Mikä noita pohjanmaalaisia oikein vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouva:X
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rouva:X

Vieras
Mun miehellä on (jostain syystä) aika paljon pohjanmaalaisia kavereita. Pääosin nää tyypit on kyllä ok-porukkaa. Mutta heidän ansiostaan olemme olleet häissä Pohjanmaalla peräti kolme kertaa (ennen en ollut ees käyny siellä). Joka häissä ollut porukka ensin jäykkiä kuin aidanseipäät ja sitten jossain vaiheessa liian kännissä. Kärhämää on tullut aina enemmän tai vähemmän, ihan lyömisen tasolle asti.

Muutenkin kun tuolla ajelee autolla, niin ihmiset tuntuu kyttäävän ihan eri tavalla kuin missään muualla. Palvelu on pääsääntöisesti tylyä, ei oo ihme että on muuttotappio isoa alueella.

Onhan samantapaista muuallakin Suomessa, mutta tuntuu että Pohjanmaalla nää jutut korostuu. Kokemukseni perustuu siis kolmiin häihin ja niihin liittyneisiin matkusteluihin. Ja haluan korostaa, että olen käynyt häissä myös muualla Suomessa (ja matkaillut kanssa).

Missään ei oo kateellisempaa porukkaa kuin Pohjanmaalla. Joten arvatenkin tuut jostain Helsingin seudulta prameella autolla. Se vituttaa sitä porukkaa ja kohtelu on sen mukasta.

Ja jos auto ei oo hieno, niin sitten ne halveksuu sen takia. Pohjanmaalla on vaikee osua siihen halveksunnan ja kateuden väliseen kapeeseen polkuun :)

• Tykkää
Reactions: as if
Missään ei oo kateellisempaa porukkaa kuin Pohjanmaalla. Joten arvatenkin tuut jostain Helsingin seudulta prameella autolla. Se vituttaa sitä porukkaa ja kohtelu on sen mukasta.

Ja jos auto ei oo hieno, niin sitten ne halveksuu sen takia. Pohjanmaalla on vaikee osua siihen halveksunnan ja kateuden väliseen kapeeseen polkuun :)

Ite olen Lapista lähtöisin ja nyt asun pohjois-pohjanmaalla ja mieli tekis muutta joko aivan etelään taikka takasin pohjoiseen. Ei nämä kaverit sopeudun minun seuraan vaikka miten olisi :)

Tästä oon kyllä eri mieltä!! Kyllä löytyy vieläki kateellisempaa porukkaa; Satakunnasta, varsinki pohois-Satakunnasta. Ei sen pahansuopasempaa, kaksnaamasempaa ja suoraan sanoen ilkeämpää kansanosaa olekkaan!!! Selkään puukotus, toisen lyttääminen ja mollaaminen(seläntakana tietysti) on siä ihan arkihuvia...

Ite oon sieltä kotosin ja asunu ny yli 10v muualla. Ihan ahistaa se ilmapiiriki ku siä päin käy kyläs. YÄK!!

Mun miehellä on (jostain syystä) aika paljon pohjanmaalaisia kavereita. Pääosin nää tyypit on kyllä ok-porukkaa. Mutta heidän ansiostaan olemme olleet häissä Pohjanmaalla peräti kolme kertaa (ennen en ollut ees käyny siellä). Joka häissä ollut porukka ensin jäykkiä kuin aidanseipäät ja sitten jossain vaiheessa liian kännissä. Kärhämää on tullut aina enemmän tai vähemmän, ihan lyömisen tasolle asti.

Muutenkin kun tuolla ajelee autolla, niin ihmiset tuntuu kyttäävän ihan eri tavalla kuin missään muualla. Palvelu on pääsääntöisesti tylyä, ei oo ihme että on muuttotappio isoa alueella.

Onhan samantapaista muuallakin Suomessa, mutta tuntuu että Pohjanmaalla nää jutut korostuu. Kokemukseni perustuu siis kolmiin häihin ja niihin liittyneisiin matkusteluihin. Ja haluan korostaa, että olen käynyt häissä myös muualla Suomessa (ja matkaillut kanssa).

Tunne kyttäilystä johtuu vain siitä, että ihmisiä on sen verran vähemmän, että kaupungissakin ehtii moikata tuttuja, kun tulevat autolla vastaan. Ei ne sinua kyttää. Katsovat vain jos vastaan tulisi tuttuja.

Jos ajelet hienolla autolla niin se saattaa kerätä katseita, ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Etelä-Suomesta saapuvat ihmiset luulevat, että täällä ollaan kateellisia toisten autoille. Ennemminkin täällä katsotaan, että onpa siinä hieno auto, tuota kun pääsisi polkemaan.

Pohjanmaalla ihmisissä ei ole puutteita eikä vikoja, ja itseluottamus on usein korkeampi kuin normi punttihousulla. Häissä kahden suvun nuoret miehet kohtaavat ensimmäistä kertaa ja molemmilla on ego kohdallaan. Pienet painit eivät ole pahasta, siinä vain katsotaan onko toisen suvun miehistä mihinkään ja ratkotaan pienet erimielisyydet. Hyvin usein painit päättyvät kuitenkin hyvin. Liian usein nujakointi alkaa kuitenkin naisesta. Varsinkin etelä-pohjalainen nainen tietää arvonsa.

Käymissäni häissä ei ole koskaan tapeltu, joten ei voida yleistää, että pohjanmaalla aina tapeltaisiin.

Palvelu on erilaista kuin ruuhka-suomessa. Jälleen kerran, varsinkin pienillä paikkakunnilla ei ole totuttu myyjien letkutuksiin tai pitkiin puheisiin. Täällä puhutaan asioista asioiden oikeilla nimillä. Jos ei ole asiaa niin ei puhuta. Kysyvälle vastataan, muuten annetaan ihmisen olla rauhassa.

Muuttotappio johtuu aivan muista syistä kuin palvelusta tai ihmisistä. Samaa muuttotappiota on kaikkialla maaseudulla.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Tunne kyttäilystä johtuu vain siitä, että ihmisiä on sen verran vähemmän, että kaupungissakin ehtii moikata tuttuja, kun tulevat autolla vastaan. Ei ne sinua kyttää. Katsovat vain jos vastaan tulisi tuttuja.

Jos ajelet hienolla autolla niin se saattaa kerätä katseita, ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Etelä-Suomesta saapuvat ihmiset luulevat, että täällä ollaan kateellisia toisten autoille. Ennemminkin täällä katsotaan, että onpa siinä hieno auto, tuota kun pääsisi polkemaan.

Käymissäni häissä ei ole koskaan tapeltu, joten ei voida yleistää, että pohjanmaalla aina tapeltaisiin.

Palvelu on erilaista kuin ruuhka-suomessa.

Muuttotappio johtuu aivan muista syistä kuin palvelusta tai ihmisistä. Samaa muuttotappiota on kaikkialla maaseudulla.

Näistä asioista olen samaa mieltä. Jotenkin ihmetyttää,kun se maalaisten uteliaisuus esimerkiksi vierasta ohi ajavaa autoa kohtaan tulkitaan kateudeksi.

Mutta tuo on kyllä ap:n viestissä totta, että esim siellä häissä pönötetään jäykkänä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26673442:
Näistä asioista olen samaa mieltä. Jotenkin ihmetyttää,kun se maalaisten uteliaisuus esimerkiksi vierasta ohi ajavaa autoa kohtaan tulkitaan kateudeksi.

Mutta tuo on kyllä ap:n viestissä totta, että esim siellä häissä pönötetään jäykkänä.

Sekä minä että mieheni olemme kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, niinpä lukuisissa paikallisissa häissä on tullut käytyä.

Emmekä ole pönötystä havainneet... ehkäpä te itse olette pönöttäneet?

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Tuota mä oon oon keski-pohjanmaalta kotoisin enkä ole kyllä huomannut mitään tuollaista. Mutta kun muutin etelä-pohjanmaalle huomasin kyllä tuon. Aivan kamala paikka. Toivottavasti pian pääsen täältä pois.

Arvatkaapas mikä kulttuurishokki oli muuttaa 11-vuotiaana itä-suomesta pohjanmaalle ja vielä ruotsinkieliselle alueelle. Muutos oli todella raju.

Miehen puolen suku on keski-pohjanmaalta kaikki, ja ne on todella jäykkää porukkaa. Raha on muuten hyvin tärkeä asia ja elämä pyörii sen ympärillä. Häissä ei lauleta eikä tanssita. Hui! Onneksi mieheni ja hänen veljensä ovat hiukan rennompia tyyppejä.

[QUOTE="vieras";26674633]Monissa kommenteissa toistuu kuvio... syntymäkotiseudulla ei pönötetä, mutta uudessa vieraassa paikassa kyllä.

Mistähän johtuu...[/QUOTE]

no jaa, itse olen syntyjäni pohjois-pohjanmaalta ja kyllä siellä pönötettiin myös. Sitten muutettiin itä-suomeen ja kyllä oli leppoisia ihmisiä, siis todella. Ai että niitä ihania karjalaismummoja <3 karjalanpiirakoineen. Ihania!! Aina oli ovet avoinna! Sitten muutettiin pohjanmaalle ja melkoinen muutos se oli. Ei lapset/nuoret niinkään, mutta ne aikuiset!

Löytyy sieltä Pohjanmaalta löytyy onneks muitakin kun pönöttäjiä, vaikka niihinkin törmää ihan kiitettävästi (enoni on loistava esimerkki tästä).
Kännimatseja en ole vielä häissä nähnyt vaikka jokusissa on siellä jo tullu käytyä.

Mut löytyy noita mainittuja muualtakin, ei ne ole minkään alueen yksinoikeus.

Savossa vasta ihme porukkaa onkin, mihinkään ei osata antaa suoraa ja selvää vastausta vaan väännetään ja kierretään.
Pohjanmaalaiset puhuvat ehkä vähän, mutta ovat sentään rehellisiä ja puhuvat suoraan. Myös huumorintajua ja itseironiaa löytyy enemmän kuin muista, kaikkea ei oteta niin hemmetin vakavasti. Minusta pohjanmaalaiset muistuttavat osaltaan pohjoisen ihmisiä, molemmissa välitöntä ja suoraselkäistä porukkaa.

Itse kun olen ikäni asunut kehä 3:sen ulkopuolella, niin minua ahdisti helsingissä. Ihmisen kulkivat kuin robotit laput silmillä kiireissään, vihaisen ja elämäänsä kyllästyneen näköisinä.
Valitsen mieluummin pohjanmaalaisten tuijotuksen kuin Helsinkiläisten kylmyyden.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
edelleen kun käyn anopin ja äitini luona, niin esim. kaupassa sen jo huomaa. Kukaan ei edes naura, hymyile. Ja siellä pitäisi olla suomen onnellisemmat ihmiset! Joku on kyllä valehdellut pahasti tutkimuskaavakkeisiin! :O

edelleen kun käyn anopin ja äitini luona, niin esim. kaupassa sen jo huomaa. Kukaan ei edes naura, hymyile. Ja siellä pitäisi olla suomen onnellisemmat ihmiset! Joku on kyllä valehdellut pahasti tutkimuskaavakkeisiin! :O

Mua taas ahdistaa se et jos mökillä/sukulaisissa menee kauppaan niin ei sieltä pääse alle tunnissa ulos vaikka olis hakemassa maitopurkkia. Liekö sit siinäkin eroa et missä käy :D

[QUOTE="vieras";26674633]Monissa kommenteissa toistuu kuvio... syntymäkotiseudulla ei pönötetä, mutta uudessa vieraassa paikassa kyllä.

Mistähän johtuu...[/QUOTE]

Saman huomasin. :laugh:
Olen asunut Etelä-Pohjanmaalla vuoden verran. Ei siellä yltiöystävällisiä ja avoimia oltu, mutta mielestäni rehtejä. Jäyhyys häissä on varmaan körttiläisyyden peruja.

Mua taas ahdistaa se et jos mökillä/sukulaisissa menee kauppaan niin ei sieltä pääse alle tunnissa ulos vaikka olis hakemassa maitopurkkia. Liekö sit siinäkin eroa et missä käy :D

Niin varmaan. Itse olen vaan tosi puhelias, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Lässytän kassallakin ihan niitä näitä. Tulee ihana fiilis, kun kassa katsoo takaisin...voihan ##### :D

• Tykkää
Reactions: Minerva McGarmiwa
Niin varmaan. Itse olen vaan tosi puhelias, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Lässytän kassallakin ihan niitä näitä. Tulee ihana fiilis, kun kassa katsoo takaisin...voihan ##### :D

Musta mies joskus sano et puhuisin puhelinpylväällekin jos vastais jotain :ashamed:
Joten se et joku pystyy pidättelemään mua puhumalla sillai et se haittaa niin se on jo saavutus :laugh:

Kivaa yleistystä, Etelä-Pohjalaisena olen muutamissa häissä täällä ollut, molempien suvut ovat vielä erittäin pitkälle täältä, että voin sanoa tosiaan tuntevani ja tietäväni etelä-pohjalaiset ja yksissäkään häissä ei kukaan ole kenenkään kanssa tapellut. En ole ikinä sellaississa häissä ollut, jossa olisi tapeltu. Lehdestä kyllä lukenut, kuinka morsian sai puukosta yms. eikä sekään ollut pohjanmaalla.

Yhteistyössä