Miten saada vuodenikäinen nukkumaan omaan sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja apua kaivataan
  • Ensimmäinen viesti
apua kaivataan
Lapsi nukkunut koko pienen ikänsä vieressäni. Imetys loppui muutama viikko sitten ja nyt suunnitelmissa saada lapsi omaan pinnikseensä nukkumaan. Ei ole kuin yhdet päikkärit nukkunut pinniksessä. Aina sinne siirtäessä silmät räpsähtää auki tai alkaa huutaa ja rauhoittuu vasta, kun pääsee syliin. Ei siis auta, jos pitää kättä selän päällä tai silittelee.. Oisko kellään vinkkejä?

"tiuku"
eipä oo mullakaan vinkkejä antaa... omakin 1v nukkuu vieressäni ja samaa oon miettiny. Huuto tulee heti kun nukkumaan pitäis ruveta pinniksessä, muuten siellä kyllä tykkää esim. leikkiä. Että vinkkejä kehiin jos jollakin niitä on antaa!

"kahden äiti"
Hmm, meillä molemmat ovat aina nukkuneet omissa sängyissään. En ymmärrä, miksei sitä lasta voi vaan laittaa sinne sänkyynsä, peitellä ja antaa nukkua rauhassa...

"Tipsu"
Meillä on kanssa nukkunut vieressä reilun vuoden ikäiseksi molemmat tissisankarit ja pinnasänky on ollut vieressä ilman laitaa, ns. sivuvaununa, mutta lapset siellä ei oo kauheesti viihtyneet. Sitten on siirrytty lasten sänkyyn niin, että se on meidän sängyn ja seinän välissä. Siellä toi 1,5 v kuopus nytkin nukkuu :)

"Tipsu"
[QUOTE="kahden äiti";26450511]Hmm, meillä molemmat ovat aina nukkuneet omissa sängyissään. En ymmärrä, miksei sitä lasta voi vaan laittaa sinne sänkyynsä, peitellä ja antaa nukkua rauhassa...[/QUOTE]

Lapset ei oo samanlaisia niinkuin ei me vanhemmatkaan :)

"viima"
meil pinnasänky on sivuvaununa. nukahtaa mun viereen ja sanon et äiti siirtää sut nyt omaan sänkyyn. sit nostan sinne. jos yöllä haluaa viereen niinpääsee helposti. välillä nukkuu lähes koko yön omas, tai vieres. joskus saattaa käydä vieres ja kömpii itte takas omaan sänkyyn. imetys loppu kun oli 9kk. nyt 1.5v ja edelleen nukutaan näin.

"Kettu"
Mun viesti taisi kadota, mutta lyhyemmin sama uudelleen, eli laita peitto vauvan ympärille ja ota syliin. KUn vauva rauhoittuu/nukahtaa niin siirrä omaan sänkyyn (tässä vaiheessa mä kuiskailen aina, että nyt äiti laittaa sinut omaan sänkyyn nukkumaan...) Laita peitto napakasti ympärille ja silittele/tassuttele hetki. Meillä tämä auttoi, kun ei kylmä sänky havahduttanut hereille.

Mulla oli esikoisen kanssa sama ongelma, nukkui omassa sängyssään vasta sitten, kun siirtyi "isojen" tyttöjen jatkettavaan sänkyyn n. 2 vuotiaana.Kuopus onneksi on nukkunut alusta asti yöt pinnasängyssä, ainoastaan aamuisin saatan ottaa meidän väliin nukkumaan, jos meinaa alkaa riekkumaan ennen kukon laulua.

Jotkut fiksut on sanoneet, että lapsen tulisi saada nukahtaa ja herätä samassa paikassa. Eli ettei lasta saisi nukuttaa vaikkapa vanhempien viereen ja siirtää siitä omaan sänkyyn...en tiedä, onko siinä perää, mutta jospa jollain konstilla saisitte lapsen simahtamaan pinnikseen? Siedätyshoidolla :D, pikkuhiljaa taputtelemalla ja rauhoittelemalla, ilman että otatte syliin.

Ja sängyn kuulemma pitäisi olla vain nukkumista varten - sinne ei saa laittaa rangaistukseksi, se ei ole leikkipaikka.

Mun 2 ekaa lastani kyllä nukkui mun vieressä 2,5 v ikäiseksi asti suunnilleen, eli sinänsä oon aika huono neuvomaan :xmas:

"viima"
Jotkut fiksut on sanoneet, että lapsen tulisi saada nukahtaa ja herätä samassa paikassa. Eli ettei lasta saisi nukuttaa vaikkapa vanhempien viereen ja siirtää siitä omaan sänkyyn...en tiedä, onko siinä perää, mutta jospa jollain konstilla saisitte lapsen simahtamaan pinnikseen? Siedätyshoidolla :D, pikkuhiljaa taputtelemalla ja rauhoittelemalla, ilman että otatte syliin.

Ja sängyn kuulemma pitäisi olla vain nukkumista varten - sinne ei saa laittaa rangaistukseksi, se ei ole leikkipaikka.

Mun 2 ekaa lastani kyllä nukkui mun vieressä 2,5 v ikäiseksi asti suunnilleen, eli sinänsä oon aika huono neuvomaan :xmas:
mut tossakin 'samassa paikassa herää kuin menee nukkumaan' niin mikä on se rja? eli jos oma sänky on 25cm päästä äidistä niin onko se liikaa? tai jos nukahtaa vaunuihin kotona eteisssä ja vaunut liikkuu naapuriin niin onko se väärin. kyllä ymmärrän ettei siirretä huoneesta toiseen.

toisaalta olen itse lapsena mennyt aina nukkumaan vanhempien sänkyyn josta äiti talutti minut omaan punkkaan. sanoi vain että mene omaan sänkyyn nukkumaan ja kävelin kiltisti.

[QUOTE="viima";26450733]mut tossakin 'samassa paikassa herää kuin menee nukkumaan' niin mikä on se rja? eli jos oma sänky on 25cm päästä äidistä niin onko se liikaa? tai jos nukahtaa vaunuihin kotona eteisssä ja vaunut liikkuu naapuriin niin onko se väärin. kyllä ymmärrän ettei siirretä huoneesta toiseen.
[/QUOTE]
En todellakaan tiedä...en ole tuota koskaan itse toteuttanut, enkä toteuta. Nuo simahti ties minne (sohva, syli, auto, rattaat, lattia...), ja kannoin siitä sänkyyn nukkumaan. Samoin aion tehdä kolmannen muksun kanssa, jahka hän tajuaisi syntyä :)

[QUOTE="viima";26450733]mut tossakin 'samassa paikassa herää kuin menee nukkumaan' niin mikä on se rja? eli jos oma sänky on 25cm päästä äidistä niin onko se liikaa? tai jos nukahtaa vaunuihin kotona eteisssä ja vaunut liikkuu naapuriin niin onko se väärin. kyllä ymmärrän ettei siirretä huoneesta toiseen.

[/QUOTE]

Muistelen lukeneeni, että lapsi nukahtaa uudelleen, jos sattuu heräämään kesken unien yöllä, kun huomaa olevansa samassa paikassa edelleen.

"viima"
Muistelen lukeneeni, että lapsi nukahtaa uudelleen, jos sattuu heräämään kesken unien yöllä, kun huomaa olevansa samassa paikassa edelleen.
kyl mä sen ymmärrän. et on aika ihmeissään jos nkahti vanhemman kainaloon ja herää toisesta huoneesta. mut jos pinnis on esim sivuvaununa niin onko se matka liika? ja riittääkö että lapselle sanoo että nyt siirrytään. meillä ainakin lapsi selvästi jännittää lihakset nostoa varten kippuraan kun hänelle puhuu. tai itse pyörähtää omalle patjalle nukkumaan.

tiiteni harmaana
Mun tekisi mieli myös laittaa jo eri sänkyyn tuo vuoden täyttävä tyttö. On alkanut ihan kauheasti myllätä ja poukkoilla unissaan. Välillä on ihan poikittain ja kun potkuttelee unissaan niin koko sänky hytkyy. Ei vain ole koskaan nukkunut pinnasängyssä. Rottinkikorissa yritin ihan pienenä nukuttaa, mutta en osannut itse nukkua kun vauva ei ollut vieressäni. Imetän vieläkin 1-2 kertaa yöllä ja helppoahan se on kun ei tarvii itse nousta ylös sitä varten. Unipussissa tuo nukkui rauhallisemmin, mutta nyt on ollut kuumeinen niin en ole viitsinyt pussiin laittaa. Voihan se levottomuus olla pelkästään siitä sairastamisestakin kiinni.

[QUOTE="kahden äiti";26450511]Hmm, meillä molemmat ovat aina nukkuneet omissa sängyissään. En ymmärrä, miksei sitä lasta voi vaan laittaa sinne sänkyynsä, peitellä ja antaa nukkua rauhassa...[/QUOTE]

Saat olla onnellinen jos ei ole aavistustakaan millaista showta aika monen lapset pitävät nukkumaanmenosta, jos arvelet että lapsen voi noin vaan l"aittaa nukkumaan rauhassa."

Mä olen tehnyt silleen, että oon vaan laittanut sen lapsen sinne omaan sänkyynsä, peitellyt ja toivotellut hyvät yöt. Kun on huutanut, oon toistanut saman aina monta kertaa. Välillä käynyt laittamassa tuttia ja rauhoitellut. Tosin mun lapsi oli reilut puolivuotias sillon. Nyt oma sänky on niin rakas ettei muualla oikeen nukukaan, mikä on myös kyllä rasittavaa välillä.

tartsika
Mä siirsin lapsen vierestä omaan huoneeseen pinnikseen vähän ennen 1v-synttäreitä. Vein lapsen sänkyyn kun vaikutti väsyneeltä, käärin peittoon ettei pääse käsillä huitomaan turhia, annoin maitoa, sitten tutin ja istuin vieressä ja silittelin lasta kunnes nukahti. Nukahtamisen jälkeen oon yleensä löysyttänyt peittoa ettei herää siihen että on "jumissa". Meillä ainakin toiminut näin hyvin ja helposti.

Yhteistyössä