Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="...";26340105]Anteeksi jo etukäteen, jos tämä on alentavaa.
Ihan todennäköistä ja toivottavaa on, että te nuoret (kuten nyt tämä TT ja tytsi ja varmasti monet muut) joskus ymmärrätte olla lunkimpia ja solidaarisempia omaa sukupuoltanne kohtaan.
Silleen me saadaan lapset kasvatettua täällä ilmapiirissä, jossa aikuiset naiset ovat välillä eri mieltä, mutta kuitenkin toistensa tukena. Ja puhun nyt nimen omaan naisista.
Ei meidän eurokaan olis kaheksaakyt senttiä, jos oltaisiin vähän armollisempia toisillemme.[/QUOTE]

Mä en kyllä koskaan arvostele lähipiirini ihmisiä lastenkasvatuksessa. Sen sijaan autan paljon sukulaisiani ja ystäviäni lastenhoidossa. Joistain asioista mulla on vahvojakin mielipiteitä, mutta en tuputa niitä kenellekään väkisin enkä suhtaudu halveksivasti toisin toimiviin äiteihin. Kyllä mä yleensä ymmärrän, miksi ihmiset toimivat, miten toimivat. En usko, että mustakaan täydellistä äitiä tulee.

[QUOTE="niinpä";26340142]Yleinen keskustelu kasvatuksesta ja vanhemmuudesta, kyllä. Tässä yleisessäkin keskustelussa heitetty kommentti siitä, että lapsen nukuttaminen pinnasängyssä on pahoinpitelyä tarkoittaa sitä, että näin tekevä vanhempi on pahoinpitelijä. Eikös? Mitä helvettiä sinä väännät ja vänkäät nyt ihan selvästä asiasta vieläkin?

Vai miten vanhemman, joka nukuttaa vauvaansa pinnasängyssä tuo sitten pitäisi lukea/tulkita? "Aah, ei se varmaan tarkoittanut minua kun ei siinä lue just mun nimi!" Please.[/QUOTE]

Niin, se on ninan mielipide. Hänellä on siihen varmasti omat perustelunsa. Ei kannata loukkaantua siitä, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, silloin saisi olla loukkaantumassa koko ajan. Jos on sinut omien kasvatustapojensa kanssa eikä koe niistä syyllisyyttä, on turha pahoittaa mielensä jonkun mielipiteestä. Huonoista perusteluista voi toki ärsyyntyä. Aika moni vanhempi on "syyllistynyt" lapsensa jonkinasteiseen pahoinpitelyyn, jos lasketaan mm. pinnasängyssä nukuttaminen, raskaudenaikainen tupakanpoltto, kaikki ruumiillinen kuritus jne. Saati sitten kaikenlainen emotionaalinen pahoinpitely ja lapsen itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Minusta mikään yksittäinen asia ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa. Pinnasänkyihin en itse ota kantaa.

"ninaTT"
[QUOTE="...";26340105]Anteeksi jo etukäteen, jos tämä on alentavaa.
Ihan todennäköistä ja toivottavaa on, että te nuoret (kuten nyt tämä TT ja tytsi ja varmasti monet muut) joskus ymmärrätte olla lunkimpia ja solidaarisempia omaa sukupuoltanne kohtaan.
Silleen me saadaan lapset kasvatettua täällä ilmapiirissä, jossa aikuiset naiset ovat välillä eri mieltä, mutta kuitenkin toistensa tukena. Ja puhun nyt nimen omaan naisista.
Ei meidän eurokaan olis kaheksaakyt senttiä, jos oltaisiin vähän armollisempia toisillemme.[/QUOTE]

Netissä saatan olla kärkevämpi, kun satun tykkäämään väittelemisestä enkä siedä sitä, että sanojani vääristellään. "Oikeassa" elämässä koen olleeni monenkin ihmisen tukena vanhemmuudessa (ja disclaimeri tähän: olen myös saanut tukea monelta).

Mun väittelyt tai mielipiteet ei kauheasti liity sukupuoleen, ihan yhtä hyvin voin miestenkin kanssa ottaa yhteen näistä aiheista ;)

En myöskään usko, että ihmiset pahuuttaan toimisivat lapsia kohtaan huonosti. He eivät välttämättä tiedä tai ymmärrä tekevänsä väärin, tai vaikka tietäisivät, he eivät osaa muutakaan tapaa. Aivan kuten lapsi joka suutuspäissään lyö toista lasta kun ei tiedä miten muutenkaan saisi asiansa läpi, toimivat vanhemmatkin usein vaillinaisin eväin, tekevät kuten kuvittelevat muidenkin tekevän tai purkavat pahaa oloansa koska eivät tiedä miten toimia rakentavasti.

