Onko mun miehelle tulossa psykoosi? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peloissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peloissaan

Vieras
Miehellä on siis käytössään ollut masennuslääkitys, mutta koska se ei ole pahemmin olotilaan auttanut, ja viime aikoina mies on nukkunut erittäin huonosti ja nähnyt jatkuvasti painajaisia, hän on parhaillaan vaihtamassa lääkitystä. Asteittain kolmen päivän ajan entisen lääkkeen annostusta pienennettiin, ja tänään hän otti aamulla jo uuden lääkkeen. Aiemmin miehellä on ollut käytössä myös "iltalääke", joka auttoi nukahtamaan ja jonka oli tarkoitus myös vähentää niitä painajaisia.

Nyt mies ei ole moneen yöhän nukkunut juuri ollenkaan, aina kun nukahtaa niin painajaiset alkaa ja monta kertaa yössä olen itsekin herännyt siihen kun mies huutaa unissaan, kunnes herää hikisenä. Nyt aamulla valitti, että on hänellä on niin epätodellinen olo, vaikea erottaa milloin nukkuu ja milloin on hereillä kun kaikki tuntuu vähän samalta painajaiselta...

Onko jollain kokemusta vastaavasta, onko tuo nyt ihan normaalia lääkkeen vaihtamiseen liittyvää?

Lääkkeen vaihto voi varmaan tuoda omia harmejaan ennekuin uusi alkaa kunnolla toimia. Kuulostaa että tarvitsisi ehkä iltaan jotain unta antavaa, heti huomenna soittoa hoitavalle lääkärille.

Minulla ollut psykoosi ja kuulostaa kyllä juuri tuolta, todellisuudentaju alkoi hämärtymään pikkuhiljaa kunnes hävisi kokonaan. En enää tiennyt mikä on totta ja mikä kuvitelmaa. Onko teidän paikkakunnallanne akuuttipäivystysnumeroa mihin voisi soittaa ja kysyä apua. Tai menkää poliklinikalle. Sinne minut vietiin ja ohjattiin siitä hoitoon. Kuulostaa siltä että miehesi tarvitsee ihan psykoosilääkkeen, masennuslääke ei tehonnut ainakaan minun tilaani (vakava synnytyksenjälkeinen masennus).

Kannattaa tosiaan mahdollisimman pian soittaa apuja, ennen kuin tilanne pahenee. Onko jotain akuuttityöryhmää joka päivystää myös viikonloppuisin? Tai sit heti aamulla soittakaa lääkärille asiasta.

[QUOTE="vieras";26439687]Lääkkeen vaihto voi varmaan tuoda omia harmejaan ennekuin uusi alkaa kunnolla toimia. Kuulostaa että tarvitsisi ehkä iltaan jotain unta antavaa, heti huomenna soittoa hoitavalle lääkärille.[/QUOTE]

Joo, miehellä oli aiemmin se "iltalääke", mutta nyt se siis lopetettiin lääkkeenvaihdoksen yhteydessä, koska uusilla masennuslääkkeillä ei pitäisi olla sitä aiempien sivuvaikutusta, että unen saaminen vaikeutuu ja tulee painajaisia. Voikohan tuo olla "vierotusoiretta" siitä iltalääkkeen lopettamisesta?

[QUOTE="ilona";26439694]Minulla ollut psykoosi ja kuulostaa kyllä juuri tuolta, todellisuudentaju alkoi hämärtymään pikkuhiljaa kunnes hävisi kokonaan. En enää tiennyt mikä on totta ja mikä kuvitelmaa. Onko teidän paikkakunnallanne akuuttipäivystysnumeroa mihin voisi soittaa ja kysyä apua. Tai menkää poliklinikalle. Sinne minut vietiin ja ohjattiin siitä hoitoon. Kuulostaa siltä että miehesi tarvitsee ihan psykoosilääkkeen, masennuslääke ei tehonnut ainakaan minun tilaani (vakava synnytyksenjälkeinen masennus).[/QUOTE]

Mutta sit sekin tuntuu tyhmältä, että jos lääkitystä nyt taas lähdetään muuttamaan, vaikka tuo voi olla ohimenevää kai kuitenkin, lääkkeenvaihdoksesta johtuvaa... Tää on näissä tosi hankalaa, kun mistään lääkkeistä sitä lopullista vaikutusta ei näe heti...

Tärkeintä olisi saada miehesi nukkumaan, vaikka sitten jollakin nukahtamislääkkeellä. Masennuslääkkeissähän kestää jonkin aikaa ennen kun alkavat vaikuttaa. Miehesi ehtii mennä psykoosiin ennen sitä jos ei nuku käytännössä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäriin yhteyttä!;26439742:
Unideprivaatio tekee tuon jo yksistäänkin. Puhelu lääkäriin ja mies nukkumaan, sitten vasta tietää mitä muuta siellä kolisee.
Peesaan tätä. Jos ei saa nukuttua menee keneltä vain todellisuudentaju.

Minulla paroksetiinilääkityksen lopettaminen aiheutti muutamaksi yöksi aivan kauheita, hyvin todentuntuisia painajaisia, koin myös n.s unihalvauksen, jollaisia ei ole ollut varhaislapsuuden jälkeen. Tuntui tosiaan, että en uskalla mennä nukkumaan ollenkaan.

Nyt on mies nukkumassa, nukkunut tunnin jo ihan hyvin. Sanoi ennen nukkumaanmenoa että olo on suht normaali jos katselee vain eteenpäin, mutta jos kääntelee nopeasti silmiä sivuille niin tulee päänsärkyä ja hän säpsähtelee, koska näkökentässä näkyy "liikettä". Mutta ei varmaan kuitenkaan mitkään harhat kyseessä, koska mies tiedostaa että johtuvat nyt tästä tilanteesta, eikä sekoita todellisuuteen? Myös kovat äänet kuulemma saavat päänsäryn aikaan. Ihan normaalistihan tuo aamupäivän painoi pihalla ulkohommia...

Mies sanoi että soittaa huomenna lääkäriin ja pitäähän hänen ottaa sairaslomapäivä jos olo on edelleen yhtä outo. Muuten sanoi vaan että jos pahenee niin lähtee käymään terveyskeskuksen päivystyksessä, tai jos rupeaa ihan sekoilemaan niin käski minun soittaa hätänumeroon...

Sanoi ennen nukkumaanmenoa että olo on suht normaali jos katselee vain eteenpäin, mutta jos kääntelee nopeasti silmiä sivuille niin tulee päänsärkyä ja hän säpsähtelee, koska näkökentässä näkyy "liikettä".

Kun aikoinaan aloin syödä Ketipinoria ahdistukseen (juurikin "iltalääkkeenä"), ensimmäisinä päivinä oli juuri tuollaista. Säikähtelin kaikkea liikettä, pieniäkin ääniä ja oli olo kuin tukevassa humalassa.

Meni ohi muutamassa päivässä.

Viimeksi muokattu:
Itsellä oli samanlaisia oireita kun masennuslääke loppui kesken ja sain vieroitusoireita. Nukkuminen auttaa ja olo on luultavasti kahden normaalisti nukutun yön jälkeen jo tavallinen. Menkää vaikka terveyskeskuksen päivystykseen, miehellesi mahdollisesti voidaan ehdottaa muutaman päivän osastojaksoa että saadaan lääkitys kohdilleen (suosittelen erityisesti jos teillä on lapsia), mutta voitte halutessanne mennä yhdessä kotiinkin jos saatte hänelle psykoosinesto ja unilääkkeen. Pyri olemaan miehesi kanssa koko ajan äläkä päästä nyt yksinään liikkeelle.

