Mihin ikän asti antaist pojille pienellä ikäerolla jakaa huoneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zxc

Vieras
meillä on edessa talon rakennusprojektti. ajatuksena olisi tehdä 4:n makkarin talo. tällä hetkellä meillä on kaks lasta, +meille makkari+vierashuone/toimisto. mutta jos meille synty vielä lapsia(mikä olisi toivottava) niin sitten heille "ei ole huonetta". eli joko luovutetaan työhuoneesta tai sitten kaksi poikaa sais isomman yhteisen huoneen(heillä on ikäeroa 1v8kk). mutta mikä on se ikäraja ku lapsi " tarvii" oman huoneen, vai voiko he olla aikuistumisen saakka samassa huoneessa?

Yleinen ajatus on varmaan se, että kun menee kouluun, niin olisi oma huone, mutta eihän se mikään pakko ole ja jos lapset viihtyvät hyvin samassa huoneessa, niin siitä vaan. Varmaan kuitenkin ehkä yläasteikäisenä on ihan ok saada oma huone ja oma rauha mm. tyttökavereita ajatellen jne...

Yleinen ajatus on varmaan se, että kun menee kouluun, niin olisi oma huone, mutta eihän se mikään pakko ole ja jos lapset viihtyvät hyvin samassa huoneessa, niin siitä vaan. Varmaan kuitenkin ehkä yläasteikäisenä on ihan ok saada oma huone ja oma rauha mm. tyttökavereita ajatellen jne...

Kyllä lapset voivat olla samassa huoneessa vaikka koko kouluaikansa jos vaan sinne luonteittensa puolesta sopivat. Jos tuo on "yleinen ajatus", miten minä en ole koskaan siitä tiennyt? Tyttöystäville kyllä löytyy tilaa tai sitten tehdään tilaa jostain muualta. Jos huone on tarpeeksi iso, antaa lasten jakaa huoneensa.

Siis mikä ihmeen 'yleinen ajatus'? Meillä jakavat vielä nuo 14 ja 11-vuotiaat huoneen sulassa sovussa, tai no, joskus nuorempi kritisoi vanhemman valvomista,,, Mutta kesällä saavat toivottavasti kumpikin omat huoneet, kun esikoinen muuttaa.

Mä en kanssa ymmärrä tätä "yleinen ajatus"-meininkiä. Miksi helvetissä lapset ei voisi olla samassa huoneessa jos he siellä viihtyy? En käsitä, miksi juuri koululainen tarvitsisi oman huoneen. Itselläni oli koululaisena oma huone, mutta en mä sillä juuri mitään tehnyt, koska enimmäkseen vietin aikaa ihan muun perheen kanssa, silloinkin kun kavereita oli kylässä. Läksyjä omassa huoneessa tein ekan kerran varmaan yläasteella. Mulla on vuoden ikäerolla kaksi lasta, enkä ole kyllä ajatellut, että tarvitsisivat koskaan omia erillisiä huoneita. Tunnen huomattavan joukon ihmisiä, joilla ei ennen omaa asuntoa ole ollut omaa huonetta, ja ihan normaaleiksi ja terveiksi ihmisisksi ovat kasvaneet.

Lapsi ei tarvi omaa huonetta koskaan. Meillä on neljä makuuhuonetta ja kuusi lasta. Ihan tietoinen valinta tämä huonemäärä. MIKSI lapsi tarvisi oman huoneen? Ei miksikään.

No meillä tytöt 10 ja 9 v jakavat huoneen. Läksyjä eivät siellä tee juuri koskaan (vanhempi ehkä joskus, nuorempi ei koskaan). Hyvin mahtuvat nukkumaan ja leikkimään huoneessa. Ehkä sitten kun ovat teini-ikäisiä hommataan isompi asunto.

Yhteistyössä