Onko tällainen mies älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mariella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mariella"

Vieras
Hän oli koulussa ala-asteella aika huono, koska kiinnosti muut jutut. Taisi olla AD/HD tai jotain muuta. Kuitenkin alkoi kirjoitella jotain scifi-kirjoja kolmasluokkalaisena. Ei tasollaan päätä huimanneet, mutta ikäsekseen aika hyviä. Yläasteella olikin sitten koulussa huippu, mutta ei enää lukiossa. Kirjoitti silti laudaturin paperit, vaikka keskiarvo alta kasin. Pitkästä matikasta, reaalista ja äikästä laudaturit. Meni yliopistoon mutta keskeytti opinnot. Meni kauppakorkeaan mutta keskeytti opinnot. Meni AMK:hon mutta keskeytti opinnot... nyt ollut pätkäduuneissa sitten 10 vuotta.

Onko tää mies älykäs, mutta sopeutumaton vai onko hän vaan luuseri? Mitä mieltä? Kysyn koska olen tapaillut tälläistä miestä. Nyt jo ikää siis yli 40v hänellä...

mitä helvetin merkitystä? on kirjaviisas, jos kiinnostaa olla.

etkö voi seurustella hänen kanssaan, jos joku leimaa hänet pöntöksi, kun ei ole käyttänyt näitä älynlahjojaan ja käynyt kouluja?

Alkuperäinen kirjoittaja aaöö;26587600:
mitä helvetin merkitystä? on kirjaviisas, jos kiinnostaa olla.

etkö voi seurustella hänen kanssaan, jos joku leimaa hänet pöntöksi, kun ei ole käyttänyt näitä älynlahjojaan ja käynyt kouluja?

EN kysynyt onko sillä merkitystä vai ei. Oma näkemykseni on, että hän on erittäin älykäs, mutta joku kummallinen palanen on väärä tms. En vaan tajua miten hän on voinut "kämmätä" tietyt jutut noin.

Sehän riippuu ihan siitä mikä sun mielestä on älykästä.
Eikä sitä ihmisen älykkyyttä voi pelkästään tuollaisen kuvauksen perusteella arvioida, varmasti tiedät ihan itse vastauksen tähän kysymykseen jos hänet jo näinkin hyvin tunnet.

Minusta hyvin älykäs, joka kokee turhana opiskella sellaista, jolle ei näe tarkoitusta. Älykäs voi olla myös ylikriittinen opintojen tason ja hyödyllisyyden suhteen.

Ei oo tuosta kyse. On toki ylikriittinen monissa asioissa, myös itsensä suhteen. Mutta opinnot keskeytyneet koska hänellä on oppimisvaikeuksia. Uskokaa tai älkää! Se kuullostaa todella ihmeelliseltä kun vaikka juttelee hänen kanssaan, mutta hänen on vaikea oppia asioita tavallisella tavalla.

No turhahan sitä täällä on kysellä, mutta ihan kiinnostavia näkökulmia muutamilta. Kiitos niistä...

Sehän riippuu ihan siitä mikä sun mielestä on älykästä.
Eikä sitä ihmisen älykkyyttä voi pelkästään tuollaisen kuvauksen perusteella arvioida, varmasti tiedät ihan itse vastauksen tähän kysymykseen jos hänet jo näinkin hyvin tunnet.

Tiedän joo. Mutta ehkä esitin kysymyksen vähän vaillinnaisesti. Lähinnä mietin, että mikä on oikea syy siihen, että mies ei ole pärjännyt. Hän ei tiedä nimittäin itsekkään...

[QUOTE="ap";26587628]EN kysynyt onko sillä merkitystä vai ei. Oma näkemykseni on, että hän on erittäin älykäs, mutta joku kummallinen palanen on väärä tms. En vaan tajua miten hän on voinut "kämmätä" tietyt jutut noin.[/QUOTE]

Tiedän parikin semmosta tyyppiä jotka oli koulussa parhaimpia oppilaita, osasi kaikki ja tiesi vaikka mitä. Silti niiden kanssa keskustelu on helvetin hankalaa kun ne ei vaan ole niin keskustelu taitoisia, kirjaoppinut ei ole sama mitä oikeassa elämässä tarvitaa taitoa olla suosittu tai hyvä ihminen.

[QUOTE="vieras";26587769]Tiedän parikin semmosta tyyppiä jotka oli koulussa parhaimpia oppilaita, osasi kaikki ja tiesi vaikka mitä. Silti niiden kanssa keskustelu on helvetin hankalaa kun ne ei vaan ole niin keskustelu taitoisia, kirjaoppinut ei ole sama mitä oikeassa elämässä tarvitaa taitoa olla suosittu tai hyvä ihminen.[/QUOTE]

No tämä nyt ei osunut sitten yhtään minun mieheeni. Kuten sanoin, hän ei ollut mikään hyvä lukiossa. Ja keskustelutaitoinen hän todellakin on. Ja on myös ollut melkoisen suosittu, joskin hieman erakoitunut iän kertyessä. Johtunee kai siitä, että kaikki kaverit ovat pärjänneet elämässään tosi hyvin.

Toiminnanohjauksen puutteet voivat estää käyttämästä älyä hyödyksi. Tuolloin tosin äly auttaa paljon puutteiden kompensoimisessa.

Mistä sitä toiminnanohjausta parhaiten saisi. Hän nimittäin ei nimenomaan tuohon kykene. Ja toisaalta, jos ei kykene, niin mitä hän oikeasti voisi tehdä esim. työkseen?

Hänen AMK-opinnot ovat nimittäin aika pitkällä, että jos homma toimisi, ne hän ehkä voisi saadakkin päätökseen...

[QUOTE="ap";26587817]Mistä sitä toiminnanohjausta parhaiten saisi. Hän nimittäin ei nimenomaan tuohon kykene. Ja toisaalta, jos ei kykene, niin mitä hän oikeasti voisi tehdä esim. työkseen?

Hänen AMK-opinnot ovat nimittäin aika pitkällä, että jos homma toimisi, ne hän ehkä voisi saadakkin päätökseen...[/QUOTE]

Lääkkeillä parhaiten, jos vain löytyy sopiva lääkitys.

Mun mielestä todellista älyä on se, että osaa käyttää omia lahjojaan. Mun mies ei oo käyny lukioo ees, mutta on vakiduunissa jossa hyvä palkka. Ahkera ja hieno mies.

Onkohan opiskellut korkeakouluissa (AMK, kauppakorkea) väärällä lailla opetettua alaa? Itse olen käynyt kauppakorkean ja siellähän ei oikein muulla ole opintojen suhteen väliä kuin sillä että saa päntättyä tenttikirjat. Sen sijaan lukiossa ja peruskoulussa on paljon lähiopetusta, keskustelua ja vähemmän lukemista.

Onko miehesi koskaan esim opinto-ohjaajan kanssa kartoittanut mitkä oppimismenetelmät ovat hänen vahvat puolensa?

Älykästä on olla omalla koulutus/ammattitasollaan todella hyvä ja ammattitaitoinen esim. on erittäin hyvä hoitaja, putkiasentaja tms verrattuna siihen että olisi huono/keskinkertainen lääkäri tai juristi.

Onkohan opiskellut korkeakouluissa (AMK, kauppakorkea) väärällä lailla opetettua alaa? Itse olen käynyt kauppakorkean ja siellähän ei oikein muulla ole opintojen suhteen väliä kuin sillä että saa päntättyä tenttikirjat. Sen sijaan lukiossa ja peruskoulussa on paljon lähiopetusta, keskustelua ja vähemmän lukemista.

Onko miehesi koskaan esim opinto-ohjaajan kanssa kartoittanut mitkä oppimismenetelmät ovat hänen vahvat puolensa?

Itseasiassa noi lukemisetkin hän on saanut joten kuten hoidettua. Mutta toi lopputyö on sitten ollut suorastaan mahdottomuus.

Älykäs mihin? Ei ole auennut sitten ollenkaan että mikä on se syy kysyä tätä, älykäs elämään itsekseen, tekemään lapsia, tekemään ruokaa, pääsemään töihin...????

[QUOTE="ap";26588084]Itseasiassa noi lukemisetkin hän on saanut joten kuten hoidettua. Mutta toi lopputyö on sitten ollut suorastaan mahdottomuus.[/QUOTE]

Eli selvästi vaivana on tutkimuksen tekemisen hankaluus. Joutuu tiivistämään paljon englanninkielisiä tekstejä joista pitäisi saada jotain tieteellistä lisäarvoa tuova tutkielma. Ainakin yliopistolla voi mennä gradun kirjoitusta tukevalla kurssille, jossa autetaan kaikessa mahdollisessa.

Jos ei ole saanut edes aloitettua niin veikkaisin että syynä on vain laiskuus. Itsekin tunnen roppakaupalla porukkaa jolta lopputyöt roikkuu. Omakin viivästyi puolivuotta kuin sain jo opiskeluaikana töitä omalta alalta.. Jos kymmenen vuotta on roikuttanut pelkkää lopputyötä ja kärsinyt huonoissa hommissa niin sitten vaustaukseni otsiikkon kysymykseen: ei ole.

[QUOTE="vieras";26588168]Älykäs mihin? Ei ole auennut sitten ollenkaan että mikä on se syy kysyä tätä, älykäs elämään itsekseen, tekemään lapsia, tekemään ruokaa, pääsemään töihin...????[/QUOTE]

Älykäs nostamaan painoja? Ei sitä älyä tartte joka asiaan ulottaa, oikeesti... "älykäs tekemään lapsia" - salli mun nauraa, korrelaatio suunnilleen käänteinen. Pitäis sanoa, että älykäs olemaan tekemättä.

Ja juu, mulla on lapsia.

[QUOTE="ap";26587913]Hmmm... Hän on koittanut jotain lääkettä. Toimi kai jotenkin, mutta sitten ei enää auttanut... Onko sulla tietoa näistä, mitä eri lääkkeitä on?[/QUOTE]

Metyylifenidaatti on yks. Concerta, Ritalin, Medikinet on näitä sen kauppanimiä. Deksamfetamiinia ei saa Suomesta.

Yhteistyössä