Vaikeita asumista koskevia päätöksiä!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lilli"

Vieras
Paljonko teillä maksaa asuminen/kk?

Meillä nyt 1400 e (ihana uusi asumisoikeus rivari 5h hyvällä alueella luonnon lähellä, lapsilla koulumatka 8 km bussilla) ja harkitsemme muuttamista keskustaan lähelle koulua. Meillä olisi nyt mahdollisuus vuokrata 4h keskustan kävelykadun varrelta, lapsilla olisi lyhyt kävelymatka kouluun ja kaikki kaupungin palvelut ihan lähellä. Asunto on talon ylin kerros ja ihan ok.

Molemmissa paikoissa on omat hyvät puolensa ja nykyisessä on kiva, kun isommat lapset voivat itse leikkiä ulkona, mutta kaupungissa ei ole samoja mahdollisuuksia pyöräilyihin ym. Ja ei tietenkään olisi omaa pihaa, mutta parveke johon saisin kaikki kukkani ja yrttiruukut ym. Niin ja kaupunkiasunto maksaisi vain 1050 e/kk ja säästäisimme myös bensakuluissa!

Miten te tekisitte? Lapset ovat nyt 3v. ja tuleva 1. luokkalainen ja 5.luokkalainen.

Me asutaan saunallisessa rivarineliössä keskustan tuntumassa. Meillä on iso etu ja takapiha sekä Urheilukenttä ja koulu miltein ikkunan alla ja samoin harrastukset(pesis,jalkapallo, sähly ja talvella jääkiekko) ovat tuossa kentällä. Vuokra on 609€/kk. Ottaisin tuon mikä ei oo niin kaupungissa, koska tarviin omaa tilaa, kuin että lapsille olis turvallinen. Tosin tuo koulumatka on aika pitkä, tai et joutuu mennä joka päivä bussilla.

Me asutaan saunallisessa rivarineliössä keskustan tuntumassa. Meillä on iso etu ja takapiha sekä Urheilukenttä ja koulu miltein ikkunan alla ja samoin harrastukset(pesis,jalkapallo, sähly ja talvella jääkiekko) ovat tuossa kentällä. Vuokra on 609€/kk. Ottaisin tuon mikä ei oo niin kaupungissa, koska tarviin omaa tilaa, kuin että lapsille olis turvallinen. Tosin tuo koulumatka on aika pitkä, tai et joutuu mennä joka päivä bussilla.

Juuri tuon koulumatkan vuoksi mietin koko juttua ja jos asutaan tässä nykyisessä, niin mun on syksyllä mentävä takaisin töihin ja tuleva 1.luokkalainen on yksin pitkät iltapäivät kotona + että mietin sydän syrjällä niitä bussimatkoja...:/ On täällä nykyisessä rauhallisempi kyllä sitten leikkiä pihalla. Tässä on lähellä ruokakauppa ja metsä, meri, ulkoilumaastot... Jos tähän jäädään, niin täytyy vaan treenata kesän aikan tuota bussimatkaa!!

Se ois kyllä ihanaa asua meren lähellä :) Me asutaan etelä-pohjanmaalla. Mut tosiaan tässäkin on se puoli vaikka keskustassa miltein asutaan, että on niin hiljainen paikka että voi luottavaisin mielin päästää isomman lapsen yksin ulos ja jos haluaa pururadalle ni lenkkeilymaastot löytyy läheltä. Tietenkin se on mitä arvostaa, mutta itse en osais enää kerrostalossa asua.
Meillä on koulussa yhdistetty kuljetusoppilaiden vuoksi, että koulupäivät päättyvät niin että on yhteiskuljetus. Olisiko mahdollista että teillä isommat menisi kahdestaan edes osan koulumatkoista?