Kyllä nuo minusta ennemmin kuulostaa normaalilta masennuslääkkeiden aloitussivuvaikutuksilta.
Minulla oli aikoinaan juuri samanlaista. Kun päätä käänteli, niin ikäänkuin silmät ei seuranneet perässä, vaan näkökenttä meni ihan sekaisin ja tuli päänsärkyä.
On vieläkin tälläistä, kun niskat on jumissa. Aivot käy tyhjäkäynnillä.
Ja tuo epätodellinen olo on enemmän kuin tyypillinen sivuvaikutus noissa lääkityksissä, ja minulle myös epätodellista oloa aiheuttaa niskavaivat.
Helposti kun on huonosti nukuttuja öitä, niin tulee lihasjännitystä. Kokeileppa hieroa miehesi niskahartia seutua, voi olo vähän helpottaa.
Tokihan se on totta, että jos ei nuku niin kyllä siinä se todellisuudentaju hämärtyy, joka ei automaattisesti psykoosia tarkoita.
Minä olen joutunut valvomaan kolme vuorokautta, syystä, että oli menoa, enkä pystynyt nukkumaan. Myös mieheni joutui tämän ajan valvomaan.
Kyllä me molemmat nähtiin "harhoja" kun väsymys meni siihen pisteeseen, että aivot tuntui menevän ns.pois päältä väkisellä, vaikka kuinka yritti valvoa vielä iltaan, että pääsisi nukkumaan.
Miehesi on vielä realiteeteissaan, koska on itse huolissaan tilanteestaan.
Pystyy siis kertomaan, että on huolissaan, suunnittelemaan päivystykseen menoa jne.
Uni olisi se ensimmäinen parannuskeino luonnollisesti.
Mutta ei se psykoosi nyt mikään välttämätön vaihe tässä ole.

Ei kuulosta psykoosilta. Jos kKetipinoria on käyttänyt, niin siinä on pahoja sivuvaikutuksia, kun lopettaa. Siinä lopettamisen jälkeen voi olla unettomuutta pitkään (jos oikein kauan käyttää, niin voi olla että uni ei koskaan enää palaa normaaliksi.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Nyt on mies nukkumassa, nukkunut tunnin jo ihan hyvin. Sanoi ennen nukkumaanmenoa että olo on suht normaali jos katselee vain eteenpäin, mutta jos kääntelee nopeasti silmiä sivuille niin tulee päänsärkyä ja hän säpsähtelee, koska näkökentässä näkyy "liikettä". Mutta ei varmaan kuitenkaan mitkään harhat kyseessä, koska mies tiedostaa että johtuvat nyt tästä tilanteesta, eikä sekoita todellisuuteen? Myös kovat äänet kuulemma saavat päänsäryn aikaan. Ihan normaalistihan tuo aamupäivän painoi pihalla ulkohommia...

Mies sanoi että soittaa huomenna lääkäriin ja pitäähän hänen ottaa sairaslomapäivä jos olo on edelleen yhtä outo. Muuten sanoi vaan että jos pahenee niin lähtee käymään terveyskeskuksen päivystyksessä, tai jos rupeaa ihan sekoilemaan niin käski minun soittaa hätänumeroon...
Rauhoita miestä, että lääkkeiden sivuvaikutuksia. Ei ole sekoamassa varmastikaan.

Tulin vielä kertomaan miten päivä meni... Eli kyllä tosiaan kyseessä taitaa olla vain edellisen lääkkeen lopetuksesta aiheutuneet vieroitusoireet ja uuden lääkkeen aloituskankeus. Edellinen lääke oli siis Venlafaxin ja mies lopetti lääkkeen käytön psykiatrin ohjeen mukaan kolmessa päivässä. Sen "iltalääkkeen" (en muista nimeä) ottamista mies ei olekaan vielä kokonaan lopettanut, mutta koska sitäkin ollaan lopettamassa niin annostusta on pienennetty. Voi siis olla kahdet lopettamisesta aiheutuvat sivuoireet yhtä aikaa... Lääkäri ei maininnut sanallakaan että lääkkeiden lopettamisesta voisi aiheutua jonkinlaista harmia, mutta kun mies tuossa vähän googletteli niin hyvin samankaltaisia kokemuksia oli muillakin. Mies vapisi ja hikoili koko illan ja sanoi että korvissa ja päässä soi, silmissä vilisee ja koko ajan on tunne kuin putoasi jostain. Olisi käynyt päivystyksessä että olisi saanut edes jotain unilääkettä. Hän sanoi pelkäävänsä nukkumista. Mutta päivystyksessä oli tietenkin tuntikausien jonot ja hoitaja suositteli yhteydenottoa hoitavaan lääkäriin, joten mies päätti sitten odottaa huomiseen. Säälittää niin miesparka, ihan umpikujassa kun ei voi nukkua eikä valvoa eikä varmaan huomenna mennä töihin mutta täällä kotona minun ja mekastavien lasten kanssa hänellä on varmaan vielä kamalampaa... :(

