Alkoholin ostaminen koulunsa lopettaneelle?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja aurinkolasit silmillä;26386948:
voi teitä kukkahattupäitä! ruoan kanssa..juupa juu. heleppo se on sanoa nyt kun tod.näk.omat lapset on pieniä. odottakaapa kun kasvavat murrosikään :D karu totuus paljastuu :)
Mulla on kukkahattu tosi tiukalla: kännäily ei kuulu alaikäisille. Enkä tule sille ikinä antamaan siunausta tai sitä mahdollistamaan. Olen varmaan sitten melkoinen natsi, mutta näin on näreet.

"vieras"
Äitini osti minulle alkoholia, kun olin nuori. Se oli virhe. Omilleni en osta. Olen jo alkanut opettaa, että viinasta ei seuraa mitään hyvää. Todennäköisesti tulevat alkoholia kokeilemaan kuitenkin, mutta toivon, että lapsena aloitettu valistustyö kantaisi hedelmää edes jonkin verran.

"vieras"
no vaik et olisi ostanutkaan niin varmasti keinot löytyy myös siihen,että sitä saa muualta...joku hakee ja sillon haetaankin jo viinapullo ja siitä ollaankin jo aika huonossa kunnossa. se on ihan sama mitenpäin toimii...aina ne saa ja juo jos kiinnostus siihen on kova =/ itse nuorena kytättiin alkon nurkilla ja aina joku juoppo kävi ostamassa meille pari pulloa viinaa !

[QUOTE="hih";26386959]Mua naurattaa nämä kommentit. Omasta ja lähipiirin kokemuksesta sanon, että vaikka kuinka opettaisit ottamaan sivistyneesti niin silti lapsestasi saattaa kasvaa ihan rapajuopppo. Alkoholinkäytön malli tulee kotoa, mutta ei nuorta opeteta kotona juomaan tai aika outo nuori on, jos tyytyy vain tähän. Mutta ehkä alle kouluikäisen äitinä on helppo vielä näin sanoa.[/QUOTE]

Aion näyttää esimerkkiä siitä, mikä on minun mielestäni hyväksyttävää. Itse päättävät sitten täysi-ikäisenä mitä tekevät. Alaikäisenä ovat vielä minun vastuullani ja teen parhaani.

"vieras"
Alkoholin takia tapahtuu ihan liikaa onnettomuuksia ja nuoria ihmisiä kuolee. Hukkuvat, hyppivät sillalta, kiipeävät jonnekin junan katolle ja kuolevat sähköiskuun, ajavat kännissä autolla, joutuvat tappeluun... alkoholi ei ole mikään kiva nautintoaine.

"minä"
En osta teinilleni alkoholia. Jos jostain saa ja kännää niin sit katsotaan tilanteen mukaan. Vihainen en aio olla vaan kotiin saa silti tulla. Siipiään nuo kokeilevat tuolla kännäämiselläkin. Ja ollaanhan me oltu nuoria itsekin ja tiedän, että se kiinnostus herää varmasti jossain vaiheessa. Itse kokeilin joskus 16v. ja silti olen tätä nykyä absolutisti. ja kännäsin muutaman kerran tosi pahastikin teini-iässä.

mutta
Aion näyttää esimerkkiä siitä, mikä on minun mielestäni hyväksyttävää. Itse päättävät sitten täysi-ikäisenä mitä tekevät. Alaikäisenä ovat vielä minun vastuullani ja teen parhaani.
Eli näytät, että nyt otetaan lasinpohjallinen viiniä ja nautiskelette sen sitten siinä takkatulen ääressä vierekkäin istuen? Ei hyvää päivää mä sanon. Ihan oikeasti odottaisin tämän kaltaisten ihmisten raporttia asiasta sitten, kun niiden omat kultapallerot ovat teini-ikäisiä.... hoh hoi.

[QUOTE="hih";26386959]Mua naurattaa nämä kommentit. Omasta ja lähipiirin kokemuksesta sanon, että vaikka kuinka opettaisit ottamaan sivistyneesti niin silti lapsestasi saattaa kasvaa ihan rapajuopppo. Alkoholinkäytön malli tulee kotoa, mutta ei nuorta opeteta kotona juomaan tai aika outo nuori on, jos tyytyy vain tähän. Mutta ehkä alle kouluikäisen äitinä on helppo vielä näin sanoa.[/QUOTE]

mä taas voin kertoa omista lapsista ja heidän kaveripiiristään et ei ole yhtään outoja vaikkeivat alkoholia nautikkaan, varsin reippaita ja mukavia lapsukaisia (omat on 19v ja kohta 15v, kaveripiirit +-2v molemmilla )

Likalta just vähän aikaa sitten asiasta kyselin niin se sanoi et noin puolet 8lk käyttää alkoholia, joten puolet ei käytä, mut sepä ei kovin montaa taida kiinnostaa..ehkä kannattais asennetta muuttaa ja enemmän puhua niistä jotka ei käytä alkoholia tai tupakoi "normaaleina" ja niistä muista sitten outoina :xmas:

Eli näytät, että nyt otetaan lasinpohjallinen viiniä ja nautiskelette sen sitten siinä takkatulen ääressä vierekkäin istuen? Ei hyvää päivää mä sanon. Ihan oikeasti odottaisin tämän kaltaisten ihmisten raporttia asiasta sitten, kun niiden omat kultapallerot ovat teini-ikäisiä.... hoh hoi.
No vaikka sitten niin. Tiedän, että todennäköisesti kokeilevat alkoholia jossain, mutta MINÄ en sitä niille osta.

"noh"
Ihan oikein, et sinä saisi alaikäiselle lapsellesi alkoholia ostaakaan. Alkoholia ehtii juoda täysikäisenäkin, alaikäinen ei sitä mihinkään tarvitse.

Kokonaan raittiiden teinien osuus on muuten kasvanut viime vuosina jatkuvasti, mikä on ihan positiivinen kehityssuunta.

Ei se rahan puute ole este ryyppäämiselle tai edes hidaste, sitten vaan juodaan muilta hörppyjä ja pohjia ja monesti ne juomat on maksettu jo etukäteen sille jonka äiti/isä/veli/kaveri/naapurin setä hakee...
Itse en aio lapsille juomia ostaa, ehkä 17 vuotiaalle voin kaljan/siiderin tarjota esim. jos ollaan talkoilla tms.

"pöh"

Eipä pidä yleistää, että alkoholinkäytön malli tulee kotoa. Itse absolutisti ollut aina, vaikka vanhemmat ei todellakaan..

joo mutta
Ne, jotka antavat nuorilleen vähän viiniä tai lasin olutta: luuletteko, että se estää sen, että nuori ei alkaisi käyttämään alkoa enemmän? Ei todellakaan! Itse kasvoin ns. kunnon perheessä ja me saatiin joskus maistaa kotona viiniä. Mutta samalla lailla sitten hilluttiin kuitenkin kaveripiirin kanssa päissämme silloin tällöin. ei juotu joka viikonloppu kuitenkaan ja tänä päivänä otan ehkä pari kertaa kuussa lasin viiniä ruoan kanssa. Omille lapsilleni en siis aio "opettaa" juomista millään lailla eli en tarjoa kotona enkä osta. Opetelkoon sitten sen itse, kun se aika on ja toivoa voi vaan, että oppisivat juomaan kohtuudella.

"vieras"
Kun olin samanikäinen join joka vkonloppu ja juomat hankin itse ostamalla tai kaverin veljen kautta. Omille lapsille en aio ostaa alkoholia kun tulevat isoiksi, vaan aion puhua parhaani mukaan. Kuitenkin varmaan kokeilevat jossain vaiheessa, mutten tuomitse sitä kuten omat vanhempani tekivät.

Kelpaanko minä? Poika päätti yläasteensa ja veljeni soitti iltapäivällä vinoillakseen, oliko pojalla paha krapula, kun koulun 9.-luokkalaiset ihan Ilta-Lehteen asti päätyivät...

Katsos, kaikki eivät juo. Sitä voi olla vaikea uskoa, jos se mahdollisuus ei koskaan ole omaan päähän mahtunut.

"vieras"
En hyväksy teinien juomista. En osta heille juomia ja valvon heitä. Sitten JOS juovat, keskustellaan ja ilmoitan, että en hyväksy tätä ja tämä loppuu nyt. Saavutettuja etuja lähtee yms.

Lukekaa Jari Sinkkosen kirjoja. Teinien juomista ei pidä hyväksyä, sitä ei saa tehdä mahdolliseksi. Olemme vastuussa nuoristamme ja osoitamme heille, että luotamme kyllä, mutta se pitää ansaita.

toinen vieras
[QUOTE="vieras";26388665]En hyväksy teinien juomista. En osta heille juomia ja valvon heitä. Sitten JOS juovat, keskustellaan ja ilmoitan, että en hyväksy tätä ja tämä loppuu nyt. Saavutettuja etuja lähtee yms.

Lukekaa Jari Sinkkosen kirjoja. Teinien juomista ei pidä hyväksyä, sitä ei saa tehdä mahdolliseksi. Olemme vastuussa nuoristamme ja osoitamme heille, että luotamme kyllä, mutta se pitää ansaita.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26388794:
Miten se muutta asiaa?
Voi valita kuulua siihen porukkaan, josta päin katsottuna ryyppyporukat on tyhmiä = niitä mainitsemiasi outolintuja. Silloin suurimmaksi osaksi myös kavereiden vanhemmat näkevät asian toisinpäin kuin sinä.

Yhteistyössä