Älä luota päiväkodin henkilökuntaan, äläkä sano että oot väsynyt.

itse en ole ymmärtänyt koskaan, millä kriteereillä neuvolakin tekee lastensuojeluilmoituksen. Itse olin 19-vuotias kun lapsi syntyi ja pirteä, hyvin voiva ja kaikin puolin varautunut ja neuvolantäti oli sitten ennakoivan lastensuojeluilmoituksen tehnyt. Ihmettelivät sitä sossussakin, mutta eivät saaneet aikaiseksi saada juttua päätökseen ennekuin muutin toiselle paikkakunnalle, joten eikös tännekkin nakitettu niitä perhetyöntekijöitä :D onneksi nyt kesäkuussa pitäisi vihdoinkin päästä eroon sossusta niskassa, vaikka jokainen on jo todennut että olen hyvä äiti lapselleni eikä meillä mitään ongelmia lapsen kanssa ole :D Ironista, sairauksiei kanssa olisin mahdollisesti voinut toivoa esim. lapsenhoito apua, mutta sen sijaan olen pakotettu jonnekkin ihme lenkeille perhetyöntekijöiden kanssa. Ja sitten mietitään, miksi vituttaa :D klo 9 kolmen tunnin lenkille ei oikein nappaa, en edes ole lihava.

"vieras"
itse en ole ymmärtänyt koskaan, millä kriteereillä neuvolakin tekee lastensuojeluilmoituksen. Itse olin 19-vuotias kun lapsi syntyi ja pirteä, hyvin voiva ja kaikin puolin varautunut ja neuvolantäti oli sitten ennakoivan lastensuojeluilmoituksen tehnyt. Ihmettelivät sitä sossussakin, mutta eivät saaneet aikaiseksi saada juttua päätökseen ennekuin muutin toiselle paikkakunnalle, joten eikös tännekkin nakitettu niitä perhetyöntekijöitä :D onneksi nyt kesäkuussa pitäisi vihdoinkin päästä eroon sossusta niskassa, vaikka jokainen on jo todennut että olen hyvä äiti lapselleni eikä meillä mitään ongelmia lapsen kanssa ole :D Ironista, sairauksiei kanssa olisin mahdollisesti voinut toivoa esim. lapsenhoito apua, mutta sen sijaan olen pakotettu jonnekkin ihme lenkeille perhetyöntekijöiden kanssa. Ja sitten mietitään, miksi vituttaa :D klo 9 kolmen tunnin lenkille ei oikein nappaa, en edes ole lihava.

Minustakin tehtiin neuvolan taholta ennakoiva lastensuojeluilmoitus, vaikka kaikki oli kunnossa. Perusteena oli se, että unohdin neuvolakäynnin ajankohdan kaksi kertaa peräkkäin. Kyllä otti päähän. Ok, hyvä, että välittävät asiakkaistaan ja mistäs sitä tietää, josko tuollaiset unohtelut olisivatkin joskus merkkinä jollekin todellisille ongelmille. Mun tapauksessani näin ei ollut, mutta... No, sosiaalityöntekijät kävivät luonani kahdesti, totesivat, ettei toimenpiteille ole tarpeita. Vauvan synnyttyä neuvolan täti kävi sitten kotikäynnillä ja nuuski innokkaasti paikkoja nähdäkseen, onko lapselle kaikki tarvittavat tavarat hankittu. Olin kyllä kertonut, että on, mutta vaikutti yllättyneeltä huomatessaan, että on oikein pinnasänky ja vaunutkin :D

"Freefall"
Kylläpäs tuo kasvatus- / sosiaaliala on kerännyt kaikki hullut ja ongelmatapaukset työntekijöikseen. Selvästi huomaa näistäkin kirjoituksista, ettei lasten hyvinvoinnilla ole mitään väliä kunhan vaan saavat kiusata viattomia ihmisiä. Häpeisivät.

Vai kuis se nyt menikään..?

