Mikä he...tin lapsivapaa viikonloppu??!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";26351483]Raju yleistys, mutta samalla olen nähnyt kuinka totta se voi olla.
Mieheni vanhin veli hoitaa vanhemman lapsensa kolmea lasta useita kertoja viikossa. Pienin lapsista on vauva. Tämä perhe syö heillä joka viikonloppu, lapset yöpyvät siellä joka viikonloppu, ja arkisin hoidossa ollaan vähintään kerran viikossa useimmiten vielä useammin. Lapsia hoitaa myös toiset isovanhemmat. Missä välissä tuo perhe hoitaa itse lapsiaan? Erityisesti töissä käyvä isä?

Mieheni veljellä on myös 2 muuta lasta, heillä ei vielä lapsia, mutta mikä on tilanne sitten kun on? Nuo isovanhemmat jo nyt ilmaisevat muille, etteivät jaksaisi ihan noin usein lapsia hoitaa - siitä huolimatta sen tekevät. Miten jaksavat, kun hoitoon kiikutettavia on vielä enemmän?

Ja jos tosiaan olisi kyse siitä, että haluaa viettää vuorokauden tai pari puolisonsa kanssa niin tilanne on ihan ok. Mutta kaikki nuoret vanhemmat eivät tunnu tajuavan, että ne omat vanhemmat eivät ole enää ihan nuoria, ja etteivät he välttämättä jaksa hoitaa lapsenlapsiaan montaa kertaa joka ikinen viikko![/QUOTE]
En ymmärrä isovanhempia, jotka eivät osaa sanoa ei.

En myöskään vanhempia, jotka hoidattavat lapsiaan isovanhemmilla monta kertaa viikossa.

Kun nämä kaksi kohtaavat, niin syntyy juurikin tuollainen tilanne, kuin miehesi veljen perheessä on.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";26351152]Mun mielestä on surullista mihin tää maailma on menossa. Vanhemmat tarvitsevat "lapsivapaita viikonloppuja", pelkkä termikin on jo aika kauhea. Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niistä pitää sitten saada vapaata, eli toisin sanoen heistä täytyy päästä eroon, jotta voisi lähteä bilettämään?
Voisi ihan rehellisesti sitten vaan sanoa, ettei ole ihan vielä kypsä äidiksi, eikä ainakaan pukkaa niitä lapsia lisää,( ja vielä eri miehille useimmiten.)

Mun mielestä vanhemmuuteen kuuluu, että pitää huolta omista lapsistaan. Ei ole olemassa sellaista PAKKOA, että pitäisi lapset saada yökylään.Lähinnä kuulostaa siltä, että jos on NIIN pakko päästä bilettämään, niin taitaa olla jonkinsortin alkoholiongelma, tai sitten vain epäkypsä äiti. Omaa aikaa voi muutenkin järjestää itselleen. Mutta lapset tehtyään voisi jo keskittyä siihen perhe-elämään, eikä baari-iltoihin. Ugh, olen puhunut![/QUOTE]

Aattele, mä oon hankkinut miehen vaikken halua joka hetki hänen kanssaan olla. 2 lasta joita ilman vietän silloin tällöin aikaa, bilettäen, shoppaillen, löhöillen, nukkuen, lukien jne. Haluan työpaikan jossa en ole koko ajan. Mulla on koti josta haluan välillä pois. Haluan harrastuksen jossa kävisin vaikka vain kerran viikossa. Ja vaikka mitä. Tajuatko pointin?

Ja aatteles, että meidän muksut nauttii kovasti vanhempivapaistaan, ihan ite pyytävät päästä mummon luo yökylään. Se on heille kivaa vaihtelua arkeen. Mun mielestä epäkypsä/typerä/huono äiti/isä on sellainen joka ei ajattele lapsen parasta. Ja useimmille lapsille tekee hyvää päästä välillä eroon arjen rutiineista ja eri ympäristöön, olla muittenkin seurassa jne.

"tuuri"
Poikia 3 : miksi moinen katkeruus? olemme jo ymmärtäneet, teillä ei ole paikka minne lapsia viedä yöksi / ett voi erinäisten syiden vuoksi antaa lasten yökyläillä edes kavereilla.

Se ei silti tarkoita että yökyläilyssä ja lapsivapaissa olisi jotain pahaa.

