Teen jo nyt surutyötä, joudun elokuussa viemään meidän pikkuvauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apea"

Vieras
hoitoon 8 kk:n ikäisenä. :( Imetys pitäisi lopettaa kesän aikana. :(

Lapselle varattu päiväkotiin paikka mutta olisikohan perhepäivähoito kuitenkin parempi pienelle?

Älä ihmeessä lopeta imetystä jos se on teille molemmille tärkeätä. Imettää voi ennen ja jälkeen hoidon. Ja pph:lle minäkin veisin mieluummin kuin päiväkotiin jos ihan pakko olisi...

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26305148]Miksi imetys pitää lopettaa?[/QUOTE]

Kiitos vastauksista, pitääpä koittaa vaihtaa perhepäivähoitajalle. Imetys tulisi olemaan hankalaa vuorotyön takia :(

Mun lapset ovat kaikki menneet n. vuoden ikäisenä hoitoon, silti olen imettänyt kaikkia kolme 2 - 3 vuotta. Eli töissäkäynti ei ole imetyksen este, toki se vähentää imetyskertoja, mutta tuon ikäisillä ne kerrat jo muutenkin vähenevät.

Hyvä perhepäivähoitaja on varmaan pienelle parempi vaihtoehto kuin päiväkoti. Mutta kun täällä ei perhepäivähoitajaa (siis kunnallista saa valita) ja muita on vähän tarjolla, omani ovat olleet päiväkodissa, jossa ainakin yhden hoitajan kanssa kemiat ovat toimineet. Ja olen ollut tosi tyytyväinen lapseni päiväkoteihin.

Niin makaa, kun petaa ;)

Mä olen yleensä sitä mieltä, että jokainen tekee omat ratkaisunsa ja että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle ja blaa blaa, mutta nyt en voi olla kuin samaa mieltä. 8kk joku pahin mahdollinen aika viedä hoitoon kehityksen kannalta, enkä käsitä, miten jollain voi Suomessa olla sellainen tilanne, että ei kerta kaikkiaan vaihtoehtoja ole. Vielä jotenkin "hyväksyisin", jos äiti vaan haluaisi palata töihin tms. nämä ovat just niitä kukin tyylillään -juttuja, joita tyydyn hiljaisesti paheksumaan (:D) mutta että on PAKKO viedä hoitoon, vaikka ei haluaisi - ei mene kaaliin mulla.

Imetystä en mäkään lopettaisi, vaan pumppaisin töissä ja heittäisin vaikka viemäriin jos ei olisi maidolle säilytysmahdollisuutta. Vuorotyöläisellä kuitenkin sitten vastaavasti pidempiä vapaajaksoja, jolloin imettää voisi useastikin.

Moni onkin jo kirjoittanut samaa, että imetystä ei hoidon takia tarvitse kokonaan lopettaa. Kahdeksankuukautinen syö yleensä jo ihan hyvin kiinteitä, joten lisäksi voiu nokkamukilla antaa korviketta hoidossa, jos vaikka ennen ja jälkeen töiden imettää.

Ikävä juttu, jos rahan vuoksi noin pieni joutuu hoitoon. Jos esim. asuntolainasta on kyse, pankin kanssa yleensä saa sovittua muutaman kuukauden lyhennysvapaata, jolloin maksaa esim. korkoja. Jos on kyse muusta velasta, sama juttu: lainanantajan kanssa neuvottelemalla lyhennysvapaata tai pienemmät kk-erät maksuille esim. siihen saakka kuin lapsi on vaikkapa 1,5 vuotias. Muutama kuukausi lisää kotona tekee ihmeitä tuon ikäisen vauvan kehityksessä, mutta muutama kk töissä ja lainanlyhennyksissä ei ole juuri mitään.
Lainanantajaa kiinnostaa se, että saa rahansa varmasti takaisin, vaikka sitten hitaammin, kuin se ettei lainaa maksaisi ollenkaan takaisin.

Perhepäivähoitaja on ehdottomasti parempi vauvaikäiselle, kunhan vain on hyvä hoitaja. Kannattaa tutustua etukäteen hyvin hoitajaan. Kysyä perhepäivähoidon ohjaajalta ja kaupungin/kunnan perhepäivähoitoa valvovalta henkilöltä onko jotain mitä kys. hoitajasta pitäisi tietää etukäteen (onko valituksia tms.) (ja itse siis kunnioitan suuresti pph:n työtä - ei ole parempaa hoitopaikkaa pienelle kuin pph:n luona, kunhan ihanan aarteen hoitajaksi löytää).

Yritä vielä järjestää asiat niin että saisit olla pidempään kotona! Voin kokemuksesta kertoa, että suru on vielä suurempi kun oikeasti joudut viemään vauvan hoitoon. Ymmärrän kyllä että joskus ei vaan muuta vaihtoehtoa ole, esim. yksinhuoltajilla. Mutta helppoa se ei tule olemaan.

Uusimmat

Yhteistyössä