Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="vieras";26340324]Joo no, tollasta se ajoittain aikoinaan oli, olihan se hiukka vaikea tilanne. Kai sä ymmärrät, että jos teidän logiikka ei pätevästi pysty selittämään myös näitä "hankalia tapauksia", ei se ole pätevä mistään kohtaa.

Ja hiukka ihmettelen sun haluttomuutta keskustella kiintymyssuhde vanhemmuudesta oppimisteoreettiselta näkökannalta. Ei näköjään tarpeeksi teoriaa takana tällä(kään) ideologialla. Ja mihin teoriaan sä mallioppimisella viittaat??[/QUOTE]

Kerros mulle sitten yksikin "logiikka", jolla pystytään pätevästi selittämään kaikkia tapauksia? :O Ei niin täydellistä ideologiaa olekaan.

[QUOTE="ninaTT";26340344]En mä ole sanonut, että SINÄ HUUDATAT LAPSIASI JA OLET SAATANALLINEN PAHOINPITELIJÄ, sen keksit ihan omassa päässäsi. Hyvä mielikuvitus ainakin löytyy.[/QUOTE]

Mutta jos sanot, että pinnasängyssä nukuttaminen on lapsen pahoinpitelyä, sinun pitää myös täsmentää, että tarkoitatkin jotain huudatusunikoulua, etkä ihan vaan pinnasängyssä nukuttamista. :headwall:

Ja jos sanot, että ne, jotka tekevät x, pahoinpitelevät lastaan, se tarkoittaa ihan samaa kuin "säpäle, sinä teit x, olet pahoinpidellyt lastasi". Etkö oikeasti tajua? Eihän se, ettet sano kenenkään tietyn ihmisen nimeä, kumoa sitä väitettä.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26340357:
Toivottavasti siirrät tämän tuomitsevan ja suppean maailmankatsomuksesi myös lapsellesi...

Olen muuten kuullut useita kertomuksia siitä että vauvaa on väkisin yritetty pitää kantoliinassa vaikka tämä ei siitä ole pitänyt. Mitä mieltä olet tästä?
Tuomitseva ja suppea? Mun mielestä ihmisen pitäminen häkissä vastentahtoisesti siitä syystä, että kello on mitä on, on kiduttamista. KAMALAA. Olen suppea ja tuomitseva ihminen.

Sekin on kamalaa, että väkisin yrittää pitää kantoliinassa. Onneksi siinä sentään on vanhempi lähellä.

"vieras"
ninaTT katsoo oikeudekseen ensin sanoa ihan mitä vain ja seuraavassa väittää, ettei ole sanonut mitään sellaista. Ääh, mahdoton keskustella sellaisen kanssa. Tytsillä sentään on joku järki mukana.

"vieras"
Kyse on siitä, miltä rangaistus näyttää _lapsen_ näkökulmasta. Se tuntuu kostolta, usein irrationaaliseltakin seuraukselta. Lapsen kannalta katsottuna vanhempi aiheuttaa hänelle mielipahaa hänen osaamattomuutensa takia. Rangaistuksia käytettäessä lapsi oppii käyttäytymään "oikein" nimenomaan siksi, että hän välttelee rangaistuksia. Lapsi myös saattaa käyttäytyä "huonosti" heti, kun vanhemman silmä välttää. Lisäksi ne saattavat aiheutta lapsessa häpeää, koska pieni lapsi ei aina kykene erottamaan persoonaansa teostaan. Rangaistukset eivät siis auta lapsen oman, sisäisen moraalin kehittymisessä. Lapsen tulisi aidosti haluta toimia oikein ja ottaa muut ihmiset huomioon.
Mun omakohtainen kokemus todistaa toista. Lapseni on todellakin oikeasti empaattinen eikä halua tuottaa muille pahaa mieltä. Samoin empaattinen olen ollut itse ja niin varmaan koet itsekin olevasi, vaikka vanhempasi eivät taida olla kiintymysvanhemmuuden suorittajia?

Kun sä koet olevasi tämän alan suurikin (kiintymysvanhemmuuden) asiantuntija, niin kerrohan onko tuntemiesi kiintymysvanhempien lapset hyvinkin empaattisia verrattuna "tavallisesti" kasvatettuihin?