NinaTT. Tässä viestissä vastaat, että ruumiillinen kuritus ja pinnasänky ovat mielestäsi rikoksina samalla viivalla. Siinä siis sanot, että ne äidit, jotka nukuttavat vauvansa pinnasänkyyn ovat sinun mielestäsi lastensa pahoinpitelijöitä.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2140893-tulipa-paha-mieli-kun-erehdyin-lukemaan-ninatt-n-blogia/sivu17.html#post26333573

Tuo on edelleen minusta pahinta, mitä toiselle vanhemmalle voi sanoa. Se on toisen lyttäämistä, lannistamista ja alentamista. Ja samalla itsensä täysin naurettavalla tavalla jalustalle nostamista ja parempana pitämistä.

Ei siinä tavita kenenkään nimeä. Ei sinun tarvitse sanoa, että "Lilii, olet mielestäni vauvasi pahoinpitelijä". Sanot sen ilman minun nimeänikin - lapseni ovat nukkuneet pinniksessä, joten olen mielestäsi pahoinpidellyt molempia lapsiani. Vuosia.

Ymmärrätkö, kuinka paljon sinua voi tuollaisten kommenttien jälkeen arvostaa? Tai ehkäpä se ei kiinnosta sinua. Alkaa tuntua siltä, ettet osaa arvostaa erilaisia ihmisiä lainkaan.

(P.S: En loukkaantunut enkä ottanut itseeni. Pidän edelleen pinnasänkyä hyvänä valintana. Menetin vain arvostukseni Ninaa kohtaan. Harmi.)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="ninaTT";26339797]Ei taapero ymmärrä niitä pitkiä selittelyjäkään. Leikki-ikäinen kyllä jo, taapero ei. Taaperolle pitää ohjata vaihtoehtoinen toiminta, näyttää mikä on sallittua, toivottua. Taaperoimetys on hyvä työkalu taaperon kasvattamiseen, näin btw ;) Sillä lujitetaan sitä äiti-lapsi (laajemmin aikuinen-lapsi) suhdetta jolle kasvatus pikkutaaperoilla perustuu.[/QUOTE]

Siis täh?Miten tissin suuhun tökkääminen kasvatukseen vaikuttaa?Anteeksi maalaisuuteni mutten nää siinä yhteyttä..Vai kiristätkö sä lasta "jos teet näin, et saa tulla rinnalle"?

Enkä mä kyllä usko että se äiti-lapsi suhde sen huonompi vaikkei taaperoa enää imettäiskään, sitä läheisyyttä ym. annetaan ihan yhtälailla pitämällä lasta sylissä, halimalla jne..

"ninaTT"
Vielä tähän pinnasänky-pahoinpitely-hommaan: Moni täällä on sitä mieltä, että lasta ei saa lyödä (ja itse olen samaa mieltä) mutta maailmalla on paljon ihmisiä joiden mielestä on itsestäänselvää, että lasta saa lyödä. Suomessakin on paljon ihmisiä joiden mielestä tukkapölly ja piiskaaminen ovat itsestäänselvästi sallittuja lastenkasvatusmetodeja. Jos uskot piiskaamisen ja tukasta repimisen olevan pahoinpitelyä, niin tekeekö mieli silitellä pahoinpitelijän päätä ja heittää jotain tyhjiä lauseita siitä, miten kaikki ovat erilaisia ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo? No ei.

Jos voit ymmärtää tuon ylläolevan, niin voit ymmärtää, että miksi olen sanonut ääneen mielipiteeni pienten vauvojen yksinnukuttamisesta. Minusta se on kamalaa. En ajattele, että se nyt vaan on piirun verran huonompi tapa, vaan minusta on oikeasti aivan hirveää, että jotkut laittavat lapsensa häkkiin pimeään huoneeseen yksin, ja jotkut jopa huudattavat ja itkettävät lapsiaan näissä häkeissään ns unikoulun nimissä. Ei ole kyse siitä, että joku tekee vähän eri tavalla tms - mun mielestä tuo on lapsen kiduttamista ja vaikka kuinka yritän suhtautua empaattisesti vanhempiin, niin en osaa suhtautua positiivisesti tai neutraalisti lasten kiduttamiseen.

