Miten paljon pitäisi olla lapsen luona kun tämä on sairaalassa, jos on muitakin lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä on taas palstalla lapsellista tämä touhu, kauhea riita jostain pätöasiasta. Jokainen perhe varmasti tekee ja toimii niin kuin itse asian parhaaksi näkee. Toiset kokee että sen vauvan luona on oltava se 24/7 ja toiset taas haluaa olla läsnä myös niille kotona odottaville pienille sisaruksillekin läsnä. Itse ajattelisin että se vauva pärjää siellä sairaalassa vaikka en joka hetki vierellä olisikaan ja kyllä ne pikkusisaruksetkin kaipaavat ja tarvitsevat sitä äitiä vaikka isä heitä olisikin hoitamassa. Kurjaa että ap olet saanut hoitajilta tuollaista kohtelua. Joku tuossa mainitsi että ottaa ne pikkusisarukset sinne sairaalaan mukaan, no katsomassa voi ehkä käydä mutta en kyllä oikein usko että missään sairaalassa on se mahdollista että sisarukset ja vanhemmat ovat sen 24/7 vauvan vieressä. Perhehuoneessa ehkä mutta että muuten enpä usko.

Mulla esikoinen oli 6 viikkoa keskolassa ja olin muutamaa flunssapäivää lukuunottamatta päivät siellä. Oli siellä niitäkin lapsia, joita ei käyty katsomassa, vaan haettiin sitten kun kotiutus oli. Näiden vanhemmilla oli pitkä matka kotoa sairaalalle. Jos minulla olisi ollut kotona lapsia, niin en varmaan noin paljoa olisi sairaalalla ollut. Olen vissiin kova ihminen, mutta ei mun mielestä se keskoskaapissa oleva lapsi sitä tajua, että onko äiti siinä kaapin ulkopuolella vai jossain muualla. Eri asia, jos on kyse oikeasti elämästä ja kuolemasta, niin varmaan silloin olisin niin paljon kuin pystyisin.

Aikoinaan kun poika jäi keskolaan mun kotiutuessa niin kävin sielä päivittäin 2-3 tuntia. Ei kukaan huomautellu mitään, paremminkin ihmeteltiin kuinka mä jaksan joka päivä käydä.

Tää pienin oli mun kotiutumisen jälkeen viiv päivää keskolas ja sieläkin kävin vain sen 2-3 tuntia päiväs. Likka oli reilu kuukauden ku mä jouduin viideksi päiväksi sairaalaan, likka oli sen aikaa lastenosastolla hoidos ku ei ollu muuta paikkaa. Sielä kävin 1-2 kertaa päiväs n. puoli tuntia kerrallaan.

Puhumattakaan siitä että kun oon menny synnyttämään niin mä en oo ottanu muita lapsia mukaan! On ne mahtanu saada kauheet traumat...

Mulla esikoinen oli 6 viikkoa keskolassa ja olin muutamaa flunssapäivää lukuunottamatta päivät siellä. Oli siellä niitäkin lapsia, joita ei käyty katsomassa, vaan haettiin sitten kun kotiutus oli. Näiden vanhemmilla oli pitkä matka kotoa sairaalalle. Jos minulla olisi ollut kotona lapsia, niin en varmaan noin paljoa olisi sairaalalla ollut. Olen vissiin kova ihminen, mutta ei mun mielestä se keskoskaapissa oleva lapsi sitä tajua, että onko äiti siinä kaapin ulkopuolella vai jossain muualla. Eri asia, jos on kyse oikeasti elämästä ja kuolemasta, niin varmaan silloin olisin niin paljon kuin pystyisin.

Tälle peesi.

Mun mielestä lapsen luona tulisi olla mahdollisimman paljon. Mutta jos mietitään pientä vauvaa ja 2-4vuotiasta lasta näin esimerkiksi, niin hoitajien kannalta se vauva menee helpommin ilman vanhempia kuin vanhempi lapsi, koska se vauva pärjää paremmin niin, että se saa ruuan ja sitten se nukkuu. Kun taas isompi lapsi vaatii sitä seuraa,ja jos osasto on täynnä, ei sen lapsen kanssa ehdi olemaan..
t. lasten sh

Itse koen sairaalaympäristön ahdistavaksi ja vaatisin, että vuorottelisimme mieheni kanssa siellä oloa, muuten ei lapsellakaan olisi kiva katsella ahdistunutta ja huolestunutta äitiään.

Minun äitini vietti tosi paljon aikaa siskoni vauva-aikaan, kun siskoni vietti useita viikkoja syntymänsä jälkeen sairaalassa. Pääsi kotiin vain ristiäisiin, kun taas jatkettiin sairaalahoitoa. Koin tietenkin sen pahana, ettei äiti ollut paljoakaan läsnä, kun me vietettiin silloin tosi paljon aikaa mummolassa. Ilman muuta nyt aikuisena ymmärrän, että tottakai äidin/isän kuuluu viettää sairaalassa olevan lapsensa luona niin paljon kuin mahdollista.
Kyllä itselläkin silloin päälimmäisenä oli pelko siitä, että sisko menehtyy.

En tietenkään jätä vaan se 2v. tulee mukaan, niin tulee se 5v ja 4v. lapsikin. 12 ja 15v. osaavat olla itsekseen kotona ja kun en ole yh. niin kotona on toinen vanhemmista yleensä. Tajuatko palikka?

Meillä ei saanut tuoda osastolle muita lapsia muutoin kuin vierailuaikoina. Vanhemmat saivat olla niin paljon kuin tahtoivat, mutta perheen muita lapsia koskivat vierailuajat. Kuopuksen kohdalla sisarukset eivät saaneet käydä osastolla lainkaan, koska kuopus oli rotaviruksen vuoksi eristyksissä.

Joku mainitsi perhehuoneen. Meillä on saanut jäädä yöksi, mutta yöpyminen on jokaisen sairaalareissun kohdalla tapahtunut patjoilla lapsen huoneen lattialla. Jokaisella kerralla huoneessa on myös ollut muita lapsia ja vanhempia. Täytyy kyllä kiitellä sairaalamme henkilökuntaa, koska he ovat kehottaneet käymään välillä kotona ja lepäämään ihan kunnolla. Mitään painostusta olla sairaalassa enemmän kuin olen jaksanut, ei ole ollut.

Omaa kokemusta ei ole sen enempää 2v ikäerosta kuin vastasyntyneen sairaalahoidontarpeestakaan. Jos nyt omalle kohdalleni tuon kuvittelisin niin todennäköisesti olisin nuo muutamat sairaalapäivät viettänyt vauvan luona niin pitkään kuin mahdollista. Mies olisi kuitenkin ollut kotona sen 2v:n kanssa ja hän olisi tälle se tuttu ja turvallinen hoitaja.

Tietty lapselle tulisi varmasti ikävä äitiä ja toisinkin päin. Meiltä on sairaalalle matkaa 5km joten oltaisiin todennäköisesti sovittu lounastreffit sairaalan kahvioon/ravintolaan jolloin vauvan nukkuessa oltaisiin muut voitu syödä yhdessä ja olisin nähnyt esikoista. Ehkä ruokailun jälkeen mies olisi halunnut mennä joksikin aikaa vauvan luokse millä välin kerkeäisin itse touhuilemaan jotain isosisaruksen kanssa.

Noin siis kuvittelisin että voisimme homman hoitaa.

Ei taida olla valitettavasti yle areenassa katseltavissa Inhimillisen tekijän jakso: Oma vai saiiralan lapsi, mutta tuolla joitakin asioita jaksosta Inhimillinen tekijä: Oma vai sairaalan lapsi? | YLE TV1 | yle.fi
Tuula Tamminen puhuu mm. paljon siitä että lastenosastot niin tehohoito kuin tavalliset eivät ole aina sillä tasolla millä ne toivoisi olevan, osastot ei aina huomioi edes lasten tarpeita, mutta vielä suurempia puutteita on vanhempien huomioimisessa ja tukemisessa.

Meillä ei saanut tuoda osastolle muita lapsia muutoin kuin vierailuaikoina. Vanhemmat saivat olla niin paljon kuin tahtoivat, mutta perheen muita lapsia koskivat vierailuajat. Kuopuksen kohdalla sisarukset eivät saaneet käydä osastolla lainkaan, koska kuopus oli rotaviruksen vuoksi eristyksissä.

Joku mainitsi perhehuoneen. Meillä on saanut jäädä yöksi, mutta yöpyminen on jokaisen sairaalareissun kohdalla tapahtunut patjoilla lapsen huoneen lattialla. Jokaisella kerralla huoneessa on myös ollut muita lapsia ja vanhempia. Täytyy kyllä kiitellä sairaalamme henkilökuntaa, koska he ovat kehottaneet käymään välillä kotona ja lepäämään ihan kunnolla. Mitään painostusta olla sairaalassa enemmän kuin olen jaksanut, ei ole ollut.
monesa sairaalasa on potilashotelli, jossa voi maksua vastaan yöpyö, os ossastolla ei voi tai saa. Varmasti ätiit ti isä saa siellä olla, tarvittaessa ehkä sisaruskin, nissähän on usoen perheitäkinn jotka tuelvat kaukaa

Asiatonta hoitohenkilökunnalta arvostella, sinun tilanteessa. En ole koskaan kuullut että muita olisi neonataaliosastoilla arvosteltu kotona olevan lapsen kanssa olosta.

