Onko se nyt niin, että mä en saa ens kuussa enää penniäkään mistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Metis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Metis

Aktiivinen jäsen
18.04.2012
3 096
24
38
Eli kotihoidontuki loppuu ja hain sinne kouluun ja jos pääsen sinne, se alkaa vasta syyskuussa etten siis tietenkään saa sen osalta mitään tukea ennen sitä.

En ole ollut ilmeisesti tarpeeksi kauan töissä yhtäjaksoisesti missään, että saisin mitään tukea mistään enää? Työttömyyspäivärahaa yms.

En päässyt tänäkään kesänä kesätöihin, en kunnalle tai muuallekaan joten se siitäkin sitten.

Olenko mä nyt miehen rahojen varassa koko perkeleen kesän :ashamed: :ashamed:

(pakko päästä sinne kouluun, tämmönen ei ole KIVAA!!) :(

[QUOTE="joo";26323354]saat työmarkkinatukea ellei sun miehen bruttotulot lähentele 3000e/kk. muuten et saa mistään mitään ja joudut loisimaan miehesi rahoilla+[/QUOTE]

Täytyy soittaa kelaan(ko?) ja kysyä sieltä tarkemmin tosta. Pakko se on mennä vaikka jumaliste puhelinmyyjäksi tienaamaan kolmekymppiä kuussa jos ei muuta keksitä..

Kelan sivuilla luki näin:Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatuki voidaan maksaa odotusajasta huolimatta.

Eli vaikka saisinkin tota tukea niin alkaako se vasta 5kk:n päästä? Vai mitä mä ymmärsin väärin?

ensin työkkäriin työnhakijaksi, sitten kelalle täyttää lippulappua. Jos työssäoloehto ei täyty,miehesi tulot lasketaan sun tuloiksi osittain. Mut pitäs sun jotain saada. Vähintään se nelisen sataa kuussa. Eka kuukausi työnhakijana sulla on kahden viikon omavastuu josta ei makseta ja kelan jonot on mitä on,niin varautuisin olemaan ilman rahaa kesän ja ne maksaa takautuvasti elo-syyskuussa mitä maksaa..: /

Kelan sivuilla luki näin:Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatuki voidaan maksaa odotusajasta huolimatta.

Eli vaikka saisinkin tota tukea niin alkaako se vasta 5kk:n päästä? Vai mitä mä ymmärsin väärin?

Mikä ikäinen olet? Toi lause koskee käsittääkseni alle 25-vuotiaita joilla ei ole ammattikoulutusta.

Mutta niin tai näin eka juttu on ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Jos sulla on mahdollista järjestää lastenhoito jotenkin, saat työmarkkinatukea jos osallistut harjoitteluun. Eli käytännössä hankit itsellesi jonkin harjoittelupaikan, joka ei maksa sulle palkkaa, niin työkkäri maksaa sitten työmarkkinatuen. Näitä harjoittelupaikkoja yleensä löytyy työkkärin kautta suhteellisen helposti, koska työnantajille harjoittelijat ovat ilmaista työvoimaa.

Kannattaapi käydä työkkärissä ilmottautumassa hakijaksi, ja kysyä sieltä että mitä tukia on mahdollista saada tuossa tilanteessa. Työkkäristä lähetetään aina lausunto Kelalle, ja ensikädessä työkkäri päättää mitä tukia voit saada historiastas riippuen. Itselle ihan outo tilanne tuo, niin paremmin en osaa neuvoa, mutta ei kysyvä tieltä eksy ainakaan työkkärin ja Kelan suhteen!

[QUOTE="vieras";26323407]Mikä ikäinen olet? Toi lause koskee käsittääkseni alle 25-vuotiaita joilla ei ole ammattikoulutusta.

Mutta niin tai näin eka juttu on ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Jos sulla on mahdollista järjestää lastenhoito jotenkin, saat työmarkkinatukea jos osallistut harjoitteluun. Eli käytännössä hankit itsellesi jonkin harjoittelupaikan, joka ei maksa sulle palkkaa, niin työkkäri maksaa sitten työmarkkinatuen. Näitä harjoittelupaikkoja yleensä löytyy työkkärin kautta suhteellisen helposti, koska työnantajille harjoittelijat ovat ilmaista työvoimaa.[/QUOTE]

No jos saisi sukulaisille ni olis hyvä, miehen tulojen vuoksi täyspäivähoito olis melkein täydet.
Ainakin se oli vielä silloin niin paljon kun olin hetken töissä.

Täytyy ottaa yhteys työkkäriin ja sopia tapaaminen.

minä olen ollut ilman mitään rahaa marraskuusta, 5kk odotusaika ei pätenyt edes minuun koska työkkäri katsoi että olen tahallisuuttani erotettu koulusta (olin 3v pois vuorotellen äitiyslomalla ja hoitovapaalla, tätä tietysti ihmettelen, että tahallisuuttani, no ihan "tahallaan" ne lapset tehtiin mutta ei töistäkään yleensä potkuja saa äitiysloman tai hoitovapaan takia)...nyt kun tulee 25v mittariin parin viikon päästä minun pitäisi VIHDOIN saada työmarkkinatukea ellei työkkäri keksi jotain syytä taas estää sen saantia.

mol.fi

Ja työkkäristä kannattaa myös kysellä tästä! Tämä on hyvä porkkana työnantajille, kun saavat työntekijästä palkkatuloa, niin otetaan sitten herkemmin töihin tämän varjolla :) Itse ainakin totesin että on ihan hyvä mainita aina tästä että on tää kyseinen kortti, alko kummasti kiinnostaan haastatteluissakin. (Tosin että sain myöhemmin työpaikan ilman tuota korttia, mutta kuitenkin)

*muoks
Ja minähän siis en todellakaan ollut mikään vastavalmistunut kun tuon kortin sain. Ihan työelämässä olin jo useita vuosia ollut :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä