lapseni aloittaa syksyllä päiväkodin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympiintynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympiintynyt

Vieras
Kyseessä siis 2vuotias lapsi ja hoidossa on muutaman päivän viikossa ja puoli päiväisenä. Mä itse en näe tässä mitään pahaa, enkä todellakaan tunne siitä huonoa omaatuntoa. Niin ja olen siis itse vauvan kanssa kotona. Kyse ei ole siitä ettenkö jaksaisi/haluaisi hoitaa lasta kotona, vaan lapsi pääsee leikkimään oman ikäisten lasten kanssa pääsee varmasti ulos, yms. Kaverini alkoi paasaamaan minulle tästä että laitat lapsesi sinne ylibuukattuun ryhmään ja juuri kun tottuu sielä olemaan haet hänet pois ja kaikkea muuta sontaa!! Mua niin veetuttaa tuollainen puhe, sitten jauhetaan selän takana kuinka mä laitan lapseni tarhaan ja olen itse kotona.

No ihan ok, mutta oman kokemukseni mukan helpompi vaikka 2-3 päivää viikossa kokopäiväisenä. Se osapäivä on ihme eestaas veivuuta ja oma lapsi ainakin kävi ylikierroksilla sieltä haettaessa eikä rauhoittunut päiväunille. Kokopäiväiseksi muuttaessa meni huomattavasti paremmin ja rauhoittui sinne unille muiden kanssa.

No ihan ok, mutta oman kokemukseni mukan helpompi vaikka 2-3 päivää viikossa kokopäiväisenä. Se osapäivä on ihme eestaas veivuuta ja oma lapsi ainakin kävi ylikierroksilla sieltä haettaessa eikä rauhoittunut päiväunille. Kokopäiväiseksi muuttaessa meni huomattavasti paremmin ja rauhoittui sinne unille muiden kanssa.

Aloitetaan nyt näin ja katsotaan sitten miten jatketaan.

[QUOTE="aapee";26382946]no et tunne lastani etkä tiedä miten hän siellä viihtyy. tuo aika mitä hän siellä on, on kuin kävisi kerhossa.[/QUOTE]

Ilmeisesti se päiväkoti on sulla tosi lähellä jos vauvan kanssa jaksat lapsen viedä ja hakea?

Anna mennä toisesta korvasta ulos moiset höpinät. Ei tod. ole mitään haittaa jos lapsesi aloittaa hoidossa puolipäiväisenä. Jos joku haluaa ja jaksaa viihdyttää 2-vuotiasta vauvanhoidon ohella niin good for them, mut aivan hyvin voi myös viedä hoitoon. Vaikka ei vielä osaisikaan leikkiä porukassa niin siinähän hissukseen oppii, ja oppii monia muitakin taitoja ja yleensä myös viihtyy, kun ei liian pitkää päivää joudu olemaan.

Oon varmaan vähän tympeekns, mutta möen ymmärrä miksi se lapsi pitää laittaa sinne päiväkotiin kun vauva syntyy. Ymmärrän jos lapsi jo on ollut hoidossa ja jatkaa osa-aikaisena (vaikka on tääkin aika outoa).
Minähän voin kiillottaa marttyyrin kruunuani ja todeta, että hoidin esikoisen kotona (kuten kuopuksen) kunnes mun oli aika lähteä kouluun. Ja on välillä tuntunut tosi pahalta viedä lapsia hoitoon.

Meidän lähipäikyssä on kyllä ainakin kovasti pulaa nimenomaan pienten paikoista.

[QUOTE="aapee";26382946]no et tunne lastani etkä tiedä miten hän siellä viihtyy. tuo aika mitä hän siellä on, on kuin kävisi kerhossa.[/QUOTE]

Päiväkodin pienten ryhmä missä lapset on alle 3v on vähän eri asia kuin kerho. Ryhmästä riippuen hoitajilla saattaa mennä suurin osa aikaa vauvojen hoitoon ja nämä sen ryhmän 'isot' eli kaksvuotiaat jää huomiota vaille. Kerhossa on kuitenkin vanhempia lapsia jotka osaa jo leikkiä ja joilta otetaan mallia, pienten ryhmässä ei ketään semmosta oo.

Tämänkin sanottuani oon sitä mieltä että jos joku haluaa laittaa lapsensa hoitoon niin siittä vaan, kannattaa aina miettiä perheen kokonaistilanne ja mikä on parhaaks koko perheelle sen sijaan että heittäytyy martyyriksi

Oon varmaan vähän tympeekns, mutta möen ymmärrä miksi se lapsi pitää laittaa sinne päiväkotiin kun vauva syntyy. Ymmärrän jos lapsi jo on ollut hoidossa ja jatkaa osa-aikaisena (vaikka on tääkin aika outoa).
Minähän voin kiillottaa marttyyrin kruunuani ja todeta, että hoidin esikoisen kotona (kuten kuopuksen) kunnes mun oli aika lähteä kouluun. Ja on välillä tuntunut tosi pahalta viedä lapsia hoitoon.

Meidän lähipäikyssä on kyllä ainakin kovasti pulaa nimenomaan pienten paikoista.

Ihmisiä onkin erilaisia, niinkuin on lapsiakin. Mä huomaan tuosta esikoisesta että tylsistyy kotona ja kaipaa virikkeitä enemmän kuin minä jaksan järjestää.

[QUOTE="Vieras";26383042]Päiväkodin pienten ryhmä missä lapset on alle 3v on vähän eri asia kuin kerho. Ryhmästä riippuen hoitajilla saattaa mennä suurin osa aikaa vauvojen hoitoon ja nämä sen ryhmän 'isot' eli kaksvuotiaat jää huomiota vaille. Kerhossa on kuitenkin vanhempia lapsia jotka osaa jo leikkiä ja joilta otetaan mallia, pienten ryhmässä ei ketään semmosta oo.

Tämänkin sanottuani oon sitä mieltä että jos joku haluaa laittaa lapsensa hoitoon niin siittä vaan, kannattaa aina miettiä perheen kokonaistilanne ja mikä on parhaaks koko perheelle sen sijaan että heittäytyy martyyriksi[/QUOTE]

Lapsi aloittaa ryhmiksessä, jossa lapseni on pienimpien joukossa.

Alle 3v ei tartte mitään kodin ulkopuolisia virikkeitä. Vanhemmat uskottelevat tuota itselleen, jotta saisivat kotona lohnottaa vauvan kanssa rauhassa. 2v ei edes osaa leikkiä ryhmässä, kuten joku jo tuolla mainitsikin.

Täältä ei ainakaan löydy yhtäkään kerhoa, minne tuonikäinen pääsisi ilman mukana olevaa aikuista. ja yhdestä maan suurimmista kaupungeista on sentään kyse.

4 vuotiaalle suosittelsin lämpimästi, mutta 2 v:lle en.

[QUOTE="pk:n täti";26383086]Alle 3v ei tartte mitään kodin ulkopuolisia virikkeitä. Vanhemmat uskottelevat tuota itselleen, jotta saisivat kotona lohnottaa vauvan kanssa rauhassa. 2v ei edes osaa leikkiä ryhmässä, kuten joku jo tuolla mainitsikin.[/QUOTE]

No hohhoi...just. Vaikea uskoa et olen mikään pk:n täti. Kukaan ei ole sanonut mitä 2-3v. välttämättä tarttis. Mut maalaisjärkikin sen sanoo, et lapselle varmasti miellekkäämpää olla puolipäiväisesti pk:ssa kuin kotona äidin kanssa jonka kaikki energia menee vauvan hoitoon. Ihmisiä kun on erilaisia, ja vaik ois miten energinen superpakkaus muuten, niin koskaan ei tiedä miten synnytys ja ekat kuukauden vastasyntyneen vauvan kanssa omaan psyykeeseen vaikuttaa.