Mun mielestä olet revennyt tosi hyvin kahteen paikkaan.

Lastenklinikalla sain samanlaista nälvimistä osakseni. Menin aamusin klo.8.30 ja lähdin n. klo.21.00-21.30. Episitomia haava revenneenä ja tulehtuneena istuin kesähelteillä nuo ajat lapseni luona ja sain vinoilua siitä, että aamulla pitäisi tulla aikaisemmin =(. Huono kuva jäi hoitajista kyseisessä paikassa.

Itse olin 1vuotiaan kanssa sairaalassa 24/7, ja järkkäilin 3vuotiaalle hoitopaikkoja sillä aikaa (olin yh).
Osastolla jolla työskentelen oletetaan että lapsen luona ollaan vähintään 8 tuntia, useimmat vanhemmat ovat 12-14 tuntia, vaihtavat vuoroa päivällä. Meillä ei olisi mahdollista hoitaa lapsia jolleivat vanhemmat osallistuisi hoitoon (tai mummot ja vaarit myös)

Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä vauvan luota mihinkään. Olisin osastolla 24/7. Isompi pärjäisi sen aikaa kyllä isän kanssa kotona! Kummallahan lapsella on turvattomampi olo. 2v isänsä kanssa, vai pienellä vauvalla, joka jää yksin!!!!

ehkä luuseri perheissä ei ole mutta lähtökohtaisesti oletetaan että Mies on töissä.

No, aika monissa tuntemissani perheissä sillä isällä on ollut mahdollisuus olla kotona jonkin aikaa vauvan synnyttyä.

Mutta jos oletetaan että se isä on töissä ja äidin paikka on aamuvarhaiselta iltamyöhään siellä vauvan vieressä niin mihin se 2v laitetaan? Ja ei, kaikissa paikoissa (tuskin juuri missään) on mahdollista pitää isosisarusta siellä sairaalassa mukana koko päivää, monesti tämä ei pääse keskolaan ollenkaan tai korkeintaan nopealle käynnille.

Eli mihin laitat sen 2v:n tuolloin?

No, aika monissa tuntemissani perheissä sillä isällä on ollut mahdollisuus olla kotona jonkin aikaa vauvan synnyttyä.

Mutta jos oletetaan että se isä on töissä ja äidin paikka on aamuvarhaiselta iltamyöhään siellä vauvan vieressä niin mihin se 2v laitetaan? Ja ei, kaikissa paikoissa (tuskin juuri missään) on mahdollista pitää isosisarusta siellä sairaalassa mukana koko päivää, monesti tämä ei pääse keskolaan ollenkaan tai korkeintaan nopealle käynnille.

Eli mihin laitat sen 2v:n tuolloin?

Se lapsi on siellä äidin kanssa ja kun tulee ilta niin menee kotiinsa isän kanssa. Muunlaisesti ei kannata edes yrittää ajatella kuten. Äiti olisi yh ja ei olisi ketään kuka katsoisi sitä 2v. lasta sillä aikaa kun aiti on sairaalassa vauvansa kanssa.

Se lapsi on siellä äidin kanssa ja kun tulee ilta niin menee kotiinsa isän kanssa. Muunlaisesti ei kannata edes yrittää ajatella kuten. Äiti olisi yh ja ei olisi ketään kuka katsoisi sitä 2v. lasta sillä aikaa kun aiti on sairaalassa vauvansa kanssa.

Siis millä saat sen 2v:n salakuljetettua sinne keskolaan jos sinne ei sisaruksia sallita mukaan? Isossa matkalaukussa missä lapsi makaa hiljaa koko päivän?

Ja jos jossain sairaalassa sattuisi keskolassa olemaan vapaat vierailuajat sisaruksille niin oikeastiko se 2v lapsesi istuu siinä vauvan vieressä kiltisti ja hiljaa esim kl 7-16?

Siis millä saat sen 2v:n salakuljetettua sinne keskolaan jos sinne ei sisaruksia sallita mukaan? Isossa matkalaukussa missä lapsi makaa hiljaa koko päivän?

Ja jos jossain sairaalassa sattuisi keskolassa olemaan vapaat vierailuajat sisaruksille niin oikeastiko se 2v lapsesi istuu siinä vauvan vieressä kiltisti ja hiljaa esim kl 7-16?

Ei sitä tarvitse salakuljettaa :laugh: Siellä on ne perhehuoneet jossa äiti ja lapsi majoittuu.

Yhteistyössä