Oletko ajanut kännissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silja.S

Vieras
Oletko ajanut kännissä ja häpeätkö sitä? Olitko yksin autossa?

Minä häpeän myöntää, että olen ajanut kännissä. Ennen lasten syntymää, mutta häpeähän se silti on. Monta kertaa töistä tullessa keskellä yötä. Join jo silloisella työpaikalla ja olin huppelissa ennen rattiin menemistä. Ratin takana sitten join lisää. Kotona olin usein jo selvästi kännissä.

[QUOTE="vieras";26599958]No en todellakaan. En arvosta yhtään henkilöitä, jotka ovat näin julman teon tehneet.[/QUOTE]

Silti tämä on yleisempää kuin yleensä myönnetään. Minä olen esimerkiksi ollut usein myös kyydissä, kun kuski on ollut kännissä. Se vaan oli sitä aikaa, kun en välittänyt yhtään mistään. Nykyään soittaisin poliisin jos näkisin jonkun edes yrittävän ajaa humalassa, mutta silloin olin itsekin jatkuvasti niin pää sekaisin, etten vaan noteerannut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En.

Poliisit on kyllä pysäytelleet öiseen aikaan useinkin.
Helpommin pysäyttelevät yöllä, kuin päivällä. Että ap on sitten onnistunut välttämään kiinni jäämisen, vaikka on usein yöllä tuota harrastanut...

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26599998:
En.

Poliisit on kyllä pysäytelleet öiseen aikaan useinkin.
Helpommin pysäyttelevät yöllä, kuin päivällä. Että ap on sitten onnistunut välttämään kiinni jäämisen, vaikka on usein yöllä tuota harrastanut...

Älä rupea provosoimaan ihmisiä vääntämään tätä siihen, mitä minä olen joskus tehnyt. Kysymys on nyt siitä, kuinka moni myöntää tai on tehnyt sitä itse. En takuulla ole ainoa. Saatan kyllä olla ainoa, joka myöntää niin toimineensa, mutta en varmasti ole ainoa, joka on niin tehnyt.

Sissus saa...t..na jos vaikka vain näkisin jonkun pyrkivän auton rattiin laitamyötäisessä ! Saattaisin saada pahoinpitelysyytteen koska varmasti tekisin kaikkeni estääkseni rattijuoppoa liikkumasta autolla.
Eiköhän tuossa ollut vastaukseni omaankin rattijuoppouteeni eli en todellakaan aja autoa edes edellispäivän siiderin jäljiltä.

Häpeäkseni joudun myöntämään että kyllä. Nuorena useammankin kerran.... Tyyliin kaverille yöksi, koko yö viinaa, 4h unta ja sitten auton rattiin et pääsee kotiin.... Hävettää vieläkin. Onneksi mitään ei käynyt.

Joo olen ja monta kertaa. Aikoinaan ennen lapsia. Kerran olin niin väsynyt että ajoin talvipakkasella ikkunat auki pysyäkseni hereillä 20 km matkan. Olin todella tyhmä. Nyt en todellakaan tekisi niin!
Kaverini ajoi kerran 150km ja samalla joi kaljaa koko matkan. Oli jo aika kännissä kun olimme perillä.

[QUOTE="ounou";26600037]Häpeäkseni joudun myöntämään että kyllä. Nuorena useammankin kerran.... Tyyliin kaverille yöksi, koko yö viinaa, 4h unta ja sitten auton rattiin et pääsee kotiin.... Hävettää vieläkin. Onneksi mitään ei käynyt.[/QUOTE]

Nämä vakavat aloitukset saavat usein hirveän negatiivista palautetta, vaikka minusta juuri nämä ovat niitä, mitä pitäisi jäädä miettimään ja joiden pitäisi herättää terveellistä keskustelua syyttelyn sijaan. Mitä enemmän syytellään ja osoitellaan sormella, sitä harvempi uskaltaa myöntää mitään tehneensä. Mitä useampi taas uskaltaa kertoa, sitä enemmän asioita käsitellään ja niille löytyy ratkaisuja. Ehkäpä joku jättää istumatta sen ratin taakse juuri niiden keskustelujen ansiosta. Salaaminen ja asioiden kaunistelu ei auta mitään. Hyvä, että sinä ainakin uskalsit myöntää asian.

Itsekin näin jälkeenpäin monesti ajattelen, että oli ihan silkkaa varjelusta, kun ei mitään kamalaa sattunut. Toki voisin tässä luetella montakin lieventävää asianhaaraa, mutta minusta se vaan on kertakaikkiaan väärin, eikä sitä ole järkeä kaunistella yhtään. Joskus mietin sitäkin, mitä olisin sanonut poliisille, jos minut olisi pysäytetty. Toisaalta, tein nuoruudessa muutenkin niin tyhmiä juttuja, että tuo nyt on vain jatketta muille.

Nämä vakavat aloitukset saavat usein hirveän negatiivista palautetta, vaikka minusta juuri nämä ovat niitä, mitä pitäisi jäädä miettimään ja joiden pitäisi herättää terveellistä keskustelua syyttelyn sijaan. Mitä enemmän syytellään ja osoitellaan sormella, sitä harvempi uskaltaa myöntää mitään tehneensä. Mitä useampi taas uskaltaa kertoa, sitä enemmän asioita käsitellään ja niille löytyy ratkaisuja. Ehkäpä joku jättää istumatta sen ratin taakse juuri niiden keskustelujen ansiosta. Salaaminen ja asioiden kaunistelu ei auta mitään. Hyvä, että sinä ainakin uskalsit myöntää asian.

Itsekin näin jälkeenpäin monesti ajattelen, että oli ihan silkkaa varjelusta, kun ei mitään kamalaa sattunut. Toki voisin tässä luetella montakin lieventävää asianhaaraa, mutta minusta se vaan on kertakaikkiaan väärin, eikä sitä ole järkeä kaunistella yhtään. Joskus mietin sitäkin, mitä olisin sanonut poliisille, jos minut olisi pysäytetty. Toisaalta, tein nuoruudessa muutenkin niin tyhmiä juttuja, että tuo nyt on vain jatketta muille.

Samaa mieltä. Tein nuorena niin paljon muutakin tyhmää että voin aivan hyvin myöntää tälläisen. Myönnän jopa että mäyräkoiran jälkeen lähdin autolla hakemaan lisää juomaa. Siinä oli välissä n. 2h, eli todellakin löytyi promilleja. Ja mäkin mietin silloin että mitä v*ittua sanon poliiseille jos jään kiinni. En tiennyt silloin enkä tiedä nytkään. Olisin vaan hävennyt silmät päästäni.

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26600334:
tätä minä nyt kuitenkin juuri tarkoitin - mutta vähän huono juttu laittaa esimerkiksi että "onpa ap lla ollut nyt HYVÄ TUURI, kun ei kiinni jäänyt" .

Kun ei tietoa taustoista ym. - voi olla hyväkin joillekin se kiinni jääminen, jos alkoholismista kysymys jo...

Mä todella toivon että olisinkin jäänyt kiinni. En toki silloin ajatellut näin, mutta nyt aikuisemmalla järjellä todellakin toivon että olisin saanut opetuksen. Yö putkassa ja syyte rattijuoppoudesta.

Autoa olen siirtänyt muutaman kerran huppelissa, yli 100 m matkaa en ole päissäni ajanut.
Millainen menneisyys sulla on Silja, kun olet tuollaista tehnyt?
Mitä teit sillon työksesi?

Menneisyyteni ei ole erityisen mairitteleva. Silloin toimin eräänlaisena sekatyöläisenä. Alkoholia otin, kun tein vahtivuoroja eräässä laitoksessa Keski-Suomessa. Sen paremmin en voi kertoa.

Sitä kuitenkin hämmästelen, ettei täällä ole tämän enempää paljastuksia. En voi mitenkään olla mikään erikoistapaus, koska omassa silloisessa tuttavapiirissäni meitä oli useampia. Toisaalta silloinen tuttavapiirinikään ei ollut mikään kehuttava.

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26600334:
tätä minä nyt kuitenkin juuri tarkoitin - mutta vähän huono juttu laittaa esimerkiksi että "onpa ap lla ollut nyt HYVÄ TUURI, kun ei kiinni jäänyt" .

Kun ei tietoa taustoista ym. - voi olla hyväkin joillekin se kiinni jääminen, jos alkoholismista kysymys jo...

Kyllä minä sanon ihan suoraan, että kiinni jääminen olisi ollut hyvä asia. Olin niin pohjalla muutenkin siinä vaiheessa. Käytin kaikenmaailman mömmöjä alkoholin kanssa sekaisin ja elämä oli mitä oli. Mutta pääsin siitä yli. Ilman sitä kiinni jäämistä. Olisinko säästynyt pahimmalta, jos olisin kiinni jäänyt, sitä en tiedä... Toivoisin kuitenkin, että joku tajuaisi ajoissa, ettei kannata päästää asioita siihen pisteeseen, että toivoo sen poliisiauton laittavan vilkut päälle.

En. Kerran meinasin. Olin aivan tuhannen päissäni ja olisin lähtenyt ajamaan, mutta ONNEKSI hyvä ystäväni tako järkee päähän ja otti avaimet pois. Olin just kortinkin vasta saanut.

Yhteistyössä