[QUOTE="pk:n täti";26383086]Alle 3v ei tartte mitään kodin ulkopuolisia virikkeitä. Vanhemmat uskottelevat tuota itselleen, jotta saisivat kotona lohnottaa vauvan kanssa rauhassa. 2v ei edes osaa leikkiä ryhmässä, kuten joku jo tuolla mainitsikin.[/QUOTE]

Mä olen sitä mieltä että tuo on lapselleni hyväksi. Ja en mä täällä ehdi paljon lohnottaa vaikka olisinkin vauvan kanssa kahdestaan.

[QUOTE="vieras";26383103]Täältä ei ainakaan löydy yhtäkään kerhoa, minne tuonikäinen pääsisi ilman mukana olevaa aikuista. ja yhdestä maan suurimmista kaupungeista on sentään kyse.

4 vuotiaalle suosittelsin lämpimästi, mutta 2 v:lle en.[/QUOTE]

Enkä minä suosittele. Työskentelen pienissä ja samaa mieltä siitä että ei ne tarvi mitää erityisvirikkeitä ja sitä tietoa että äiti on kotona. Valitettavasti meilläkin oli kaksi 2v joilla kotona äiti+vauva. Kyllä se näkyi. Toinen onneksi pääsi jo lomalle, toinen vielä on hoidossa.

Suoraan sanottuna olet laiska turhien verorahojen turhaan kuluttaja, mutta senhän sä jo tiesit. Oma napa on lähinnä ja jne. ja perustelut haetaan jostain lapsen seuran tarpeesta, jota ennen kolmatta ikä vuotta ei ole.

Tollanen pitäisi olla laitonta.

No hohhoi...just. Vaikea uskoa et olen mikään pk:n täti. Kukaan ei ole sanonut mitä 2-3v. välttämättä tarttis. Mut maalaisjärkikin sen sanoo, et lapselle varmasti miellekkäämpää olla puolipäiväisesti pk:ssa kuin kotona äidin kanssa jonka kaikki energia menee vauvan hoitoon. Ihmisiä kun on erilaisia, ja vaik ois miten energinen superpakkaus muuten, niin koskaan ei tiedä miten synnytys ja ekat kuukauden vastasyntyneen vauvan kanssa omaan psyykeeseen vaikuttaa.

Olen samaa mieltä. Ja en halua olla sellainen äiti joka ajaa itsensä loppuun kun on mahdollista saada apua.

Enkä minä suosittele. Työskentelen pienissä ja samaa mieltä siitä että ei ne tarvi mitää erityisvirikkeitä ja sitä tietoa että äiti on kotona. Valitettavasti meilläkin oli kaksi 2v joilla kotona äiti+vauva. Kyllä se näkyi. Toinen onneksi pääsi jo lomalle, toinen vielä on hoidossa.

Tiedän myös miten se voi vaikuttaa lapseen jos joutuu hoitoon. Mutta uskallan veikata ettei meille tule näitä ongelmia. Mutta jos tulee niin mikään ei estä minua ottamaan lasta pois hoidosta ja miettiä tilannetta uudelleen. Mä todellakin toimin tässä lapseni kannalta oikein.

[QUOTE="aapee";26383205]Ai sä tiedät tämän keskustelun perusteella millainen minä tai lapseni on? :D[/QUOTE]

No et sä tässä ainakaan mitään todellista syytä sen lapsen kannalta mennä tarhaan tässä kertonut.

[QUOTE="vieras";26383240]No et sä tässä ainakaan mitään todellista syytä sen lapsen kannalta mennä tarhaan tässä kertonut.[/QUOTE]

Lapseni saa leikkiä muiden lasten kanssa tai ainakin seurassa, oppii sosiaalisia taitoja, hänen puheensa varmasti alkaa kehittyä. tässä nyt muutama jotka ovat mielestäni hyviä syitä.

Hyvä juttuhan tuo on. En tajua tuota vouhotusta ettei lasta saisi laittaa päiväkotiin jos on itse kotona. Laittavathan työssäkayvät vanhemmatkin ja lapsi saattaa olla alle vuoden ikäinen ja voi joutua olemaan pitkiäkin päiviä! Kyllä se on lapselle ihan yhden tekevää onko siellä hoidossa siksi että vanhempi töissä vai onko kotona.

Yhteistyössä