"Velkaantuneiden kova ydin paisuu - "jotain on tapahtumassa""

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TT74

Vieras
Kuuluuko teidän perhe "kovaan ytimeen" ? Oletteko varautunut asuntojen hintojen totaaliseen romahdukseen ja tulojen puolittumiseen ?

"”Jotain tässä maassa on tapahtumassa. Kotitaloudet velkaantuvat tavattoman hurjaa vauhtia”, toiminnanjohtaja Juha Pantzar Takuu-Säätiöstä varoittaa. Säätiö auttaa ihmisiä velka- ja maksuvaikeuksien ratkaisemisessa järjestelylainoin ja puhelinneuvonnalla.

”Tilanne on paha, kun ihminen voi olla velkaa vaikka viiteentoista eri paikkaan. Ei ole luotottajankaan etu, jos kuluttaja on ylivelkaantunut. Siitähän tulee luottotappioita”, liiketoimintajohtaja Heikki Koivula Suomen Asiakastiedosta toteaa."

Velkaantuneiden kova ydin paisuu - "jotain on tapahtumassa" - Uutiset - Talouselämä

[QUOTE="vieras";26299564]Suomen valtiolla ja Suomen Pankilla on vastuita noin 80.000.000.000 euroa. Siinä sitä on sulattelemista kun eurokriisi poksahtaa.[/QUOTE]

No kun tuo poksahtaa silmille niin muutan afrikkaan savimajaan

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;26299534:
So what?

Iteppähän ovat velkansa ottaneet, kärsiköön nahoissaan.

Valitettavasti se ei mene noin. Onko sinulta jäänyt kenties täysin tajuamatta, että me maksamme juuri nyt mm. kreikkalaisten ylivelkoja? 90-luvulla viimeksi maksoimme ihan kotimaisina pankkitukina tämän kovan luupääytimen asuntosekoilut ja teemme sen taas uudelleen.
Vaikka velkakriisi on kiistatta suurin tulevaisuudenmuovaaja tämän hetken maailmassa, ei ilmeisesti sen ominaisuuksista ole silti peruskansalla mitään hajua.

[QUOTE="vieras";26299604]Palsta on täynnä mammoja joita ei mikään paha voi koskettaa, koska heillä on "vakiduuni". :D[/QUOTE]

Ei mulla ainakaan ole vakiduunia. Työttömänäkin olen ollut ansiosidonnaisella (nyt äippälomalla eikä työpaikkaa minne palata). Miehellä on vakipaikka, mutta eihän nykyään mikään ole varmaan. Siltikin ihmettelen että miten asia olisi oleellisesti eri jos maksaisin saman summan asumisesta kuussa vuokrana kuin nyt maksan omistusasunnosta?

Jos se asuntolaina on tappiin asti otettu eli just ja just pystyy maksamaan nykyisillä tuloilla ja koroilla tai on lisäksi siihen muita lainoja ja luottoa, niin kyllähän vaikeuksia on odotettavissa. Tuossahan puhutaan myös tulojen puolittumisesta. Ja siihen se asuntojen arvon lasku lisäksi. Tulot puolittuu, ei pysty selviämään lainoista, asunnon saa myytyä vain puolta alhaisemmalla hinnalla kuin mitä nykyinen arvo...

Mä veikkaan, että moni on kusessa, jos noin käy.

[QUOTE="vieras";26299656]Tulot puolittuu, ei pysty selviämään lainoista, asunnon saa myytyä vain puolta alhaisemmalla hinnalla kuin mitä nykyinen arvo...

Mä veikkaan, että moni on kusessa, jos noin käy.[/QUOTE]

UJ2AF00Z.jpg

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
[QUOTE="vieras";26299640]Kas, palstan vakio-ennustaja on taas palannut. Rommaa rommaa![/QUOTE]

Joo siltähän tuo näyttää vahvasti. Täytyy kyllä vielä kerran todeta, että olen ällikällä lyöty siitä, että internetissä voi vielä tänäkin päivänä olla ihmisiä, jotka eivät tiedä maksavansa etelä-eurooppalaista asuntokuplaa ja pian myös ihan kotimaista.

Joo siltähän tuo näyttää vahvasti. Täytyy kyllä vielä kerran todeta, että olen ällikällä lyöty siitä, että internetissä voi vielä tänäkin päivänä olla ihmisiä, jotka eivät tiedä maksavansa etelä-eurooppalaista asuntokuplaa ja pian myös ihan kotimaista.

Onneksi te olette tienneet sen jo 20 vuotta. Minkäs asunnon meinaat ostaa kun ne hinnat puolittuu? Onko se haave pysynyt vuosien varrella samana vai muuttunut? Paljonko muuten olet maksanut 20 vuoden aikana vuokraa? Ja monta kertaa vuokra on noussut (ja laskenut) tänä aikana?

