Kuinka kallis häälahja on riittävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häävieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häävieras

Vieras
Paljonko pitää häälahjaan laittaa teidän mielestä rahaa että kehtaa mennä? Onko parempi vasta kiitos ei kutsuun, jos ei pysty ostamaan kallista lahjaa? Joku sanoi että laskukaavan pitäis olla sellainen, että pariskunnan pitäis tuoda lahja jonka arvo vastaa heidän aiheuttamien tarjoilukulujen hintaa...muita mielipiteitä?

just mietin samaa, kun päätimme viedä rahaa nuorelle, oikeasti nuorelle, parille. Kaksi aikuista ja kolme lasta...vaikea päätös, mutta älkää ihmeessä tuon vuoksi pois jääkö!

Vähän niin se kai menee, että tarjoilukulut "peitetään" lahjalla, mutta sanoisin, että varallsuuden mukaan. Jokainen antaa mitä pystyy, eikä yksikään hääpari voi olettaa että lahjan antajan pitäisi joutua kärsimään sen summan vuoksi tai tekemään velkaa. Itse en oleta saavani lahjoja ollenkaan.

Me oltiin mieheni työkaverin häissä ja ostettiin lahjalistalta sinne noin 60 euron arvoiset lahjat. Ideana oli juurikin kattaa ne ruokakulut.

Omiin häihini laitoimme lahjalistalle lahjoja, joiden arvo oli 10-46 euroa...ideana juurikin se, ettei kenenkään tarvitse jäädä häistä pois siksi, ettei ole juurikaan varaa lahjoihin. Toki mukaan olisi saanut tulla myös ilman lahjaa, mutta kyllähän se niin menee, että kaikki kuitenkin haluaisivat jotenkin muistaa. Me annettiin siihen mahdollisuus 10 eurolla :)

Kutsussa myös painotettiin sitä, että juhlakansa laittaa päälleen parasta mitä kaapista löytyy, eli ettei sitä varten tarvitse lähteä kaupoille. Kyllä kaikilla nyt jotakin semmoista on, että voi meidän häihimme tulla :)

Me oltiin mieheni työkaverin häissä ja ostettiin lahjalistalta sinne noin 60 euron arvoiset lahjat. Ideana oli juurikin kattaa ne ruokakulut.

Omiin häihini laitoimme lahjalistalle lahjoja, joiden arvo oli 10-46 euroa...ideana juurikin se, ettei kenenkään tarvitse jäädä häistä pois siksi, ettei ole juurikaan varaa lahjoihin. Toki mukaan olisi saanut tulla myös ilman lahjaa, mutta kyllähän se niin menee, että kaikki kuitenkin haluaisivat jotenkin muistaa. Me annettiin siihen mahdollisuus 10 eurolla :)

Kutsussa myös painotettiin sitä, että juhlakansa laittaa päälleen parasta mitä kaapista löytyy, eli ettei sitä varten tarvitse lähteä kaupoille. Kyllä kaikilla nyt jotakin semmoista on, että voi meidän häihimme tulla :)

Kivasti ajattelitte ja toimitte :).

hmm, me oltiin viimekesänä kahdissa häissä, toisissa meni 50e/naama ja toisissa 100e/naama JA multa ei kysytty mitään!! En olisi kyllä noin paljoa laittanut kumpaankaan hääpariin, sori vaan. En tuntenut ekoja lähes ollenkaan ja toinenkin oli kasvoilta tuttu mulle. Mutta menimikämeni.. Ja kaurapuuroa loppukuu ;)

Mutta sanoisin, että miltä itsestä tuntuu, niin se pitää laittaa.

Riittävä olisi mielestäni lahja, joka on valittu ajatuksella ja hääparia ajatellen antajan varallisuuden mukaan. Se vakio taitaa olla vähintään 50e. Itse karsastan sitä ajatusta, että hääjuhlien tarjoilu maksatetaan vierailla. Kallista lystiähän se on, mutta myös ne häät pitäisi budjetoida varallisuuden mukaan. Mielestäni alkaa heittää yli jos kaikkia juhlavieraitaan ei edes kunnolla tunne, tai kutsutaan pelkästä velvollisuudesta johonkin se raja pitäisi vetää. Itse olen ollut isoissa häissä, joissa osa vieraista ei ollut koskaan edes nähnyt toista hääparista ja kuitenkin yhdessä olivat olleet jo vuosia. Kukin tyylillään, mutta ihan sitäkään en ymmärrä ja samalla se vieraiden määrä paisuu todella isoksi. En ainakaan itse juhlia järjestäessäni odota, että vieraat maksavat kuluja. Olen juhlat halunnut, ja toivon kutsuttujen tulevan paikalle koska ovat ihmisiä joiden kanssa haluan juhlan jakaa.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
tasan sen verran kuin itsellään on varaa. jos ei ole varaa kuin 20e lahjaan se on riittävä samoin jos on varaa niin se voi maksaa vaikka tuhansia euroja. mielestäni lahjan tarkoitus ei ole viedä antajaa vararikkoon ja jokainen ostaa sen mukaan mitä pystyy.

eihän häävieras voi etukäteen tietää että mitä on tarjolla ja mitä järjestäjä on siitä joutunut maksamaan

aapeen kuulema laskukaava ei siis ole relevantti vaan jokainen ostakoon omalle kukkarolle sopivan lahjan

[QUOTE="kolmen äiti";26444288]Riittävä olisi mielestäni lahja, joka on valittu ajatuksella ja hääparia ajatellen antajan varallisuuden mukaan. Se vakio taitaa olla vähintään 50e. Itse karsastan sitä ajatusta, että hääjuhlien tarjoilu maksatetaan vierailla. Kallista lystiähän se on, mutta myös ne häät pitäisi budjetoida varallisuuden mukaan. Mielestäni alkaa heittää yli jos kaikkia juhlavieraitaan ei edes kunnolla tunne, tai kutsutaan pelkästä velvollisuudesta johonkin se raja pitäisi vetää. Itse olen ollut isoissa häissä, joissa osa vieraista ei ollut koskaan edes nähnyt toista hääparista ja kuitenkin yhdessä olivat olleet jo vuosia. Kukin tyylillään, mutta ihan sitäkään en ymmärrä ja samalla se vieraiden määrä paisuu todella isoksi. En ainakaan itse juhlia järjestäessäni odota, että vieraat maksavat kuluja. Olen juhlat halunnut, ja toivon kutsuttujen tulevan paikalle koska ovat ihmisiä joiden kanssa haluan juhlan jakaa.[/QUOTE]

Mut kun ei niitä saa enää itse ajatella, niitä lahjoja :( Kutsuissa on järjestään että "meillä on jo kaikkea, tilille xxx sopii laittaa rahaa häämatkaa / hääkuluja varten" ja sitten kirotaan kaksplussalla jos saatiinkin jotain tavaraa.

meillä oli kutsussa että: kaikkea on jo, eli tulkaa tyhjin käsin, on mukavampi halata:D
aika hyvin porukka uskoikin, muutamaa jäärää lukuunottamatta.
miehen suku auttoi järjestelyissä, siskoskonsa ihan ripitin kukkien hinnan takia kun ei meinannut ottaa maksua..

riippunee siitä mikä on suhde hääpariin. poikamme meni naimisiin, niin annettiin 500 euroa, nyt mennään serkkupoikani häihin ja ajattelin 50 euroa viedä. mä en ole ikinä ajatellu, enkä ajattele, että rahaa pitää viedä sen verran, että tarjoilukulut peittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26444744:
riippunee siitä mikä on suhde hääpariin. poikamme meni naimisiin, niin annettiin 500 euroa, nyt mennään serkkupoikani häihin ja ajattelin 50 euroa viedä. mä en ole ikinä ajatellu, enkä ajattele, että rahaa pitää viedä sen verran, että tarjoilukulut peittyy.

No eihän se nyt kirjaimellisesti tarkoitakaan että maksa omasta ruoastasi. Nakki 2€...vaan se on hyvä nyrkkisääntö siihen, että jos perheestä osallistuu esim. 2 ihmistä n. 50€ on o.k raha, jos vielä päälle 2 lasta, niin vähän enemmän kuin tuo 50€. Jos perheestä osallistuu 2 aikuista, on se 100€ silloin mielestäni ihan kohtuullinen summa. Jokaiselta 25€, ei ole paljon.

[QUOTE="Vieras";26444762]No eihän se nyt kirjaimellisesti tarkoitakaan että maksa omasta ruoastasi. Nakki 2€...vaan se on hyvä nyrkkisääntö siihen, että jos perheestä osallistuu esim. 2 ihmistä n. 50€ on o.k raha, jos vielä päälle 2 lasta, niin vähän enemmän kuin tuo 50€. Jos perheestä osallistuu 4 aikuista, on se 100€ silloin mielestäni ihan kohtuullinen summa. Jokaiselta 25€, ei ole paljon.[/QUOTE]

Ei kun siis 4 aikuista...

tasan sen verran kuin itsellään on varaa. jos ei ole varaa kuin 20e lahjaan se on riittävä samoin jos on varaa niin se voi maksaa vaikka tuhansia euroja. mielestäni lahjan tarkoitus ei ole viedä antajaa vararikkoon ja jokainen ostaa sen mukaan mitä pystyy.

Peesi tälle.

Meillä on onneksi ihan fiksu ystäväpiiri ja sukulaiset. Ei ole ollut mitään yliampuvia toiveita. Mä tykkään siitä, ettei ahnehdita lahjoja. Silloin antaa mielellään enemmänkin :)

Viimeksi annoimme siskon tyttärelle 150€ rippilahjaksi. Emme päässeet valitettavasti juhliin.

No onkos se sitten kovin mielikuvituksetonta antaa pelkästään sitä rahaa lahjaksi? Itse ajattelen että annan mieluummin selkeästi rahalahjan kuin että mietin pääni puhki mitä ostan lahjaksi parille jolla on jo huushollit olleet vuosia ja sitä tavaraa on kuitenkin varmasti kertynyt. Mitään lahjalistaa ei siis ole olemassa. Morsiamelta kysyin suoraan että mitäs toivovat lahjaksi niin totesi vaan että vaikka joku lahjakortti paikkaan josta saa esim lautasia. No täällä ei hirveästi noitakaan vaihtoehtoja ole joten ajattelin että annan rahana niin saavat itse päättää mitä tekevät.
Mieluummin siis vaikka se kakskymmppinen rahana kuin jotain turhaa tilpehööriä jolla ei tee mitään tai joka ei ole hääparin maun mukainen ja jää siksi kaappiin lojumaan.

Yhteistyössä