Onko kukaan tehnyt niin että ei ole osannut valita vain maks. 3 etunimeä lapselle vaan on sitten laittanut enemmän...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uiopasdfghj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uiopasdfghj

Vieras
... nimiä niin että on viivoja välissä?

Esim joku sen tyylinen nimi kuin vaikka: Liisa Päivi-Suvi Mikaela-Alisa, eli kun ei ole osannut valita vain kolmea nimeä niin on sitten laittanut kaikki ne ihanat nimet pötköön ja viivat sinne väleihin? (Koska silloin ne lasketaan yhdeksi nimeksi)

Eli vaikka tossa esimerkissä esim. Mikaela ja Alisa eivät todellakaan sovi yhteen niin vanhemmat ovat ajatelleet että se ei ole pointti vaan tärkeää on ainoastaan saada ne kaikki ihanat nimet sille lapselle hinnalle millä hyvänsä ja leikkiä että mitään viivoja ei edes ole. Vaikka laissa lapsen yksi nimi olisi siis tuo Mikaela-Alisa niin vanhemmille ne ovat kaksi itsenäistä ja erillistä nimeä. Viiva on ollut heille vain väline saada lapselle ne kaikki nimet.

Ymmärränköhän enää itsekään mitä selitän... :D

Kyllä mä pari "Akseli Ilkka-Matias Johannesta" ja "Aleksandra Marianna Eeva-Josefinaa" tiedän. On haluttu ns. omat nimet ja tietyt nimet vielä vanhempien suvusta mukaan.

Sitä en tiiä, mahtuuko ne hyvin kaikkiin virallisiin papereihin :D

En tiedä onko kukaan tehnyt noin, mutta aloin tuossa sun viestiä lukiessa miettiä että kun ilman väliviivaa olevien yhdysnimien "luominen" on sallittua, niin olisikohan mahdollista laittaa nimeksi Villematti-Pekkakalle Onnijuuso-Simoperttuli Ollisanteri-Aatupertti Virtanen??

Ihan kaikki ei aina käsittääkseni mene läpi, eli mitään mahdottomia rimpsuja ei viime vuosina ole aina saanut vaikka kuinka haluaisi 5-6 nimeä mahduttaa lapsiparalle. Kokeillahan aina toki voi jos se niin tärkeää on.

Kannattaa oikeasti miettiä että se lapsi joutuu elämään nimensä kanssa ja on todella hankalaa tavata jo kolmea pitkää, mahdollisesti vierasperäisesti kirjoitettua etunimeä esim. puhelimessa virallisemmalle taholle, saati sitten kuutta ;)

Ihan kaikki ei aina käsittääkseni mene läpi, eli mitään mahdottomia rimpsuja ei viime vuosina ole aina saanut vaikka kuinka haluaisi 5-6 nimeä mahduttaa lapsiparalle. Kokeillahan aina toki voi jos se niin tärkeää on.

Kannattaa oikeasti miettiä että se lapsi joutuu elämään nimensä kanssa ja on todella hankalaa tavata jo kolmea pitkää, mahdollisesti vierasperäisesti kirjoitettua etunimeä esim. puhelimessa virallisemmalle taholle, saati sitten kuutta ;)

Missä yhteydessä niitä oikeasti joutuisi esim. puhelimessa tavaamaan? Välillä voi joutua kirjoittamaan papereihin mutta tuskin kellekään ylivoimainen rasite elämässä.

Missä yhteydessä niitä oikeasti joutuisi esim. puhelimessa tavaamaan? Välillä voi joutua kirjoittamaan papereihin mutta tuskin kellekään ylivoimainen rasite elämässä.

No totta. Mua moitittiin kun annoin lapsille niin monta (kolme :O ) nimeä, että nyt joutuvat siitä kärsimään kun joka paikkaan pitää ne tavata. No. :xmas: En muista kovinkaan monta paikkaa kasteen jälkeen mihin ne olis pitänyt kaikki laittaa, ja ihan joka paikkaan ne on mahtunut. Milloinkaan en ole joutunut puhelimessa luettelemaan kenellekään kaikkia nimiä.

No totta. Mua moitittiin kun annoin lapsille niin monta (kolme :O ) nimeä, että nyt joutuvat siitä kärsimään kun joka paikkaan pitää ne tavata. No. :xmas: En muista kovinkaan monta paikkaa kasteen jälkeen mihin ne olis pitänyt kaikki laittaa, ja ihan joka paikkaan ne on mahtunut. Milloinkaan en ole joutunut puhelimessa luettelemaan kenellekään kaikkia nimiä.
Sama.

Ihan on 2 nimeä riittänyt; sukunimi ja etunimi. Yleensä ei tarvitse tavata niitäkään, vaan pelkkä hetu riittää. Ei ainakaan tule mieleen juuri muita paikkoja kuin lääkäri & hammaslääkäri, jonne puhelimitse soittelisin, ja jotka haluaa lasten nimet tietää.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie

Mä olen viimeaikoina joutunut itse asiassa useammankin kerran koko nimeä puhelimessa tavaamaan niin duunin palkanlaskentaan kuin kelaan. Joku kolmaskin oli.. Ihmetytti oikeasti itseä koska tätä ei ole ennen erityisemmin tapahtunut.

Ja mulla on sentään ihan helpot suomalaiset nimet ja vain kaksi, yhdistelmäsukunimi lähinä tuottaa ongelmia :D

Vitsi mua alkoi naurattaa kun miettii millaiseksi nää lasten nimet on viime vuosina menneet. Kelatkaa nyt kun ekaluokan opettaja aloittaa tunnin nimenhuudolla. Meillä ainakin lueteltiin aina kaikki nimet. Opettaja aloittaa: Aaltonen Vaula-Mirella Brooke-Aino Alexandra-Aamu, Alatalo Axel Pertti-Okko Ukkopekka-Luis, Björklund Aina-Ihana Brigette Emilia-Mariia, Lappalainen Konstantin Maximus Julius-Pekka jne..

:D
Sori :ashamed:

Vitsi mua alkoi naurattaa kun miettii millaiseksi nää lasten nimet on viime vuosina menneet. Kelatkaa nyt kun ekaluokan opettaja aloittaa tunnin nimenhuudolla. Meillä ainakin lueteltiin aina kaikki nimet. Opettaja aloittaa: Aaltonen Vaula-Mirella Brooke-Aino Alexandra-Aamu, Alatalo Axel Pertti-Okko Ukkopekka-Luis, Björklund Aina-Ihana Brigette Emilia-Mariia, Lappalainen Konstantin Maximus Julius-Pekka jne..

:D
Sori :ashamed:

Oho. Meillä käytettiin ala-asteella ja yläasteella vain etunimeä, tai jos oli kaksi saman nimistä niin Matti L. tms.

Sama.

Ihan on 2 nimeä riittänyt; sukunimi ja etunimi. Yleensä ei tarvitse tavata niitäkään, vaan pelkkä hetu riittää. Ei ainakaan tule mieleen juuri muita paikkoja kuin lääkäri & hammaslääkäri, jonne puhelimitse soittelisin, ja jotka haluaa lasten nimet tietää.

Sama juttu, en oo nimiä koskaan tavaillut, kun henkilötunnus piisaa. Tai syntymäaika. Oman nimen kanssa on ainoastaan se, kun joku täällä on syntynyt samana päivänä, niin joudun sukunimen toistamaan lääkäriaikaa soittaessa. Eipä oo muita nimiä kyselty.

[QUOTE="vieras";26375236]Oho. Meillä käytettiin ala-asteella ja yläasteella vain etunimeä, tai jos oli kaksi saman nimistä niin Matti L. tms.[/QUOTE]

Siis ei koko vuotta tietenkään, vaan aina uuden lukuvuoden alkaessa :)

No onhan se hankalaa, jos ei nimi mahdu virallisiin papereihin, niihin kun on yllättävän pienet lokerot laitettu nimiä varten. Mulla on vain yksi viivallinen nimi, mutta entinen sukunimi oli myös pitkähkö. Nimessä oli vain 23 kirjainta ja yksi väliviiva ja silti oli aina helisemässä niiden kaavakkeiden kanssa.

Siitäkin huolimatta, että nimi oli kokonaisuudessaan täysin suomalainen, ihan tavallinen, niin nimi on ollut useammin väärin kun oikein, millon todistuksessa, millon reseptissä, millon kelan tätillä, millon lehtitilauksessa. Kyllä sitä on puhelimessakin saanut tavata.