37,5 ei ole kuumeen raja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alimmainen teksitihän on se mikä merkkaa: VOINTI. Sen pitäisi olla mittari, ei kuumemittarin. Jos sinulla on niin huono olo ettet pysty mihinkään normaaliin, olet sairas. Sen tiedät ilman mittariakin.

No kyse olikin lapsista ei sinusta. Ja ota huomioon että kainalosta mitattna lämpö voi olla puolikin astetta alempi kuin ruumiinlämpömesim korvamittarilla tavtakapuolesta mitattuna. Tuo 37.5 kainalosta voi siis hyvinkin olla kuumetta.

Lapsiin liittyen: lukeehan se kaikissa lastenlääkkeissäkin yms. että vasta 38 asteen jälkeen annetaan lääkettä jne. Meillä ainakin 37-38 asteen olotilaa on tähän asti kutsuttu lämmöksi, yli 38 > kuumetta. Jos on lämpöäkin, niin lepoa jo tarvitaan.

Aika typerä tuo viimeinen lause.. Jos menee tk:seen valittamaan että on huono ja kuumeinen olo jne. ja haluais saikkulapun, niin ensimmäisenä kysytään että "onko kuumetta?" jos vastaat että ei niin ei heru saikkua. Itse olen tästä hoitsujen ja lääkäreiden kanssa vääntänyt, kun mun normaali lämpö on 36 astetta ja jos lämpö nousee 37+ niin olen jo ihan kuollut...

Aika typerä tuo viimeinen lause.. Jos menee tk:seen valittamaan että on huono ja kuumeinen olo jne. ja haluais saikkulapun, niin ensimmäisenä kysytään että "onko kuumetta?" jos vastaat että ei niin ei heru saikkua. Itse olen tästä hoitsujen ja lääkäreiden kanssa vääntänyt, kun mun normaali lämpö on 36 astetta ja jos lämpö nousee 37+ niin olen jo ihan kuollut...

Tätä se valitettavasti on - vaikka ei pitäisi olla. Itse olen joskus sanonut että otin kuumetta alentava ennen kuin lähdin lääkäriin, en olis muuten jaksanut. Mikä itseasiassa pitää monasti paikkansa kun autolla joudun ajamaan terveyskeskukseen. Eivät siis tarkistele kuumetta.

Ja ennen kuin joku alkaa meuhkata huijaamisesta ja "saikuttelusta". Olen viimeksi ollut saikulla syksyllä 2010...

Asian ratkaisee henkilön oma normaali ruumiinlämpö, eikä mikään keskimääräinen tilastoarvo.

Itse olen 'vajaalämpöinen' :D eli mun normaali ruumiinlämpö on aika matalalla, jolloin jo 37 astetta on mulla kuumetta ja myös tuntuu siltä.
Miehelläni normaalilämpö heiluu siinä 37 asteen pinnassa, lapsillani samaten.

Mä tunnen ihmisiä joilla normaalilämpö on 35,6 ja heillä on todellakin kuollut olo tuossa 37 asteen lämmössä.

Mulla ittellä normaalilämpö 36,6 ja kyllä mä oon kipiä jos lämpöä on 37,5 ja tasan tarkkaan oon sairaslomalla. Onneks tää neuvolas ei pakosta edes mitata lämpöä vaan kysytään vain onko kuumetta. Ja saikkua saa vaikka ei olisi kuumetta, mutta kunto on muuten huono.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Se että on väsynyt kun mittari näyttää 37 astetta, on ihan luonnollista, ei se ketään tapa tai tee toimintakyvyttömäksi. Pullamössö sukupolvi perkele. Ei kenenkään ruumiinlämpö pysy tikkana jossain tietyssä lukemassa, se vaihtelee hieman suuntaan jos toiseen aivan täysin luonnollisesti olosuhteiden mukaan. Keho toki yrittää korjata tätä erinäisillä keinoilla, mutta silti sitä tapahtuu.

Minä olen tätä "apua kuumetta, mittari 37,2" villitystä katsellut monta vuotta sivusta erinäisten sukulaisten suunnalta ja kyllä se aika hemmetin usein on motivaatiokuumetta, eikä oikeaa toimintakyvyttömyyttä. Oma kehonlämpö on siinä 36 tienoilla suurimman osan aikaa, mutta en minä kaadu maahan makaamaan jos mittari on 37,5. Kun mittari menee sinne 39 paikkeille niin se vaikutus on lähes välitön.

Ja tätä paskempaa kuntoa saa hakea.

Mun mielestä on aivan hullua että karseassa flunssassa siis voisi olla töissä kun ei kerran ole kuumetta! Meillä ainakin työterveys käskee kotiin pariksi päiväksi vaikkei olisi yhtään kuumetta, siellä on onneksi järkeä tässä asiassa. Itse olen ainakin flunssassa ihan tööt vaikka kuumetta ei olisi laisinkaan. Jos taas on kuumetta niin pitää olla reilusti yli 38 ennen kuin edes tunnen sitä. Olenkin monelle aika rajussa kuumeessa ollutkin töissä ennen kuin tajusin lähteä kotiin, mittasin kuumeen ja se oli 38,6. Ja tein ihan normaalisti töitä siihen asti. Kerran sairaanhoitaja ei meinannut millään uskoa, taas oli 38,6, kun hänen mielestään näytin silmistäni täysin terveeltä mutta kroppa hohkasi kuumana.

Ei kaikilla ihmisillä kuume edes nouse sairauksissa. Itsekin olen parhaillaan angiinassa eikä lämpö ole noussut lainkaan. Onneksi kävin yksityisellä lääkärillä ja ottivat nieluviljelyn. Kunnallisella puolella tuskin olisin päässyt edes terveydenhoitajan luokse kun ei ole kuumetta.

Se että on väsynyt kun mittari näyttää 37 astetta, on ihan luonnollista, ei se ketään tapa tai tee toimintakyvyttömäksi. Pullamössö sukupolvi perkele. Ei kenenkään ruumiinlämpö pysy tikkana jossain tietyssä lukemassa, se vaihtelee hieman suuntaan jos toiseen aivan täysin luonnollisesti olosuhteiden mukaan. Keho toki yrittää korjata tätä erinäisillä keinoilla, mutta silti sitä tapahtuu.

Minä olen tätä "apua kuumetta, mittari 37,2" villitystä katsellut monta vuotta sivusta erinäisten sukulaisten suunnalta ja kyllä se aika hemmetin usein on motivaatiokuumetta, eikä oikeaa toimintakyvyttömyyttä. Oma kehonlämpö on siinä 36 tienoilla suurimman osan aikaa, mutta en minä kaadu maahan makaamaan jos mittari on 37,5. Kun mittari menee sinne 39 paikkeille niin se vaikutus on lähes välitön.

Yritätsä tässä väittää että ei voi olla kuumeinen lamaantunut olo vielä 37,5 asteessa koska sullakaan ei oo? Vai mit vit?

Yritätsä tässä väittää että ei voi olla kuumeinen lamaantunut olo vielä 37,5 asteessa koska sullakaan ei oo? Vai mit vit?

Yritän väittää sitä että hyvin moni käyttää mitättömiä numeroita oikeutuksena johonkin marttyyrikuolemaan kuumeen käsissä. Pieni lämpö on vain osoitus kehon toimimisesta tautia vastaan, korkea lämpö on osoitus siitä että nyt on oikeasti syy himmailla ja levätä.

Niin että kun sinulla päälle 37 astetta ei tunnu missään niin kaikilla muillakin on samalla tavalla??

Minulla ei ole koskaan aikuisiällä edes noussut kuume 39 asteeseen. Enimmillään nippa nappa 38 ja olo on tosi heikko siinä vaiheessa. Tuo 37,2 tuntuu myös, tunnen oloni kuumeiseksi ja heikoksi eli ei se todellakaan mikään motivaatiokuume ole! Kiva jos sinulla ei tuo tunnu vielä missään, mutta ei kannata olettaa että muut tuntisivat samoin..

Kyllähän hyvin lievänkin lämmönnousun aikana voi olla hirveän paleleva ja kipeä olo. Ei se lämmön määrästä ole kyse ja sitähän artikkelissakin sanottiin, että vointi ratkaisee.

Yritän väittää sitä että hyvin moni käyttää mitättömiä numeroita oikeutuksena johonkin marttyyrikuolemaan kuumeen käsissä. Pieni lämpö on vain osoitus kehon toimimisesta tautia vastaan, korkea lämpö on osoitus siitä että nyt on oikeasti syy himmailla ja levätä.

nih.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;26452311:
Vointi ratkaisee.Mut on se vaan hölmöä, että heti pitää lähteä hakemaan saikkua. Luulisi että työnantajat luottaisvat enemmän omaan ilmoitukseen.

No pakko sitä saikkua on hakia jos se todistus vaaditaan...

Paskat se mitään pullamössösukupolvi-juttu oo jos ihmiset reagoi lämmön nousuun eri tavalla kuin sä. Sä et voi sanoa kaikkien puolesta mitä kukin tuntee.

Lämpöilykin on merkki siitä, että elimistössä on jotain bakteereja tai viruksia, jota vastaan lähtee taistelemaan. Eli myös tuolloin on joku sairaus elimistössä (tai voi tietysti olla alkuraskaudestakin johtuvaa). Ja samalla se on merkki että pitää levätä, että elimistö voi kuluttaa energian taudin tappamiseen. Jos ei lepää, voi kuume sen vuoksi nousta ja pitkittyä, kun muuten taudin olisi saanut pois jo päivässä parissa.

Yhteistyössä