[QUOTE="ninaTT";26340245]Vielä tähän pinnasänky-pahoinpitely-hommaan: Moni täällä on sitä mieltä, että lasta ei saa lyödä (ja itse olen samaa mieltä) mutta maailmalla on paljon ihmisiä joiden mielestä on itsestäänselvää, että lasta saa lyödä. Suomessakin on paljon ihmisiä joiden mielestä tukkapölly ja piiskaaminen ovat itsestäänselvästi sallittuja lastenkasvatusmetodeja. Jos uskot piiskaamisen ja tukasta repimisen olevan pahoinpitelyä, niin tekeekö mieli silitellä pahoinpitelijän päätä ja heittää jotain tyhjiä lauseita siitä, miten kaikki ovat erilaisia ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo? No ei.

Jos voit ymmärtää tuon ylläolevan, niin voit ymmärtää, että miksi olen sanonut ääneen mielipiteeni pienten vauvojen yksinnukuttamisesta. Minusta se on kamalaa. En ajattele, että se nyt vaan on piirun verran huonompi tapa, vaan minusta on oikeasti aivan hirveää, että jotkut laittavat lapsensa häkkiin pimeään huoneeseen yksin, ja jotkut jopa huudattavat ja itkettävät lapsiaan näissä häkeissään ns unikoulun nimissä. Ei ole kyse siitä, että joku tekee vähän eri tavalla tms - mun mielestä tuo on lapsen kiduttamista ja vaikka kuinka yritän suhtautua empaattisesti vanhempiin, niin en osaa suhtautua positiivisesti tai neutraalisti lasten kiduttamiseen.[/QUOTE]

Hetkinen. Eli ongelma ei olekaan se pinnasänky - vaan huudatusnukuttaminen? Ei hyvä luoja, kuvitteletko että kaikki joilla on pinnasänky käytössä huutonukuttavat lapsensa yksin pimeissä huoneissa? :O

• Tykkää
Reactions: säpäle
"ninaTT"
Siis täh?Miten tissin suuhun tökkääminen kasvatukseen vaikuttaa?Anteeksi maalaisuuteni mutten nää siinä yhteyttä..Vai kiristätkö sä lasta "jos teet näin, et saa tulla rinnalle"?
Kiristäminen ei mun mielessäni ole kasvatusta, teki sen rinnalla tai ilman ;) Etkö sä nyt yhtään ole pysynyt kärryillä? Rinta on siitä kätevä, että se lievittää pahaa oloa ja lujittaa vanhemman ja lapsen sidettä kun on rankkoja aikoja. Imetys auttaa myös ylläpitämään tasaista verensokeria ja auttaa rauhoittumaan jos menee överiksi.

Enkä mä kyllä usko että se äiti-lapsi suhde sen huonompi vaikkei taaperoa enää imettäiskään, sitä läheisyyttä ym. annetaan ihan yhtälailla pitämällä lasta sylissä, halimalla jne..
Aah, tässä tämä ongelma taas on: Kerron, mitä itse olen kokenut toimivaksi ja miksi. Siitä seuraa, että olen väistämättä leimannut jonkun muun tavan huonoksi. Miten näistä asioista voisi kertoa sellaisella tavalla, ettei tulisi loukanneeksi ketään tai väittäneeksi toisten tapoja huonommiksi? Väistämättähän siinä tulee vähän vertailutilanne jos kerron, että meillä imetys on ollut hyvä juttu. Siitä voi jokainen tulkita, että mun mielestä imetys on ollut parempi juttu ku imettämättömyys.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26340218:
NinaTT. Tässä viestissä vastaat, että ruumiillinen kuritus ja pinnasänky ovat mielestäsi rikoksina samalla viivalla. Siinä siis sanot, että ne äidit, jotka nukuttavat vauvansa pinnasänkyyn ovat sinun mielestäsi lastensa pahoinpitelijöitä.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2140893-tulipa-paha-mieli-kun-erehdyin-lukemaan-ninatt-n-blogia/sivu17.html#post26333573

Tuo on edelleen minusta pahinta, mitä toiselle vanhemmalle voi sanoa. Se on toisen lyttäämistä, lannistamista ja alentamista. Ja samalla itsensä täysin naurettavalla tavalla jalustalle nostamista ja parempana pitämistä.

Ei siinä tavita kenenkään nimeä. Ei sinun tarvitse sanoa, että "Lilii, olet mielestäni vauvasi pahoinpitelijä". Sanot sen ilman minun nimeänikin - lapseni ovat nukkuneet pinniksessä, joten olen mielestäsi pahoinpidellyt molempia lapsiani. Vuosia.

