lapseni aloittaa syksyllä päiväkodin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympiintynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Selvä se sitten,minun meneväinen (kohta) 2-vuotiaani on syksyllä tyytyväisenä kotona minun ja vauvan kanssa.Me käydään ahkerasti perhekerhoissa yms ja saadaan sieltä hänelle seuraa päivisin kun isommat on koulutiellä.Olettaen tietenkin että vauvasta tulee ns helppo,jos on kauhea koliikki kiljukaula niin sitten pitää varmaan arvioida tilanne uudelleen.=)

Selvä se sitten,minun meneväinen (kohta) 2-vuotiaani on syksyllä tyytyväisenä kotona minun ja vauvan kanssa.Me käydään ahkerasti perhekerhoissa yms ja saadaan sieltä hänelle seuraa päivisin kun isommat on koulutiellä.Olettaen tietenkin että vauvasta tulee ns helppo,jos on kauhea koliikki kiljukaula niin sitten pitää varmaan arvioida tilanne uudelleen.=)

Hyvä tulla pätemään kun sulla ei edes ole sitä vauvaa vielä. :) Oli mullakin suunnitelmissa olla molempien lasten kanssa kotona siihen asti kun menevät eskariin, no aina ei asiat mene niinkuin suunnittelee.

Lyhyesti ja ytimekkäästi kysyn teiltä kanssa sisaret, että miksi te teette lapsia jos ette jaksa niitä itse hoitaa vaan tuuppaatte ne heti kun mahollista, niin toisten hoidettavaksi?

[QUOTE="surullinen";26383535]Lyhyesti ja ytimekkäästi kysyn teiltä kanssa sisaret, että miksi te teette lapsia jos ette jaksa niitä itse hoitaa vaan tuuppaatte ne heti kun mahollista, niin toisten hoidettavaksi?[/QUOTE]

HAH!! Eli jos lapseni on hoidossa n. 8h viikossa joskus jopa 12h, tekee minusta laiskan äidin?

Teidän pitäis oikeasti olla joskus kärpäsenä katossa tuolla päiväkotimaailmassa, niin tietäsitte että se ei ole mikään onni ja autuus. Varsinkin noin pienelle! Ei siellä kertakaikkiaan ole aikaa muuhun kuin perushuoltoon, kyllä ne virikkeet aika vähässä on.. valitettavasti. Noinkin pieni joutuu tappelemaan aikuisten huomiosta, sylistä ja lämmöstä jota kotona saisi.

Teidän pitäis oikeasti olla joskus kärpäsenä katossa tuolla päiväkotimaailmassa, niin tietäsitte että se ei ole mikään onni ja autuus. Varsinkin noin pienelle! Ei siellä kertakaikkiaan ole aikaa muuhun kuin perushuoltoon, kyllä ne virikkeet aika vähässä on.. valitettavasti. Noinkin pieni joutuu tappelemaan aikuisten huomiosta, sylistä ja lämmöstä jota kotona saisi.

Mä olen ollut ihan töissä päiväkodissa ja itseasiassa monessakin. Tiedän varjopuolet.

[QUOTE="surullinen";26383535]Lyhyesti ja ytimekkäästi kysyn teiltä kanssa sisaret, että miksi te teette lapsia jos ette jaksa niitä itse hoitaa vaan tuuppaatte ne heti kun mahollista, niin toisten hoidettavaksi?[/QUOTE]

Voi surullinen. Ei asia ole noin yksioikoinen. Ap perusteli miksi haluaa lapsensa laittaa hoitoon, kyse ei ole pelkästään siitä että ei jaksa. Ja mitä vikaa siinä on jos ei jaksa? Alkutaival vauvan kanssa voi olla todella raskastakin, riippuu vauvasta. Mitä luulet kuinka hyvin tuo 2-v. voisi silloin kotona väsymyksestä puolikuolleen äidin kanssa? Vai ehkä päiväkodissa osa-aikaisena? Minusta ap. tekee hyvän ratkaisun, hän tietää omat voimavaransa ja tuntee lapsensa. Ei tee kenestäkään huonoa äitiä se, että ei jatkuvasti kokopäiväisesti hoida lastaan kotona, vaan "tuuppaa" sen muiden hoidettavaksi.

seläntakana tai -edessä puhujista! Meillä on ollu kyllä ihan paras ratkaisu että vanhempi tenava kävi osa-aikahoidossa. Olihan se välillä raskasta viedä vauvan kans ja esim. pahimmilla pakkasilla en vieny mutta ujo ja arka lapsi on nykyään seurallinen ja iloinen puhelias tapaus. En usko että olisi noin positiivista kehityymistä ollu jos olis ollu mun ja vauvan kans vaan kotona.

Ja tajutkaa että ap eikä mekään pidetty tenavaa hoidossa täyspäiväisesti koko ajan!!!

Kieltämättä hieman ärsyttää tuollainen. Meidän lähipäiväkodit on tuon takia ihan täynnä ja meidän kaksi vuotias olisi joutunut muualla, kauas - vaikka meillä ei autoa.
Aina kun olemme päiväkotien lähellä puistossa, lähes kaikki lastaan noutamaan menevät ovat äitejä pienemmän vauvan/lapsen kanssa.
Sinne meni se meidän todella kaivattu päiväkotipaikka.
Minusta tuollainen pitäisi jotenkin rajata vaikka äidin jaksamiseen uuden lapsen kanssa tms. Eikä KAIKILLE.

[QUOTE="vieras";26383676]Tämä pointti jäi sulta ap kommentoimatta...[/QUOTE]

No mäpäs sitten kommentoin.:) Sairatua voi vaikka olisi kotonakin. Vauva voi saada nuhat ja mahataudit vaikka käytäisiin vain kaupassa.

[QUOTE="aapee";26383471]Hyvä tulla pätemään kun sulla ei edes ole sitä vauvaa vielä. :) Oli mullakin suunnitelmissa olla molempien lasten kanssa kotona siihen asti kun menevät eskariin, no aina ei asiat mene niinkuin suunnittelee.[/QUOTE]

Mulla on jo 8v ja 6v,tuttu juttu siis tuolla ikäerolla,jos ei mitään mahdottoman ihmeellistä tapahdu niin uskoisin selviäväni näistä seuraavistakin.;)

Kieltämättä hieman ärsyttää tuollainen. Meidän lähipäiväkodit on tuon takia ihan täynnä ja meidän kaksi vuotias olisi joutunut muualla, kauas - vaikka meillä ei autoa.
Aina kun olemme päiväkotien lähellä puistossa, lähes kaikki lastaan noutamaan menevät ovat äitejä pienemmän vauvan/lapsen kanssa.
Sinne meni se meidän todella kaivattu päiväkotipaikka.
Minusta tuollainen pitäisi jotenkin rajata vaikka äidin jaksamiseen uuden lapsen kanssa tms. Eikä KAIKILLE.

Mä luin jutun tästä kun syytetään muita vanhempia siitä kun ei ole paikkoja kaikille lapsille. Ei se ole todellakaan yhdenkään vanhemman vika! Vaan kunnan, kaikilla lapsilla on oikein päivähoitoon oli siellä olon syy mikä hyvänsä. Eli LAISSA sanotaan näin. Eli kunta rikkoo siinä kohtaa lakia kun ei ole tarpeeksi paikkoja. Se ei ole kenenkään vanhemman syy että tälläinen laki on olemassa.

Äsken jo kommetoin mutta sanon vielä että hieman huono perustelu tuo että pitää ajatella muita perheitä eikä täyttää päiväkoteja turhaan! Kuka oikeasti ajattelee noin jalosti, verorahoja me kaikki maksamme.

[QUOTE="aapee";26383740]Mä luin jutun tästä kun syytetään muita vanhempia siitä kun ei ole paikkoja kaikille lapsille. Ei se ole todellakaan yhdenkään vanhemman vika! Vaan kunnan, kaikilla lapsilla on oikein päivähoitoon oli siellä olon syy mikä hyvänsä. Eli LAISSA sanotaan näin. Eli kunta rikkoo siinä kohtaa lakia kun ei ole tarpeeksi paikkoja. Se ei ole kenenkään vanhemman syy että tälläinen laki on olemassa.[/QUOTE]

Mitähän mä kirjoitan OIKEIN = OIKEUS. :D

[QUOTE="aapee";26383740]Mä luin jutun tästä kun syytetään muita vanhempia siitä kun ei ole paikkoja kaikille lapsille. Ei se ole todellakaan yhdenkään vanhemman vika! Vaan kunnan, kaikilla lapsilla on oikein päivähoitoon oli siellä olon syy mikä hyvänsä. Eli LAISSA sanotaan näin. Eli kunta rikkoo siinä kohtaa lakia kun ei ole tarpeeksi paikkoja. Se ei ole kenenkään vanhemman syy että tälläinen laki on olemassa.[/QUOTE]

Niimpä, riittää että on kunnan sisällä ehdotettu paikka, vaikka olisi kuinka kaukana ja vanhemmilla ei autoa...
Ei tietenkään ole vanhempien syy. Vaan laissa vika. Siksi ehdotinkin tällaisiin paikkoihin jotain sääntöä.

En kyllä sitäkään ymmärrä miksi joku vie lapsen sinne jos voisi olla kotona, onhan koti aina parempi kun se päiväkoti. Mutta tämä vain minun mielipide:)

Kyllähän se 2-vuotias kotonakin joutuu tappelemaan aikuisen (oman äidin vieläpä!) huomiosta, sylistä ja lämmöstä sen vauvan kanssa. Riippuu paljon tietysti tilanteesta. Joissain tilanteissa on ehkä parempi, että isompi on osan aikaa päivästä hoidossa, ja äiti saa tehtyä vaikka kotitöitä/nukuttua/keskityttyä vauvaan, ja sitten jaksaa olla hyvä äiti sille 2-vuotiaalle loppupäivän. Jos vaihtoehtona on lapselle koko päivän tiuskiva väsynyt äiti, joka höösää vauvaa ja lopun aikaa tekee kotitöitä, ja jolta 2-vuotias ei ehdi saamaan kuin sen perushuollon.

Omat lapset ovat koko ajan olleet kotona ja virikkeet on etsitty itse, mutta toisinaan ajattelen että jos esikoinen olisi käynyt hoidossa välillä hän olisi sitten saanut kotonakin paremmin huomiota. On tuo pienempi varastanut sitä huomiota aika lailla, kun on temperamentiltaan huomattavasti vaativampi.

Yhteistyössä