Maksaisitteko äitinne menot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiitu"

Vieras
Meillä 2 pientä lasta ja mies on paljon poissa. Harvoin pyydän äitiäni avuksi, mutta joskus kun esim. mennään lasten kanssa johonkin niin pyydän. Esim. jos käydään esim. Särkkiksessä, koska vauva on vielä pieni ja esikoinenkin vasta muutaman vuoden. Eli kun katson vauvaa niin en pysty samalla vahtimaan esikoista. Minun äiti mielellään lähtee meidän kanssa, mutta ilmeisesti minun pitää maksaa kaikki kulut: vähintään sisäänpääsy, joskus ruuatkin. Tavallaan ok, koska kerran apua tarvitsen ja ilman sitä emme voisi mennä, mutta kaverini ja mieheni olivat TOSI hämmästyneitä äitini käytöksestä. Heidän äitinsä kuulemma maksaisi meidän menomme, eikä ainakaan haluaisi että heitä maksetaan. Äitini asuu yksin ja saa hyvää palkkaa työstään (ei omasta mielestään mutta PALJON enemmän kuin itse saan). Miten teillä tehtäisiin, jos tarvitsisitte isovanhemman mukaan. Ja tiedän, että äitini loukkaantuisi jos pyytäisinkin hänen tilalleen vaikka anopin...

Meilläkin äiti tarjoutuisi maksamaan meiän kulut vaikka on eläkkeellä eikä ole mitenkään varakas. Ite en tosin suostuis antaa sen maksaa kaikkea. Vaikea sanoa kun ei tollasessa tilanteessa ole ollut. Varmaan en pyytäis mukaan semmoseen mikä tulis sit turhan tyyriiks. Tosin meil on äidin kaa sellaset välit et voisin etukäteen ihan sanoa, et valitettavasti ei ole varaa maksaa kaikkia kuluja ja äiti sais sit ite päättää tuleeko siitä huolimatta mukaan.

[QUOTE="Tiitu";26487412]Meillä 2 pientä lasta ja mies on paljon poissa. Harvoin pyydän äitiäni avuksi, mutta joskus kun esim. mennään lasten kanssa johonkin niin pyydän. Esim. jos käydään esim. Särkkiksessä, koska vauva on vielä pieni ja esikoinenkin vasta muutaman vuoden. Eli kun katson vauvaa niin en pysty samalla vahtimaan esikoista. Minun äiti mielellään lähtee meidän kanssa, mutta ilmeisesti minun pitää maksaa kaikki kulut: vähintään sisäänpääsy, joskus ruuatkin. Tavallaan ok, koska kerran apua tarvitsen ja ilman sitä emme voisi mennä, mutta kaverini ja mieheni olivat TOSI hämmästyneitä äitini käytöksestä. Heidän äitinsä kuulemma maksaisi meidän menomme, eikä ainakaan haluaisi että heitä maksetaan. Äitini asuu yksin ja saa hyvää palkkaa työstään (ei omasta mielestään mutta PALJON enemmän kuin itse saan). Miten teillä tehtäisiin, jos tarvitsisitte isovanhemman mukaan. Ja tiedän, että äitini loukkaantuisi jos pyytäisinkin hänen tilalleen vaikka anopin...[/QUOTE]

mun äiti on maksanut vastaavissa tilanteissa omansa ja usein lapset. mun anoppi maksoi vastaavassa tilanteessa itsensä ja oman tyttärensä, tämän miehen ja lapsen. oman poikansa (eli miestäni) ja siis meidän perhettä hän ei maksanut. puolusteli asiaa sillä, että tyttären lapsi on niin kultainen... jes. oli viimeinen yhteinen reissu.

Tarjoutuisin varmasti maksamaan jos jotakuta tarvitsen avuksi. Jos kuitenkin haluaisivat maksaa kulunsa tai vaikka meidänkin niin sekin sopisi. Äitini kulut todennäköisesti maksaisin, anoppi taas todennäköisesti olisi maksanut lasten ja minunkin kulut.

Tarjoutuisin maksamaan äidin kulut.

Mun äiti tosin maksaisi koko porukan kulut todennäköisesti, mutta onhan se aika hassu ajatus, että ekana pyydetään toista mukaan lapsenvahdiksi, ja sitten tämä henkilö joutuu maksamaan siitä, että saa olla lapsenvahtina :)

Meillä myös äitini maksaisi meidän menot. Viime kesänä kävin äidin ja lasten kanssa puuhamaassa, niin äitini olisi maksanut kaikki. Eli sitä saa vähän toppuutella asian kanssa.

Meillä äiti maksaisi tuossa tilanteessa todennäköisesti kaikkien kulut, mutta vähintään omat kulunsa. Olisihan se tympeää ns. lypsää lastaan, jos itse tienaa enemmän eikä varsinaisia menoja ole.

Minusta tuo riippuu jo ihmisten tulotasostakin. Jos se äiti on pienituloinen ja häneltä pyydetään apua reissuun niin on ihan ok että tytär maksaa kulut.

Mutta jos se äiti on ihan ok-tuloinen ja siis isompituloinen kuin tyttärensä niin näkisin luonnollisena että ainakin tarjoutuu maksamaan reissun, jos siis kyse ei ole siitä että tuota tapahtuu ihan jatkuvasti.

Meillä äiti maksaisi kaikki, jos vain annan..
Mutta ensinnäkään en pyytäisi äitiäni lastenhoitoavuksi, vaan lähdettäisiin yhdessä perheenä viettämään aikaa ja nauttimaan, kolmessa sukupolvessa.

Minusta tuo riippuu jo ihmisten tulotasostakin. Jos se äiti on pienituloinen ja häneltä pyydetään apua reissuun niin on ihan ok että tytär maksaa kulut.

Mutta jos se äiti on ihan ok-tuloinen ja siis isompituloinen kuin tyttärensä niin näkisin luonnollisena että ainakin tarjoutuu maksamaan reissun, jos siis kyse ei ole siitä että tuota tapahtuu ihan jatkuvasti.
Mutta entä jos niitä tyttäriä/poikia ja lapsenlapsia on useampia? Pitäisikö kustantaa kaikkien huvipuistoreissut?

Itse maksan anopin kulut jos on meidän mukana minun kutsustani. Maksan joskus kauppaostoksetkin, jos olemme peräkkäin kassalla. Minusta sen kuuluu mennä näin, kun hän on jo eläkeläinen, vaikka itsekin pitkään olin vain hoitovapaalla.

Kassajonossa muuten kerran katsoin ihmeellen, kun ilmeisesti tytär (vai miniä?) oli mummon ja lasten kanssa ostoksilla. Tämä nuorempi rouva pyysi koko ajan lapsia lastaamaan lisää ostoksia hihnalle. Siinä kohdalla jonoa ei enää suklaapatukoita kummempaa ollut, mutta niitä äiti yritti kehottaa ottamaan. Lapset vastustelivat, että kun eivät he edes tykkää. Mummo kysyvästi katsoi että kelpaisko tämä? Hyvin hyvin ylipainoinen nuorempi rouva sieppasi ne mummon kädestä ostoshihnalle että "kyllä kelpaa". Helposti näki, mihin napaan nekin patukat päätyivät. Sääliksi kävi mummoa, joka vielä pakkasikin ostokset kun nuorempi rouva vain keskittyi lasten kanssa riitelyyn.

Kyllä se on niin, että kutsuja maksaa. Hienoa tietysti, jos se varakkaampi osapuoli tarjoutuu maksamaan, mutta ei voi kutsua ihmistä reissuihin ja sitten odottaa, että hän maksaa omansa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26487774]Kyllä se on niin, että kutsuja maksaa. Hienoa tietysti, jos se varakkaampi osapuoli tarjoutuu maksamaan, mutta ei voi kutsua ihmistä reissuihin ja sitten odottaa, että hän maksaa omansa.[/QUOTE]
Tai vaikka maksaisikin oman osuutensa - riippuen ihan siitä, miten kutsu on esitetty - niin ei kuitenkaan odottaa, että maksaisi vielä kutsujien osuudenkin.

Kyllä minusta tuossa tilanteessa sinun kuuluu maksaa. Useimmitenhan se on niin että vanhemmat tarjoavat sinne hautaan asti. Fakta on kuitenkin se, että aikuiset lapset perheineen ovat nimenomaan aikuisia, jolloin heidän tulisi pystyä kustantamaan itsensä ja apunsa jos sitä tarvitsevat. Ja onko se todella sinulta paljonkin pois, jos äidillesi pari lippua tarjoat? Hän on kuitenkin tarjonnut sinulle paljon enemmän.

Minä olen meillä maksanut myös anopin huvipuistoliput ja jos on jotain syöty myös ne syömiset. Minä olen kuitenkin työläinen ja anoppi eläkkeellä. Perheemme ansaitsee ihan keskituloisesti mutta mun mielestä se on vähintään kohtuullinen korvaus siitä että on saanut apua.

Kyllä mie maksaisin mielelläni äitini kulut, ei tulis mieleenkään toisin päin.

Jos minä kutsun äitini johonkin huvipuistoon lapsenvahdiksi, niin luonnollisesti maksaisin hänen lippunsa. Minä töissä ja äiti eläkkeellä.

Jos sisaruksia on useampia ja äiti kohtelee heitä tasapuolisesti, niin huvipustoreissut syömisineen tulevat melkoisen kalliiksi.

Tällä palstalla ilmeisesti vanhemman elatusvelvollisuus jo aikuista lastaan kohtaan jatkuu elääkkeellä olessakin =)

Ensin meinasin vastata, että äiti maksaisi meidän kaikkien huvitukset. Mutta sitten muistin, että huvipuistot ovat sellaista tuhlausta, mihin äitini ei rahojaan laittaisi. Mielellään maksaa meidän vaateostoksia ja ruokaostoksia vaikkei eläke iso olekaan.

En kehtaisi ottaa äidiltäni maksua siitä, että tulee meidän mukaan, vahtii lapsiajne. Eikä äiti käy ravintoloissa syömässäkään, miksi hänen pitäisi nyt maksaa siitä.

Itselleni tuhlausta on ostaa lapselle kaikki uutena vaikka sisarukselta tai sukulaiselta saisi käytettyä hyväkuntoista vaatetta ilmaiseksi. Sellaiseen en anna rahaa.