Paljonko tulisi juosta viikossa, että laihtuu? Ja paljon ehtisi laihtua 2 kuukaudessa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aniliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aniliina

Vieras
Olen siis 167cm/73kg. Haluaisin laihtua ainakin neljä kiloa ja tavoitteena olisi juosta parin kuukauden päästä puolimaraton. Minulla on tuollainen puolimaraton-ohjelma käytössä, mutta siinä juoksupäiviä on viikossa vain 3-4krt. Kuulostaa aika vähältä? Jos haluaa samalla laihtua, niin kannattaisiko juosta enemmän?

Ruokavaliosta sen verran, että tavoitteena olisi tälläinen (suurinpiirtein):

Aamupala: puuroa ja vähäkalorista mehukeittoa
Lounas: Keskikokoinen annos jotain kotiruokaa (esim. tonnikalakastiketta ja makaronia oli eilen) sekä lasi piimää
Välipala: Luonnonjogurttia pari dl ja hedelmämysliä noin 1,5dl.
Päivällinen: Keskikokoinen annos jotain kotiruokaa (eilen esim. peruna-kesäkurpitsa-halloumivartaita ja puolikas porsaan kyljys, salaattia) sekä lasi kevytmaitoa
Iltapala: maitorahka ja vähäkalorista mehukeittoa, hedelmä.

Jos olen liikkunut ja on nälkä, saatan ottaa esim. ruisleipäsiivun oivariineineen, kinkkuineen ja juustoineen välipalalla tai iltapalalla lisäksi.

Tästä ruokavaliosta tosin lipsun jonkun verran, on siis harjoittelussa vielä. Mutta siis tärkeimmät kysymykset olisi, että onko ruokavalio järkevä? Ja paljon kannattaisi juosta viikossa, että laihtuu?

Kiitos vastauksista!
 
En usko että lenkkien lisääminen ohjelmaan aikaansaa sulle muutakuin mahdollisen rasitusvamman. Jos haluat laihtua enemmän, kannattaisi kiinnittää huomiota noihin ruokiin, kokeile esim. sitä Jutan GoFatGo- dieettiä. Myslissä ja kotiruoassa voi olla yllättävän paljon kaloreita.
 
Perusjuttu on se että kulutat enemmän kuin mitä syöt .
Mä juoksin 3xviikossa 4-6km lenkin ja 1x viikossa 10-12km lenkin .Lisäksi kävin kiinteytysjumpassa kerran viikossa silloin kuin työvuorot sallivat sen.
Kiloja ei lähtenyt vauhdilla mutta selkeästpaikat i kiinteytyi .
 
Liikunnan lisääminen ei auta, koska se vain lisää ruokahalua ja kasvattaa lihasmassaa. Ja riskinä myös rasitusvammat.

Tärkeintä on aterioiden koko ja terveellisyys.
 
En ajattelisi laihtumista varsinaisesti ennen kuin puolimaratonin jälkeen. Jos haluat laihduttaa, sinun pitää rajoittaa kaloreita nykyisestä (pikaisella laskemisella arvioin päivittäisen kalorisi 1900-2100 välille, riippuen vähän siitäkin minkälaista puuroa syöt, paljono myslissä on kaloreita jne). Sopiva energiansaanti liikkuvalle laihduttajalle olisi ehkä n. 1500-1600 kcal. Suorituskykysi saattaa tuolloin hivenen heikentyä puolimaratonia ajatellen.

Pelkällä liikunnalla siis ei juurikaan laihdu, vaan laihduttaminen vaatii kaloreiden rajoittamisen.
 
Laihduttajan pitäisi aina tehdä myös jonkinlaista punttitreeniä. Sitä mukaa, kun lihakset kasvaa, kasvaa myös kropan peruskulutus. Ei tarvitse mennä punttisalillle, käy pari kertaa kahvakuulassa opettelemassa tekniikka ja harjoittele sitten kotona tai sitten ihan vaan perinteisillä käsipainoilla teet treeniä + vatsa- ja selkälihasten treeni.
 
Kiitos vastauksista!

Tosiaan, tuosta on hankala kauheasti kaloreita enää napsia pois. Mutta yrittäähän voi. Esim. jos vaihdan tuon myslin täysin vain niin, että syön hedelmää sen jogurtin kanssa. Kotiruoassa voi olla paljon kaloreita, mutta mitään dieettiruokaa ei oikein voida alkaa tehdä, kun mies ei sitä syö. Siispä yritän vain pienentää annoskokoja. Mutta kaipa sitten tuon puolikkaan jälkeen voisi vähentää vielä ruokia ja laihtua vasta sitten...
 
Kiitos vastauksista!

Tosiaan, tuosta on hankala kauheasti kaloreita enää napsia pois. Mutta yrittäähän voi. Esim. jos vaihdan tuon myslin täysin vain niin, että syön hedelmää sen jogurtin kanssa. Kotiruoassa voi olla paljon kaloreita, mutta mitään dieettiruokaa ei oikein voida alkaa tehdä, kun mies ei sitä syö. Siispä yritän vain pienentää annoskokoja. Mutta kaipa sitten tuon puolikkaan jälkeen voisi vähentää vielä ruokia ja laihtua vasta sitten...

Jos et halua tehdä eri ruokaa itsellesi, se on ihan ok. Mutta oikeastihan sä voit ihan hyvin tehdä eri ruokaa, sen aikaa kun laihdutat. Esim. tossa Jutta-dieetissä ne on vain sitten lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia/riisiä/perunaa ilman kastikkeita. Vois kuvitella että mieskin söisi jos teet sille kastikkeen lisäksi.

Sun laihtumisestahn tässä on kyse, ei siihen varmaan mieheltä lupaa tarvita?
 

Yhteistyössä