Mites tämä ajatus: Kun sinun lapsilla on lapsi. Eli olet itse mummo. Onko ehdottoman kamalaa jos lapsenlapsesi tulisivat toisinaan sinulle hoitoon? Tuomitsetko silloin omat lapsesi "huonoiksi"? Katsotko pahalla jos joku pojistasi haluaa viettä hieman laatuaikaa oman rakaan vaimonsa kanssa? Tai kenties keskittyä vaikkapa remonttiin?

Oleko kenties niitä anoppeja jotka sitten haukkuu miniä huonoksi jos "pakottaa" teidät hoitamaan lapsenlapsia silloin ja tällöin?

Mietippä tuolta kantilta...

nnnn
[QUOTE="tuuri";26351603]Poikia 3 : miksi moinen katkeruus? olemme jo ymmärtäneet, teillä ei ole paikka minne lapsia viedä yöksi / ett voi erinäisten syiden vuoksi antaa lasten yökyläillä edes kavereilla.

Mites tämä ajatus: Kun sinun lapsilla on lapsi. Eli olet itse mummo. Onko ehdottoman kamalaa jos lapsenlapsesi tulisivat toisinaan sinulle hoitoon? Tuomitsetko silloin omat lapsesi "huonoiksi"? Katsotko pahalla jos joku pojistasi haluaa viettä hieman laatuaikaa oman rakaan vaimonsa kanssa? Tai kenties keskittyä vaikkapa remonttiin?

Oleko kenties niitä anoppeja jotka sitten haukkuu miniä huonoksi jos "pakottaa" teidät hoitamaan lapsenlapsia silloin ja tällöin?

Mietippä tuolta kantilta...[/QUOTE]

Iso peesi. JA sitten haukutaan kovaan ääneen: Kyllä minäkin lapseni yksin hoidin, nih, en minä mitään vapaita kaivannut, nih, kun niitä lapsia mennään tekemään niin itse ne hoidetaan, nih.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";26351225]poika on 11 v ja yhtään vapaata viikonloppua ei ole ollut enkä ole kaivannut. Kun olen lapseni tehnyt/saanut niin oletin että menee ainakin 18 vuotta ennenkuin saan taas omaa aikaa.[/QUOTE]

Kai sä kuitenkin päästät lapsen menemään jos haluaa? Vai onko poikasi äitinsä vanki?

"poikia3"
[QUOTE="tiinu";26351555]Niin että kun miehesi veli tekee noin - niin kaikki jotka ottavat lapsivapaata ovat ihan samanlaisia? Just just...

Mutta kun kaikki ei ole samanlaisia. Ei todellakaan. Mulla on yksi sisko. Ja meillä molemmilla on kaksi lasta. Lapset ovat meidän vanhemmilla noin keran 1,5-2kk. Vuorotelle. Pari kertaa isovanhukset on halunnut molempien lapset yhtäaikaa, mutta totesivat että oli hieman rankkaa. Silti nytkin suunnittelevat kesää lapsille. On ihan varattuja viikonloppuja (siis isovanhemmat on varannut meidän lapset heille). Erikoista sitten kai että jakavat yhden viikonlopun kuuaudessa olla lasten lastensa kanssa vaikka ikääkin on jo 67 ja 69 vuotta....[/QUOTE]

Niin minä sanoin että yleistys, eikö se tarkoita juuri sitä? Eikä sitä, että kaikki niin tekevät. Ihan samanlaisia yleistyksiä saa lukea meistä keski-ikäisistä vanhemmista.

Teidän isovanhemmat ovat aika nuoria. Miehen äiti kuoli talvella - hän oli 84-vuotias. Mieheni puolella perheet ovat isompia. Hänen molemmilla veljillään on 3 lasta, siskollaan kaksi. Ja heidän perheissään niillä joilla lapsia on, on niitä jo 3. Mun vanhempani ovat yli 70-vuotiaita. Mieheni vanhin veli on nyt 60. Ja täällä lapsenlapset ovat n. 4 päivänä viikossa.

Ja on ihan eriasia jaksaa yksi viikonloppu kuukaudessa, kun joka ikinen viikonloppu kuukaudessa ja päälle vielä yksi tai kaksi arki-iltaa.

Jkkkjjjj
Tänne kun erehty jOskus tilittämään miten rankkaa on kahden pienen kanssa 24/7 saa osakseen pään aukomista ja kommenttia että "ei mulla ollut rankkaa :) ". Sitten tässä ketjussa jopa samat tyypit kertoo lapsivapaista viikonlopuistaa . No voi hemmetti sentään, olette ERI ASEMASSA kuin ne joilla ei ole tällaista mahdollisuutta ikinä!!!!!

En ymmärrä isovanhempia, jotka eivät osaa sanoa ei.

En myöskään vanhempia, jotka hoidattavat lapsiaan isovanhemmilla monta kertaa viikossa.

Kun nämä kaksi kohtaavat, niin syntyy juurikin tuollainen tilanne, kuin miehesi veljen perheessä on.
Miksi lapsenlapsia ei saisi isovanhemmat hoitaa vanhempien ollessa töissä tai koulussa, jos itse niin toivovat? Miksi kunnallinen päiväkoti tai perhepäivähoitaja olisi lapsille parempi?

:)

nii..
No tilanteet ovat vaihtelevaisia, varsinkin niiden isovanhempien tilanteet.

Esimerkiksi toi tiinu, jolla on lapsia sekä sisko jolla on lapsia, ja molemmat kyörää kerran kuussa ne muksunsa niille samoille vanhemmille. Ei siinä mitään, jos vanhemmat hyvin jaksavat, mutta toisaalta ihmetyttää, miksei nää siskot voi ottaa toistensa lapsia yökylään.

Että mikä siinä erikoisesti isovanhempien luona yökyläilyssä on niin tavattoman tavoiteltavaa?

Omat lapseni ovat isoja, lapsenlapsia ei vielä ole. Veljeni lapset ovat varsin usein vanhempieni luona, ja oikeasti vanhempani ovat välillä todella väsyneitä tähän.

Meillä on miehen lapsenlapsia muutaman kerran vuodessa yökylässä. Kaikki miehen lapset toivoisivat että ottaisimme niitä enemmän, mutta emme ota. En yksinkertaisesti jaksa. Käyn töissä ja olen sairaana, mies ei jaksa omia lapsenlapsiaan ollenkaan - ensin sallii kaiken ja sitten suuttuu jostain ja lähtee tiehensä. Kahdeksasta hänen lapsenlapsestaan kuusi on sellaisia jotka eivät tottele mitään eivätkä varo mitään, pari näistä on vielä toivottoman rääväsuisia.

Veisivät keskenään toisilleen. Mutta sitten voisi jäädä jotain kurjaa hoitovelvoitetta itsellekin, ja se olisi tylsää... kaiketi.

Aloittajan viestin vain lukaisin, joten vain siihen kantaa ottaakseni;
Kyllä mä hehkuttaisin just jos sattuis "lapsivapaa" viikonloppu! Se tarkottais mulle vain ja ainoastaan itsekästä aikaa, aikaa tehdä ihan mitä ikinä haluaisin. Minulla kohta 5v lapsi ja tasan kaksi yötä ollut hoidossa, joten minulle se olisi iso asia että esimerkiksi kerran vuodessa saisin olla itsekäs ja vaikka nukkua niin pitkään kun haluan ja käydä pitkässä kylvyssä keskellä päivää ja vaikka sen päälle vielä syödä jotain super hyvää ruokaa nautiskellen ja ottaa ruokalevot päälle aivan vain ja keskittyäkseni itseeni. :) Mutta näin siis meillä, muilla saattaa olla muut syyt. :D

"poikia3"
[QUOTE="tuuri";26351603]Poikia 3 : miksi moinen katkeruus? olemme jo ymmärtäneet, teillä ei ole paikka minne lapsia viedä yöksi / ett voi erinäisten syiden vuoksi antaa lasten yökyläillä edes kavereilla.

Mietippä tuolta kantilta...[/QUOTE]

Voi hyvänen aika - huonostippa luet mun tekstejäni. En todellakaan ole mistään katkera. Olen tyytyväinen elämääni - enkä osaa niitä lapsivapaita edes kaivata. Saan halutessani viettää aikaani ystävieni ja harrastusteni parissa ihan viikottain. Meillä järjestyy myös yhteistä aikaa mieheni kanssa, sitä varten me emme vain tarvitse vapaita iltoja. Jos olet lukenut jokaisen kirjoittamani viesti, selviää myös, että olen ollut yksinhuoltaja ja nauttinut niistä lapsivapaistakin.

