Köyhät, miksi ette sivistä lapsianne ja opeta näille myös käytöstapoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ahdistaa"

Vieras
Ikävä sanoa tätä mutta perheen tulotason näkee ihan jostain muusta kuin vaatteiden niskalapuista tai autojen määrästä. Nimittäin käytös, etenkin lasten käytös, kertoo omaa karua kieltään perheen tilanteesta...

Jouduimme muuttamaan homevaurion vuoksi vuokralle kaupungin asuntoon. Alue on hyvä, mutta ikävä kyllä tämä "neuvostokolhoosi" on kaukana siitä...pihalla on kasa epämääräisesti käyttäytyviä, ilkivaltaa harjoittavia lapsia. Omaa lastani on kiusattu lähes joka kerta, kun hän yrittää leikkiä itsekseen pihalla, viimeksi eilen. Isommat pojat pienemmän kimpussa kuin mitkäkin raukkikset! Tilanne saatiin onneksi sovittua mutta jo tänään samat tapaukset olivat pahanteossa, rikkomassa roskakatoksen ovea...

Tämä on vain yksi esimerkki, mutta onhan tämä nähty ennenkin: köyhien lapset ovat pääsääntöisesti sääntöjä kunnioittamia, kurittomia tapauksia jotka tulevat yhteiskunnalle teininä kalliiksi huumekokeiluineen ja väkivaltarekistereineen. Kotoa he saavat välinpitämättömyyden mallin; töissä ei tarvitse käydä, kirosanoja voi käyttää, käytöstavat on herroille ja herrojahan me vihataan. Näissä perheissä on normaalia, että kaikkialla on (halpa)tavaraa niin paljon ettei kävelemään mahdu, lapset enemmän tai vähemmän heitteillä ja vanhemmat humalassa viikottain keskellä päivää. Surullista ja raivostuttavaa. Itsekuri on vieras käsitys näille vanhemmille, jotka eivät puutu siihenkään että omat lapsensa ovat väkivaltaisia heidän silmiensä alla.

Käytöstavat eivät maksa mitään, kaunis käytös on ilmaista mutta maksaa itsensä mm. työelämässä moninkertaisesti takaisin. Lapsen voi opettaa janoamaan tietoa, kannustaa käyttämään kunnan ilmaisia sivistyspalveluita (kirjasto, museo..). Energian voi suunnata fiksuunkin puuhaan epämääräisen riehumisen ja kiusaamisen sijasta! Jos lapsen kasvattaa herravihaan ja termeihin "sossu"/"Kela", niin lapsen itsetuntoon on kylvetty tuhon siemen. Suomessa ei ole luokkaeroja, mutta omista valinnoistaan muita syyttävä köyhä on vakuuttunut että töitä paiskiva ja rikastunut yrittäjä (näitähän 80% Suomen varakkaista käytännössä on) on syyllinen hänen ahdinkoonsa ja että "kyllä ne rikkaat...".

Ehkä köyhien lasten vanhemmat ovat masentuineta eivätkä jaksa kasvattaa niin hyvin siitä syystä lapsiaan. (pieni ajatuksentynkä vain) Me ollaan köyhä perhe mutta onnellisia. Ei mietitä että raha tekee onnelliseksi tai että ei voida elää koska ei kelvata muille tälläisinä kuin ollaan. Entä jos säkin menisit sinne pihalle. Olisit lapsille luotettava aikuinen jonka kanssa jutella niitä näitä ja vieläpä kiinnostunut sellainen?

[QUOTE="Ajatus";26607379]Ehkä köyhien lasten vanhemmat ovat masentuineta eivätkä jaksa kasvattaa niin hyvin siitä syystä lapsiaan. (pieni ajatuksentynkä vain) Me ollaan köyhä perhe mutta onnellisia. Ei mietitä että raha tekee onnelliseksi tai että ei voida elää koska ei kelvata muille tälläisinä kuin ollaan. Entä jos säkin menisit sinne pihalle. Olisit lapsille luotettava aikuinen jonka kanssa jutella niitä näitä ja vieläpä kiinnostunut sellainen?[/QUOTE]

En koe tehtäväkseni alkaa kaveraamaan sellaisten lasten kanssa, joilla on pokkaa haistatella ja uhitella päin naamaa minulle sen jälkeen kun ovat saaneet lapseni lähes itkemään. Sellaiset ihmiset ovat minulle näkymättömiä jatkossa, lapsia tai ei.

Vieras aikuinen ei voi yksin saada aikaan muutosta tilanteessa, jossa vanhemmat katsovat vierestä kun oma lapsensa käyttäytyy ruokottoman huonosti päivästä toiseen.

Toivon kovasti, että tämä on näitä Porvoon tapauksia taas. Mutta noin pitkää tekstiä kukaan tuskin jaksaa kirjoittaa provoilumielessäkään?

Meidät voisi laskea köyhempien ihmisten kastiin, rahaa ei todellakaan ole rilluttelemisiin. Mutta kyllä meillä on ihan eri meininki kuin noissa sinun antamissasi esimerkeissä.

"köyhien lapset ovat pääsääntöisesti sääntöjä kunnioittamia, kurittomia tapauksia jotka tulevat yhteiskunnalle teininä kalliiksi huumekokeiluineen ja väkivaltarekistereineen. Kotoa he saavat välinpitämättömyyden mallin; töissä ei tarvitse käydä, kirosanoja voi käyttää, käytöstavat on herroille ja herrojahan me vihataan. Näissä perheissä on normaalia, että kaikkialla on (halpa)tavaraa niin paljon ettei kävelemään mahdu, lapset enemmän tai vähemmän heitteillä ja vanhemmat humalassa viikottain keskellä päivää."

- Meillä lapset eivät ole teini-iässä, mutta eipä meillä vanhemmillakaan ole ikinä mitään huumekokeiluita tai väkivaltarekistereitä ollut. Töissä käydään ja raadetaankin oikein kunnolla, mutta opiskelujen ollessa kesken on vaikea saada ainakaan vielä tarpeeksi rahakkaita hommia. Aikuisilta voi pari kertaa joku ärräpää lennellä, mutta meillä ei vittuja viljellä lasten kuullen, todellakaan. Käytöstavat on opetettu. Aikuisia tervehditään nätisti, vanhempia ja vieraampia ihmisiä teititellään ja teitittelen itsekin jne, osataan kiittää ja sanoa ole hyvää ja muuta tällaista ihan perussivistystä mikä pitäisi jokaisella olla hallussa. Lapset eivät ole heitteillä, talo ei ole täynnä krääsää eikä me vanhemmat olla kertaakaan oltu humalassa sen jälkeen kun ekan kerran raskaaksi tulin.

"Jos lapsen kasvattaa herravihaan ja termeihin "sossu"/"Kela", niin lapsen itsetuntoon on kylvetty tuhon siemen. Suomessa ei ole luokkaeroja, mutta omista valinnoistaan muita syyttävä köyhä on vakuuttunut että töitä paiskiva ja rikastunut yrittäjä (näitähän 80% Suomen varakkaista käytännössä on) on syyllinen hänen ahdinkoonsa ja että "kyllä ne rikkaat..."."

<--- Ei meillä kasvateta mihinkään herravihaan. Kyllähän itseä välillä pännii kun ajattelee että on näitä joilla rahamassat tulee automaattisesti perintöinä eikä tarvi koskaan omia käsiään töissä liata, mutta en opeta lapsilleni tuollaista enkä ole jatkuvasti katkerana. Saadaan meilläkin Kelalta ja sossulta tukia, että eläminen sujuu paremmin, mutta niiden varaan ei kaikkea lasketa, todellakaan, vaan tehdään töitä kuten kunnon ihmisen kuuluukin.

