Kysymyksiä 5-vuotiasta.

• Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Kyselijä"
Olemme hakemassa vammaistukea 5 vuotiaalle lapsellemme ja olisin kiinnostunut kuulemaan mitä kaikkea teidän 5 vuotiaat osaavat/pystyvät tekemään omatoimisesti ja missä he tarvitsevat apua.

Oman 5 vuotiaan kanssa kun on tottunut elämään niin ei osaa hahmottaa, että mitä keskiverto 5 vuotias osaa ja pystyy tekemään.

Fyysiseen puoleen liittyviä asioita haen nyt. Eli käykö omatoimisesti wc:ssä, pyyhkiikö itse. Pääseekö omatoimisesti autoon. Saako valot päälle. Saako avattua ovet... Kaikkea normaalia arkeen liittyvää asiaa haen nyt.

Tuon hakemuksen täyttäminen on tuskasta hommaa, joten vähän apuja kaipaan teiltä :)

-Kiitos-

"vieras"
Kirjoittelen 4v 7kk ikäisen tytön taidoista. Tyttö käy itse wc:ssä ja pyyhkii myös. Hän pukee itse vaatteet päällensä, joskus tarvii apua vetoketjussa. Tyttö osaa kaataa lasiin maitoa, saa valot päälle, avaa ovet itse ja osaa mennä omalle penkilleen autoon sekä osaa myös laittaa turvaistuimen turvavyöt kiinni. Hän piirtää ja askartelee paljon, osaa kirjaimet ja kirjoittelee paljon mallista. Tyttö osaa hiihtää, luistella, juosta, heittää ja ottaa pallon kiinni. Eiköhän tässä jo ole alkuun jotain, toivottavasti oli apua.

"vieras"
Käy periaatteessa omatoimisesti WC:ssä, mutta usein vatsa löysällä, jolloin pyytää apua. Menee auttoon itse, kiinnittää myös turvavyön. Kotioven avaaminen ei aina onnistu, koska lukko jäykkä, muuten varmasti osaisi. Ja siis esim. rapun melko raskaan oven saa auki.

Me ainakin saatiin neuron polilta mukaan joku 3-sivuinen opas, jossa mainittu millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Tuli moni asia puun takaa, kun ei älynnyt ollenkaan että niinkin pienet asiat pitää kertoa. Täytin hakemuksen oppaan mukaan ja saatiin heittämällä korotettu vammaistuki.

5-vuotiaan äiti
Minun viisvee poikani:
- käy itse pissalla, kakalla ei pyyhi itse
- saa auki ovet, purkit, osaa käyttää dvd:tä, cd-soitinta
- vaatteet saa hyvin päälleen, tosin tarrakengissä ja vetoketjuissa tarvitsee apua. Hän on myös tarkka miten hanskat ja housunpuntit on puettu talvella eli niissä tarvitsee apua
- osaa hakea itse ruokaa jääkaapista (esim jugurttia ja saa yleensä purkit itse auki)
Mitä vielä, en keksi nyt mutta kysy ihmeessä?

nnnn
Mullakaan ei ole 5-vuotiasta, mutta sen voin kertoa, että meidän 3,5 v osaa tehdä kaikki nuo luettelemasi asiat (on osannut jo pitkään), joten varmasti 5-vuotiaatkin osaavat.

"mie"
Itselläni on 3.5 v, mutta yritän hieman auttaa. Meidän tyttö käy omatoimisesti wc:ssä ja osaa pyyhkiä. Avaa ja sulkee ovet, saa valot pois päältä j päälle. Kiipeää autoon ja bussiin itsenäisesti. Pukee ja syö itse. Opettelee veitsen käyttöä. Juoksee, hyppii, pomppii, ajaa ilman appareita, menee ylös ja alas portaat niinkuin aikuiset. Toivottavasti näistä oli apua.

Jaahas, meillä on 5v 6kk ikäinen poika.

Osaa käydä itsenäisesti pöntöllä (kakan pyyhkimisessä tarvitsee vielä apua yleensä). Osaa tehdä itse voileivän, kaataa maitoa, syödä haarukalla ja veitsellä, avata jugurtti-/viilipurkit, viedä astiat tiskialtaaseen, auttaa leipomisessa/ruoanlaitossa. Osaa hallita elektroniikkaa, eli osaa laittaa telkkarin, tietokoneen, videot, DVD-soittimen, pelikonsolin ja oman CD-soittimen päälle. Osaa mennä itse autoon ja poistua sieltä. Saa turvavyöt kiinni ja auki. Osaa kiipeillä taitavasti, potkia palloa, luistella sujuvasti ja käyttää mailaa + kiekkoa, osaa pyöräillä ilman apupyöriä ja ajella potkulaudalla.