En tuomitse ketään huonoksi sillä perusteella, että vievät lapsensa hoitoon, se on jokaisen oma asia. Mutta mitä jos se isovanhempi itse sanoo, ettei jaksaisi, mutta haluaa auttaa lastaan ja ottaa lapset hoitoon, kun ei kehtaa sanoakkaan vastaan. Minä ikinä puolesta näen näitä tilanteita varmaan enemmän kuin sinä. Näen toki niitäkin isovanhempia, jotka vilpittömästi iloitsevat lastenlastensa vierailuista, näissä perheissä lapset eivät vain vieraile useita kertoja viikossa.

Meillä on avoimet ovet jo nyt, lasten kaverit ovat tervetulleita aina. Meillä tarjotaan kavereille myös ruokaa, kunhan varmistetaan vanhemmilta, että saavat syödä. Viime kesänä keskimmäisen yksi luokkakaveri oli meillä joka ikinen päivä, kun omat vanhemmat olivat töissä, söi myös joka päivä. Silti ei käännytetty koskaan, vaikka välillä se täällä oleminen kävi jo rasittamaankin.

Kun me lähdemme uimarannalle tai vaikka lastenkonserttiin ja auto ei ole täynnä, mukaan otetaan lasten kavereita.

Kerroin myös, että siskoni esikoinen oli meillä joka ikisen viikonlopun ja tuo ajan jakso kesti puoli vuotta.

Luuletko tuon perusteella, ettei meille saisi lapsenlapset tulla?
Tällä hetkellä en osaa sanoa minkälaisessa kunnossa olemme sitten, kun meillä lapsenlapsia on, joten toki tilanteeseen vaikuttaa myös se, miten me itse tuolloin jaksamme.

"poikia3"
Miksi lapsenlapsia ei saisi isovanhemmat hoitaa vanhempien ollessa töissä tai koulussa, jos itse niin toivovat? Miksi kunnallinen päiväkoti tai perhepäivähoitaja olisi lapsille parempi?

:)
Tottakai noi voi toimia, jos se on isovanhempien toive, ja he aidosti oikeasti jaksavat tätä.

Mutta jos on kyse töissäkäyvistä 60-vuotiaista isovanhemmista, joiden pitäisi jaksaa hoitaa lapsenlapsiaan neljänä päivänä viikossa, ja he eivät itse aidosti ja oikeasti jaksa, mutta hoitavat kuitenkin. Mahtaakohan kaikki olla silloin ok?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Yökyläily :heart:

Lapsena, suloisella seitkytluvulla, olin pitkiä aikoja mummolassa, tätien ja serkkujen luona, toisessa mummolassa. Kesät etenkin meni siinä.

Ja lisäksi yökyläilyt ystävien kanssa, puolin ja toisin. Parhaan ystäväni kanssa vieläkin muistellaan kuinka jännää oli ihan vain syödä erilaista ilta- ja aamupalaa kuin kotona. Ja supattaa pimeässä kun oikeastaan piti jo nukkua.

Eli mun vanhemmilla on ollut lapsivapaata, en tosin tiedä mihin sen käyttivät. Kai ne sitten biletti :D

Ja kunhan parhaan ystävän poika tuosta vielä vähän kasvaa niin takuulla adoptiotäti nappaa sen yökylään. Sitten syödäänkin terveellisesti ja mennään ajoissa nukkumaan :saint:

Yökylään vaan!
Kyllähän se on lapsenkin etu että pääsee joskus pois kotoa ja äidinhelmoista. Mitä mammareita niistä tuleekaan jotka eivät koskaan käy missään kokeilemassa yötä ilman mammaa seinän takana... Huh!

"vieras"
Minä en kyllä ole nähnyt yhdenkään kirjoittavan ettei tarvitse olla ollenkaan vapaa-aikaa tai yhteistä aikaa miehen kanssa. Pakkoko muiden vastauksia on lukea kuin piru raamattua.
No mikä tässä sitten on ongelma? se yökyläily ei tapa lasta mitenkään, korkeintaan tuo hyviä lapsuusmuistoja. Se on IHANAA mennä yökylään esim. mummilaan! kaipaan itsekin niitä aikoja.

Yhteistyössä