[QUOTE="vieras";26370483]Minustakin tehtiin neuvolan taholta ennakoiva lastensuojeluilmoitus, vaikka kaikki oli kunnossa. Perusteena oli se, että unohdin neuvolakäynnin ajankohdan kaksi kertaa peräkkäin. Kyllä otti päähän. Ok, hyvä, että välittävät asiakkaistaan ja mistäs sitä tietää, josko tuollaiset unohtelut olisivatkin joskus merkkinä jollekin todellisille ongelmille. Mun tapauksessani näin ei ollut, mutta... No, sosiaalityöntekijät kävivät luonani kahdesti, totesivat, ettei toimenpiteille ole tarpeita. Vauvan synnyttyä neuvolan täti kävi sitten kotikäynnillä ja nuuski innokkaasti paikkoja nähdäkseen, onko lapselle kaikki tarvittavat tavarat hankittu. Olin kyllä kertonut, että on, mutta vaikutti yllättyneeltä huomatessaan, että on oikein pinnasänky ja vaunutkin :D[/QUOTE]

No eniten ärsytti, että neuvolantäti vain esitti päin naamaa että kaikki on hienosti ja soittelee sitten seläntakana :D Tietty ymmärrän että voin vaikuttaa hermostuneelta sun muuta, mutta kuka nyt tykkää tenttaamistilanteesta eikä taipuisuuteni pakkoliikkeisiin nyt varsinaisesti vähennä tätä kuvaa. Mutta oikeasti, lastensuojeluilmoitus siitä? For real? Meilläkin todellakin nuuskivat ja mikä parasta ensin Tampereella istui täti ahterillaan (hänellä lainkaan lapsia siis itsellä, sen kertoi) ja piti huutavaa lasta sylissään joka vierasti ja komensi munia siivoamaan sitä sun tätä aamu 8-16 parhaina päivinä. Sitten kommentoi kuinka täytyy hankkia parvekerattaat ja yritti pakottaa hissionnettomuudessa rikki menneitä vaunuja laittamaan parvekkeelle, jotka siis olivat kasassa teipillä eivätkä todellakaan turvalliset.. Tulipa todella luottavainen olo enkä halunnut heitä enää kotiini ja näin ollen he valittivat minusta sitten siellä toimistollaan. Uskomattoman naurettavaa, omasta näkökulmastani.
Täällä sitten uudella paikkakunnallani eivät koe että kotona on mitään ongelmia, mutta pakottavat minua lenkille heidän kanssaan, katselemaan paikkoja. En ymmärrä miksi, sillä a)minulla onastma, muttei astmapiippua b) olen allerginen koivulle hyvin paljon ja tuolla siitepölyssä on ilo kävellä c) minua sattuu kaikkialle jatkuvasti, mutta pakko on vaan mennä ja d) se on täyttä ajan hukkaa.

en tod luota
kaverille tarjottiin perhetyöntekijää auttelemaan tunnin kaks viikossa oman jaksamisen vuoksi ja tää perhetyöntekijä teki viel ls ilmon kun oli tyhjiä kaljapulloja kaksi kappaletta alakaapissa. Että tällä äidillä on alkoholiongelma ja huumeitakin käyttää (muutama sätkäntumppi oli parvekkeella, exän kaverin)

[QUOTE="Freefall";26370487]Kylläpäs tuo kasvatus- / sosiaaliala on kerännyt kaikki hullut ja ongelmatapaukset työntekijöikseen. Selvästi huomaa näistäkin kirjoituksista, ettei lasten hyvinvoinnilla ole mitään väliä kunhan vaan saavat kiusata viattomia ihmisiä. Häpeisivät.

Vai kuis se nyt menikään..?[/QUOTE]

Ongelma ei ole siinä, etteivätkö työntekijät varmaan ole ihan miellyttäviä ja koulutettuja, vaan siinä, että he eivät vaan anna hyvin pärjäävien ihmisten olla rauhassa. He tuntuvat etsimällä etsivän vikoja ihmisistä ja tuhlaavat resursseja niihin, jotka eivät sitä tarvitse. Selkeästi sieltä voisi leikata tukea noihin mielenterveyspalveluihin, sillä ainakin mun kyttäämisessä on kulunut varmasti törkeästi rahaa ja mitään ei ole tapahtunut :D

"huhhuh"
No eniten ärsytti, että neuvolantäti vain esitti päin naamaa että kaikki on hienosti ja soittelee sitten seläntakana :D Tietty ymmärrän että voin vaikuttaa hermostuneelta sun muuta, mutta kuka nyt tykkää tenttaamistilanteesta eikä taipuisuuteni pakkoliikkeisiin nyt varsinaisesti vähennä tätä kuvaa. Mutta oikeasti, lastensuojeluilmoitus siitä? For real? Meilläkin todellakin nuuskivat ja mikä parasta ensin Tampereella istui täti ahterillaan (hänellä lainkaan lapsia siis itsellä, sen kertoi) ja piti huutavaa lasta sylissään joka vierasti ja komensi munia siivoamaan sitä sun tätä aamu 8-16 parhaina päivinä. Sitten kommentoi kuinka täytyy hankkia parvekerattaat ja yritti pakottaa hissionnettomuudessa rikki menneitä vaunuja laittamaan parvekkeelle, jotka siis olivat kasassa teipillä eivätkä todellakaan turvalliset.. Tulipa todella luottavainen olo enkä halunnut heitä enää kotiini ja näin ollen he valittivat minusta sitten siellä toimistollaan. Uskomattoman naurettavaa, omasta näkökulmastani.
Täällä sitten uudella paikkakunnallani eivät koe että kotona on mitään ongelmia, mutta pakottavat minua lenkille heidän kanssaan, katselemaan paikkoja. En ymmärrä miksi, sillä a)minulla onastma, muttei astmapiippua b) olen allerginen koivulle hyvin paljon ja tuolla siitepölyssä on ilo kävellä c) minua sattuu kaikkialle jatkuvasti, mutta pakko on vaan mennä ja d) se on täyttä ajan hukkaa.
Siis täh? Tuohan on ihan naurettavaa! Pakottavat lenkille pahimpaan siitepölyaikaan? Miksi niiden kanssa on pakko lähteä, etkö ole sanonut ettet halua lähteä tai että olet allerginen? Vai haluavatko he nähdä todistuksen allergiastasi?

Tämmöiseenkö hulluuteen suomalaisten varoja käytetään?! Luulisi että näillä varoilla voisi tehdä oikeasti jotain hyödyllistä auttamista, mutta ei ku raahataan väsyneitä koivuallergikkoja lenkille väkisin! OMG, ollaanko me Suomessa vai jossain pöpilässä jossa ei sivistyksestä ole tietoa.

[QUOTE="huhhuh";26370496]Siis täh? Tuohan on ihan naurettavaa! Pakottavat lenkille pahimpaan siitepölyaikaan? Miksi niiden kanssa on pakko lähteä, etkö ole sanonut ettet halua lähteä tai että olet allerginen? Vai haluavatko he nähdä todistuksen allergiastasi?

Tämmöiseenkö hulluuteen suomalaisten varoja käytetään?! Luulisi että näillä varoilla voisi tehdä oikeasti jotain hyödyllistä auttamista, mutta ei ku raahataan väsyneitä koivuallergikkoja lenkille väkisin! OMG, ollaanko me Suomessa vai jossain pöpilässä jossa ei sivistyksestä ole tietoa.[/QUOTE]

On kovin vaikea sanoa, kun on vihdoinkin sovittu, että 5 käyntiä enää ja pääsen heistä lopullisesti eroon. En todellakaan halua riskeerata sitä, joten pakko sitä on allergialääkkeen ja runsaan pysähtelyn avulla jatkaa. Kyllä he tietävät että vaikeaa on, kun meinaan tukehtua moneen otteeseen matkalla, mutta ei se näytä hidastavan. Olen näyttänyt todisteet allergiatesteistä sun muista, mutta aina käskevät lääkärissä käymään :D Sehän onkin ehdoton ratkaisu, allergia-aikaan lääkkeet eivät auta, niin menempäs lääkäriin kysymään että mitä pitää tehdä jotta pääsee lenkille tätien kanssa taas.. :D

Toivottavasti jokin tolkku tulee tähän juttuun pikkuhiljaa, onneksi maanantaina sain sovittua, että istutaan puistossa vaan. Oli täti tullut sairaslomalta, niin kävi säkä. Toisaalta,niin kauan kun olen asiakkaana, niin ehkä joku muu säästyy tältä :D Ehkei täällä vaan ole tarpeeksi asiakkaita, niin täytyy jotakin repiä? Voiko sossu saada rahoitusta lisää asiakasmäärän kohoamisella? Se on ainut edes vähän järkevä selitys tälle.

Ongelma ei ole siinä, etteivätkö työntekijät varmaan ole ihan miellyttäviä ja koulutettuja, vaan siinä, että he eivät vaan anna hyvin pärjäävien ihmisten olla rauhassa. He tuntuvat etsimällä etsivän vikoja ihmisistä ja tuhlaavat resursseja niihin, jotka eivät sitä tarvitse. Selkeästi sieltä voisi leikata tukea noihin mielenterveyspalveluihin, sillä ainakin mun kyttäämisessä on kulunut varmasti törkeästi rahaa ja mitään ei ole tapahtunut :D
Et ole varmaan ainoa joka näin kokee. Rahaa palaa hukkaan aivan hyödyttömään hölmöyteen.
Olen miettinyt aikanani, kuinka paljon varoja meidän perheen kyttäilyyn, palavereihin ym. joutavaan on upotettu. Senkin määrän kun olisi kunta käyttänyt vaikkapa siihen kotiapuun, niin voisi olla jo jotain hyötyäkin.

Paljonkohan tekee kun 2 perhetyöntekijää käy 2x viikossa 2t:n ajan höpöttämässä/leikkimässä lasten kanssa vaikkapa vain parin kuukauden ajan. Olisi kiva nähdä jotain laskelmia miten paljon tuohon konkreettisesti kuluu. Plus tietenkin niiden aika kun pitää rustata näkemänsä, kokemansa, kuulemansa raporteille. Tulee kalliita satuja. Sitten kun vielä palaveerataan päälle ja väännetään kättä näistä virheellisistä raporteista.

Kyllä tämä Suomen sosiaalihuolto on vaan niin tehokasta ja halpaa lystiä!

Nellien
[QUOTE="vieras";26369517]Mä olen monesti miettiny että mistä tämä viha kumpuaa? Jos teillä on oikeesti tarvetta avulle niin miksi te että ota sitä vastaan kun sitä on tarjolla?
Mä en edelleenkään usko että niitä ilmoituksia tehdään turhaan. Ja jos tarjotaan perhetyöntekijää ni miksi sitäkään ei sitten voi ottaa?

Minulla on kokemusta monesta avusta. Ja koskaan ei ole vielä puhuttukkaan mistään huostaanotosta tai sen kummemmista.[/QUOTE]

No ota sä se perhetyöntekijä kahvia juomaan ja istumaan kotiis jos siit on muka oikeesti hyötyy.

MÄ voin sanoa että mun erityislapsesta/meidän perheestä on aikanaan tehty 3turhaa ls ilmoitusta(2päiväkodista jossa eivät järjestäneet lapselle mitään tukitoimia,ennen eskaria. ja 1koulusta) Ja nää ei johtaneet mihinkään. ois voinut johtaa jos lapsella ei olis ollut lausuntoja.

joo siis lapsellahan on adhd yms.. ja aikalailla sieltä hankalammasta päästä. Mutta mulle kun on sanonut lastenspykiatrikin että tää EI OLE vanhempien syytä, ei johdu kasvatuksesta. Joten miten perhetyö vois mitään tehä tai ls. no ei voi.

No niin tilanne on nyt hyvä :) Sain lastensuojeluviranomaisen numeron selville ja soitin. Ei olla asiakkaita ja myönsi virheet + pahoitteli. Sanoi että asiat olisi voinut hoitaa toisella tavalla ja ilmoitus oli ns. turha. Eli kaikki hyvin!! Oon iloinen!! Nyt otan ohjat omiin käsiin ja alan hoitaa asioita :) :) Se alkanee huomenna!

Voimia kaikille ketkä kamppailevat samanlaisen asian kanssa, nyt tiedän mitä tämä todellisuus voi olla. Kiitos teille myös yv:stä! Ihanaa huomata etten oo yksin ja ootte hengessä mukana!!! On tää palsta ihana paikka :D :heart:

"vieras"
No niin tilanne on nyt hyvä :) Sain lastensuojeluviranomaisen numeron selville ja soitin. Ei olla asiakkaita ja myönsi virheet + pahoitteli. Sanoi että asiat olisi voinut hoitaa toisella tavalla ja ilmoitus oli ns. turha. Eli kaikki hyvin!! Oon iloinen!! Nyt otan ohjat omiin käsiin ja alan hoitaa asioita :) :) Se alkanee huomenna!

Voimia kaikille ketkä kamppailevat samanlaisen asian kanssa, nyt tiedän mitä tämä todellisuus voi olla. Kiitos teille myös yv:stä! Ihanaa huomata etten oo yksin ja ootte hengessä mukana!!! On tää palsta ihana paikka :D :heart:
Ihanaa! Olen iloinen puolestasi :D.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26370434]Yksi syy voi olla ihan vain se, ettei haluta kotiin ns. ulkopuolista ihmistä auttelemaan, ja onko se väsymyskään sitten loppupeleissä sellaista, että oikeasti kaivattaisiin apua arjen askareisiin. Eli jos tuntuu, että väsymyksestään huolimatta niistä selviää, niin voipi olla että tuollakin perusteella tulee ajateltua, että "Mitä mä sillä perhetyöntekijällä teen." Jutteleminen ptt:n kanssa ei ehkä myöskään tunnu tarpeelliselta, jos lähipiiristä löytyy edes yksi, jolle asioistaan puhua.

Perhetyöntekijöistä kuulee myös kaikenlaisia kauhutarinoita, kuinka ovat kääntäneet asiat tyystin päälaelleen tms.

Itselläni ei kokemusta perhetyöntekijöistä, mutta uskon, että monenlaista heistäkin löytyy. Hienoa, että tällainen apumuoto on olemassa ja on hienoa, että moni kuitenkin heistä löytää juuri sen kaipaamansa avun. Mutta ikävää myös, että toisenkinlaisia tarinoita löytyy.[/QUOTE]Minulla on ollut montakin ja kenestäkään ei pahaa sanottavaa. Olen hoidellut asioita silloin tai vain nukkunu. En käsitä tuota asennetta.

[QUOTE="vieras";26373803]Minulla on ollut montakin ja kenestäkään ei pahaa sanottavaa. Olen hoidellut asioita silloin tai vain nukkunu. En käsitä tuota asennetta.[/QUOTE]

Jännä miten tosiaan voi olla niin erilaisia kokemuksia. Se johtuu ihan niistä työntekijöistä ja niiden asenteesta eikä suinkaan asiakkaiden.
Mulla oli kerran perhetyöntekijä. Olisin kai saanut nukkua väsymystä, kun ptt tuli ja oli lasten kanssa, ja niin jonkun kerran teinkin. MUTTA sitten papereihin tulikin merkintää että "äiti vain nukkuu"?! Siis täh? Enhän mä todellakaan VAIN nukkunut vaan tein niinkuin oli annettu ymmärtää että sai toimia. Sitten saatkin siitä negatiivisen huomautuksen papereihin! Että näin rehtiä ja suoraa peliä se voi olla.
Ja sitten kun olisin ollut lähdössä ulos ptt:n ja lasten kanssa, kun en oikein mitään muutakaan keksinyt, niin eikös ptt katsonut mua päästä varpaisiin ja tokaissut tylysti "Ai sinäkö?". En olisi saanut puuttua lasten vaatetukseen, en sanoa mistään mitään. Äijän oli saatava itse säheltää rauhassa. Tuli todella typerä ja halveksittu olo siitä "avusta". Lisäksi sai aina lukea jotain paskaa papereista ja niitä sai sitten sossulle oikoa, mutta siellä ne papereissa edelleen väärin lukevat. Aikamoinen stressi ja homma ruveta kaikkia oikomaan.

Odotan että perhetyö lopetetaan omaan turhuuteensa. Ja normaali kodinhoito takaisin! Perhetyö on rahojen hukkaan heittämistä suurimmassa osassa tapauksista, sitä mieltä olen.

Väsyneet äidit tarvitsevat nimenomaan käytännön apua eikä mitään kyttääjää tai lastenleikittäjää kotiinsa viikottain. Siinä menee monesti omatkin suunnitelmat pilalle kun on pakko vastaanottaa arvon työntekijät taas istuskelemaan, höpöttämään tai lastenleikittäjäksi.

Olen sanonutkin että kyllä minä mielelläni lasteni kanssa leikin, mutta tarvitsisin apua kotitöihin, kun olin väsynyt ja kärsin masennuksesta.

Hienoa kuulla tuo :) Hyvä että soitit! Vastaisuudessa sitten tiedät miten kannattaa toimia ja näköjään normaali väsymyksen valittelukin on vaarallista. Kai meidän kaikkien suomalaisten pitäisi sitten osata muuttua tuppisuiksi. Itse en sellainen ole, olen aito ja spontaani. Mutta mietin kyllä tarkkaan mihin kerron ja mitä nykyään.

Yhteistyössä