Vauvan tutti aikuisen suussa??? Viktoria ja Estelle

• Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti
"sama"
[QUOTE="sondersson";26289388]Mä voin kyllä sanoa ihan suoraan että en välitä pätkääkään. En pidä mitenkään tärkeänä asiana. Hampaista voi pitää muuten huolta ja jos joku reikä sattuu joskus tulemaan niin onpa kamalaa.[/QUOTE]

:O Okei, no kaikki ei välitä. :/

[QUOTE="susu";26289091]ällöttävää siirtää oman suunsa bakteereja lapsen suuhun,enkä tarkoita pelkästään hammaspöpöjä..[/QUOTE]

Nehän on juuri tosi hyviä lapsen vastustuskyvyn kehittymiselle ne vanhemman suussa olevat bakteerit. Ainoa, mikä tosiaan ei ole hyväksi (siis terveen aikuisen suussa), on tuo kariesbakteeri.

Mutta juu, ihan älytöntä vouhkausta mielestäni. Kukin tekee miten tykkää. Eri asia jos kyseessä olisi joku hengenvaarallinen juttu, mutta kariesbakteerin saa kyllä niin helpolla jostain muualtakin, että ihan sama.

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289388]Mä voin kyllä sanoa ihan suoraan että en välitä pätkääkään. En pidä mitenkään tärkeänä asiana. Hampaista voi pitää muuten huolta ja jos joku reikä sattuu joskus tulemaan niin onpa kamalaa.[/QUOTE]

Miten se voi olla niin vaikeaa ettei anna omaa limaansa lapsen suuhun? Eihän siinä käytännössä joudu tekemään juuri mitään? Ei tarvitse yhtään nähdä vaivaa ja samalla säästät lapsen hammassairaudelta?!

"sama"
Nehän on juuri tosi hyviä lapsen vastustuskyvyn kehittymiselle ne vanhemman suussa olevat bakteerit. Ainoa, mikä tosiaan ei ole hyväksi (siis terveen aikuisen suussa), on tuo kariesbakteeri.

Mutta juu, ihan älytöntä vouhkausta mielestäni. Kukin tekee miten tykkää. Eri asia jos kyseessä olisi joku hengenvaarallinen juttu, mutta kariesbakteerin saa kyllä niin helpolla jostain muualtakin, että ihan sama.
Miksi joku haluaa tartuttaa lapseensa hammassairauden?
Ei ole niin vaikeeta olla antamatta samaa lusikkaa tai olla työntämättä lapsen tuttia omaan suuhunsa!? Ymmärrän jos sen tekee vahingossa, mutta miten tällaista voi vähätellä?
Onko muidenkin sairauksien tartuttaminen "ihan sama"?

Jos tää juttu nostaa tällasen haloon vaan täällä niin mitenhän moni ruotsalainen äiti pistää rakentavaa postia karies-bakteerista Victorialle tuon kuvan nähtyään.. On se hienoa,ettei ihminen saa olla rauhassa edes äiti kun joka ikistä liikettä vahditaan ja ruoditaan sitten sellaisella tarkkuudella,että oksat pois..

"sama"
Jos tää juttu nostaa tällasen haloon vaan täällä niin mitenhän moni ruotsalainen äiti pistää rakentavaa postia karies-bakteerista Victorialle tuon kuvan nähtyään.. On se hienoa,ettei ihminen saa olla rauhassa edes äiti kun joka ikistä liikettä vahditaan ja ruoditaan sitten sellaisella tarkkuudella,että oksat pois..
Mä laitoin monen kritisoivan viestin, mutta kritiikki kohdistui lähinnä asian vähättelyyn. Ymmärrän hyvin että edes prinsessa ei ole täydellinen, virhehän tuo toki oli, mutta niitähän me teemme kaikki. Ärsyttää vaan kun vähätellään kuinka tärkeetä on suojella lasta tältä sairaudelta.

Se että jonkun yksittäisen äidin yhdestä virheestä nousee haloo, on munkin mielestä naurettavaa.

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289438]Miksi joku haluaa tartuttaa lapseensa hammassairauden?
Ei ole niin vaikeeta olla antamatta samaa lusikkaa tai olla työntämättä lapsen tuttia omaan suuhunsa!? Ymmärrän jos sen tekee vahingossa, mutta miten tällaista voi vähätellä?
Onko muidenkin sairauksien tartuttaminen "ihan sama"?[/QUOTE]

Ainakaan oksu- ja räkätautien kans meillä ei varota. Jos ois jotain pahempaa niin sitten toki.

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289588]Ainakaan oksu- ja räkätautien kans meillä ei varota. Jos ois jotain pahempaa niin sitten toki.[/QUOTE]

Koko elinikänen hammassairaus ei kiinnosta. Ihan sama vaikka hampaat sitten vanhana joutuu mahdollisesti repimään irti ja tekarit laittamaan, tai ihan sama jos onkin sellainen hammasrakenne että tulee 10reikää karieksen takia ja jatkuvasti saa pelätä kipua. Reikäset hampaat vihloo ja sitten taas paikattavaksi, paikka lohkeaa ja taas ollaan menossa.

Olisi mielestäni niin paljon helpompi elää ilman pelkoa, että hampaat reikiintyy ja tekarit on tulossa.

Se on niin pieni vaiva, etten käsitä kun jotkut sanovat ettei kiinnosta. :(

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289426]Miten se voi olla niin vaikeaa ettei anna omaa limaansa lapsen suuhun? Eihän siinä käytännössä joudu tekemään juuri mitään? Ei tarvitse yhtään nähdä vaivaa ja samalla säästät lapsen hammassairaudelta?![/QUOTE]

Pitäis olla pusuttelematta eikä voitas maistella toistemme jätskejä yms, plääh. Mun kaveripiirissä lapsena ei kellään ollut reikiä vaikkei tämmösiä varottu, ehkä siks en osaa tuota pitää mitenkään kauheena juttuna. Hampaat pestiin tunnollisesti ja purkkaa syötiin, samoin tekee omat muksut ja sokeriakin vältellään (toisin kuin omassa lapsuudessa).

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289606]Pitäis olla pusuttelematta eikä voitas maistella toistemme jätskejä yms, plääh. Mun kaveripiirissä lapsena ei kellään ollut reikiä vaikkei tämmösiä varottu, ehkä siks en osaa tuota pitää mitenkään kauheena juttuna. Hampaat pestiin tunnollisesti ja purkkaa syötiin, samoin tekee omat muksut ja sokeriakin vältellään (toisin kuin omassa lapsuudessa).[/QUOTE]

Ei ollut reikiä vai ei vaan hoidettu reikiä?
Tosi vaikea kuvitella ettei "ennenvanhaa" ollut reikiä hampaissa, johan tilastotkin kertovat jotain muuta. :D

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289598]Koko elinikänen hammassairaus ei kiinnosta. Ihan sama vaikka hampaat sitten vanhana joutuu mahdollisesti repimään irti ja tekarit laittamaan, tai ihan sama jos onkin sellainen hammasrakenne että tulee 10reikää karieksen takia ja jatkuvasti saa pelätä kipua. Reikäset hampaat vihloo ja sitten taas paikattavaksi, paikka lohkeaa ja taas ollaan menossa.

Olisi mielestäni niin paljon helpompi elää ilman pelkoa, että hampaat reikiintyy ja tekarit on tulossa.

Se on niin pieni vaiva, etten käsitä kun jotkut sanovat ettei kiinnosta. :([/QUOTE]

Jatkuvasti saa pelätä kipua? Jos tulee kipua niin sit mennään hampilekuriin. En todellakaan ota asiaa noin raskaasti ku sinä. Omat muksut koitan kasvattaa niin etteivät oo ihan nuin herkkiksiä kun sinä.

Ootko muutenkin tosi hygieeninen ja välttelet kaikenmaailman bakteereita?

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289627]Jatkuvasti saa pelätä kipua? Jos tulee kipua niin sit mennään hampilekuriin. En todellakaan ota asiaa noin raskaasti ku sinä. Omat muksut koitan kasvattaa niin etteivät oo ihan nuin herkkiksiä kun sinä.

Ootko muutenkin tosi hygieeninen ja välttelet kaikenmaailman bakteereita?[/QUOTE]

Herkkis, tämän pitäisi kuulua ihan perusasioihin.
Otan raskaasti koska omat hampaat reikiintyivät lapsena usein vaikka tunnollisesti pesin hampaat. Kiitos vanhempien välinpitämättömyyden/tietämättömyyden. Toivon sen johtuvan tietämättömyydestä, muuten aika surullista.

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289618]Ei ollut reikiä vai ei vaan hoidettu reikiä?
Tosi vaikea kuvitella ettei "ennenvanhaa" ollut reikiä hampaissa, johan tilastotkin kertovat jotain muuta. :D[/QUOTE]

Ei ollut, kuten sanoin. En tiiä onko 90-luku ennenvanhaa sun mielestä. Asuttiin kyllä hyvällä omakotitaloalueella, oisko sillä merkitystä. Aikamoisen "hyvistä perheistä" oltiin kaikki.

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289642]Ei ollut, kuten sanoin. En tiiä onko 90-luku ennenvanhaa sun mielestä. Asuttiin kyllä hyvällä omakotitaloalueella, oisko sillä merkitystä. Aikamoisen "hyvistä perheistä" oltiin kaikki.[/QUOTE]

Samoin, kyllä meidän hyvissä perheissä kasvaneilla lapsilla oli reikiä. Vähän väliä joku oli menossa porattavaksi ja sitä pelättiin.
En tiedä missä sä olet eläny vai etkö ole vain huomannut. Kyllä niille viimeistään reikiä aikuisena on varmasti tullut, jos oli kariesbakteeri. Joillakinhan sitä tosiaan ei ole, onni niille.

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289637]Herkkis, tämän pitäisi kuulua ihan perusasioihin.
Otan raskaasti koska omat hampaat reikiintyivät lapsena usein vaikka tunnollisesti pesin hampaat. Kiitos vanhempien välinpitämättömyyden/tietämättömyyden. Toivon sen johtuvan tietämättömyydestä, muuten aika surullista.[/QUOTE]

No siihen vaikuttaa sitten enempi perintötekijät mun käsittääkseni. Mun isällä on tosi hyvät hampaat, äidillä oli ennen ku alkoi polttamaan, mulla samoin, lasten isällä on hyvät kans. Joten uskon että meiän muksuille ei tule reikiä ihan helpolla.

Voitko vastata tuohon mun kysymykseen?

"Lilli"
Mä oon oikeasti NIIIIIIN onnellinen mun terveistä ja hyvistä hampaista, että osaan tosiaankin niitä arvostaa. Mun hampaille ei ole koskaan jouduttu tekemään mitään muuta kuin poistamaan vähän hammaskiveä. Sen sijaan miehellä, monella työkaverilla, kavereilla jne. on jatkuvasti jotain hampaissa. Joutuu käymään juurihoidoissa, paikkauttamaan, kuvataan, puudutetaan, jopa otetaan hampaita pois.
Kun tiedän kuinka ihanaa elämä on, kun hampaat ei haittaa elämää, olen oikeasti valmis näkemään vaivaa siitä, että meidän lastenkin hampaat pysyisivät terveinä. Ja kun asian tiedostaa ja pitää tärkeänä, ei se olekaan vaikeaa. Meillä suukotellaan ja halitaan poskelle, jätkistä syö lapsi ensin, sitten äiti, samoin juo pullosta, lusikoita ei tietenkään kierrätetä oman suun kautta, eihän kukaan muukaan syö mun lusikalla, vaan kaikilla on omat jne.

Se ei ole vaikeaa, mutta se on tärkeää!

no heh
Kamalaa...

Hohhoijaa, tuo osoittaa minusta vain sen, että Vickan ja Daniel ovat ihan normaaleja vanhempia ja ihmisiä, tekevät jopa virheitä, harmi kun ne aina päätyvät kuviin niin saa tavallinen tallaaja sitten kauhistella, kuinka nyt on kuningashuoneessa sattunut kamala skandaali. Hei ihan normi vauva se Estelle on, ja vanhemmat varmaan haluaa hoitaa sitä mahdollisimman normaalisti. Eiköhän heillä ole paineita muutenkin joissain asioissa, ei nosteta kruununprinsessa päätä vadille ihan tämän asian takia kuitenkaan...

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289669]No siihen vaikuttaa sitten enempi perintötekijät mun käsittääkseni. Mun isällä on tosi hyvät hampaat, äidillä oli ennen ku alkoi polttamaan, mulla samoin, lasten isällä on hyvät kans. Joten uskon että meiän muksuille ei tule reikiä ihan helpolla.

Voitko vastata tuohon mun kysymykseen?[/QUOTE]

Mihin kysymykseen jätin vastaamatta?
Tottakai myös perintötekijät vaikuttavat, mutta aina hammasrakenne ei periydy suoraan, muista se.
Eli ei ole mitenkään varmaa että juuri sinun lapsesi perisi kestävämmät hampaat, eikä tiedetä mitä sinun hampaille vanhempana tapahtuu.
Ei tule helpolla, mutta en ymmärrä miksi pitäisi altistaa millekään sairaudelle tahallaan.

Ei tästä päästä yhteisymmärrykseen, joten jos jätetään kinastelu tähän?

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289656]Samoin, kyllä meidän hyvissä perheissä kasvaneilla lapsilla oli reikiä. Vähän väliä joku oli menossa porattavaksi ja sitä pelättiin.
En tiedä missä sä olet eläny vai etkö ole vain huomannut. Kyllä niille viimeistään reikiä aikuisena on varmasti tullut, jos oli kariesbakteeri. Joillakinhan sitä tosiaan ei ole, onni niille.[/QUOTE]

En tiiä mistä johtuu. Oltiin pienessä kyläkoulussa jossa kyllä tiiettiin toistemme asiat hyvin. Revit varmaan pelihoususi tästä, mutta sanon kuitenkin :D Mitä väliä sillä enää aikuisena on jos joskus tulee jokunen reikä? Oma vika sitten jos päästää hampaat tosi huonoon kuntoon, sitten se on paskamaisempi homma.

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289699]En tiiä mistä johtuu. Oltiin pienessä kyläkoulussa jossa kyllä tiiettiin toistemme asiat hyvin. Revit varmaan pelihoususi tästä, mutta sanon kuitenkin :D Mitä väliä sillä enää aikuisena on jos joskus tulee jokunen reikä? Oma vika sitten jos päästää hampaat tosi huonoon kuntoon, sitten se on paskamaisempi homma.[/QUOTE]

Sinäkö sen päätät onko sillä väliä lapsellesi? Minulle on väliä että sain reikiä pesuista, purkasta ja muusta reikien ehkäisystä huolimatta, ei olisi tarvinnut noin hötkynä varoa jos ei olisi ollut tätä sairautta hampaissa.
Mutta sillä on väliä minulle, vanhemmat olivat terveydestäni vastuussa ja laiminlöivät sitä.

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289697]Mihin kysymykseen jätin vastaamatta?
Tottakai myös perintötekijät vaikuttavat, mutta aina hammasrakenne ei periydy suoraan, muista se.
Eli ei ole mitenkään varmaa että juuri sinun lapsesi perisi kestävämmät hampaat, eikä tiedetä mitä sinun hampaille vanhempana tapahtuu.
Ei tule helpolla, mutta en ymmärrä miksi pitäisi altistaa millekään sairaudelle tahallaan.

Ei tästä päästä yhteisymmärrykseen, joten jos jätetään kinastelu tähän?[/QUOTE]

En mä kinastele, keskustelen. Eihän tästä yhteisymmärrykseen tarvitse päästäkään, omat mielipiteet saa olla, tai pitääkin olla :) Hienoahan se jos sä pidät huolen tuommosesta.
Niin se kysymys oli muista bakteereista ja muusta hygieniasta et ootko niistäkin miten tarkka vai koskeeko pelkästään tätä hampijuttua?

"sama"
[QUOTE="sondersson";26289737]En mä kinastele, keskustelen. Eihän tästä yhteisymmärrykseen tarvitse päästäkään, omat mielipiteet saa olla, tai pitääkin olla :) Hienoahan se jos sä pidät huolen tuommosesta.
Niin se kysymys oli muista bakteereista ja muusta hygieniasta et ootko niistäkin miten tarkka vai koskeeko pelkästään tätä hampijuttua?[/QUOTE]

Olen melko tarkka, mutta haluan tietysti kasvattaa lapseni vastustuskykyäkin, joten en hysterisoi.
Sain hyviä neuvojakin tähän terkkarissa kun lääkäri käväisi. :)
Nyt meillä on kuitenkin ruoka, joten joudun poistumaan.
Kiitos keskustelusta.

"sondersson"
[QUOTE="sama";26289727]Sinäkö sen päätät onko sillä väliä lapsellesi? Minulle on väliä että sain reikiä pesuista, purkasta ja muusta reikien ehkäisystä huolimatta, ei olisi tarvinnut noin hötkynä varoa jos ei olisi ollut tätä sairautta hampaissa.
Mutta sillä on väliä minulle, vanhemmat olivat terveydestäni vastuussa ja laiminlöivät sitä.[/QUOTE]

No niinhän se on että vanhemmat päättää näistä asioista lapsen ollessa pieni ja siinä sitten käy miten käy. Mä pidän tärkeänä vastustuskyvyn kehittämistä joten bakteereita ei meillä vältellä. Samoten myös sellasta tiettyä rentoutta. Hampaista pidetään huolta muuten niinku aiemmin kirjotin, jos ei riitä niin ei voi mitään. Sellasta elämä on.

Yhteistyössä