Apuja lastensuojeluilmoituksen tekemiseen?

• Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut"
Hei!

Sain tietää tuttavaperheen äidin olevan "sekoamassa", käynyt jo lapseenkin käsiksi.
Olen todella huolissani tuosta perheestä ja etenkin lapsista, täytyisi varmaan tehdä ilmoitus lastensuojeluun.
Miten voin sen tehdä ja ilmoittavatko automaattisesti kuka ilmoituksen teki?
Mitkä ovat ne toimenpiteet joita perheeseen automaattisesti ilmoituksen vuoksi kohdistetaan?
Mietin vaan että jos lastensuojelusta soitetaan vaikkapa että tulevat käymään, niin tuo äitihän voi esittää heille että kaikki on hyvin? Ja lapsetkaan tuskin alkavat avautumaan täysin vieraille ihmisille omasta äidistään?

Jos se menee noin, niin nuo ilmoituksethan ovat sitten yhtä tyhjän kanssa..
Tietysti sen ilmoituksen silti teen vaikkei mitään auttaisikaan.
Voi kamala mua ahdistaa, saisipa perhe apua ja ennenkaikkea ottaisi sitä vastaan.

"huoh"
Sait tietää? Välikäsien kauttako sait tietää, eli kuulopuheiden perusteella olisit nyt ls-ilmoitusta tekemässä? Tunnetko perhettä miten hyvin? Tiedätkö ihan oikeasti nämä asiat? Mitä tarkoittaa että äiti on sekoamassa?? Ettet nyt vain liioittelisi.

"vieras"
Hitto että näin öisin palsta oikein kuhisee kaiken maailman sekopäitä ja vajakkeja. On kaiken maailman kyttääjää ja luulosairasta liikkeellä, eivät tietysti ressukat saa nukuttua ku pönttö on aivan viriviri tööt tööt tilassa.

"huolestunut"
[QUOTE="vieras";26309941]Mitäpä jos et työntäisi nenääsi asioihin jotka eivät sinulle kuulu![/QUOTE]

Lasta heitellään seinään, ei kuulu ulkopuolisille? Ok.

"huolestunut"
[QUOTE="huoh";26309943]Sait tietää? Välikäsien kauttako sait tietää, eli kuulopuheiden perusteella olisit nyt ls-ilmoitusta tekemässä? Tunnetko perhettä miten hyvin? Tiedätkö ihan oikeasti nämä asiat? Mitä tarkoittaa että äiti on sekoamassa?? Ettet nyt vain liioittelisi.[/QUOTE]

Perheen sisältä sain tietää asiasta. Olen tuntenut tuon perheen kohta 20 vuotta.
Äidin sekoamisen olen huomannut itsekin, on kireä, puhuu mitä sattuu ja "kilahtelee".
Tuota lapseen käsiksi käymistä en ollut tiennyt, sen sain tietää juuri äsken.

Miksei kukaan
Oletko ajatellut, että voisit myös auttaa itse? Jos olet 20v tuntenut, niin välittämistä pitäisi olla muullakin tasolla, kuin turvautumalla viranomaisiin. Lastensuojelu on täydellisen ylikuormittunut ja keinot ovat hyvin vähissä. Soittavat, saattavat tulla käymään. Apua voivat tarjota hyvin, hyvin vähän ja kaikki kestää todella kauan.

Mihin yhteiskuntamme on menossa, kun kukaan ei välitä toisen pahasta olosta? Heti ollaan vain syyllistämässä ja sysäämässä vastuu jollekin ulkopuoliselle taholle.

Voi olla, että äitikin tarvitsisi ystävää, tukea, halausta, lähimmäistä.

"huolestunut"
Oletko ajatellut, että voisit myös auttaa itse? Jos olet 20v tuntenut, niin välittämistä pitäisi olla muullakin tasolla, kuin turvautumalla viranomaisiin. Lastensuojelu on täydellisen ylikuormittunut ja keinot ovat hyvin vähissä. Soittavat, saattavat tulla käymään. Apua voivat tarjota hyvin, hyvin vähän ja kaikki kestää todella kauan.

Mihin yhteiskuntamme on menossa, kun kukaan ei välitä toisen pahasta olosta? Heti ollaan vain syyllistämässä ja sysäämässä vastuu jollekin ulkopuoliselle taholle.

Voi olla, että äitikin tarvitsisi ystävää, tukea, halausta, lähimmäistä.
Olen yrittänyt auttaa (enkä ole ainoa).
On tarjottu käytännön apua, hoidettu lapsia ja siivottu, päästetty lomalle.
Puhuakin on yritetty, mutta äiti ei rupea puhumaan. Ystävien kesken on iloinen ja rento. Muuttuu kuin toiseksi lasten läsnäollessa (kireä, äkkipikainen).
Ystävien läsnäollessa ei ole väkivaltainen, mutta on sen kyllä myöntänyt.
Tuon "sekoamisen" on huomanneet muutkin läheiset ja perheenjäsenet (itse en kuulu perheeseen), he ovat myös huolissaan, mutta eivät kai uskalla hakea ulkopuolista apua.
Äiti itse ei apua hae (on siis hänelle asiasta kerrottu, että josko hakisi), joten ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin ulkopuolisena apua heille hakea?

Tuo lapseen käsiksi käyminen viimeistään herätti, enää ei hyssyttely auta.
Lapsista on päällimmäinen huoli.
Jos mä nyt ennen tuota ilmoitusta kuitenkin sitten yritän vielä puhua..tai ainakin sanon, että jos ei itse hae apua niin me muut tehdään se.

heipä hei
sosiaaliviranomaisilla ei ole lupaa kertoa kuka on ilmoituksen tehnyt mutta sanoisin silti että kun soitat sosiaalitoimeen niin painotat että haluat tehdä ilmoituksen nimettömänä jo pelkästään siksi että välit eivät mene ja saat jatkossakin tarkkailtua tilannetta.

perheessä mennään käymään ja kartoitetaan tilannetta.
sosiaalitoimessa on asiansa osaavat ihmiset jotka kyllä näkevät mitä sielä tapahtuu ym.
ja tuo on pitkä prosessi että tarkkailuun joutuvat lapset koulussa/hoidossa mikä siis tarkoittaa sitä että heidän käytöstään, mahdollisia ruhjeita ym tarkkaillaan.
ja oli toimenpiteet mitä tahansa niin silti kehotan ottamaan yhteyttä lastensuojeluun pikimmiten lasten hyvinvoinnin takja.

ja nää törpöt jotka täälä kehottavat sulkemaan silmänsä voivat painua hiiteen.
tänä päivänä on niin paljon heitteelle jätettyjä lapsia ja naapurit ym. tuttavat ummistavat silmänsä tosiasioilta ja sitten ihmetellään kun nuoret sekoovat ja kohdistavat vihansa muihin ihmisiin.
että nyt kysynkin teiltä joiden mielestä asiaan ei pidä puuttua että onko teillä kotona kaikki hyvin?
vai oletteko juurikin niitä silmänsä ummistaneita ihmisiä jotka eivät halua nähdä kun lapsi voi huonosti vai eikö teillä ole rahkeita puuttua asioihin?
nostan aloittajalle hattua että uskaltaa tarttua härkää sarvista!

ja aplle myös että tänä päivänä täytyy olla aikas raskaita juttuja jotta lapset otettaisiin vanhemmilta pois.
sairaus (mm.masennus ym.) ei ole syy siihen että lapset vietäisiin.
ja kaikkein parhaimmat lähtökohdat tietysti lasten äidillä olisi jos itse hakisi apua ja näin ollen saisi myös apua arjen jaksamisessa ym.

oikeesti
Ethän sä tosissasi ole tekemässä kuulopuheiden perusteella lsilmoitusta?
Itse olen sen pari kertaa tehnyt,mutten todellakaan kuulopuheiden perusteella.Jutut muuttuvat AINA kun jotain levitetään eteenpäin.
Kyllä sulla pitäisi olla ilmoitusta tehdessä jotain konkreettista eikä vain huhuja.Vai meinasitko ilmoitukseen laitaa,että kuulin kyliltä? Valehdellakaan et voi,joten suin pitää myös kertoa että olet kuullut juttuja.

hhhh
Jos lapsi on itse henkilökohtaisesti kertonut heittelystä, niin tee ilmoitus. Lapsi pyytää sinulta apua. Soitat ja selität tilanteen nimettömänä, ei sen kummempaa. Viranomaisten arvioitavaksi jää toimenpiteet. Sinä olet hoitanut velvollisuutesi lasta kohtaan.

"Sheddon"
Ethän sä tosissasi ole tekemässä kuulopuheiden perusteella lsilmoitusta?
Itse olen sen pari kertaa tehnyt,mutten todellakaan kuulopuheiden perusteella.Jutut muuttuvat AINA kun jotain levitetään eteenpäin.
Kyllä sulla pitäisi olla ilmoitusta tehdessä jotain konkreettista eikä vain huhuja.Vai meinasitko ilmoitukseen laitaa,että kuulin kyliltä? Valehdellakaan et voi,joten suin pitää myös kertoa että olet kuullut juttuja.
Ap kertoi tuolla että tuntee perheen ja on huolestunut äidin käyttäytymisestä. ilmoituksessa tulisi kertoa mahdollisimman tarkkaan ja vähättelemättä/ liiottelematta faktat, painottaen omaa huolta ja perustellen faktoilla. Ap ei ole tekemässä ilmoa viranhaltijana joten ilmo voi olla vapaamuotoisempi.

Sitähän ei voi tietää josko perheestä olisi jo tehty ilmoitus (pk, koulu..). Näin ollen tuttavan ilmoitus tukisi muuta ja perhe voisi todella saadakin apua.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
tarjotkaa itse apuja
Minä en kyllä ymmärrä näitä jotka heti tulee palstalle vinkumaan kuinka teen lastensuojeluilmon.
Ensin kehutaan että tunnetaan ja silti ollaan valmiita takemään mielummin se ilmo kuin tarjoamaan apua.
Ymmärrän puolin jos toisin, avun tarjoaja haluaa auttaa mutta taas avun tarvitsija jos on ennenkin koettanut apua saada voi olla aika epäuskoinen olo oikeastiko muka haluat auttaa kun et ennenkään.
Itse autoin ystäväni pahimman yli, ja kyllä voin sanoa että hänestä olisi voinut tehdä ilmon jos kukaan ei olisi auttanut.
Miksi minun olisi kuulunut kuormittaa lastensuojelua enemmän kun toiset tekee sitä pelkkien kuulopuheidenkin perusteella.
Minun ystäväni ensin kieltäytyi avusta mutta menin vain heille kylään, ja kas siinä sivussa siivosin ihan huomaamattomasti kuin kyselin kuulumisia ;)
Toisena päivänä menin heille kun tiesin että nuorimmalla on neuvola ja kuinka sattuikaan että osuttiin samaan aikaan,
lähdin avuksi neuvolaan ja lapset sai leikkiä leikkipaikassa kun äiti oli nuorimman kanssa neuvolahuoneessa :)
Lopulta ystäväni huomasi että olin auttanut huomaamattomasti pikku jutuissa ja uskaltautuikin kysymään sitä apua :)
Nyt ystäväni terve ja kunnossa ja voi vallan hyvin, ja nyt hoidamme vuorotelle toistemme lapsia :)
Nyt meinaamme jouluksi hakea yhteistä tukilomaakin :)

Se on vaan niin helppoa pestä kätensä kun kaveri tai tuttava tai sukulainen tarvitsee apua, ulkoistetaan ja soitetaan ls
En ymmärrä en alkuunkaan miksi ei haluta auttaa vilpittömästi ja pahimman yli,mihin on kadonnut lähimmäisen rakkaus?

helih
sori mutta oot kyllä pahemman luokan petturi jos meet ystävästäs ilmoituksen tekemään Nimettömänä. jos oot oikeasti tuon naisen ystävä sä kerrot sille että teet ilmoituksen jos hän ei hae itelleen apua. jos olisin tuo nainen ja minusta tekis ystävä ilmoituksen salaa niin pitäisin häntä pahemman luokan selkäänpuukottajana enkä todellakaan haluais nähdä kyseistä ihmistä enää koskaan. jos sulla on yhtään selkärankaa sanot naiselle suoraan että teet ilmoituksen hänestä jos ei hanki apua. jos tämä nainen siis todella on sekoamassa.

gyhg
Tottakai puutut asiaan jos oikeasti tiedät mistä ilmoitat ja sen että lasta kohdellaan kaltoin!

Mutta totta on myös se että nykymallin huolikulttuuri aiheuttaa turhia kuluja. Kun tarkistellaan jokainen huolestuneen kumminkaiman tekemä ilmoitus niin rahaa palaa koko ajan ja muutenkin liian vähäinen sossutätien määrä ylikuormittuu. Sitten seulaan ei välttämättä jää kiinni ne jotka oikeasti tarvitsevat apua.

Huostaanottojen määrä lisääntyy vuosittain ja se maksaa melkoisen paljon rahaa. Sossuilla ei ole aikaa hoitaa edes perusasioita; huoltosuunnitelmien tekoa, lapsen kasvun ja kehityksen seuraamista jne.
Lastensuojelulaitokset (perhekodit yms) rahastavat lapsille julkeita summia, satoja euroja vuorokaudessa! Lapsille aloitellaan lääkitykset samantien jotta saadaan rauhoittumaan jne. Suurimmalla osalla laitoslapsista on jokin diagnoosi ja lääkitys.

Kyllä perhekodit on rahakkaita paikkoja: on lomakoteja thaimaassa jonne lennetään kerran vuodessa koko perhekodin voimin ja useamman kerran sitten pienemmällä porukalla jne.

Oletteko muuten monestikaan lukeneet nuoresta joka on karannut sijaisperheestä? Yleensä ne karkaa perhekodeista. Miten sieltä pääsee karkuuun kun mainostavat olevansa niin mahtavia paikkoja ja kaikenlisäksi lauma aikuisia on niitä lapsia/nuoria varten, ihan sillätöin. Sijaisperheissä vanhemmat voi käydä töissäkin ihan normaalisti eikä sieltä tule karkulaisia kuitenkaan. Hämmästelen suuresti!

Samalla palstalla paruttiin vähän aikaa sitten sitä, miksi kukaan naapuri tms ei tehnyt mitään, vaikka olivat huolissaan siitä tapetusta 8 v tytöstä.

Ja nyt, kun joku on huolissaan kaveristaan, joka on pahoinpidellyt lastaan, niin sanotaan että älä sekaannu. Odotellaanko tässä siis seuraavaa lapsentappoa vai, että voidaan taas jälkiviisaana mussuttaa kun kukaan ei välittänyt?

Tottakai ap sun pitää asiasta ilmoittaa, jos sellaista on kerran sulle tiedoksi saatettu. Jää sitten lastensuojelun tehtäväksi selvittää asiaa ja avuntarvetta tarkemmin.

Omalla nimellä ilmoittaminen on kovin kaunis ajatus, käytännössä ei kuitenkaan aina ollenkaan järkevää, mikäli vähänkään arvostaa omaa ja perheensä rauhaa. Avun tarpeessa kipeästi oleva henkilökään kun ei aina arvosta sitä, että joku yritti heille apua hankkia.

"Äiti minäkin"
Minä en kyllä ymmärrä näitä jotka heti tulee palstalle vinkumaan kuinka teen lastensuojeluilmon.
Ensin kehutaan että tunnetaan ja silti ollaan valmiita takemään mielummin se ilmo kuin tarjoamaan apua.
Ymmärrän puolin jos toisin, avun tarjoaja haluaa auttaa mutta taas avun tarvitsija jos on ennenkin koettanut apua saada voi olla aika epäuskoinen olo oikeastiko muka haluat auttaa kun et ennenkään.
Itse autoin ystäväni pahimman yli, ja kyllä voin sanoa että hänestä olisi voinut tehdä ilmon jos kukaan ei olisi auttanut.
Miksi minun olisi kuulunut kuormittaa lastensuojelua enemmän kun toiset tekee sitä pelkkien kuulopuheidenkin perusteella.
Minun ystäväni ensin kieltäytyi avusta mutta menin vain heille kylään, ja kas siinä sivussa siivosin ihan huomaamattomasti kuin kyselin kuulumisia ;)
Toisena päivänä menin heille kun tiesin että nuorimmalla on neuvola ja kuinka sattuikaan että osuttiin samaan aikaan,
lähdin avuksi neuvolaan ja lapset sai leikkiä leikkipaikassa kun äiti oli nuorimman kanssa neuvolahuoneessa :)
Lopulta ystäväni huomasi että olin auttanut huomaamattomasti pikku jutuissa ja uskaltautuikin kysymään sitä apua :)
Nyt ystäväni terve ja kunnossa ja voi vallan hyvin, ja nyt hoidamme vuorotelle toistemme lapsia :)
Nyt meinaamme jouluksi hakea yhteistä tukilomaakin :)

Se on vaan niin helppoa pestä kätensä kun kaveri tai tuttava tai sukulainen tarvitsee apua, ulkoistetaan ja soitetaan ls
En ymmärrä en alkuunkaan miksi ei haluta auttaa vilpittömästi ja pahimman yli,mihin on kadonnut lähimmäisen rakkaus?
Olet todella hieno ystävä! Kaltaisiasi on harvassa, kaikkea hyvää :)

"..."
Samalla palstalla paruttiin vähän aikaa sitten sitä, miksi kukaan naapuri tms ei tehnyt mitään, vaikka olivat huolissaan siitä tapetusta 8 v tytöstä.

Ja nyt, kun joku on huolissaan kaveristaan, joka on pahoinpidellyt lastaan, niin sanotaan että älä sekaannu. Odotellaanko tässä siis seuraavaa lapsentappoa vai, että voidaan taas jälkiviisaana mussuttaa kun kukaan ei välittänyt?

Tottakai ap sun pitää asiasta ilmoittaa, jos sellaista on kerran sulle tiedoksi saatettu. Jää sitten lastensuojelun tehtäväksi selvittää asiaa ja avuntarvetta tarkemmin.

Omalla nimellä ilmoittaminen on kovin kaunis ajatus, käytännössä ei kuitenkaan aina ollenkaan järkevää, mikäli vähänkään arvostaa omaa ja perheensä rauhaa. Avun tarpeessa kipeästi oleva henkilökään kun ei aina arvosta sitä, että joku yritti heille apua hankkia.
Mä en ymmärrä miksei tollaisessa tilanteessa, kun muka ollaan ystäviä, voi sille ystävälle kertoa että aikoo ilmoittaa jos ei ystävä itse hae apua, heti. luulis että ystäville kuitenkin ollaan lojaaleja myös tommosissa asioissa. eri asia olis jos kyse olis jostain ei niin tutusta.

Ja minä en taas ymmärrä näitä, jotka kitisevät että auta itse - vaikka ketjussa on kerrottu, että apua on annettu, mutta siitä ei ole ollut hyötyä.

Jossain vaiheessa ystävienkin voimavarat ja kyvyt loppuvat. Ja jos tilanne on se, että lapset lentää seinään, niin tilanne on jo paha. Miten ne lapsetkaan siitä koskaan selviävät, elleivät saa asianmukaista apua?

[QUOTE="...";26310393]Mä en ymmärrä miksei tollaisessa tilanteessa, kun muka ollaan ystäviä, voi sille ystävälle kertoa että aikoo ilmoittaa jos ei ystävä itse hae apua, heti.[/QUOTE]
Mä ymmärrän, nähtyäni millaiseksi ystävä voi muuttua.

Ystäväni meinaan teki aikoinaan ilmoituksen ystävästään (jonka minäkin tunnen/tunsin), täysin syystä ja mun mielestä jopa ihan liian myöhään - ja sitten oli helvetti valmis. Oli tosi kivaa mm. käydä töissä, kun sai pelätä että ystävä (siinä vaiheessa jo entinen) tulee kotiovelle uhkailemaan, kun lapset on keskenään kotona. Ja se oli vielä pientä.

Niinkun tossa on aiemmin sanottu, tarjooppa ihan ite ensin apua äläkä sekota sosiaalitoimea mukaan. Ja jos se ei auta niin sit voit kertoa ihan kasvotusten sille naiselle että aiot ilmon tehdä jos homma ei muutu.

Yhteistyössä