohjan halkaiseminen oikein onnistukaan, ainakaan amatööriltä).

Tuota, millaiselta alustalta olet kakun tarjoillut? Mulla oli jo viime vuonna hankaluuksia löytää kakulle vati/tarjotin, vaikka se kakku oli pienempi kuin mitä nyt suunnittelen.

[QUOTE="noh";26674623]Mä teen kääretorttuohjeella, eli 1 levy tulee näistä:

-4 munaa
-1,5 dl sokeria
-1,5 dl vehnäjauhoja/perunajauhoja (esim. 1 dl vehnäj. + 0,5 dl perunaj. )
-2 tl leivinjauhetta[/QUOTE]

Ok, kiitos :)

[QUOTE="vieras";26674630]mä tekisin kaksi 4 tai 6 munan (tai toinen 4 ja toinen 6) taikinaa. Pellillisen kokoinen on melko mahdoton saada halkaistua kauniisti.[/QUOTE]

Jep.

mä laitan pellin ympärille foliota, kannattaa laittaa pari kerrosta, ja siihen sit kakkupaperit päälle, tai vaihtoehtoisesti tietty tarpeeksi iso tarjoitin =)

mulla on muuten aika isot pellit tässä nykyisessä uunissa, jos sulla on vanhemman mallinen uuni jossa pienemmät pellit niin sit kannattaa tehdä tolla 4 munan ohjeella.

Tein tuollaisen jättikakun kuvalla vain yhdellä välillä aluksi. Heti sen täytettyäni totesin, että jää mitään sanomattomaksi yhdellä välillä. Paistoin pikaisesti vielä yhden neljän munan pohjan ja kakusta tuli paljon paremman näköinen.

Pidin huolta siitä, että kakku ei ollut pöydällä liikoja, lisäksi käytin kylmäkalleja tarjottimen alla. Näin toimien pysyin hyvin pakastamaan loput. Kun otin sen syötäväksi uudelleen pakkasesta, niin koristelin sen uudelleen (siis kuva pois jne).

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26674666:
mä laitan pellin ympärille foliota, kannattaa laittaa pari kerrosta, ja siihen sit kakkupaperit päälle, tai vaihtoehtoisesti tietty tarpeeksi iso tarjoitin =)

mulla on muuten aika isot pellit tässä nykyisessä uunissa, jos sulla on vanhemman mallinen uuni jossa pienemmät pellit niin sit kannattaa tehdä tolla 4 munan ohjeella.

Jaksatko mitata pellit tai kertoa ainakin suunnilleen minkä kokoisia ne ovat? Meidän liesi on kapea, eli oletan että 4 munan taikina riittää hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;26674685:
Tein tuollaisen jättikakun kuvalla vain yhdellä välillä aluksi. Heti sen täytettyäni totesin, että jää mitään sanomattomaksi yhdellä välillä. Paistoin pikaisesti vielä yhden neljän munan pohjan ja kakusta tuli paljon paremman näköinen.

Pidin huolta siitä, että kakku ei ollut pöydällä liikoja, lisäksi käytin kylmäkalleja tarjottimen alla. Näin toimien pysyin hyvin pakastamaan loput. Kun otin sen syötäväksi uudelleen pakkasesta, niin koristelin sen uudelleen (siis kuva pois jne).

No tätä mä vähän mietin, että vaikka kakku on iso niin se voi olla vähän pliisu jos on kovin matala. Mä paistan pohjat joka tapauksessa etukäteen, niin voin tehdä 3 pohjaa valmiiksi odottamaan ja teen päätöksen sitten.

Mistä löysit tarpeeksi ison tarjottimen?

Tein itse puulevystä. :D Käsittelin sellaisella öljyllä, jota laitetaan leikkuulautoihin. Sitten siihen kakkupapereita päälle.

Mulla on myös tosi iso Marimekon unikkotarjotin. Sitäkin käytän joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;26674855:
Tein itse puulevystä. :D Käsittelin sellaisella öljyllä, jota laitetaan leikkuulautoihin. Sitten siihen kakkupapereita päälle.

Mulla on myös tosi iso Marimekon unikkotarjotin. Sitäkin käytän joskus.

OK :D

Yhteistyössä