Siinä nyt jotain taitoja ja osaamisia.

muoks. osaa pukea vaatteet päälleen, vetoketjujen sulkeminen luonnistuu ja osaa sitoa kengännauhansa itse.

Viimeksi muokattu:
"Aloittaja"
Kiitoksia avuista :)
Sitä on itse niin sokea siihen mitä suurinosa 5 vuotiaista osaa tehdä kun on tottunut elämään sen omansa kanssa.
Meillä ei saada ovia auki, ei valoja päälle. Autoon ei pääse omatoimisesti. Wc-istuimelle ei pääse omatoimisesti. Pukemisessa tarvitsee toisiaan apua. Käsiä ei saa pestyä itse.
No eiköhän lääkäri vielä c-lausuntoa kirjoittaessa osaa arvioida lisää tilannetta..

"Aloittaja"
Ja kelahan huomioi vammaistuen hakemuksessa vain ne mitä "kuuluu" osata arkipäivän pakollisissa toiminnoissa :/
Hylkäykseen olen valmistautunut, mutta haetaan nyt kuitenkin. Voihan sitä hakea vuoden päästä taas uudestaan :D

Varmaan hirveen vaikee lähteä vastaamaan, jollet tarkenna vielä paremmin kysymyksiä.
Mutta meidän alle kolmevuotias tekee nuo kaikki mainitsemasi asiat, joten kyllä viisivuotiaatkin tavallisesti osaavat.

Mun viisvuotias osas noista mainitsemistasi muut paitsi pyyhkiminen tais olla hakusessa kun en hoksannut sitä häneltä vaatia. Päiväkodissa sitten vaativat ja oppi :whistle:. Puki itse, sai jo napit ja vetoketjut kiinni. Nappeja muistaakseni kans opeteltiin päiväkodin vinkistä. Kengännauhoja ei osaa itse solmia, kai, ei ole nauhallisia kenkiä :D. Kirjaimet tuntee, ainakin suurimman osan osaa kirjoittaa kun kertoo mikä kirjain ja osaa kirjaimista vinkkaa miltä se näyttää.... mitäs muuta ... syö siististi (tosin vehtaa pöydässä). Ja vammaistuen hakeminen on tuskaa. Siinä tärkeät jutut on se kuinka paljon lapsi sitoo, siis kuinka paljon enemmän hänen kanssaan menee aikaa kuin "normaalin" lapsen kanssa ja taloudellinen puoli, eli kuinka paljon enemmän menee rahaa kuin "normaalin" lapsen kanssa. Niille tyhjille paikoille kannattaa kertoa ihan omin sanoin asiat vaikka ne tulisivatkin jo niissä ruksituskohdissa. Olen hakenut ko tukea isommalle lapselleni housuun pissaamisen takia, välillä saanut perustukea, välillä korotettua, välillä kuukausittain, välillä puoli vuotta taannehtivasti. Ainakin meillä niitä hakemuksia ja e-lausuntoja saa postittaa koko ajan, tai siis puolen vuoden välein, mutta kun päätös tulee parin kolmen kuukauden päästä niin tuntuu että justhan mä sen tein :). Jos luulet että joudut hakemaan tukea uudelleen ota kopio tästä itselle, helpottaa suuresti seuraavan tekemistä ja tulee asiat (mm päivämäärät) samalla tavalla.

"neljän äiti"
Käy vaikka MLL:n sivuilla, siellä muistaakseni on jotain suuntaa siitä mitä 5-vuotiaiden "pitäisi" osata.
Meillä 5v on yö-ja päiväkuiva, käy vessassa itsenäisesti, hoitaa iltapesunsa itse paitsi hampaat tietenkin tarkistan ja alapään suihkutan. Pukee kaikki itse. Osaa ruokailla itse,tehdä itselleen esim. aamupalan. Osaa käyttää saksia ja piirtää sekä askarrella. Lukee ja kirjoittaa sujuvasti sekä osaa helppoja yhteen-, vähennys- ja jakolaskuja (lukeminen ei kyllä 5-vuotialle ehkä niin tavallista). Jaksaa jo keskittyä esim. yhteisiin peleihin ja noudattaa sääntöjä. Mitä vielä, hankala keksiä..

Tytöllä ikää 5v2kk.

Pääsee itse autoon mutta tarvitsee apua turvavyön kiinnittämisessä. Riisuu ja pukee itse, vetoketjussa tarvitsee apua. Joskus väsyneenä tiukat sukkahousut autetaan jalkaan.
Vessassa käy itse, joskus tarvitsee apua jos sinne tulee kiire, kakan pyyhkimisessä tarvitsee (haluaa) apua. Kädet pesee itsenäisesti. Suihkuttaa itse itsensä, tukan pesemisessä autetaan.
Voitelee leivän itse, kaataa maitoa jos purkki ei ole kovin täynnä. Jugurttipurkit avaa itse, hilloa lusikoi itse, astiat saa itse kaapista. Syö siististi haarukalla tai lusikalla, veistä ei juuri käytä. Juo siististi, harvoin kaataa mitään. Kuorii itse omenan ja joskus banaaninkin.
Ovet saa itse auki (ei ulko-ovea avaimella kyllä), valot saa sytytettyä ja sammutettua.
Pyöräilee apupyörien kanssa, ottaa itse keinussa vauhtia, juoksee, potkii ja heittää palloa, ottaa koppeja. Tekee kuperkeikan, osaa seistä ja hyppiä yhdellä jalalla sekä tietysti molemmillakin jaloilla. Nousee ja laskeutuu portaat itse, osaa laukka-askeleen eteenpäin ja sivulle.
Osaa laittaa päälle dvd-soittimen ja telkkarin, mutta ei käytä kaukosäätimiä. Tyhjentää astianpesukoneen siskonsa kanssa, osaa imuroida ja pyyhkiä pintoja. Kirjoittaa kirjaimia, piirtää ymmärrettäviä kuvia, värittäessään pysyy viivojen sisällä.Laskee jonnekin pariinkymmeneen. Ymmärtää sääntöleikkejä, leikkii mielellään roolileikkejä. Muistaa ulkoa lauluja ja rukouksia, oppii mielellään uusia sellaisia. R-kirjain on hakusessa, muita äännevirheitä ei enää ole.

"Aloittaja"
Mun viisvuotias osas noista mainitsemistasi muut paitsi pyyhkiminen tais olla hakusessa kun en hoksannut sitä häneltä vaatia. Päiväkodissa sitten vaativat ja oppi :whistle:. Puki itse, sai jo napit ja vetoketjut kiinni. Nappeja muistaakseni kans opeteltiin päiväkodin vinkistä. Kengännauhoja ei osaa itse solmia, kai, ei ole nauhallisia kenkiä :D. Kirjaimet tuntee, ainakin suurimman osan osaa kirjoittaa kun kertoo mikä kirjain ja osaa kirjaimista vinkkaa miltä se näyttää.... mitäs muuta ... syö siististi (tosin vehtaa pöydässä). Ja vammaistuen hakeminen on tuskaa. Siinä tärkeät jutut on se kuinka paljon lapsi sitoo, siis kuinka paljon enemmän hänen kanssaan menee aikaa kuin "normaalin" lapsen kanssa ja taloudellinen puoli, eli kuinka paljon enemmän menee rahaa kuin "normaalin" lapsen kanssa. Niille tyhjille paikoille kannattaa kertoa ihan omin sanoin asiat vaikka ne tulisivatkin jo niissä ruksituskohdissa. Olen hakenut ko tukea isommalle lapselleni housuun pissaamisen takia, välillä saanut perustukea, välillä korotettua, välillä kuukausittain, välillä puoli vuotta taannehtivasti. Ainakin meillä niitä hakemuksia ja e-lausuntoja saa postittaa koko ajan, tai siis puolen vuoden välein, mutta kun päätös tulee parin kolmen kuukauden päästä niin tuntuu että justhan mä sen tein :). Jos luulet että joudut hakemaan tukea uudelleen ota kopio tästä itselle, helpottaa suuresti seuraavan tekemistä ja tulee asiat (mm päivämäärät) samalla tavalla.
Kiitos :) Tuo kopion ottaminen oli hyvä neuvo.

"Aloittaja"
Kiitos kaikille.
Eli lähinnä wc-asioinnissa, käsien pesussa, autoon menossa, valokatkasijoihin yltäminen, oven kahvat ja muu yltäminen on nyt suurin ongelma verrattuna keskiverto 5 vuotiaaseen.

Yhteistyössä