Ihan tosi, yrittäkää edes pohtia asioita heittäytymättä syyllisyyden syövereihin ja ottamatta henkilökohtaisesti ihan kaikkea. Sanon tämän siis kaikille. Toisaalta ymmärrän, että mun on lapsettomana helppo olla provosoitumatta. Mua on nukutettu vauvana pinnasängyssä enkä silti loukkaannu siitä, että joku pitää sitä pahoinpitelynä. En myöskään kiistä, ettei se olisi voinut aiheuttaa minulle mitään vaurioita. En yksinkertaisesti voi olla varma asiasta.

"vieras"
Ihan tosi, yrittäkää edes pohtia asioita heittäytymättä syyllisyyden syövereihin ja ottamatta henkilökohtaisesti ihan kaikkea. Sanon tämän siis kaikille. Toisaalta ymmärrän, että mun on lapsettomana helppo olla provosoitumatta. Mua on nukutettu vauvana pinnasängyssä enkä silti loukkaannu siitä, että joku pitää sitä pahoinpitelynä. En myöskään kiistä, ettei se olisi voinut aiheuttaa minulle mitään vaurioita. En yksinkertaisesti voi olla varma asiasta.
Onhan siinä nyt eroa, puhutaanko ihan kiduttamisesta. Sillä on väliä mitä sanoja käytetään.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26340329]Lapsesta voi joskus ottaa kiinni jossakin tilanteessa niin, että lapseen sattuu. Ihan vahingossakin. En luokittelisi sitä pahoinpitelyksi kuitenkaan.

Lapsen voi nukuttaa häkkiin ilman, että siitä koituu mainittavia haittoja lapselle.

Mutta yritä nyt palstalla selittää, että asioissa on nyanssieroja. Ei mene läpi, ei sitten millään. Häkki = vastenmielinen ajatus. Lapsen pitäminen häkissä vastoin tämän omaa tahtoa = verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn.

Auttoiko ketään? :rolleyes:[/QUOTE]

Vasten omaa tahtoa? Jos mä laitan vauvan pinnikseen nukkumaan kun hän on ensin nukahtanut syliin ja otan pois kun hän herää,niin missä kohtaa pitäis kuulua sitä kiduttamisen ääntä ja hurjaa vastustelua? Eli sun mielestä on parempi että lapsi joka osaa jo kääntyä,nukkuu tyhjässä isossa parisängyssä sillä aikaa kun äiti ja isi katsovat olohuoneessa vaikka telkkaria? Lapseni nukkuu pinnasängyssä koska haluan suojella häntä putoamiselta. Tiedätkö paljonko vastasyntynyt nukkuu vuorokaudessa? En tosiaan ole jokaikistä sekuntia siinä vieressä istumassa ja tuijottamassa. Ei toimi perheessä jossa on muitakin lapsia.

Miksi kuvittelet että lapsi on sängyssä ylipäätään vasten tahtoaan? Onko joku vauva kertonut sulle että vituttaa nukkua tossa pinniksessä? Oisko se sit parempi että kierähtää vauvan päälle tai vauva tukehtuu peittoon tai sikeäuninen mies jyrää vauvan unissaan? Mä en ymmärrä mistä sä revit näitä juttujas. Joku auton turvaistuin on ihan vitun sairas keksintö,mieti kun se lapsi KÖYTETÄÄN siihen ihan vastentahtoaan :O Siis melkein verrattavissa raiskaukseen.

[QUOTE="vieras";26340382]ninaTT katsoo oikeudekseen ensin sanoa ihan mitä vain ja seuraavassa väittää, ettei ole sanonut mitään sellaista. Ääh, mahdoton keskustella sellaisen kanssa. Tytsillä sentään on joku järki mukana.[/QUOTE]

Niinpä. Jos sanoo että kaikki jotka tekevät x ovat pahoja, silloin se tarkoittaa kaikkia jotka tekevät x, vaikka ei olisi erikseen nimiä mainittu. Keskustelu/väittelytaidot alakoululaisen tasolla.