Kenen asumisoikeusasunnossa? Vaikuttaa mukavalta alueelta tuo nykyinen asuinalueenne, vaikka vuokra onkin aika korkea... Isommille lapsille alkaa olla tärkeää myös se, että pääsee koulun jälkeen koulukavereiden kanssa olemaan yhdessä. Jos ette asu koulun lähellä, jää se aika yksipuoliseksi eli teidän lapsenne olisi tod.näk. useimmiten koulukavereillaan keskustassa. Pyöräretkille pääsee varmaan lähtemään keskustastakin, vaikka retkelle tulee tietenkin lisää pituutta. Jos ekologisuutta haluaa ajatella, on mahdollinen autottomuus myös ehdoton plussa keskusta-asumisessa ja lisäksi suuri säästö sekin.

Tsemppiä mietintöihin, täällä mietitään lähteäkö mahdollisesti isompaan asuntoon lainapohjalta tai asumisoikeuspohjalta...

[QUOTE="vieras";26468716]Eikö ole mahdollisuutta vaihtaa koulua?

Valitsisin kauempaa ja rauhallisessa paikkaa asumisen ja vaihtaisin koulua.[/QUOTE]

Se olisikin hyvä juttu, jos voisi. Mutta meidän lapset käyvät keskustan ruotsinkielistä koulua... kodin lähell' olisikin suomalainen koulu.

[QUOTE="vieras";26468734]Kenen asumisoikeusasunnossa? Vaikuttaa mukavalta alueelta tuo nykyinen asuinalueenne, vaikka vuokra onkin aika korkea... Isommille lapsille alkaa olla tärkeää myös se, että pääsee koulun jälkeen koulukavereiden kanssa olemaan yhdessä. Jos ette asu koulun lähellä, jää se aika yksipuoliseksi eli teidän lapsenne olisi tod.näk. useimmiten koulukavereillaan keskustassa. Pyöräretkille pääsee varmaan lähtemään keskustastakin, vaikka retkelle tulee tietenkin lisää pituutta. Jos ekologisuutta haluaa ajatella, on mahdollinen autottomuus myös ehdoton plussa keskusta-asumisessa ja lisäksi suuri säästö sekin.

Tsemppiä mietintöihin, täällä mietitään lähteäkö mahdollisesti isompaan asuntoon lainapohjalta tai asumisoikeuspohjalta...[/QUOTE]

Meillä lasten koulukaverit asuvat myös eri puolilla kaupunkia ja ulkokunnissa, asumme Turussa. Vanhimman luokkakaveri asuu naapuritaloissa ja monet kaverit siis joutuvat myös kulkemaan bussilla... Keskusta-asumisessa houkuttelee juuri tuo säästö asumiskuluissa ja auton käytössä, ekologisuus on yksi tärkeä pointti meille myös!

Se ois kyllä ihanaa asua meren lähellä :) Me asutaan etelä-pohjanmaalla. Mut tosiaan tässäkin on se puoli vaikka keskustassa miltein asutaan, että on niin hiljainen paikka että voi luottavaisin mielin päästää isomman lapsen yksin ulos ja jos haluaa pururadalle ni lenkkeilymaastot löytyy läheltä. Tietenkin se on mitä arvostaa, mutta itse en osais enää kerrostalossa asua.
Meillä on koulussa yhdistetty kuljetusoppilaiden vuoksi, että koulupäivät päättyvät niin että on yhteiskuljetus. Olisiko mahdollista että teillä isommat menisi kahdestaan edes osan koulumatkoista?

Ollaan myös suunniteltu niin, että voisivat mennä samaa matkaa, jos menevät/pääsevät samaan aikaan. Itse olen viihtynyt hyvin täällä rivitalossa ja tykkään laitella puutarhajuttuja ja käydä lenkillä metsässä(pururata myös ihan vieressä). Ennen täälläkin sai 1.-2.luokkalaiset koulutaksin, mutta nyt Turun kaupunki säästää!!!:/

Itse en edes joutuisi miettimään, vaan siirtyisin keskusta-asujaksi. Satojen eurojen kuukausittainen säästö, autottomuus ja koulun läheisyys riittäisi minulle syyksi, tai oikeastaan mikä niistä vain.. Kyllä kaupungissakin voi kasvattaa lapsia.

Yhteistyössä