Ovatko mielestäsi yksinhuoltajaäidit perheenäitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras-ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ymmärrä. Mieskö sen perheen tekee? Kyllä minulla on perhe, vaikka olen yksinhuoltaja. Suorastaan ärsyttävä ajatus, ettei lapseni saisi kutsua perhettämme perheeksi vain, koska isä asuu toisessa osoitteessa. Kun koulussakin kysytään 'keitä perheeseesi kuuluu?', lasten pitäisi vastata: 'ei minulla ole perhettä'.

• Tykkää
Reactions: Fortune
Joo ei se perheellisyys kyllä vaadi kuin kaksi ihmistä minimissään. Tuli taas todistettua miten tyhmää porukkaa sitä onkaan olemassa. :D Olen sekä perheenäiti, yh että opiskelija, mahdoton yhtälö tuon kirjoituksen perusteella kait?! Joo meijänkin tyttö kertoo tarhassa, ettei hällä ole perhettä vaan meijän yhohon kuuluu äiti, hän ja koira. Justiinsa joo.

Perheeseen riittää kaksi ihmistä, jotka sen muodostavat. He voivat olla kaksi aikuista tai aikuinen ja hänen huollettavansa. Eli mielestän yksinhuoltajaäiti on perheenäiti, jos lapset asuvat pääasiassa hänen luonaan.

Nykyisin yksinhuoltajaksi sanotaan myös niitä, joilla yhteishuoltajuuskin, joten etä-äiti on yhäiti, mutta ei perheenäiti. Tämä siis minun näkemykseni.

En ymmärrä. Mieskö sen perheen tekee? Kyllä minulla on perhe, vaikka olen yksinhuoltaja. Suorastaan ärsyttävä ajatus, ettei lapseni saisi kutsua perhettämme perheeksi vain, koska isä asuu toisessa osoitteessa. Kun koulussakin kysytään 'keitä perheeseesi kuuluu?', lasten pitäisi vastata: 'ei minulla ole perhettä'.
Eihän kyse ole siitä vaan siitä, keiden perheenjäsentensä äiti katsoo olevansa. Perheessä voi olla mies, nainen tai molemmat, mutta ovatko he toistensa äitejä tai isejä?

[QUOTE="vieras";26300988]Jos toi on sun luonnehdinta miehistä, niin eipä ihme että olet jäänyt sinkuksi.[/QUOTE]
Ei se ole mun luonnehdintani miehistä vaan ainoastaan siitä osasta miehiä, joille vaimo on äiti. Mun mielestä tasa-arvoisessa parisuhteessa ollaan äitejä ja isejä vain lapsille, ei puolisoille.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26301241:
On yksinhuoltajallakin perhe - mulla esim lapset ja pari kissaa - mutta en mä niiden kissojen äiti ole vaan lasteni äiti. Mä käsitän sanan "perheenäiti" koko perheen äitinä, eli ne kissat,lapset, puoliso, koirat ja liskot, mitä nyt kukin perheenjäsenikseen laskee.

Eli sulla on perhe, muttet ole perheenäiti. Mitäs logiikkaa tämä on, jotain pakanalogiikkaako?
Voi hyvä luoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26301325:
Eihän kyse ole siitä vaan siitä, keiden perheenjäsentensä äiti katsoo olevansa. Perheessä voi olla mies, nainen tai molemmat, mutta ovatko he toistensa äitejä tai isejä?

Mitä sieniä oot vetäny?

Siis perheenäiti on sun mielestä nainen joka on miehensä äiti?

En mä pidä itseäni perheenäitinä, vaikka äiti olenkin.
Perhe on mulle niin laaja käsite, etten mä mitenkään voisi olla niiden kaikkien äiti. :D
Meillä on minä ja lapsi, en osaa sanoa jos olisi enemmän lapsia että typistäisinkö silloin "perheen" vain itseeni ja jälkeläisiini.

Toki myös yksinhuoltajaperhe on perhe, mutta mun mielikuvissa itse en ole mikään perheenäiti enkä pidä perheenäni itseä ja lasta. :)

On yksinhuoltajallakin perhe - mulla esim lapset ja pari kissaa - mutta en mä niiden kissojen äiti ole vaan lasteni äiti. Mä käsitän sanan "perheenäiti" koko perheen äitinä, eli ne kissat,lapset, puoliso, koirat ja liskot, mitä nyt kukin perheenjäsenikseen laskee.

Eli onko nainen, jolla on kissa, sinun mielestäsi perheenäiti? Mutta yksinhuoltajanainen, jolla on lapsi ei ole perheenäiti?

Häh - nyt en ihan tajua. Jos olet perheenäiti, olet siis myös puolisosi ja liskojesi äiti???

Perheenäiti on perheen äiti.

Mitä sieniä oot vetäny?

Siis perheenäiti on sun mielestä nainen joka on miehensä äiti?
En yhtään mitään sieniä :D Mutta mä en laske itseäni kissojeni, esikoiseni puolison, siskoni, siskoni lasten tai omien vanhempieni äidiksi, vaikka katson heidän kuuluvankin perheeseeni. Perheenäiti on mun mielessäni niiden ihmisten äiti, jotka katsoo kuuluvan perheeseensä. Ja joo, yh voi tosiaan olla perheenäiti, mutta mä en ole, vaikka yh olenkin. Mun perheeseeni kun kuuluu liuta elollisia olentoja, joiden äiti mä en ole. Mä olen vain ja ainoastaan lasteni äiti.

[QUOTE="qwer";26301476]Häh - nyt en ihan tajua. Jos olet perheenäiti, olet siis myös puolisosi ja liskojesi äiti???

Perheenäiti on perheen äiti.[/QUOTE]
Niin, siis äiti niille, jotka kuuluvat perheeseen. Mä olen äiti vain lapsilleni, en muille. Perheeseeni kuuluu muitakin kuin lapseni.

[QUOTE="qwer";26301476]Häh - nyt en ihan tajua. Jos olet perheenäiti, olet siis myös puolisosi ja liskojesi äiti???
Perheenäiti on perheen äiti.[/QUOTE]

:laugh:Niinpä. Keittis on ihan sekasin nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26301499:
Niin, siis äiti niille, jotka kuuluvat perheeseen. Mä olen äiti vain lapsilleni, en muille. Perheeseeni kuuluu muitakin kuin lapseni.

Tajuan kyllä ettet ole kissojesi äiti, mutta miten se tähän liittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26301499:

No mut tuolla logiikallahan vain yksinhuoltajat, joilla ei ole eläimiä, voivat olla perheenäitejä. Ei kai kukaan perheenäiti sentään tunnusta olevansa äiti puolisolleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26301490:
En yhtään mitään sieniä :D Mutta mä en laske itseäni kissojeni, esikoiseni puolison, siskoni, siskoni lasten tai omien vanhempieni äidiksi, vaikka katson heidän kuuluvankin perheeseeni. Perheenäiti on mun mielessäni niiden ihmisten äiti, jotka katsoo kuuluvan perheeseensä. Ja joo, yh voi tosiaan olla perheenäiti, mutta mä en ole, vaikka yh olenkin. Mun perheeseeni kun kuuluu liuta elollisia olentoja, joiden äiti mä en ole. Mä olen vain ja ainoastaan lasteni äiti.

Tolla perusteella naimisissa olevat äidit ei ole perheenäitejä, elleivät ole miehiensä äitejä. Ja herranen aika, jos perheessä on niitä eläimiä, sillon nyt ei ainakaan ole perheenäiti.

Outoa puhetta, ootko maistissa ainakin?