Kuka on palstan omaperäisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse asun nyt pienessä ja ylihinnoitellussa yksiössä. Jos minulla olisi lapsia, niin saisin paljon helpommin isomman asunnon (henkilömäärän mukaan) sekä lapsiperheet menevät muutenkin noissa asuntojonoissa sinne kärkeen. Itsekin tiedän yhden perheen, joka asui yksiössä, mutta heti kun raskaaksi niin saivat halvemman ja isomman kaupunginvuokra-asunnon sen lapsen takia.

Pelkästään minimielatustuki on nykyään jo noin 150 euroa/lapsi. Lapsilisä yli 100 euroa jo ensimmäisestä lapseesta ja yh-tuki lähes 50 euroa/lapsi. Noista tulee jo yli 300 euroa + siihen vielä asumistuki ja isompi/laadukkaampi asunto, niin kyllä taloudellinen tilanne ja asumismukavuus olisi minulla parempi kuin nykyisin.

Ei minulle kaupungin asuntoakaan irronnut. Muissa kunnissa ehkä helpompi niitä saada. Kuluja kyllä paljon yhden aikuisen taloudessa. Helpompaa kaksin tienata.

Minä en saa työssäkäyvänä yh:na yksinhuoltajuudestani muuta hyötyä kuin yh-lisän lapsilisään - eikös siinä joku säälittävä lisä ole. Elareita ei isät maksa, enkä kertakaikkiaan jaksa tapella niistä, koska vaikka maksaisivat, yhteenlaskettunakaan niistä ei tulisi kuin noin 240e. Sen sijaan yksinhuoltajana menetän täysin toisen aikuisen ihmisen tulot. Eli kun työssäkäyvän vanhemman tulot miinustetaan perheen tuloista pois, siinä on yksinhuoltajuuden tulos taloudelle. Ja vaikka kuinka päin laskisin tämän, kyllä minä jään miinukselle ja pahasti verrattuna siihen, mitä talous oli miehen kanssa eläessä. Yksinhuoltajuus oli valintana välttämätöntä omalle ja lasten turvallisuudelle ja mielenterveydelle, mutta taloudellisesti se oli katastrofi.

Eikö sinulla ole oikeutta Kelan minimielatustukeen? Se on käsittääkseni noin 150 euroa kuukaudessa. Äitini sai aikoinaan tuon Kelan minimielatustuen, kun ei lasten isä maksanut itse mitään. Silloin summa oli tosin pienempi.

Itse asun yksin nytkin, joten minulla tässä ei ole vähennettävänä mitään toisen aikuisen tuloja. Unohtui tuossa mainita, että tämä koskee juuri tätä tilannetta, jossa asuisin muutenkin yksinäni.

Ehkäpä sitä vauva-ajan pärjää, mutta viimeistään koululainen alkaa jo viedä sen verran enemmän rahaa, että pelkillä tuilla oleminen on todella tiukkaa. Eikä tarkoita kalliita harrastuksia edes (vaikka harmi olisi estää lasta harrastamasta jotain missä todella lahjakas), vaan ihan sitä, ettei vaatteita tunnu saavan enää kirpparilta, tarvitaan polkupyöriä, suksia, uimahalleja, leffalippuja yms.

• Tykkää
Reactions: chef
Eikö sinulla ole oikeutta Kelan minimielatustukeen? Se on käsittääkseni noin 150 euroa kuukaudessa. Äitini sai aikoinaan tuon Kelan minimielatustuen, kun ei lasten isä maksanut itse mitään. Silloin summa oli tosin pienempi.

Itse asun yksin nytkin, joten minulla tässä ei ole vähennettävänä mitään toisen aikuisen tuloja. Unohtui tuossa mainita, että tämä koskee juuri tätä tilannetta, jossa asuisin muutenkin yksinäni.

Joku selitti, että siihen pitää hakea joku helvetin oikeuden päätös tai jotain. Kyllä minulla menee energia elämiseen, työssäkäyntiin, lastenhoitoon, kotiin... etc. Voimat on rajalliset. En kertakaikkiaan jaksa sitä paperisotaa ainakaan tähän hätään. Yksinhuoltajana taakkaa ei voi jakaa, pitää huolehtia kaikesta itse, sillä ne voimatkin on välillä vähissä. Mutta olen oikean päätöksen tehnyt, vaikka tiukoilla olenkin. Siksi en jaksa mitään katkeraa vuodatusta tästä tehdä.

[QUOTE="...";26535603]En tajua, mikä tuossa on ongelma. Tottahan se on, että yksinhuoltajana saa paljon enemmän ja paremmin tukia.[/QUOTE]

Kun olin yh, sain tasan tarkkaan yh-korotuksen lapsilisään ja elareita sen 130€/kk, kuitenkin jouduin elättämään itseni ja lapseni noilla mahtavilla tuilla palkkani lisäksi, jos olisi ollut toinen aikuinen maksamassa puolet vuokrasta, ruuasta ja lapsen vaatteista, niin olisin ollut huomattavasti paremmin toimeentuleva.

Ehkäpä sitä vauva-ajan pärjää, mutta viimeistään koululainen alkaa jo viedä sen verran enemmän rahaa, että pelkillä tuilla oleminen on todella tiukkaa. Eikä tarkoita kalliita harrastuksia edes (vaikka harmi olisi estää lasta harrastamasta jotain missä todella lahjakas), vaan ihan sitä, ettei vaatteita tunnu saavan enää kirpparilta, tarvitaan polkupyöriä, suksia, uimahalleja, leffalippuja yms.

Mutta ei noitakaan tarvitse ostaa joka kuukausi tai edes joka vuosi. Polkupyörä riittää kouluikäisellä lapsella hyvin ainakin kahdeksi vuodeksi. Itse käytin 9-11-vuotiaana sama pyörää, 11-vuotiaana sain pyörän, joka riitti niin moneksi vuodeksi, että se hajosi, olin ehkä 17-18-vuotias silloin. Lasten pyöräthän ovat myös suhteellisesti halvempia kuin aikuisten pyörät.

Laskin, että saisin sitä lisärahaa sen verran paljon, että helposti niistä jäisi joka kuukausi elokuvalippuun, uimahallikäynteihin jne.

Itse muistan miten meidän elintaso laski, kun ensin loppui 17-vuotiaana lapsilisät ja 18-vuotiaana se elatustuki. Sitä ennen ei ollut huolta rahasta.

Joku selitti, että siihen pitää hakea joku helvetin oikeuden päätös tai jotain. Kyllä minulla menee energia elämiseen, työssäkäyntiin, lastenhoitoon, kotiin... etc. Voimat on rajalliset. En kertakaikkiaan jaksa sitä paperisotaa ainakaan tähän hätään. Yksinhuoltajana taakkaa ei voi jakaa, pitää huolehtia kaikesta itse, sillä ne voimatkin on välillä vähissä. Mutta olen oikean päätöksen tehnyt, vaikka tiukoilla olenkin. Siksi en jaksa mitään katkeraa vuodatusta tästä tehdä.

Tarvitaan päätös elatuksesta. Eli joko se voi olla käsiteltynä avioeropäätöksessä tai sitten lastenvalvojan kanssa tehty papperi.

Kun olin yh, sain tasan tarkkaan yh-korotuksen lapsilisään ja elareita sen 130€/kk, kuitenkin jouduin elättämään itseni ja lapseni noilla mahtavilla tuilla palkkani lisäksi, jos olisi ollut toinen aikuinen maksamassa puolet vuokrasta, ruuasta ja lapsen vaatteista, niin olisin ollut huomattavasti paremmin toimeentuleva.

Minulla ei ole mitään toista aikuista maksamassa mitään. Kirjoitin jo aiemmin, että tarkoitan tätä tilannetta, että olen yksin tai jos olen yksin lapsen kanssa. Itse maksan kaiken saamatta yhtään mitään tukea mistään. Asuntokin on aivan järkyttävän hintainen, mutta en saa siihenkään asumistukea, koska asun yksin, jos olisi lapsi(a) niin saisin asumistukeakin.

No jos nyt saivarrellaan, niin sehän nyt riippuu ihan siitä, miten paljon miehesi olisi tienannut ja miten paljon hän olisi tuhlannut. Jos hän olisi ollut joku mäkkärin minimipalkkainen häiskä, jolla on taipumusta tuhlata niin omat kuin muiden rahat, niin vähemmän teillä rahaa olisi pariskuntan ollut.

Sen hakemista kannattaa kuitenkin harkita, vaikkei kuukaudessa iso summa olekaan, niin vuodessa on jo iso summa, varsinkin jos on enemmän kuin yksi lapsi.

[QUOTE="...";26535684]No jos nyt saivarrellaan, niin sehän nyt riippuu ihan siitä, miten paljon miehesi olisi tienannut ja miten paljon hän olisi tuhlannut. Jos hän olisi ollut joku mäkkärin minimipalkkainen häiskä, jolla on taipumusta tuhlata niin omat kuin muiden rahat, niin vähemmän teillä rahaa olisi pariskuntan ollut.[/QUOTE]

No en kai mä nyt sellaisen miehen kanssa olisi, joka tuhlaa rahat kokonaan itseensä eikä osallistu perheen ja yhteisen lapsen menoihin :D mutta, jätän tämän yh-keskustelun teille, joilla on kokemusta siitä miten yh on rikkaampi ;)

Itse asun nyt pienessä ja ylihinnoitellussa yksiössä. Jos minulla olisi lapsia, niin saisin paljon helpommin isomman asunnon (henkilömäärän mukaan) sekä lapsiperheet menevät muutenkin noissa asuntojonoissa sinne kärkeen. Itsekin tiedän yhden perheen, joka asui yksiössä, mutta heti kun raskaaksi niin saivat halvemman ja isomman kaupunginvuokra-asunnon sen lapsen takia.

Pelkästään minimielatustuki on nykyään jo noin 150 euroa/lapsi. Lapsilisä yli 100 euroa jo ensimmäisestä lapseesta ja yh-tuki lähes 50 euroa/lapsi. Noista tulee jo yli 300 euroa + siihen vielä asumistuki ja isompi/laadukkaampi asunto, niin kyllä taloudellinen tilanne ja asumismukavuus olisi minulla parempi kuin nykyisin.

Olemassa on kaiketi myös vähän isompia, ei-ylihintaisia asuntoja?!

Emmekä me ainakaan kilpaile lapsettomien kanssa samoista asunnoista, koska lapsettomat harvemmin hakevat 4h + k + s kokoista kämppää. Joten emme me ainakaan ole yhtään lapsetonta ihmistä asuntojonossa kiilanneet.

Ja mitä siihen eullisuuteen tulee, niin meidän asumiskuumme nousivat 430 euroa kuukaudessa kolmannen lapsen syntymästä johtuneen muuton vuoksi. Halpaa? Not!

[QUOTE="...";26535631]No tottakai menoja on enemmän. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että tukia saa enemmän. Mutta tuossa puhuttiin pelkästään siitä, että tukia saa enemmän.[/QUOTE]

Ei, vaan siitä että tukia saa enemmän ja sitä kautta asumismukavuus ja taloudellinen tilanne kohenisi. Ja sitä kautta kaikki olisi niin helvetin kaunista, että kannattaa ihan ehdottomasti olla kateellinen kaikille yksinhuoltajille :headwall:

Ei jessus! Tokisitä rahaa saa enemmän, mutta en mä kyllä omalla kohdallani ainakaan huomannut taloudellisen tilanteeni kohentuneen vauvan syntymän myötä. Toki muutin isompaan asuntoon, kun 30 neliö käy melko nopeasti ahtaaksi vauvan kanssa...mutta en kyllä kokenut taloudellisesta ahdingosta nousua SUURTEN tukien johdosta, vaan jopa päinvastoin.

Tarvitaan päätös elatuksesta. Eli joko se voi olla käsiteltynä avioeropäätöksessä tai sitten lastenvalvojan kanssa tehty papperi.

Voisi kai tuosta kysäistä lastenvalvojalta. Pienissä tuloissa toki auttaisi pienikin lisäsumma, mutta kovi moninaiseen paperisotaan en kyllä rupea. Ja se mitä lastenvalvojan kanssa piti asioida eron aikaan, sai minut koko ajan tuntemaan oloni huonoksi ihmiseksi. Ihme vihjailua erosta ja sen syistä, aivan niin kuin muka olisin löyhin syin lähtenyt kävelemään ja sitten olisin rahaa vailla mieheltä, joka oli pelkkä viaton uhri. Jos olisin selittänyt todelliset syyt, olisi todennäköisesti leimannut mustamaalaajaksi ja katkeraksi ämmäksi, joka yrittää puhua miehelle ongelmia. Olin siis hiljaa ja kestin vaan :attn: Ei jostain kumman syystä tee mieli mennä sinne uudelleen. Kiitos kuitenkin tiedosta!

Olemassa on kaiketi myös vähän isompia, ei-ylihintaisia asuntoja?!

Emmekä me ainakaan kilpaile lapsettomien kanssa samoista asunnoista, koska lapsettomat harvemmin hakevat 4h + k + s kokoista kämppää. Joten emme me ainakaan ole yhtään lapsetonta ihmistä asuntojonossa kiilanneet.

Ja mitä siihen eullisuuteen tulee, niin meidän asumiskuumme nousivat 430 euroa kuukaudessa kolmannen lapsen syntymästä johtuneen muuton vuoksi. Halpaa? Not!

Täällä päin ei ole oikein edullisempaa asuntoa tarjolla, tai siis on, mutta minulle ei niitä asuntoja tarjota. Yksityisen vuokranantajan asuntoon en muuta. Lisäksi minulle ihan suoraan sanottiin, että olen liian varakas valittamaan asunnon hinnasta, että tämä lähes 700 euroa on kuulemma ihan sopiva minunlaiselleni ihmisille alle 30 neliön asunnosta, jossa ei ole edes parveketta tai saunaa. Minulle menee melkein puolet tilille tulevista rahoista tuon asunnon vuokraan ja asumismukavuus on todella huono. Sen vuoksi olenkin nyt alkanut miettiä sitä jos alkaisin yh:ksi, menee niin paljon turhaa rahaa tuohon asuntoon. YH:na saisin isomman asunnon ja todennäköisesti vielä halvemmallakin. Täällä on kaupungin vuokra-asunnoissa, siis isommissa perheille soveltuvissa asunnoissa vuokrat samaa tasoa tai jopa halvempia kuin tuossa yksiössä.

• Tykkää
Reactions: chef ja Bonaire
Ei, vaan siitä että tukia saa enemmän ja sitä kautta asumismukavuus ja taloudellinen tilanne kohenisi. Ja sitä kautta kaikki olisi niin helvetin kaunista, että kannattaa ihan ehdottomasti olla kateellinen kaikille yksinhuoltajille :headwall:

Ei jessus! Tokisitä rahaa saa enemmän, mutta en mä kyllä omalla kohdallani ainakaan huomannut taloudellisen tilanteeni kohentuneen vauvan syntymän myötä. Toki muutin isompaan asuntoon, kun 30 neliö käy melko nopeasti ahtaaksi vauvan kanssa...mutta en kyllä kokenut taloudellisesta ahdingosta nousua SUURTEN tukien johdosta, vaan jopa päinvastoin.

En ole kateellinen yh:lle. Olen jo moneen kertaan kirjoittanut, että äitini on ollut yh ilman minkäänlaista miehen rahallista tukea, ja ihan hyvin on pärjännyt. Mutta en ymmärrä tuota, että yksinhuoltajien tukien määrästä ei saisi keskustella. Äitini sai lapsilisien lisäksi yh-korotukset, elatustuet ja vieläpä asumistuet. Minun yksi lapseton sukulaiseni (en siis minä vaan jo silloin aikuinen, työssäkäyvä henkilö, kun itse olin vielä lapsi) sai paljon parempaa palkkaa kuin äitini, joka oli myös työssäkäyvä henkilö, mutta silti äitini sai paljon enemmän rahaa tilille ja hän eli paljon miellyttävämmässä ja mukavammassa asunnossa kuin tämä sukulaiseni, joka ei saanut mitään asumistukia ym.

Täällä päin ei ole oikein edullisempaa asuntoa tarjolla, tai siis on, mutta minulle ei niitä asuntoja tarjota. Yksityisen vuokranantajan asuntoon en muuta. Lisäksi minulle ihan suoraan sanottiin, että olen liian varakas valittamaan asunnon hinnasta, että tämä lähes 700 euroa on kuulemma ihan sopiva minunlaiselleni ihmisille alle 30 neliön asunnosta, jossa ei ole edes parveketta tai saunaa. Minulle menee melkein puolet tilille tulevista rahoista tuon asunnon vuokraan ja asumismukavuus on todella huono. Sen vuoksi olenkin nyt alkanut miettiä sitä jos alkaisin yh:ksi, menee niin paljon turhaa rahaa tuohon asuntoon. YH:na saisin isomman asunnon ja todennäköisesti vielä halvemmallakin. Täällä on kaupungin vuokra-asunnoissa, siis isommissa perheille soveltuvissa asunnoissa vuokrat samaa tasoa tai jopa halvempia kuin tuossa yksiössä.

Jösses, miten sekaisin pieni ihminen voikaan olla.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Minä en siis paheksu yksinhuoltajien tukia enkä olisi niitä poistamassa, mutta sitä en ymmärrä, että ette suostu uskomaan, että joissain tilanteissa on kannattavampaa olla yh kuin yksinelävä henkilö.

:O Tuota. Kyllä niitä vain on. Ja mä voin puhua ihan oikeasta omasta kokemuksesta.

Ja minä olen yh-perheestä ja ihan hyvin tultiin toimeen. Meillä oli vielä se tilanne, ettei vaatteita, polkupyöriä ym. voinut yhtään kierrättää lasten kesken. Kirjoitin jo tuossa aiemmin, että se lapseton sukulaiseni, jolla parempi palkka sai suhteellisesti kuitenkin vähemmän rahaa itselleen kuin yh-perhe.

Sen vuoksi.

Sen vuoksi.

SEN VUOKSI?

Ymmärrätkö sä itsekään mitä sä olet tuohon kirjoittanut?

No mutta toisaalta, jos itse pitäisi valita, niin mielummin olisin yksinhuoltaja, vaikka pienemmillä tuloilla kuin yksin lapseton. Kyllä (näin kornisti ilmaistuna) lapset ovat sellainen rikkaus, että sen eteen vaikka vähän tinkisi taloudellisesta toimeentulosta.

Itse en tulkinnut tuota yh-kirjoitusta siten, että tuo kirjoittaja olisi varsinaisesti kadehtinut noita yksinhuoltajia, vaan että oli vain miettinyt sitä, että itse omassa tilanteessa hän saisi enemmän rahaa ja halvemman asunnon, jos hänellä olisi lapsi. Ja näinhän se olisikin.

• Tykkää
Reactions: Akaatti

Yhteistyössä