Työtön ja kouluttamaton vai työtön ja koulutettu?Alkuperäinen kirjoittaja työtön maisteri;26413905:Entä jos hän olisi työtön?
Työtön ja kouluttamaton vai työtön ja koulutettu?Alkuperäinen kirjoittaja työtön maisteri;26413905:Entä jos hän olisi työtön?
Työtön ja koulutettu.Työtön ja kouluttamon vai työtön ja koulutettu?
Harvassa on nykyään sellaiset ihmiset, jotka eivät olisi koskaan olleet päivääkään työttömänä. Riippuu siitä asenteesta tuossakin tilanteessa, jos työt ei kiinnosta niin ei ole mitään väliä omalta kantilta onko koulutettu vai kouluttamaton - ei kiinnosta. Jos taas pyrkii työttömänä eteenpäin (opiskelee lisää, etsii ahkerasti töitä, opettelee omatoimisesti uusia taitoja), niin ottaisin ennemmin sen koulutetun.Alkuperäinen kirjoittaja työtön maisteri;26413931:Työtön ja koulutettu.
Tää on hienoo, mut ei välttämättä auta mitään. Pitää olla suhteita ja/tai työkokemusta. Jälkimmäistä saa vain, jos on ensin mainittua. Ilmankin suhteita pääsee, jos on vankka työkokemustausta. Ihana paradoksi.Jos taas pyrkii työttömänä eteenpäin (opiskelee lisää, etsii ahkerasti töitä, opettelee omatoimisesti uusia taitoja), niin ottaisin ennemmin sen koulutetun.
Siksipä kirjoitinkin yleensä sanan aina sijastaAlkuperäinen kirjoittaja Isämies;26413643:Olet ymmärtänyt osittain väärin. Toki on aloja, joilla akateeminenkin koulutus kytkeytyy ihan puhtaasti johonkin ammattiin. Mutta huomattavasti useammin akateeminen koulutus tarjoaa pelkästään välineitä maailman ja ihmisen ymmärtämiseen. Näitä välineitä voi sitten pyrkiä hyödyntämään eri tavoin - toiset tekevät näistä itselleen ammatin, toisille koko tämä akateeminen "työkalupakki" jää enemmän ikään kuin resurssiksi, josta kuitenkin voi aina tarvittaessa ammentaa.
Itselleni koulutus ei siis todellakaan tarkoita pelkkää ammatillista suuntautumista, vaan ylipäätään tietynlaista asennetta elämään. Näin ollen en voisikaan kuvitella eläväni itseäni huomattavasti vähemmän koulutetun kumppanin kanssa ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, myös vaimolleni asia on ihan yhtä selkeä. (Koska joku sitä kuitenkin kysyy, niin itse olen siis tohtori ja vaimoni on (vielä toistaiseksi) lisensiaatti).
Niitä tässäkin keskustelussa kuulutettuja kädentaitoja ei meistä kummastakaan ole kuitenkaan koulutuksella onnistuttu täysin kitkemään. Itse olen mm. rakentanut talomme pääosin omin käsin, teen itse lähes kaikki remontit autooni ja moottoripyörääni jne. Mutta vastapainoksi meillä on kodissamme myös kohtuullisen hyvin varustettu kirjastohuone ja meillä ylipäätään luetaan paljon ja keskustellaan kirjallisuudesta - myös lasten kanssa.
Tässä ketjussa on - mistähän syystä, muuten? - sotkettu koulutuskeskusteluun mukaan myös tulotaso, jonka tulisi tietysti olla täysin eri asia. Osa esim. akateemisen tutkijakoulutuksen saaneista ansaitsee toki aivan mukavasti, mutta suurempi osa sijoittunee tulojensa osalta aika lailla keskiluokkaan. Itse ymmärrän tuon tulokeskeisen ajattelun ehkä heijastumaksi jostain sen tyyppisestä näkemyksestä, että koulutuksen tulisi konkretisoitua korkeana tulotasona. Tai sitten vaihtoehtoisesti niin, että jotkut kompensoivat "koulutusvajettaan" asettamalla mahdollisimman korkean tulotason ikäänkuin itseisarvoiseksi tavoitteeksi.
Mitä tarkoitat? Kyllähän täällä palstalla on monenlaisia ihmisiämiten tää mies on tälle palstalle eksynyt???? vai olenko minä sekaisin ja luulen vain olevani kaksplussalla????
Onko työ keskeinen arvo elämässä tai suhteessa...? Jos ajatellaan mitä ihmisyys, läheisyys, onni ym. ovat ja mistä ne tulevat. Työ tai ahkeruus työssä on minusta aika marginaalisessa suhteessa tällaisiin "isoihin", voisi sanoa klassisiin kysymyksiin.Alkuperäinen kysymyshän tässä ketjussa oli, että kelpuuttaisinko kouluttamattoman miehen ja tähän vastasinkin (hyvin kärjistetysti, myönnän) että ennemmin ahkera kouluttamaton kuin persiillään makaava akateeminen
Ellet trollaa, niin tuohan on aika lokeroivaa miehiä kohtaan. Miehen rooliksi jää olla ahkera työmuurahainen naiskuningattarelle.Kyllä jos kuitenkin töissä olisi. Miehen tärkein piirre on olla kunnon työntekijä , ei sitä paperilla töitä tehdä.
Totta Kannattaisi keskittyä minusta siihen, mikä on olennaista ainakin minulle rakkaudessa eli toisen yksilöys (toinen ei massatuote) ja muut arvot kuin työ päällimmäisenä (läheisyys, kiireettömyys... jne.).järkyttäviä ajatusmaailmoita omaavia yksilöitä palsta pullollaan:O
Aivan, mutta ehkä sen huonona puolena on tietynlainen epäporvarillisuus ja epäliberaalius. Jos miesyksilöä rangaistaan siitä, että hän on yksilöllinen, niin asiat ovat aika pahoin metsässä.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26415295:En usko että naiset täällä kokevat edustavansa 1900-luvun alun feminismiä, vaan ennemmin vielä vanhempaa näkemystä miehen ja naisen rooleista. Mutta sekin on vain keskustelukulttuuriin kuuluvien kärjistysten tulosta.
Täällä maisteri, joka teoriassa vois kelpuuttaa.Kaikki ne kelpuuttaisi, joilla itsellään maksimissaan amk-tausta.