Ymmärrätkö, kuinka paljon sinua voi tuollaisten kommenttien jälkeen arvostaa? Tai ehkäpä se ei kiinnosta sinua. Alkaa tuntua siltä, ettet osaa arvostaa erilaisia ihmisiä lainkaan.

(P.S: En loukkaantunut enkä ottanut itseeni. Pidän edelleen pinnasänkyä hyvänä valintana. Menetin vain arvostukseni Ninaa kohtaan. Harmi.)
Näin juuri! Ihan samaahan tuo tarkoittaa, vaikkei sitä henkilökohtaisesti kenellekään osoita.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26340261:
Hetkinen. Eli ongelma ei olekaan se pinnasänky - vaan huudatusnukuttaminen? Ei hyvä luoja, kuvitteletko että kaikki joilla on pinnasänky käytössä huutonukuttavat lapsensa yksin pimeissä huoneissa? :O
En kuvittele. Missä olen sanonut niin? Johan mä olen monta kertaa sanonut, että häkin käyttö itsessään - vaikka onkin vastenmielistä - tuskin aiheuttaa mitään pysyviä vaurioita suurimmassa osassa lapsia.

[QUOTE="ninaTT";26340274]Kiristäminen ei mun mielessäni ole kasvatusta, teki sen rinnalla tai ilman ;) Etkö sä nyt yhtään ole pysynyt kärryillä? Rinta on siitä kätevä, että se lievittää pahaa oloa ja lujittaa vanhemman ja lapsen sidettä kun on rankkoja aikoja. Imetys auttaa myös ylläpitämään tasaista verensokeria ja auttaa rauhoittumaan jos menee överiksi.

Aah, tässä tämä ongelma taas on: Kerron, mitä itse olen kokenut toimivaksi ja miksi. Siitä seuraa, että olen väistämättä leimannut jonkun muun tavan huonoksi. Miten näistä asioista voisi kertoa sellaisella tavalla, ettei tulisi loukanneeksi ketään tai väittäneeksi toisten tapoja huonommiksi? Väistämättähän siinä tulee vähän vertailutilanne jos kerron, että meillä imetys on ollut hyvä juttu. Siitä voi jokainen tulkita, että mun mielestä imetys on ollut parempi juttu ku imettämättömyys.[/QUOTE]

Yhtälailla sitä pahaa oloa saa lievitettyä ottamalla lapsen syliin, lapselle annetaan säännöllisesti myös syötävää et saadaan ne verensokerit pysyy oikealla tasolla..

Mikä siinä rinnassa on ns. korvaamatonta?

[QUOTE="ninaTT";26340245]Vielä tähän pinnasänky-pahoinpitely-hommaan: Moni täällä on sitä mieltä, että lasta ei saa lyödä (ja itse olen samaa mieltä) mutta maailmalla on paljon ihmisiä joiden mielestä on itsestäänselvää, että lasta saa lyödä. Suomessakin on paljon ihmisiä joiden mielestä tukkapölly ja piiskaaminen ovat itsestäänselvästi sallittuja lastenkasvatusmetodeja. Jos uskot piiskaamisen ja tukasta repimisen olevan pahoinpitelyä, niin tekeekö mieli silitellä pahoinpitelijän päätä ja heittää jotain tyhjiä lauseita siitä, miten kaikki ovat erilaisia ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo? No ei.

Jos voit ymmärtää tuon ylläolevan, niin voit ymmärtää, että miksi olen sanonut ääneen mielipiteeni pienten vauvojen yksinnukuttamisesta. Minusta se on kamalaa. En ajattele, että se nyt vaan on piirun verran huonompi tapa, vaan minusta on oikeasti aivan hirveää, että jotkut laittavat lapsensa häkkiin pimeään huoneeseen yksin, ja jotkut jopa huudattavat ja itkettävät lapsiaan näissä häkeissään ns unikoulun nimissä. Ei ole kyse siitä, että joku tekee vähän eri tavalla tms - mun mielestä tuo on lapsen kiduttamista ja vaikka kuinka yritän suhtautua empaattisesti vanhempiin, niin en osaa suhtautua positiivisesti tai neutraalisti lasten kiduttamiseen.[/QUOTE]

No meillä on ainakin yövalo vauvan huoneessa :D Huone on metrin päässä meidän makuuhuoneestamme, kuulen heti jos vauva herää. Alkuun nukkui vieressä, sitten alkoi olemaan niin levotonta että kokeilimme omaa sänkyä ja huonetta. Tämän jälkeen kaikki osapuolet ovat nukkuneet enemmän ja paremmin.