Se kyllä vituttaa eniten, että on tuollaisia ihmisiä kuin sinä, jotka yhdistävät vähävaraisuuden siihen, että eletään kuin siat vatukossa ja ollaan heti kamalia sossupummeja ja juoppoja ja ties mitä ja kaikki on ihan itse aiheutettua.

mä olen taas huomannut tän asian menevän ihan päinvastoin. rikkaiden lapset on monesti niitä jotka saa elää kuin pellossa eikä oo mitään rajoja toisin kuin köyhien lapset. ja ei, en ole köyhä joten turha vedota siihen että sen takia köyhiä puollustan

Ihan kokemuksesta sanon että se toimii. Luuletko sä tosissaan että mihinkään tulee mitään muutosta IKINÄ jos te niin kaikkitietävät ihmiset vain päivittelette kuinka huonoja ne muut ihmiset onkaan! Nostatko sillä omaa paremmuttas esillei vai mitä sä sillä luulet saavuttavas? Ne lapset näyttävät huonoa oloaan ja sä muutat ne näkymättömiks? Mieti nyt vähän..

Se kyllä vituttaa eniten, että on tuollaisia ihmisiä kuin sinä, jotka yhdistävät vähävaraisuuden siihen, että eletään kuin siat vatukossa ja ollaan heti kamalia sossupummeja ja juoppoja ja ties mitä ja kaikki on ihan itse aiheutettua.

Ikävä kyllä se mitä olen kuullut, niin aika monissa kaupungin vuokra-asuntokortteleissa meno on tuollaista. Ymmärrän kyllä syynkin. Jos vanhempien on vaikea selvityä normaalielämästä eli on talous-, päihde- mielenterveys- ym. ongelmia, niin miten siinä pystyy ja jaksaa kasvattavamaan ja tarjoamaan virikkeitä? Jos noissa perheissä olisi kaikki hyvin vanhemmilla, ainoastaan rahaa puuttuisi, niin luultavasti saisivat nopsasti ne raha-asiatkin kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja sillä rajalla;26607492:
Ikävä kyllä se mitä olen kuullut, niin aika monissa kaupungin vuokra-asuntokortteleissa meno on tuollaista. Ymmärrän kyllä syynkin. Jos vanhempien on vaikea selvityä normaalielämästä eli on talous-, päihde- mielenterveys- ym. ongelmia, niin miten siinä pystyy ja jaksaa kasvattavamaan ja tarjoamaan virikkeitä? Jos noissa perheissä olisi kaikki hyvin vanhemmilla, ainoastaan rahaa puuttuisi, niin luultavasti saisivat nopsasti ne raha-asiatkin kuntoon.

Joo näin se on :( vähän yleistäen.
Muutama tuttava perhe asuu väliaikaisesti kunnan vuokratalossa ja ne valittaa kokoajan ja etsivät samalla asuntoa vapailta markkinoilta.
Kukaan ei välitä mistään kun ei ole omaa kaikki rikotaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja sillä rajalla;26607492:

Me asutaan tällä hetkellä kaupungin vuokra-asunnossa. Ei tämä mikään uus, hieno ja tilava ole, mutta keittiö on toimiva, rempattu 2006 ja kylppäri samoin. Alueella asuu muutama laitapuolen kulkija ja sitten perheellisistä lähinnä maahanmuuttajataustaisia perheitä ja meidän lisäksi myös toinen perhe missä on nuoret vanhemmat.
Itselläni on opiskelut kesken, miehellä taas on amiksesta koulutus saatuna. Kumpikin on oppinut elämään säästeliäästi jo lapsesta asti, ei olla mistään rikkaista perheistä. Meillä ei tuhlata rahaa juomiseen, karkkiin, sipseihin, tupakkaan tms turhaan. Hyvin riisutusti eletään ja kun tehdään jotain hankintoja silloin niihin on säästetty ja ei osteta sitä halpahalliversiota vaan laadukas mikä kestää.
Mitä mielenterveysongelmiin tulee, niin itselläni on rankan lapsuuden aiheuttamien traumojen takia ollut psykoterapiaa jo varhaisteini-iästä. Vaikea masennus takana, nyt lähes kokonaan voitettuna, sama juttu paniikkihäiriön kanssa. Pysyvänä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, mutta sen kanssa elää. Mulla on sen takia ns. karsittu noita opintoja, että jaksan. Ei mulla kuitenkaan ole mitään vaikeuksia perheen kanssa jaksaa, olen iloinen, nauran, etc olen onnellinen, elämä on viimeisen parin vuoden aikana mennyt paljon parempaan suuntaan.

Mutta eipä nuo talous-, päihde- ja mielenterveysongelmat ole vain "köyhien ongelma".

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26607497:
kyllä se niin on että ne sivistymättömät ja huonotapaiset lapset löytyy rikkaiden kermaperse vanhempien lapsista

Vai sinä sitten tiedät satavarmasti, että näin on?

Minä taas tiedän sen, että jos ei osaa edes alkeellisia kielioppiasioita, niin on köyhä ja kipeä. =)

No siis, en sanoisi että tuo liittyy pelkästään köyhyyteen, mekin ollaan melko köyhiä mutta asutaan hyvällä alueella ja ollaan liiankin hyvätapaisia ja kohteliaita itse :D ongelmat liittyy varmaan ennemmänkin tuohon teidän asuinalueeseen, kaupungin vuokrakolhooseihin yleensä keskittyy paljon ongelmaperheitä, kuvioissa on siis mukana esim. alkoholia, huumeita ja mielenterveysongelmia. Työni puolesta juuri seurasin sivussa vuoden ajan yhtä aluetta jossa kaupungin vuokrakerrostaloja, ja kyllä sen näki päällepäin jo kaukaa kenellä ongelmia on. Ennemmänkin pidin tuota vähän surullisena, etenkin niiden lasten kannalta.

Liittyy niihin kaikkiin sosiaalisiin ongelmiin, jotka ovat seurausta yhteiskunnan kasvavista luokkaeroista. Ei köyhillä ole enää samanlaisia mahdollisuuksia yhteiskunnan palveluihin, jotka auttaisivat vanhempia jaksamaan kasvattaa laspiaan.

Tosin eivät kaikki köyhät ole samanalaisia. Me ollaan köyhiä kuin mitkä, mutta lapsi on kiltti ja hyvinkäyttäytyvä.

Mutta eipä nuo talous-, päihde- ja mielenterveysongelmat ole vain "köyhien ongelma".

No eivät tietenkään, mutta raha auttaa kyllä todella monessa asiassa. Kyllä huono taloudellinen tilanne voi aiheuttaa niin paljon ahdistusta, ettei uskoisikaan.

Meillä on semmoinen tilanne, ettei saada sossusta yhtään mitään koskaan. Silloin kun mies on työttömän, ollaan laskennallisesti juuri ja juuri toimeentulotukikynnyksen yläpuolella, kun velkoja ei huomioida, mutta ne velat kuitenkin on olemassa. Olemme siis täysin omillamme aina silloin kun mies on työttömänä ja semmoista nyt tuntuu olevan puolet ajasta. Kunpa ei olisikaan niitä miehen nuoruudentöppäysvelkoja, niin sitten olisi edes perustoimeentulo turvattu. Silloin olisi paljon helpompi säilyttää mieliala hyvänä, olla aktiivinen ja iloinen yms. Kaupungin vuokra-asunnossa ei kyllä onneksi asuta.

Siinä positiivisyyden ja yritteliäisyyden säilyttämisessä auttaa varmasti myös se, jos tietää että tilanne on todennäköisesti tilapäinen tai on edes pieni mahdollisuus, että asiat muuttuvat tulevaisuudessa. Jos on nuori, suht terve eikä ole ihan mahdottomasti velkaa, voi ajatella että on vielä jotain mahdollisuuksia elämässä.

mä olen taas huomannut tän asian menevän ihan päinvastoin. rikkaiden lapset on monesti niitä jotka saa elää kuin pellossa eikä oo mitään rajoja toisin kuin köyhien lapset. ja ei, en ole köyhä joten turha vedota siihen että sen takia köyhiä puollustan

No mun täytyy sanoa että mulla on samanlaisia kokemuksia. Lasten käytös ei tässä meidän alueella ainakaan mene vanhempien tulotason mukaan vaan jonkun muun mukaan(en tiedä minkä).Poikani luokalla on kaksi pahaa häirikköpoikaa jotka myös koulun jälkeen kulkevat tuolla pitkin katuja tekemässä koiruuksia. KUmpikin poika on perheestä jossa vanhempien yhteenlasketut vuositulot ylittää sata tuhatta euroa. Sen sijaan pojan kaksi kaupungin vuokrataloissa asuvaa kaveria on hyvinkin hyväkäytöksisiä lapsia. Tosin eivät he ole köyhistä perheistä vaikka vuokralla asuvat - kummankin lapsen vanhemmat käyvät säännöllisessä päivätyössä ja ovat ns kunnollisia vanhempia. Kun ei ne kaikki vuokratalojen asukkaat ole köyhiä. paljon on ihan tavallisia kansalaisia jotka käy töissä ja elättävät itse itsensä.