Onneksi te olette tienneet sen jo 20 vuotta. Minkäs asunnon meinaat ostaa kun ne hinnat puolittuu? Onko se haave pysynyt vuosien varrella samana vai muuttunut? Paljonko muuten olet maksanut 20 vuoden aikana vuokraa? Ja monta kertaa vuokra on noussut (ja laskenut) tänä aikana?

Heh, onks tää joku myyntipuhe ?:) "Kannattaa olla 500% tulojen verran velkaa, totta mooses näkeehän sen koko euroopastakin !"

Nooo, meillä on asuntolainaa aika paljon suhteessa tuloihin eli siis jos jompi kumpi jäisi työttömäksi, menisi koti myyntiin. Miehen potkut ainakin olisi täysi katastrofi. Mutta ollaan me varauduttu. Meillä on vuosi sitten otettu korkokatto 5 vuodeksi. Sinä aikana saadaan lainaa hyvin lyhennettyä.

Mitään vippejä ei ole, eikä tule.

Siihen en usko, että asuntojen arvo romahtaa yhtäkkiä puoleen. Ja olen vissiin sen verran typerä sitten, kun ajattelen, että jos katastrofi iskee ja asunto on pakko myydä, mulle riittää, että siitä saa sen verran, mitä lainaa on jäljellä. Tämä ei tietenkään olisi ihanne tilanne.. Ja turha sitä etukäteen on pelätä. Jos jotakin käy, niin surraan vasta sitten.

Heh, onks tää joku myyntipuhe ?:) "Kannattaa olla 500% tulojen verran velkaa, totta mooses näkeehän sen koko euroopastakin !"

Jos vaikka lasketaan että maksat vuokraa 500 euroa/kk eikä vuokra nouse kertaakaan 20 vuodessa (todennäköistä, eikö?) niin 20 vuodessa maksat pelkkää vuokraa 120 000 euroa. Kyllä sillä jonkulaisen torpan ostaisi.

Ja välittäjä en ole, kun siihen tolla myyntipuheellasi viittasit. Sanoinhan jo, ettei ole työpaikkaa odottamassa, käsittääkseni välittäjillä on ihan hyvin töitä.

Siihen en usko, että asuntojen arvo romahtaa yhtäkkiä puoleen.

Sehän riippuu ihan siitä, kuinka paljon vähemmän ihmiset kykenevät niistä maksamaan, kun asuntovelkojen rajoittaminen toden teolla alkaa. Asuntojen hinnat ovat kyenneet nousemaan viimeisen 10v aikana 100%, sillä velkaakin on annettu holtittomasti lisää. Samalla tavalla hinnat laskevat kun velkaa aletaan ottaa pois, eli rajoittamaan pankin tiskiltä jaettavan rahan määrää. Näin asuntojen hinnat muodostuvat, eikä ihme, että ollaan korkealla, kun katsoo suomalaisten velkaantumista. Nyt sille laitetaan stoppi. Liian myöhään monien kannalta.

Tarinoita taloudesta: Suomi velkaantunut 2000-luvulla euroalueen toiseksi nopeiten

Jotenkin säälittävää, että joku ihminen on niin kateellinen siitä että muilla on omistusasunto että toivoo näille muille pahaa. Alat vaan säästää niin kyllä säkin jossain vaiheessa saat lainaa ja oman asunnon. Tsemppiä!!!

Jotenkin säälittävää, että joku ihminen on niin kateellinen siitä että muilla on omistusasunto että toivoo näille muille pahaa. Alat vaan säästää niin kyllä säkin jossain vaiheessa saat lainaa ja oman asunnon. Tsemppiä!!!

Kylläpäs sä nyt taas pillastuit, kun joku vastoin sun omia etuja alkoi puhumaan suomen suurimmasta pyramidihuijauksesta, eli asuntomarkkinoista:) Ihmiset eivät saisi tietää näistä asioista? Mikä tekee niin vaikeaksi olla avaamatta tätä ketjua, jos kerran aihe on huono ja väärä?:)

Ei mulla ainakaan ole vakiduunia. Työttömänäkin olen ollut ansiosidonnaisella (nyt äippälomalla eikä työpaikkaa minne palata). Miehellä on vakipaikka, mutta eihän nykyään mikään ole varmaan. Siltikin ihmettelen että miten asia olisi oleellisesti eri jos maksaisin saman summan asumisesta kuussa vuokrana kuin nyt maksan omistusasunnosta?

Sossu maksaa vuokran mutta ei lainojen lyhennyksiä.

Yhteistyössä