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26340382]ninaTT katsoo oikeudekseen ensin sanoa ihan mitä vain ja seuraavassa väittää, ettei ole sanonut mitään sellaista. Ääh, mahdoton keskustella sellaisen kanssa. Tytsillä sentään on joku järki mukana.[/QUOTE]

Mä oletan, että etenkin kun keskustellaan tekstin välityksellä (eli emme näe toistemme ilmeitä tai kuule äänenpainoja tms) niin ihmiset voisivat kaikessa rauhassa lukea tekstin, kysyä tarkentavia kysymyksiä ja rauhallisesti pomputella palloa edes takaisin ennen kun tekevät mitään Suuria Päätöksiä ruveta syyllistymään, riehumaan tai tulla johtopäätöksiin siitä, minkälainen tyyppi vastapuolena on. En ymmärrä sitä, että nähdään yksi sana niin ruvetaan rääkymään ja pillittämään eikä kyetä hyväksymään tarkennuksia tai oikeastaan edes lukemaan sitä alkuperäistä tekstiä. On vissiin vaan kivempi rääkyä suurta vääryyttä.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26340442]Mä oletan, että etenkin kun keskustellaan tekstin välityksellä (eli emme näe toistemme ilmeitä tai kuule äänenpainoja tms) niin ihmiset voisivat kaikessa rauhassa lukea tekstin, kysyä tarkentavia kysymyksiä ja rauhallisesti pomputella palloa edes takaisin ennen kun tekevät mitään Suuria Päätöksiä ruveta syyllistymään, riehumaan tai tulla johtopäätöksiin siitä, minkälainen tyyppi vastapuolena on. En ymmärrä sitä, että nähdään yksi sana niin ruvetaan rääkymään ja pillittämään eikä kyetä hyväksymään tarkennuksia tai oikeastaan edes lukemaan sitä alkuperäistä tekstiä. On vissiin vaan kivempi rääkyä suurta vääryyttä.[/QUOTE]

No niin, siinä taas asiallista keskustelua. Sinä voit puhua rauhallisesti kiduttamisesta, mutta muut rääkyvät ja pillittävät. Sinäkö sen sinne kuulet? No, antaa olla, ei tämä tästä ole vuosien varrella muuttunut miksikään.

"vieras"
Mulle syötettiin lapsena porkkanaa. Se on voinut aiheuttaa mulle jotain vaurioita. En tosin tiedä että millaisia. Siksi olen sitä mieltä että kaikki porkkanaa tarjoavat ovat pahoinpitelijöitä.

Oikeesti,mä uskon sit kun mulle osoitetaan nimeltä lapsi jonka kiistattomat tutkimustulokset kertovat että pinnasängyssä nukuttaminen on aiheuttanut nämä nimetyt haitat. Siihen asti voi kuka tahansa höpöttää mitä tahansa.

Minun on jotenkin helpompi ottaa vastaan nämä sinun kommenttisi ja argumenttisi, kuin ninaTT:n. En tiedä, johtuuko kirjoitustyylistä, kommenttien argumentointitavasta vai siitä, että sinulla ei ole niitä lapsia, joten ne on jotenkin helpompi ottaa pelkän teorian kannalta eikä oman kokemuksen värittäminä.

Mäkin voin sanoa "epäkorrektin" mielipiteen. Minusta raskaana tupakoiminen on sikiön äärimmäistä pahoinpitelyä/kiduttamista. Mitä useammin ja enemmän polttaa, sen pahempi. Ymmärrän silti jossain määrin (en täysin, kun itse en ole ikinä maistanutkaan tupakkaa), että äiti voi vaikeassa elämäntilanteessa, kovassa riippuvuudessa ja stressissä siihen sortua. Sitä paremmin ymmärrän, mitä enemmän äiti on yrittänyt lopettaa/vähentää. Minusta voi olla loistava äiti kokonaisuudessa vaikka olisi raskausaikana polttanut. Kivittäkää minut nyt!