Vauvatkin ovat yksilöitä, kaikille vieressä nukkuminen ei ole paras vaihtoehto. Mutta toki sinä suurella elämänkokemuksellasi osaat sanoa mikä kaikille parhaiten sopii, ja kaikillehan sopii sama nukkumistyyli.

• Tykkää
Reactions: Halikatti
"vieras"
Hmm...vaikea tilanne. Ei lasta pystyy koko ajan vahtimaankaan, ettei käy toisen kimppuun. Mielestäni sen toisen lapsen suojeleminen on ensisijaista. Näyttää siltä, että olette jo kokeilleet monia keinoja. Millaisissa tilanteissa lapsi lyö? Onko hän miten kehittynyt verbaalisesti? Mietin, mikä sen lyömisen syy mahtaa olla. Jos hänelle voisi opettaa rakentavamman keinon ilmaista asiansa/tahtonsa. En usko, että pahantahtoisuuttaan lyö. Mä varmaan voisin itse käyttää päiväkodissa tai tommosissa puistoissa jotain rangaistusta, jos se toimisi eikä pitäisi jatkuvasti olla rankaisemassa. En siksi, että se olisi tehokas ja hyvä kasvatuskeino vaan sen toisen lapsen koskemattomuuden suojelemiseksi. Ei voi koko ajan pyöriä yhden lapsen pillin mukaan. Muut voi myös ottaa kantaan ko. tapaukseen. En tosiaan keksi tuohon mitään täydellistä ratkaisua.
Joo no, tollasta se ajoittain aikoinaan oli, olihan se hiukka vaikea tilanne. Kai sä ymmärrät, että jos teidän logiikka ei pätevästi pysty selittämään myös näitä "hankalia tapauksia", ei se ole pätevä mistään kohtaa.

Ja hiukka ihmettelen sun haluttomuutta keskustella kiintymyssuhde vanhemmuudesta oppimisteoreettiselta näkökannalta. Ei näköjään tarpeeksi teoriaa takana tällä(kään) ideologialla. Ja mihin teoriaan sä mallioppimisella viittaat??

[QUOTE="vieras";26340262]Voi herranen aika :O

Tulepa nyt Tytsi pian peesaamaan, sinua tarvitaan![/QUOTE]

En peesaa. Mulla ei ole oikein mielipidettä tuohon pinnasängyssä nukuttamiseen. Pitäisi olla siitä enemmän kokemusta ja tietoa. Pidän perhepetiä ja yhdessä nukkumista parempana kuin pinnasängyssä nukuttamista, mutten sanoisi sitä kuitenkaan kiduttamiseksi. En osaisi perustella mitenkään uskottavasti sen olevan verrattavissa kiduttamiseen, se on niin vahva sana. Esim. raskausaikaista tupakoimista (etenkin koko raskauden jatkuvaa, tyyliin aski päivässä polttamista) ja lapsen hakkaamista sanoisin kiduttamiseksi. Ellei jotkut vanhemmat tosiaan sitten toimi niin, että huudattavat pientä vauvaansa toistuvasti yksin omassa huoneessaan, sitä voisin sanoa jo henkiseksi väkivallaksi.

Viimeksi muokattu:
"ninaTT"
^Lasten hakkaaminen ei ole millään kohtaa samalla tasolla pinnasängyssä nukuttamiseen, että ihan kidutusta..
Lapsesta voi joskus ottaa kiinni jossakin tilanteessa niin, että lapseen sattuu. Ihan vahingossakin. En luokittelisi sitä pahoinpitelyksi kuitenkaan.

Lapsen voi nukuttaa häkkiin ilman, että siitä koituu mainittavia haittoja lapselle.

Mutta yritä nyt palstalla selittää, että asioissa on nyanssieroja. Ei mene läpi, ei sitten millään. Häkki = vastenmielinen ajatus. Lapsen pitäminen häkissä vastoin tämän omaa tahtoa = verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn.

Auttoiko ketään? :rolleyes:

....
Tarkalleen ottaen se taisi mennä niin, että aiheuttaa vaurioita, mutta osa onneksi pystyy ne käsittelemään ja korjaamaan (ilman terapiaa?). ;)

[QUOTE="ninaTT";26340293]En kuvittele. Missä olen sanonut niin? Johan mä olen monta kertaa sanonut, että häkin käyttö itsessään - vaikka onkin vastenmielistä - tuskin aiheuttaa mitään pysyviä vaurioita suurimmassa osassa lapsia.[/QUOTE]

"vieras"
En peesaa. Mulla ei ole oikein mielipidettä tuohon pinnasängyssä nukuttamiseen. Pitäisi olla siitä enemmän kokemusta ja tietoa. Pidän perhepetiä ja yhdessä nukkumista parempana kuin pinnasängyssä nukuttamista, mutten sanoisi sitä kuitenkaan kiduttamiseksi. En osaisi perustella mitenkään uskottavasti sen olevan verrattavissa kiduttamiseen, se on niin vahva sana. Raskausaikaista tupakoimista ja lapsen hakkaamista sanoisin kiduttamiseksi. Ellei jotkut vanhemmat tosiaan sitten toimi niin, että huudattavat pientä vauvaansa toistuvasti yksin omassa huoneessaan, sitä voisin sanoa jo henkiseksi väkivallaksi.
No hyvä, arvostan järkevää vastaustasi!

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26340327:
Niin ja meilläkään ei tosiaan huudateta. Taidat sekoittaa omat mielikuvasi asioista todellisuuden kanssa.
En mä ole sanonut, että SINÄ HUUDATAT LAPSIASI JA OLET SAATANALLINEN PAHOINPITELIJÄ, sen keksit ihan omassa päässäsi. Hyvä mielikuvitus ainakin löytyy.

Hmm...vaikea tilanne. Ei lasta pystyy koko ajan vahtimaankaan, ettei käy toisen kimppuun. Mielestäni sen toisen lapsen suojeleminen on ensisijaista. Näyttää siltä, että olette jo kokeilleet monia keinoja. Millaisissa tilanteissa lapsi lyö? Onko hän miten kehittynyt verbaalisesti? Mietin, mikä sen lyömisen syy mahtaa olla. Jos hänelle voisi opettaa rakentavamman keinon ilmaista asiansa/tahtonsa. En usko, että pahantahtoisuuttaan lyö. Mä varmaan voisin itse käyttää päiväkodissa tai tommosissa puistoissa jotain rangaistusta, jos se toimisi eikä pitäisi jatkuvasti olla rankaisemassa. En siksi, että se olisi tehokas ja hyvä kasvatuskeino vaan sen toisen lapsen koskemattomuuden suojelemiseksi. Ei voi koko ajan pyöriä yhden lapsen pillin mukaan. Muut voi myös ottaa kantaan ko. tapaukseen. En tosiaan keksi tuohon mitään täydellistä ratkaisua.
No niin, eli seinä tuli vastaan tässäkin. Ja tällaisia tilanteita tulee vanhemmilla vastaan vaikka miten monia ja siksi ei voikaan esimerkiksi niitä rangaistuksia sulkea kasvatuksessa kokonaan pois, vaikka se kuinka väärältä ja epäloogiselta tuntuisikin.

Enkä oikein ymmärrä sitäkään, miksei rangaistuksia voisi käyttää lapsella, koska niitähän on aikuistenkin maailma pullollaan. Jos jätät autosi väärään paikkaan, saat sakon. Jos kasvatat tietynlaista kasvia omaksi ja kaveripiirin iloksi, saat rangaistuksen jne. Niistä on vain sovittava etukäteen ja niitä pitää käyttää sellaisissa tilanteissa jossa se on järkevää.

[QUOTE="ninaTT";26340329]Lapsesta voi joskus ottaa kiinni jossakin tilanteessa niin, että lapseen sattuu. Ihan vahingossakin. En luokittelisi sitä pahoinpitelyksi kuitenkaan.

Lapsen voi nukuttaa häkkiin ilman, että siitä koituu mainittavia haittoja lapselle.

Mutta yritä nyt palstalla selittää, että asioissa on nyanssieroja. Ei mene läpi, ei sitten millään. Häkki = vastenmielinen ajatus. Lapsen pitäminen häkissä vastoin tämän omaa tahtoa = verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn.

Auttoiko ketään? :rolleyes:[/QUOTE]

Toivottavasti siirrät tämän tuomitsevan ja suppean maailmankatsomuksesi myös lapsellesi...

Olen muuten kuullut useita kertomuksia siitä että vauvaa on väkisin yritetty pitää kantoliinassa vaikka tämä ei siitä ole pitänyt. Mitä mieltä olet tästä?

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä