Jos teille olisi tulossa lapsia viikonlopuksi hoitoon - ja omastakin takaa pieniä riittäisi

Ei liity aloitukseen aiheeseen, mutta:

En tunne Mummeliisan taustoja (en lue hänen blogiaan tms.) joten uteliaana kysyn: millaisessa asunnossa/talossa asutte? Miten teillä on varaa niin moneen lapseen? Eikös niitä omiakin ole aika liuta + lastenlapset? Vaiko onko teillä siinä yhteisössä myös perhekuntien rahat ja varat yhteisiä?
Minulla on 8 (9) lasta , jotka ovat syntyneet epätasaiseen tahtiin siten, että kun (toistaiseksi) nuorin syntyi, oli esikoinen 23 eli hän ja kolme nuorempaa sisarustaan jo aikuisia.

Asumme Tönössä eli talossa jonka ostimme 1989 ja jossa silloin oli 2 h eikä mitään mukavuuksia, mutta maailman ihanin tontti.
Nyt talossa on 7 h (Välillä oli 9 h mutta kun lapsia muuttanut omilleen, niin olemme suurentaneet huoneita poistamalla väliseiniä) ja iso tupakeittiö ja kaikki tarvittavat mukavuudet (kylpyamme ja -palju puuttuvat, mutta tiettävästi niitäkin ilman voi nipinnapin selvitä?)
Lisäksi meillä on rivitalonpätkä, joka toimii vierasmajana eli käytännössä viikonloppuasuntona teinipojalle ja morsiammelleen sekä usein vieraileville appivanhemmille.

"Varaa" vaatii kahden ihmisen palkan ja välillä runsaasti luovuuttakin.
Nyt on suhteellisen hyvä vaihe eli en joudu "myymällä myymään" mitään töitäni vaan saan kyselyjä jotta "voisitko kirjoittaa siitä ja siitä...?"

Toisaalta ikinä ei olla (huonoinakaan aikoina) nälkää nähty ja vaikka kukaan ei ole saanut kaikkea, mitä on keksinyt haluta, kaikki ovat saaneet vähän enemmänkin kuin mikä "primääritarve" olisi ollut; matkoja, kursseja, harrastuksia, maksullisia kouluja jne.

Varat aikuistuneiden lasten kanssa eivät ole yhteisiä, mutta kriisiaikoina kyllä keskitämme varat yhteen eli esim kun esikoinen sai vaikeavammaisen lapsen niin koko perhe satsasi siihen että pienen luona sairaalassa oli aina joku perheenjäsenistä (minä, mies ja toiseksi nuorimmainen joka silloin oli 1 kk vanha olimme Treella kriittiset 6 viikkoa - kuluttaen kaikki säästömme hotelleihin yms.) + siihen, että vanhempansa saivat olla siellä aina kun eivät nukkuneet tai syöneet.

:)
 
[QUOTE="vieras";26344813]Okei, kukas sen kissanhännän nostaa, ellei kissa itse :D[/QUOTE]


Sopii hyvin.
Mutta olen silti iloinen selviämisestäni ja Tönön tämänhetkisestä tilasta.
Arjen huoltoa usein aliarvostetaan. Ei saisi. Se ISO saavutus keneltä vain, jos saa arjen pelittämään ilman että kukaan katkeroituu saati kitkeröityy.

:)
 
Piltit pienoiset
Minulla on 8 (9) lasta , jotka ovat syntyneet epätasaiseen tahtiin siten, että kun (toistaiseksi) nuorin syntyi, oli esikoinen 23 eli hän ja kolme nuorempaa sisarustaan jo aikuisia.

Asumme Tönössä eli talossa jonka ostimme 1989 ja jossa silloin oli 2 h eikä mitään mukavuuksia, mutta maailman ihanin tontti.
Nyt talossa on 7 h (Välillä oli 9 h mutta kun lapsia muuttanut omilleen, niin olemme suurentaneet huoneita poistamalla väliseiniä) ja iso tupakeittiö ja kaikki tarvittavat mukavuudet (kylpyamme ja -palju puuttuvat, mutta tiettävästi niitäkin ilman voi nipinnapin selvitä?)
Lisäksi meillä on rivitalonpätkä, joka toimii vierasmajana eli käytännössä viikonloppuasuntona teinipojalle ja morsiammelleen sekä usein vieraileville appivanhemmille.

"Varaa" vaatii kahden ihmisen palkan ja välillä runsaasti luovuuttakin.
Nyt on suhteellisen hyvä vaihe eli en joudu "myymällä myymään" mitään töitäni vaan saan kyselyjä jotta "voisitko kirjoittaa siitä ja siitä...?"

Toisaalta ikinä ei olla (huonoinakaan aikoina) nälkää nähty ja vaikka kukaan ei ole saanut kaikkea, mitä on keksinyt haluta, kaikki ovat saaneet vähän enemmänkin kuin mikä "primääritarve" olisi ollut; matkoja, kursseja, harrastuksia, maksullisia kouluja jne.

Varat aikuistuneiden lasten kanssa eivät ole yhteisiä, mutta kriisiaikoina kyllä keskitämme varat yhteen eli esim kun esikoinen sai vaikeavammaisen lapsen niin koko perhe satsasi siihen että pienen luona sairaalassa oli aina joku perheenjäsenistä (minä, mies ja toiseksi nuorimmainen joka silloin oli 1 kk vanha olimme Treella kriittiset 6 viikkoa - kuluttaen kaikki säästömme hotelleihin yms.) + siihen, että vanhempansa saivat olla siellä aina kun eivät nukkuneet tai syöneet.

:)
Kiitoksia vastauksesta. Hyvän ja pitkänäköisen talokaupan olette aikanaan tehneet :) Jotenkin olin käsittänyt että olet (pelkästään) kotiäiti ja -mummo, jolla on vain satunnaisia töitä, siksi kysyin rahasta.

Lasten saaminen pitkällä aikavälillä on varmasti helpottanut monessa asiassa.

Hienoa tuo, että perhettä kohdanneen kriisin aikana pystyitte auttamaan ja tukemaan lapsen vanhempia. Rahamenoa tuollaisessa tilanteessa on aivan toissijaista, mutta toki sitä rahaa pitää jonkin verran olla että hotellissa asuminen ym. on mahdollista.
 
Kiitoksia vastauksesta. Hyvän ja pitkänäköisen talokaupan olette aikanaan tehneet :) Jotenkin olin käsittänyt että olet (pelkästään) kotiäiti ja -mummo, jolla on vain satunnaisia töitä, siksi kysyin rahasta.

Lasten saaminen pitkällä aikavälillä on varmasti helpottanut monessa asiassa.

Hienoa tuo, että perhettä kohdanneen kriisin aikana pystyitte auttamaan ja tukemaan lapsen vanhempia. Rahamenoa tuollaisessa tilanteessa on aivan toissijaista, mutta toki sitä rahaa pitää jonkin verran olla että hotellissa asuminen ym. on mahdollista.
Minulla on menossa elämäni pisin "kotiäitijakso" kun olen nyt ilmeisesti eläkkeelle johtavalla sairaslomajaksolla.
Silti teen työtöitäkin (keskimäärin laskettuna viimeisen 5 kk aikana) noin 30 h viikossa.
Ihan jaksusta, halusta ja inspiraatiosta kiinni.

Varsinainen kotiäiti en ole ollut koskaan.
Ja se ei johdu niinkään taloudellisista jutuista vaan ihan siitä, että passivoidun ellen saa tarpeeksi stimulanssia ...

:)
 
Viimeksi muokattu:
Messuisännät ja -emäntä palasivat. Syötyään jatkoivat vierasmajalle.
Teinineitejä lähti tallille 2 ja palasi yöksi kotiin 3.
Mies kylvetti pienimmät ja kipusi kanssaan petiin.
Sain ukaasin, jotta "ainakaan ennen kuin pullo on tyhjä" ei saa seuraan liittyä.
Kovasti nuo omaa aikaa minulle toivovat... mutta eikö omaa ole juuri omanlaisensa, itselle sopivaksi muokattu arki?

PS.Kyllä minä ne viinitkin tässä yön mittaan juon.

:)
 
[QUOTE="vieras";26355022]Tuliko järki päähän ja niin kova ikävä pikkuista että haki pois? :) Ehkä ei olekaan aivan surkea tapaus vielä![/QUOTE]

Ei vaan ehti kuin ehtikin ajoissa viimeiseen junaan eikä siis mennyt seuraavalle päivälle pikkuisten nouto.

:)
 

Yhteistyössä