Mitä tehdä kun lapsen tarhakaveri ei jätä lasta rauhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Puspus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Puspus"

Vieras
Ei usko lastani vaikka kuinka yrittää sanoa, että lopettaisi. Yrittää jatkuvasti halailla ja pussailla. Lapseni työntää toisen pois ja kieltää, heti kun selän kääntää, on toinen taas halaamassa ja selittää, että haluaa halailla ja pussata koska rakastaa niin paljon.

Yhteinen harrastuskin on ja eilen minun piti ärähtää tälle toiselle lapselle, että nyt riittää kun taas roikkui kaulassa ja yritti pussailla.

Tarhassa pitää varmaan hoitajille sanoa, että koittavat tehdä asialle jotain. Mietin jo, että pitää varmaan toisen lapsen vanhempienkin kanssa jutella asiasta. Omaa lasta ärsyttää todella paljon toisen käytös.

Ensi kuussa alkaisi eskari ja lapsi jo nyt puhelee, ettei haluaisi mennä sinne kun ei jaksa tuota toista lasta. Seuraa lastani kuin hai laivaa ja kaikki mitä lapseni tekee on niin hienoa ja kivaa ja hauskaa. Vai voisinko minä suoraan sanoa sille toiselle lapselle napakasti, että nyt todellakin riittää ja tuon käytöksen on loputtava?!

No keskustele asiasta lapsen vanhempien kanssa, jos kerran muu sanominen ei auta. Tosin, miksi et ole asiasta maininnut hoidossa aikaisemmin?

Se on vasta joku aika sitten alkanut. Tarhassa hoitajat sanoivat vain hymyillen, että meidän lapsi on tainnut saada ihailijan kun toinen oli julkisesti kertonut rakkaudestaan lapselleni. Onneksi nyt on kesäloma eivätkä näe päivittäin, mutta harrastuksen parissa näkevät taas.

Itse kertoisin ainakin päiväkotiin että moinen käytös ärsyttää lastani . Jokaisella on oikeus omaan "reviiriin" jos ei tykkää kun toinen halailee ja pussailee niin toisen on tosiaankin hyväksyttävä se.
Kertoisin myös ko. lapsen vanhemmille jotta osaavat opastaa omaa lastansa . Vastaus voi kyllä ikävä kyllä olla että kyllä nyt pieni pussailu ja halailu pitää kestää :(

[QUOTE="mä";26597786]Itse kertoisin ainakin päiväkotiin että moinen käytös ärsyttää lastani . Jokaisella on oikeus omaan "reviiriin" jos ei tykkää kun toinen halailee ja pussailee niin toisen on tosiaankin hyväksyttävä se.
Kertoisin myös ko. lapsen vanhemmille jotta osaavat opastaa omaa lastansa . Vastaus voi kyllä ikävä kyllä olla että kyllä nyt pieni pussailu ja halailu pitää kestää :([/QUOTE]

Jos tuollaisen vastauksen vanhemmilta saan, niin voisi kysyä heiltä, että sietäisivätkö he itse tuollaista käytöstä heitä kohtaan.

[QUOTE="Puspus";26597855]Jos tuollaisen vastauksen vanhemmilta saan, niin voisi kysyä heiltä, että sietäisivätkö he itse tuollaista käytöstä heitä kohtaan.[/QUOTE]

Kannattaa esittää asia positiivisesti sillä lapsihan tarkoittaa hyvää mutta ilmeisesti hänelle ei ole opetettu että pitää kuunnella toista ja lopettaa oma toiminta jos se häiritsee toista, vaikka itsellä olisi kuinka hyvä tarkoitus.

[QUOTE="mä";26597889]Kannattaa esittää asia positiivisesti sillä lapsihan tarkoittaa hyvää mutta ilmeisesti hänelle ei ole opetettu että pitää kuunnella toista ja lopettaa oma toiminta jos se häiritsee toista, vaikka itsellä olisi kuinka hyvä tarkoitus.[/QUOTE]

Niin ajattelinkin asian esittää :)

[QUOTE="vieras";26598004]Oletko koittanut puhua lapselle nätisti miksi ette halua halailua. Vaan vain ärähdellyt?[/QUOTE]

En ole vielä. Kesken harrastuksen jouduin pari kertaa huutamaan/ärähtämään kauempaa, että nyt lopettaa moisen käytöksen ja koittaa keskittyä harrastamiseen.

