Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
tämmöinen kysymys
Monissa romanikodeissa on keskitasoa kalliimmat rokokoohuonekalut.
Semmoisissakin, missä kukaan ei käy työssä.
Mistä romanit löytävät rahat mm näihin hankintoihin?
Kestävätkö ne tavat päivänvalon?
 
"Minä"
Kysyisin tälläistä.. Mun ainoan lapseni lähelle on haudattu romani nainen, vanhenpi romani mies ja vähän matkan päähän romani lapsi.
Joten törmään hautausmaalla usein romaneihin.
Hautausmaalla ihmiset usein tervehtivät viereisellä haudalla kävijöitä.
Kerran siinä oli kolmessa sukupolvessa olevia romaneita.
Yritin nyökätä tervehdystä, mutta kukaan ei vastannut, ennen kuin vanhin naisista tervehti hetken päästä minua.
Kuinka mun pitäisi heihin suhtautua.
siis tarkoitan nyt, että tervehditäänkö vanhinta ensin, vai odotanko että he tervehtivät?
Silloin mukana oli myös raskaana oleva romani tyttö, joka oli sitten meidän lähdettyä käynyt tutkimassa meidän hautaa.
näkyi jäljistä. Uuusi alue, ei vielä nurmitettu. Onko romanit aina niin uteliaita?
Noh, tässä ei tainut olla päätä eikä häntää, mutta kuitenkin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tämmöinen kysymys;26657971:
Monissa romanikodeissa on keskitasoa kalliimmat rokokoohuonekalut.
Semmoisissakin, missä kukaan ei käy työssä.
Mistä romanit löytävät rahat mm näihin hankintoihin?
Kestävätkö ne tavat päivänvalon?
Ruotsista saa noita kalusteita pilkkahintaan verraten siihen, mitä esim. jossain Kruunukalusteessa maksaa. Eli sohvakaluston saatat saada parilla tuhannella eurolla...

Jos luet ketjua, olen kertonut siitä, mitä mun näkemykseni mukaan ne henkilöt, jotka eivät käy töissä, tekevät. Siitä on helppo vetää johtopäätös, että osalla touhut kestää päivänvaloa, osalla puolestaan ei.
 
[QUOTE="Minä";26657985]Kysyisin tälläistä.. Mun ainoan lapseni lähelle on haudattu romani nainen, vanhenpi romani mies ja vähän matkan päähän romani lapsi.
Joten törmään hautausmaalla usein romaneihin.
Hautausmaalla ihmiset usein tervehtivät viereisellä haudalla kävijöitä.
Kerran siinä oli kolmessa sukupolvessa olevia romaneita.
Yritin nyökätä tervehdystä, mutta kukaan ei vastannut, ennen kuin vanhin naisista tervehti hetken päästä minua.
Kuinka mun pitäisi heihin suhtautua.
siis tarkoitan nyt, että tervehditäänkö vanhinta ensin, vai odotanko että he tervehtivät?
Silloin mukana oli myös raskaana oleva romani tyttö, joka oli sitten meidän lähdettyä käynyt tutkimassa meidän hautaa.
näkyi jäljistä. Uuusi alue, ei vielä nurmitettu. Onko romanit aina niin uteliaita?
Noh, tässä ei tainut olla päätä eikä häntää, mutta kuitenkin...[/QUOTE]

Voit tervehtiä jatkossakin, jos haluat. Aloita vaikka siitä vanhimmasta, muut menevät yleensä vähän sen vanhimman osapuolen reaktion mukaan.

Kenties on halunnut katsoa, mikä nimi hautakivessä tms. on, itse en koe olevani ihan noin utelias :D
 
||
[QUOTE="hei";26658222]Mitä te Romanit ajattelette kuolemasta? Minkälaiset hautajaiskäytännöt teillä on?[/QUOTE]

Ainakin ne hautajaiset joissa itse olen ollut, olivat ihan normaalit hautajaiset.

Toinen vanhempani on puolmustalainen ja toinen "valkolainen", enkä kyllä miellä itseäni millään tapaa mustalaiseksi, vaikka ulkonäöltä varmasti ihan 100 prosenttisesta mustalaisesta menisinkin.
 
jfjf
No, meidän kulttuurihan oikeastaan kiteytyy vanhempien ihmisten kunnioittamiseen, senhän ympärillä kaikki tavat suurimmaksi osaksi pyörii. Ja se periaatteena onkin hyvä. Eli vanhempien ihmisten kunnioitus ja se ettei kaikkea tuoda esim. omien vanhempien eteen. Tietysti tuossa on omat ongelmansa ja puutteensa, ja kyllä niitä miettii vaikka on tässä itse kasvanutkin, ehkäpä juuri siksi.
Tämän vastauksen oletinkin kuulevani. Minulle, ja uskon myös enemmistölle suomalaisista vanhempien ihmisten kunnioittamisen tulevan ihan luonnostaan, eikä sitä tarvitse erikseen mainita miksikään kulttuuriseksi ylpeydenaiheeksi.
 
Tämän vastauksen oletinkin kuulevani. Minulle, ja uskon myös enemmistölle suomalaisista vanhempien ihmisten kunnioittamisen tulevan ihan luonnostaan, eikä sitä tarvitse erikseen mainita miksikään kulttuuriseksi ylpeydenaiheeksi.
mä olen tästä vähän eri mieltä, koska valkolaisten kulttuurissa nykypäivänä ei todellakaan ole itsestään selvyys kunnioittaa itseään vanhempaa ihmistä. Jos vaikka mietitään jotain teinejä? varmasti nykypäivän 40-vuotiaat niitä vanhempia kunnioittaakin, mutta nuoremmat.. Uskon, että on yksilöitä joille kunnioitus on kotiopetuksen tullut, mutta on myös monta niitä jotka sylkevät itseään vanhempien päälle. Romanikulttuurissa tämä on aivan toisin. Siellä häveliäisyys on paljon pidemmälle viety kuin valkolaisilla.
 
"vieras"
Tätä olen kysynyt ennenkin vastausta saamatta:
Miten toimitaan jos muutetaan asuntoon jossa on avokeittiö, tai makuuhuoneeseen tai kylpyhuoneeseen pitää kävellä keittiön kautta?
Kun keittiö pitäisi pitää symbolisesti puhtaana, mutta monissa uudemmissa asunnoissa on joko avokeittiö tai keittiön kautta kulku johonkin toiseen huoneeseen.

Onko lakanoiden/petivaatteitten aina oltava valkoisia? Kirjailetteko ne itse/lisäättekö pitsit itse?
 
mun puolesta
Hienosti hoidettu ketju ap:ltä. Hieno ihminen olet. Eikä itsellä kyllä muutenkaan pahaa sanottavaa romaneista ole. Lapseni yksi parhaista kavereista on romani, molemmat vanhemmat käyvät töissä, kaikki neljä lasta käyvät koulua ja harrastavat paljon. Yksi on tietyssä urheilulajissa ikäluokkansa parhaita Suomessa. Koskaan ei mitään ongelmia heidän kanssaan ole ollut.
Samoin työssäni olen melko paljon tekemisissä myös romaneiden kanssa - ikinä ei mitään ongelmia. Onhan meissä ns. valtaväestössäkin niitä mätiä omenia.
 
  • Tykkää
Reactions: Romaninainen
"gemma"
Tietysti koen sen ikävänä, sillä minkäpä minä sille voin, jos joku Mäkkylän Mertsi tai Rymättylän Ramona on päättänyt käyttäytyä huonosti, varastaa kaupasta tai aloittaa tappelun paikallisessa kapakassa?

Minusta on väärin, että ihminen, joka ei millään tavalla ole vastuussa esim. näiden kuvitteellisten henkilöiden tekosista, joutuu niistä kuitenkin omalla tavallaan vastaamaan.

Ymmärrän kyllä jollakin tavalla sen, miksi yleistetään. Todella moni tuntuu tekevän kaikkensa, ettei kuva meistä romaneista millään tavalla muuttuisi; varastellaan, ollaan välinpitämättömiä, ei välitetä mistään, häiritään ihmisiä, ollaan hankalia, puhutaan törkeästi,... listaa voisi jatkaa vieläkin. Kukapa ei yleistäisi, jos tarpeeksi monta huonoa kokemusta kohdalle sattuisi - tai jos kaikki lähipiirin kokemukset olisivat negatiivisia tavalla tai toisella.

Toki moni asia on itse aiheutettua, ei sitä käy kiistäminen.

Mutta ei, en mä koe, että olisin esimerkiksi itse ansainnut oletuksia siitä, että asioidessani kaupassa muiden rehellisten kansalaisten tapaan, olisin siellä varkaissa. Minusta se on loukkaavaa, tosin täällä onneksi minut jo tuntevat sen verran hyvin että vartijatkaan eivät enää kävele metrin päässä.