Opetan opetan... Opettelepa sinäkin käytöstavat, ja lopeta tuo hyökkäävä äyskiminen ja tiuskiminen. Kun tuohon sävyyn asiasta ilmoitat, et saa aikaiseksi kuin veemäisen vastareaktion, joka lähinnä ruokkii "herra vihaa".

Kaiken maailman vastakkainasettelut on syvältä, mutta minkäs teet, kun ymmärrystä ei löydy kumpaakaan suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sillä rajalla;26607667:
No eivät tietenkään, mutta raha auttaa kyllä todella monessa asiassa. Kyllä huono taloudellinen tilanne voi aiheuttaa niin paljon ahdistusta, ettei uskoisikaan.

Meillä on semmoinen tilanne, ettei saada sossusta yhtään mitään koskaan. Silloin kun mies on työttömän, ollaan laskennallisesti juuri ja juuri toimeentulotukikynnyksen yläpuolella, kun velkoja ei huomioida, mutta ne velat kuitenkin on olemassa. Olemme siis täysin omillamme aina silloin kun mies on työttömänä ja semmoista nyt tuntuu olevan puolet ajasta. Kunpa ei olisikaan niitä miehen nuoruudentöppäysvelkoja, niin sitten olisi edes perustoimeentulo turvattu. Silloin olisi paljon helpompi säilyttää mieliala hyvänä, olla aktiivinen ja iloinen yms. Kaupungin vuokra-asunnossa ei kyllä onneksi asuta.

Kyllähän raha auttaa, se on totta. Vaikka aina jaksetaan sanoa että ei rahalla onnea saa, niin rikkailla on yleensä monta huolta vähemmän juuri siksi että sitä massia löytyy.
Rahalla ratkeaisi muutama ongelma meiltäkin eikä tarvitsisi aina esim. kauppareissuilla stressata niin pilkuntarkkaan että voiko tällä reissulla ostaa penskoille jogurttia vai ei.
Mutta kyllä meillä pärjätään rahan puolesta kun osataan pennit sijoittaa oikein, ei ole tullut tilanteita että olisi sormi suussa ja tili täysin tyhjänä. Paitsi alkuaikoina pari kertaa.

Mun mielestä tuolla ei ole mitään tekemistä rahan kanssa. Eikä kaupungin vuokrakämpissä asuvat oo automaattisesti mitään köyhiä.. Voi vain olla etteivät saa häiriköinnin takia "parempaa" asuntoa, jos häädetty monesti.

Itse asutaan (joo, ei lapsia) kaupungin vuokratalossa, koko kaupungin pahamaineisimmalla alueella (siis, täällä paljon sossupummeja, kuulemma, kun halvat vuokrat). Ja ainoastaan muutaman tiedän koko kaupungiosasta. Muutoin ihan tavallisia lapsiperheitä ja vanhuksia ja nuoriapareja täälki asuu..

Köyhä ei ole automaattisesti sossupummi, sossupummikaan ei ole automaattisesti häirikkö tms..

HUOH..

• Tykkää
Reactions: Eedla
Huh mitä sontaa... Me ollaan köyhiä, mutta lapset on paremmin, kuin hyvin kasvatettuja. Kiittävät AINA ruosta ja kaikesta mitä saavat ja ovat muutenkin kohteliaita ja ottavat toiset huomioon.

Omien kokemuksieni mukaan varakkaissa perheissä kasvaneet lapset ovat tavallista epäkohteliaampia, koska ovat saaneet kaiken haluamansa, niin mikään ei riitä. Synttärilahjatkaan ei IKINÄ kelpaa, vaan kehdataan alkaa narisemaan. Todella kiittämätöntä.

Yhteistyössä