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26340437:
Niinpä. Jos sanoo että kaikki jotka tekevät x ovat pahoja, silloin se tarkoittaa kaikkia jotka tekevät x, vaikka ei olisi erikseen nimiä mainittu. Keskustelu/väittelytaidot alakoululaisen tasolla.
Jos haluaa olla eri mieltä, niin miksei voi esittää asiapitoista argumenttia? Miksi vetää herne nenään? Muakin kutsutaan pedofiiliksi, fanaattiseksi, tyhmäksi jne, kiintymysvanhemmuutta typeräksi, lapsen passaamiseksi jne... Auttaako siihen se, että rääkyy täydellä huudolla takaisin, että ENPÄS OLE! No ei auta, siihen tuntuu auttavan se, että *keskustelee* asiasta ja korjaa niitä väärinkäsityksiä.

Jos joku on sitä mieltä, että ihmisen on ihan hyvä olla häkissä niin saa perustella. Saa myös vakuutella, että häkki on ihan ok kunhan sen ihmisen noukkii sieltä pois heti kun hän antaa olettaa, ettei enää halua siellä olla. Mun mielestä ihmiselle kuuluu vapaa liikkuvuus edes omassa kodissaan, jonkun toisen mielestä lapsen pitää olla vanhemmistaan riippuvainen tässä asiassa. Ok, antakaa tulla, keskustellaan asiasta. Perustelkaa.

Mutta pliis, lopettakaa se vääryyden rääkyminen.

"vieras"
Mäkin voin sanoa "epäkorrektin" mielipiteen. Minusta raskaana tupakoiminen on sikiön äärimmäistä pahoinpitelyä/kiduttamista. Mitä useammin ja enemmän polttaa, sen pahempi. Ymmärrän silti jossain määrin (en täysin, kun itse en ole ikinä maistanutkaan tupakkaa), että äiti voi vaikeassa elämäntilanteessa, kovassa riippuvuudessa ja stressissä siihen sortua. Sitä paremmin ymmärrän, mitä enemmän äiti on yrittänyt lopettaa/vähentää. Minusta voi olla loistava äiti kokonaisuudessa vaikka olisi raskausaikana polttanut. Kivittäkää minut nyt!
Ollaanpa sitä nyt siellä terhakkaina sielläkin :D Neito toisen apuna. Älä viitsi.

Minusta tästä aiheesta ei voi keskustella jos ei ole kokemusta vauvan unitavoista ja nukuttamisesta. Älä ota henk.koht. hei.

[QUOTE="vieras";26340429]Onhan siinä nyt eroa, puhutaanko ihan kiduttamisesta. Sillä on väliä mitä sanoja käytetään.[/QUOTE]

Mikäs siinä, jos on myös perustelut sille, miksi se on kiduttamiseen tai pahoinpitelyyn verrattavaa. Yleensä asialle on perusteluja, jos omaa vahvoja mielipiteitä.

[QUOTE="ninaTT";26340442]Mä oletan, että etenkin kun keskustellaan tekstin välityksellä (eli emme näe toistemme ilmeitä tai kuule äänenpainoja tms) niin ihmiset voisivat kaikessa rauhassa lukea tekstin, kysyä tarkentavia kysymyksiä ja rauhallisesti pomputella palloa edes takaisin ennen kun tekevät mitään Suuria Päätöksiä ruveta syyllistymään, riehumaan tai tulla johtopäätöksiin siitä, minkälainen tyyppi vastapuolena on. En ymmärrä sitä, että nähdään yksi sana niin ruvetaan rääkymään ja pillittämään eikä kyetä hyväksymään tarkennuksia tai oikeastaan edes lukemaan sitä alkuperäistä tekstiä. On vissiin vaan kivempi rääkyä suurta vääryyttä.[/QUOTE]

No ei siinä paljon kyllä ilmeet ja äänenpainot auta, jos oikeasti sanot, että jotkut (enemmistö?) tämänkin palstan tyypeistä ovat pahoinpidelleet lastaan. Ja jos tosiaan ei ole tarkoitus ketään kimpaannuttaa, kannattaa miettiä ne sanansa hieman tarkemmin, ennen kuin lähettää sen viestin. Silloin aiemmin tuosta on väännetty sivutolkulla ja nyt vasta aikojen päästä sanot sen olennaisen tarkennuksen, että "minä tarkoitinkin vain niitä jotka huudattavat lapsiaan tuntitolkulla siellä pinnasängyssä".

