Oletko mielestäsi hyvä ihminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä juuri olen joutunut asiaa miettimään.

Läheinen ihminen kuoli lauantaina.

Voi perkele sentään.

Olisinko jotakin voinut tehdä auttaakseni, teinkö jotain väärin ?

Olinko hyvä ihminen?

Enkö osannut auttaa, enkö huomannut?

Pah, huijausta! Luulin että olisi ollut joku viihdyttävä testi mutta olisihan se pitänyt arvata että jotain uskontoa sielä vaan tuputetaan heti parin kysymyksen jälkeen. Ja mitä siihen että joku tuntematon heebo tulisi oikeuteen haluamaan istua minun tuomion niin pitäisin tätä tyyppiä aika vajakkina. Ja vielä vajakimpana pitäisin jos tämä tuomari tuumaisi että pääsen vapaaksi, hän tappaa poikansa niin rangaistukseni on kärsitty. Ei voi mitään mutta ei oikein minun maailmaani mahdu että syytön laitetaan toisten teoista kärsimään, minä teen vain tekoja joiden seuraamukset kestän ottaa vastaan.

Pyrin olemaan. En ehkä jumalan silmissä, mutta uskon, että Jeesuksella ei olisi paljonkaan moitittavaa minussa.

Niin. Mietin vähän näin myös omalla kohdallani. Toisaalta olen tavattoman kiltti, liiankin, ja siitä mun pitäisi pyrkiä eroon. (Tässä voi samalla miettiä tekeekö omien rajojen pystyttäminen ihmisestä huonomman.)

Lasken ylitsevuotavan empatian myös huonoksi puoleksi, siitä kuitenkin kärsii elämäni tärkein ihminen: minä.

Yhteistyössä