Nyt on mies nukkumassa, nukkunut tunnin jo ihan hyvin. Sanoi ennen nukkumaanmenoa että olo on suht normaali jos katselee vain eteenpäin, mutta jos kääntelee nopeasti silmiä sivuille niin tulee päänsärkyä ja hän säpsähtelee, koska näkökentässä näkyy "liikettä".

Mulla oli yhden masennuslääkityksen lopettamisen aikoihin ainakin ihan tuota samaa. :) Näin siis tosi jatkuvasti näkökentän sivussa jotain liikettä. Ja mitä Venlafaxinista olen lukenut, saattaa siitä irtautuminen olla melko rajukin prosessi. Eli tsemppiä teille, luultavasti päivä päivältä helpottaa!

Huh, venlafaksiini on "kuuluisa" siitä millaset vierotusoireet se aiheuttaa. Mulla itellä se käytössä, ja jos lääkkeen otto myöhästyy parilla tunnillakin, niin heti "vippaa" aivoissa, silmät ei seuraa pään liikettä ja tuntuu niin kuin aivot heiluisivat päässä. Myös paroksetiinin ja essitalopraamin lopetus on tuonut kovia vierotusoireita. Ja jälkimmäisen lopetin pikkuhiljaa parissa viikossa ja silti se oli ihan hirveää.

Tulin vielä kertomaan miten päivä meni... Eli kyllä tosiaan kyseessä taitaa olla vain edellisen lääkkeen lopetuksesta aiheutuneet vieroitusoireet ja uuden lääkkeen aloituskankeus. Edellinen lääke oli siis Venlafaxin ja mies lopetti lääkkeen käytön psykiatrin ohjeen mukaan kolmessa päivässä. Sen "iltalääkkeen" (en muista nimeä) ottamista mies ei olekaan vielä kokonaan lopettanut, mutta koska sitäkin ollaan lopettamassa niin annostusta on pienennetty. Voi siis olla kahdet lopettamisesta aiheutuvat sivuoireet yhtä aikaa... Lääkäri ei maininnut sanallakaan että lääkkeiden lopettamisesta voisi aiheutua jonkinlaista harmia, mutta kun mies tuossa vähän googletteli niin hyvin samankaltaisia kokemuksia oli muillakin. Mies vapisi ja hikoili koko illan ja sanoi että korvissa ja päässä soi, silmissä vilisee ja koko ajan on tunne kuin putoasi jostain. Olisi käynyt päivystyksessä että olisi saanut edes jotain unilääkettä. Hän sanoi pelkäävänsä nukkumista. Mutta päivystyksessä oli tietenkin tuntikausien jonot ja hoitaja suositteli yhteydenottoa hoitavaan lääkäriin, joten mies päätti sitten odottaa huomiseen. Säälittää niin miesparka, ihan umpikujassa kun ei voi nukkua eikä valvoa eikä varmaan huomenna mennä töihin mutta täällä kotona minun ja mekastavien lasten kanssa hänellä on varmaan vielä kamalampaa... :(

Aika nopea lopetus Venlafaxinista, siinä voi tulla rajujakin lopetusoireita. Juuri hikoilua, näköoireita, vapinaa, ja sellaisia päänsisäisiä sähköiskun tunteita. lääkäriin yhteys mahd pian, ja hitaampi lopetus tai vaihto olisi minusta paikallaan. Onko miehesi hoitava lääkäri psykiatri?

Juu tuossa voi kamalia oloja olla jopa kuukausia jälkeenpäin. Itsellä oli huimausta ja pahoinvointia kauan. Menee kyllä lopulta ohi. Harmi, että lääkärit eivät sitä kerro, jos tietävätkään aina. Jos ei osaa hakea itse tietoa, niin varmaan tosi ikävä tilanne. Sinunkin miehesi ehti jo epäillä tulevansa hulluksi :(.

Yhteistyössä