[QUOTE="vieras";26598004]Oletko koittanut puhua lapselle nätisti miksi ette halua halailua. Vaan vain ärähdellyt?[/QUOTE]

Niin ja juuri sitä täällä mietinkin, että sanonko asiasta myös suoraan lapselle vaiko ensin vanhemmille ja jos he eivät asiaan puutu, niin sitten lapselle?

[QUOTE="Puspus";26598147]Niin ja juuri sitä täällä mietinkin, että sanonko asiasta myös suoraan lapselle vaiko ensin vanhemmille ja jos he eivät asiaan puutu, niin sitten lapselle?[/QUOTE]

Kyllä mä olisin jo sanonut lapselle suoraan aika napakasti että jos "Matti" sanoo että et saa halata tai pussata sitä niin sä et saa sitä tehdä. Olisin vielä lisännyt että pidetään nyt sovittuna että et enää ollenkaan halaa tai pussaa "Mattia" ja lopetat seuraamisen.

[QUOTE="mä";26598165]Kyllä mä olisin jo sanonut lapselle suoraan aika napakasti että jos "Matti" sanoo että et saa halata tai pussata sitä niin sä et saa sitä tehdä. Olisin vielä lisännyt että pidetään nyt sovittuna että et enää ollenkaan halaa tai pussaa "Mattia" ja lopetat seuraamisen.[/QUOTE]

No tällä viikolla nähdään taas harrastuksen parissa kolmena päivänä, joten kerkiän juttelemaan vanhempienkin kanssa. Ja kun asiaa pahentaa sekin, etteivät nyt näe päivittäin, niin toisella on lastani iso ikävä ja heti pitää päästä halaamaan ja pussaamaan kun näkee.

Tuohan on ihan yhtä lailla kiusaamista kuin esim. lyöminen; rikotaan toisen fyysistä koskemattomuutta, ei anneta toisen olla rauhassa.

Puhuisin vanhemmille, puhuisin asiasta pk:ssa, puhuisin mahdollisuuksien mukaan tuolle iilimatolapselle siitä että halailun ja pussailun täytyy loppua koska XXX ei tykkää.

Ja jos homma silti jatkuu, ja jos omalla lapsellani jossain vaiheessa palaisi hermo ja hän tempaisisi tätä toista lasta, niin en usko että osaisin lastani asian takia torua :snotty:

[QUOTE="Puspus";26598212]Syksyllä eskariin menossa.[/QUOTE]

Tuon ikäisen pitäisi jo kieltoja ymmärtää. Ovatko lapset muuten ystäviä ja leikkivät yhdessä?

Omalla tytölläni oli aikoinaan pph:lla kaksi samanikäistä poikaa leikkikavereina ja ilahatuivat kovasti toiset nähdessään esim. lomalla, mutta en kyllä muista mitään pussausepisodeja.

[QUOTE="vieras";26598247]Tuon ikäisen pitäisi jo kieltoja ymmärtää. Ovatko lapset muuten ystäviä ja leikkivät yhdessä?

Omalla tytölläni oli aikoinaan pph:lla kaksi samanikäistä poikaa leikkikavereina ja ilahatuivat kovasti toiset nähdessään esim. lomalla, mutta en kyllä muista mitään pussausepisodeja.[/QUOTE]

Niin kyllähän sitä pitäisi. Muttei usko lastani ollenkaan. Siksi tähän nyt pakko puuttua. Eivät pahemmin ystäviä ole. Joskus leikkivät tarhassa yhdessä, mutta todella harvoin. Lapsellani on muutamama muu ystävä joiden kanssa tykkää leikkiä päivittäin.

Yhteistyössä