Sen sijaan se Mäkkylän Mertsi tai Rymättylän Ramona, joka näitä tekoja tehtailee, on kyllä hyvinkin aiheellista laittaa suurennuslasin alle.
Itse olin nimittäin aiemmin juurikin sitä mieltä, että tämä romanien "maine" kumpuaa siitä että jollain tai jonkun tutuntutulla on yksi negatiivinen kokemus romaneista ja siksi leimataan koko ryhmä, samaan tapaan kuin jos yksi teini käyttäytyy huonosti niin kaikki muutkin ovat huligaaneja.

Sen jälkeen, kun olin kesän töissä torimyyjänä, näkemykseni valitettavasti muuttui :(
Koko kesän aikana minulla oli asiakkaana YKSI romani (vanhempi mies), joka käyttäytyi asioidessaan hyvin ja "normaalisti". KAIKKI muut käyttäytyivät huonosti, esim. ottivat maistiaisia kourakaupalla tai lupaa kysymättä, puhuttelivat minua epäasialliseen sävyyn, vaativat (eri asia kuin pyytää nätisti yhden kerran) alennuksia ties millä verukkeilla, sorkkivat ja härkkivät häiritsevästi tuotteita mitatessani niitä, heittelivät roskia kojun edustalle jne..
Tämän jälkeen tulin valitettavasti siihen tulokseen, että ihan olette maineenne itse ansainneet :(

Suunnilleen sama meno jatkui työskennellessäni kaupan kassalla, siinä kyllä asiattomuudet eivät olleet näin räikeitä eikä niitä ollut ihan 99%, mutta kyllä aina sai varautua teidät nähdessään siihen että ongelmia on luvassa, enemmistö kun edelleen oli niitä ongelmia aiheuttavia tai ikävästi käyttäytyviä. Varsinkin jos joutui kieltämään jotai (esim. peliautomaatin pelaamisen lapsilta vaikka vanhempi olisikin paikalla, uusi laki nääs), niin sai todellakin varautua hurjaan huutoon ja vartijan paikalle kutsumiseen.
Onko teidän vaikea noudattaa sääntöjä, lakeja, käskyjä, koetteko jotenkin ettei ne koske teitä, että olette niiden yläpuolella?


Välillä näistä asiakkaista jäi sellainen kuva, että he oikein nauttivat omasta huonosta käytöksestään (ja pahan mielen aiheuttamisesta myyjälle), mitä ihmettelen kovasti. Oletteko te/he jotenkin (oudolla tavalla) ylpeitä omasta huonosta käytöksestänne ja maineestanne, vai ettekö vain piittaa siitä, kun tuntuu että oikein tahallaan ylläpidätte sitä, tai ette ainakaan yritä muuttaa???

Se on minusta väärin, että jos 1% käyttäytyy huonosti niin kaikki 99% leimataan ja syyllistetään, mutta jos vaikka 80% on huonokäytöksisiä, niin kyllä minusta siinä on sitten kyseessä jo ihan oma vika...

Ja tuota vielä ihmettelen, että kun sanoit teillä arvostettavan rehellisyyttä, niin se kuullostaa minusta melko oudolta, teidän maineeseen kun tuo huijaaminen ja varastelu liittyy vahvasti, eikä liene salaisuus, että omaisuusrikollisista romaneja
on paljon suurempi osa kun heitä on Suomen väestöstä... ???

Entä pidetäänkö teillä jotenkin erityisen syntisenä/likaisena tms. naista, joka on harrastanut seksiä monen miehen kanssa (tarkoitan samaan tyyliin kuin jotkut uskovaiset esim.)???

Ja vielä yksi kysymys, eikö Romania-maalla siellä etelä/itä-Euroopassa siis ole mitään tekemistä romanien kanssa???



Tosi kiva kun viitsit vastata näin asiallisesti ja hyvin, saa paljon uutta tietoa kulttuuristanne! :)
 
Onpa mukavaa kuinka hienosti, asiallisesti ja rauhallisesti ap on jaksanut vastata kysymyksiin.
Keskustelu on avartanut tietoja romanien elämästä, kiehtovaa lukea näitä vastauksia. :) :flower:

Onko siis romanisääntö syynä siihen ettei romaninainen voi käydä yläkerrassa vierailemassa
valkolaisen luona, vaan lähettää vaikka lapsen kysymään tai kutsumaan heille jos on asiaa ?

Saako valkolaisnainen tervehtiä vanhempaa romanimiestä, vai onko se paheksuttavaa,
pitäisikö miun odottaa ensin hänen tervehtivän minua ?
 

Yhteistyössä