"vieras"
[QUOTE="vieras";26340404]Mun omakohtainen kokemus todistaa toista. Lapseni on todellakin oikeasti empaattinen eikä halua tuottaa muille pahaa mieltä. Samoin empaattinen olen ollut itse ja niin varmaan koet itsekin olevasi, vaikka vanhempasi eivät taida olla kiintymysvanhemmuuden suorittajia?

Kun sä koet olevasi tämän alan suurikin (kiintymysvanhemmuuden) asiantuntija, niin kerrohan onko tuntemiesi kiintymysvanhempien lapset hyvinkin empaattisia verrattuna "tavallisesti" kasvatettuihin?[/QUOTE]

Vastaisitko tytsi tähän?

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26340458]Mulle syötettiin lapsena porkkanaa. Se on voinut aiheuttaa mulle jotain vaurioita. En tosin tiedä että millaisia. Siksi olen sitä mieltä että kaikki porkkanaa tarjoavat ovat pahoinpitelijöitä.

Oikeesti,mä uskon sit kun mulle osoitetaan nimeltä lapsi jonka kiistattomat tutkimustulokset kertovat että pinnasängyssä nukuttaminen on aiheuttanut nämä nimetyt haitat. Siihen asti voi kuka tahansa höpöttää mitä tahansa.[/QUOTE]

Mitkä "kiistattomat" tutkimustulokset? Lasten ruumiillisesta kurituksesta on saatu ristiriitaisia tutkimustuloksia. Onko lapsen ruumiillinen kuritus ok vai ei ja millä sä sen perustelet? Kun ei löydy sitä kaipaamaasi kiistatonta tutkimustietoa.

(Miten muuten ehdotat, että häkkinukuttamista tutkittaisiin? Jos kiistatonta tulosta ja tietoa tahdot, niin ei taida löytyä mitään eettistä tapaa tutkia asiaa...)

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26340484:
Minusta tästä aiheesta ei voi keskustella jos ei ole kokemusta vauvan unitavoista ja nukuttamisesta. Älä ota henk.koht. hei.
Mä en tyrmää täysin tuota näkemystä, mitä yksin nukuttamisesta VOI seurata vauvalle. Sitä näkemystä on tukemassa ihan faktatietoa. Siis esim. stressihormonitasoista, riskeistä jne. Monet biologiset faktat tukevat sitä, että äidin olisi hyvä olla pienen vauvansa lähellä öisinkin. Tämän toteamiseen ei tarvita kokemusta vanhemmuudesta.

[QUOTE="ninaTT";26340474]Jos haluaa olla eri mieltä, niin miksei voi esittää asiapitoista argumenttia? Miksi vetää herne nenään? Muakin kutsutaan pedofiiliksi, fanaattiseksi, tyhmäksi jne, kiintymysvanhemmuutta typeräksi, lapsen passaamiseksi jne... Auttaako siihen se, että rääkyy täydellä huudolla takaisin, että ENPÄS OLE! No ei auta, siihen tuntuu auttavan se, että *keskustelee* asiasta ja korjaa niitä väärinkäsityksiä.

Jos joku on sitä mieltä, että ihmisen on ihan hyvä olla häkissä niin saa perustella. Saa myös vakuutella, että häkki on ihan ok kunhan sen ihmisen noukkii sieltä pois heti kun hän antaa olettaa, ettei enää halua siellä olla. Mun mielestä ihmiselle kuuluu vapaa liikkuvuus edes omassa kodissaan, jonkun toisen mielestä lapsen pitää olla vanhemmistaan riippuvainen tässä asiassa. Ok, antakaa tulla, keskustellaan asiasta. Perustelkaa.

Mutta pliis, lopettakaa se vääryyden rääkyminen.[/QUOTE]

No onhan tässä nyt vaikka miten monet ihan asiallisesti kommentoineet (esim Lilii) miten pinnasänky ei ole hänen mielestään yhtään sen kummempi kuin perhepetikään.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä